1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

505299 inlägg · 4102 ämnen

MoDo-Almtuna 2022-02-16

« · 2292973 · » Till forumet

Sv: MoDo-Almtuna 2022-02-16
Monno: Foppa behövde bara spela med spelare som hade klubban i isen och kunde åka skridskor hyfsat. Minns fortfarande hur han fick Hägga att verka som framtida NHL - ämne under tre matcher.
Kommentera

Monno: Och direkt vill du använda Macmaster helt fel igen med att spela honom med OP och Sylle?
Kommentera

J F K: Just Foppa och Sakic centrade väl varsin kedja? Dom hade ju samma position.

Malkin och Crosby har ju typ aldrig producerat med varandra. Och på samma sätt är dom båda centrar.

Tycker nog Letten ska in i första jag för att göra den ostoppbar. Aagard får hjälpa andra igång.
Sen beror ju allt på Mcmaster. Är han en ny bättre spelare så kommer det förändra en del.
Men får jag gissa går han in mellan Sylle och OP.

3e blir då Mannberg-Tjärnström-Ohlsson.
Inte lika säker på att Mcmaster är en stjärna helt plötsligt. Men har gärna fel.
Kommentera

Bad_Brett: gillar också den uppställningen, förutom Olsson. Skulle vilja ersätta honom med en spelare vi inte har, tyvärr.
Kommentera

Trilske: Jag tror som du, att i första matchen kommer han vara uppställd i förstalinan.
Kommentera

Nikolajs kommer förstås gå rakt in i förstakedjan initialt.

Sen får man se om man kommer laborera längs med vägen, men gissningsvis kommer det vara en match made in heaven från första stund vilket kommer göra det till en formation som är svår att splittra.

Att Gradin uttryckt sig vagt om Ohlsson vara eller icke vara i förstakedjan och sagt att det är upp till Karlin och yada yada är förstås ren diplomati.
Kommentera

Bad_Brett:

Ja det skulle vara intressant ifall Tanner kommer tillbaka och motsvarar förväntningarna inför säsong. Han var ju värvad till en roll högt upp i laget och skulle vara en ledande spelare.

Är det nu så att hans skada verkligen hämmade honom och han har ett par nivåer till så är det ett intressant alternativ till att bygga två starka enheter som kan avlasta varandra.

Men som sagt det vill till att han hinner tillbaka och kommer i form efter att ha missat så mycket. Tycker ändå han visade upp mycket bra egenskaper trots att han verkar ha spelat skadad ända sedan starten.

Jag hoppas verkligen att letten är en sådan spelare som är mer än en sniper, då kan han ju faktiskt på egen hand leda en kedja på denna nivå, tillsammans med Aagaard som vi vet både kan göra mål samt vara fysisk och jobbig så kan vi få ett till offensivt vapen.
Kommentera

Icing-Ove: Skål!
Tyvärr vinner vi så ofta att vinnar whiskyn är slut.
Kommentera

Bad_Brett: Tycker att vi kan skåla lite för våra 2 starka poäng! Skål från Dyngdiket!
Kommentera

Bad_Brett:
Inte dumt förslag initial kan dock pröva med Mannberg
Kommentera

Bad_Brett: Woods förresten upp i poängligaledning!
Kommentera

Foppatofflan: Ja, Rytter nämnde det som ett alternativ och jag har varit inne på det själv. Men som sagt, centersidan är rätt svag och en MacMaster som kan bära en kedja hade nog inte skadat. Dilemma...
Kommentera

bollan123:
Jag kan förstå att man tänker som du gör inga problem om man vi all ha det så, men tror själv att med rätt spelartyper gör man det det klokt i att splittra på spetsen. Även om du inte håller kan du hänga med på att man har de tankegångarna? Vi kommer inte enas och det finnas sådana här debatter lite varstans kan vi kanske nöja oss med det.

Diskussionen uppkommer ju mest pga folk med ditt argument springer här och förklarar hur korkat det är, tänker själv att om man har den typen av argument så har man inte så mkt på fötterna. Vilket man iofs kan ha men då kan man låta argumenten tala för sig själv.
Kommentera

J F K: Du är ett otroligt fall av confirmation bias. Googla det.

Förövrigt så sa Hinken att det är upp till Karlin och Jonas att bestämma men om du inte har någon bokstavskombination så kan du enkelt läsa mellan raderna att han är tänkt som ren ersättare för Modigs.

Sluta jämföra Pittsburg med MoDo i hockeyallsvenskan. Helt annan hockey och helt andra förutsättningar.
Kommentera

Foppatofflan: Verkligen! Och det skulle Gradin ha tänkt på innan deadline! Vi hade behövt en center och ytterligare en målskytt.
Kommentera

bollan123:

Låt höra scoutrapporten på Nikolajs nu från dig.

Vad är det för typ av spelare? Vad är hans styrkor? Vilka svagheter har han? Kan han fördela spelet eller är det en renodlad sniper? Behöver han någon som sätter upp och fördelar spelet eller kan han själv fungera både som spelfördelare och avslutare?
Vilka typer av kedjor har han producerat i under sin karriär och hur har dessa sett ut? Vilken roll hade han i Dinamo Riga?

För du lär ju ha sett honom en hel del eftersom du vet att han är perfekt i första och att han liknar Modigs i spelstilen och kan ta den rollen i den kedjan.

Eller sitter du här och experttycker också?
Kommentera

Rytter: Woods-Sam-MacM kanske skulle kunna va nåt som alternativ till att ha Letten tillsammans med Woods och Sam?
Kommentera

bollan123: Jag tror du just avslöjade hur dålig koll du har.
Hinken sade att avsikten var att ersätta Modigs, men att Karlin fick bestämma om Ohlsson gjort det bra nog.

Att du kallar det dummaste du skådat säger faktiskt väldigt mycket mer om din kompetens. Pittsburg körde med tre spets i tre olika kedjor för att inte bli för lätta att stänga ned.

Vill du argumentera. Gör det i alla fall utan att framstå som att du aldrig sett hockey
Kommentera

Rytter: OM nu MacMaster kommer tillbaka som en ny spelare, så funderar jag på om det hade varit ett alternativ att sätta honom tillsammans med ...ehm... "letten" och Mikkel.

EJK är som du säger en bra tvåvägscenter och det hade varit rätt trevligt att ha honom i en tredjekedja. Så:

Woods - Sam - Ohlsson
Mikkel - Tanner - Letten
Filip - EJK - Mannberg
Sylwander - Max - OP

Då skulle pressen att producera försvinna lite från Filip och EJK och det kanske skulle vara positivt då de verkar ha blött krut i bössan i dagsläget.
Kommentera

J F K: Du verkar inte se min poäng. Tror du Modigs skulle gjort lika bra med EJK och Aagaard runt sig än vad han gjorde med Sam och Woods? Dessutom tar du upp dom absolut dummaste exemplen jag skådat. Du måste också tänka på att Nikolajs kommer in för att vara "spets". Att då lägga en sån här spelare som aldrig spelat i Sverige eller kan något om svensk hockey i en andra kan ta omedvetande mycket på självförtroendet. Speciellt då sportchefen själv går in och säger att han var tilltalad som ersättare för Modigs.
Kommentera

bollan123:

Man vinner sällan ett slutspel på enbart en förstakedja av klass. Man måste ha minst tre fungerande enheter som kan gå in och ta över när förstakedjan har en sämre dag för det kommer de ha även i slutspelet.

Lägger inga värderingar i om det kallas första eller andrakedja, han ska in som en topp-6 forward och av dessa forwards ska man göra två så starka kedjor som möjligt och den kedja som är hetast för kvällen ska ha mer istid i ett slutspel.

Ska vi ha en kanonkedja som vi räknar med ska spela 25 min per match för att de andra är svagare och inte producerar så kommer vi aldrig orka med ett slutspel. Samt att vi blir lättare att coacha mot och stänga ner när alla stjärnor är i samma kedja.

Jag har större förhoppningar på en KHL spelare med den produktionen, han ska inte vara beroende av Sam och Woods för att producera, han ska vara så bra att han kan leda en kedja själv och både skapa själv och sätta upp andra. Speciellt när han går in på denna nivå.

EKJ tror jag dessutom är en perfekt center för honom, han är mer av en tvåvägscenter som kan låta Nikolajs och Aagaard stå för offensiven och ha mycket puck. Sam och Woods vill både ha mycket puck, är Nikolajs också en sådan spelare kan det blir lite för mycket, tyckte man såg det stundtals med Modigs i kedjan, de kvällar det inte fungerade så villa alla ha pucken och styra spelet och hålla i den lite extra så det blev långsamt och omständligt.

Så ja jag tycker att det kan vara en ide att sätta en superstjärna med uppdraget att leda och lyfta en egen kedja, är han så bra som alla tror borde han klara detta utan sam och woods.
Kommentera

dempa: Det var en enda säsong han spelade med dem.
Kommentera

J F K: tanguay och hejduken hade han väl med sig långa stunder med? de var ju helt enastående trots "grab and clutch".

kan vi hoppas på macmaster då, att han är såpass bra spelfördelare att han och letten nikolajs ihop med en tredje part kan bli en andrakedja av rang som kan ta tillvara på lettens skills?
Kommentera

bollan123: Ja, eller Ville Nieminen och Drury.

Poängen, om du bortser från det korkade, är att Colorado fick två kedjor som kunde göra poäng. Inte bara en som var enklare att stänga ned.
Kommentera

J F K: Ja du skiner lika mycket som vanligt med att jämföra EJK och Aagaard med Lemieux och Kamenskij 👍👍👍👍👍
Kommentera

J F K: Nu får du gå in på Timråforumet. Jag har gjort mitt...
Kommentera

bollan123: Jag vill bara poängtera att Foppa spelade nästan hela sin karriär i Colotado i andrakedjan. Kanske ingen bra jämförelse för han var väl inte bra nog för dig, men poängen är att laget vann på det.
Kommentera

Rytter: Men tycker du seriöst att man ska "testa" en KHL spelare som snittar 0.7p per match i en andra kedja? Om det då inte klickar och EJK fortsätter att göra bort sig så kan Nikolajs självförtroende vara helt ute ur båten redan efter några matcher.

Nej självklart lägger man sådan spets bland dom allra bästa i laget alltså med Riley och Sam. Dom kan lägga upp mycket mer åt honom och låta honom få skina så att han kan få ännu mer självförtroende i ett slutspel. Ingen mening att hålla på att "testa" sig fram för att eventuellt få igång en medioker andra kedja.
Kommentera

Rytter: känns ändå som ett MacM skulle behöva lite mer spets än Mannberg och Olsson.
Kommentera

dempa: Tveksam. Sakic och Foppa spelade sällan ihop för Colorado för att man ville ha två riktigt hotande kedjor. Risken är att vi blir lite för lätta att stänga ned om vi lägger de tre bästa i samma kedja.
Kommentera

NuMo:
Jag undrar vad Leif GW skulle säga om MoDos insats i kväll :)
Kommentera

bollan123: håller med, Nikolajevs ska in i första, inget snack om saken!
Kommentera

bollan123:

Du verkar ju inte läsa inläggen som folk skriver om du inte förstår resonemanget bakom att sätta honom i en annan kedja än första.

Det borde framgå ganska tydligt varför vissa tycker att det borde vara intressant att testa.

Vad som är rätt eller fel eller idioti det får väl tiden utvisa.
Kommentera

Rytter: Förstår verkligen inte varför alla ni HS experter ska lägga Nikolajs i andra kedjan tillsammans med EJK och Aagaard 😂😂

Han värvades som en första kedja spelare och ersättare till Modigs. Sebbe i all ära men Modigs var som sagt våran allra bästa spelare i 5 mot 5 med Woods och Sam för en anledning. Även om Modigs gjorde det bra tror jag absolut inte han skulle vara i närheten lika bra med EJK och Aagaard istället. Låter som ren idioti i att lägga Nikolajs där..
Kommentera

Bad_Brett:

Nej det är svårt, lägger vi allt krut på första får vi två svagare kedjor. Stärker vi andra är risken att inte första kommer igång fullt ut.

Men jag skulle nog ändå vilja testa att sprida ut det hela och köra.

Woods-Sam-Ohlsson
Nikolajs-EJK-Aagaard
Sven-MacMaster-Mannberg

Ett annat alternativ är ju ifall man anser att Nordin är redo att centra tredje även i ett slutspel. Då kan man nog använda MacMaster på en kant istället, antingen i första,andra eller i tredje Då kanske man får lite mer slagkraft i dessa, samtidigt som Nordin kanske får ut mer genom att ha bättre mer seniora spelare runt sig än Theo och Styf t.ex.

Woods-Sam-MacMaster/Nikolajs
Nikolajs/MacMaster-EJK-Aagaard
Sven-Nordin-Ohlsson
Mannberg,Tjärnström,OP och Sylwander för fightas om platsen i fjärde eller som extra.

Blir väldigt intressant när man få se hur de tänker kring formationerna. Skulle gissa att de ändå kör honom i första och sedan litar på att andra kommer igång när Aagaard är tillbaka, samt att tredje med Manberg-MacMaster-Ohlsson kan hitta nått.

Kanske är det vettigaste för att inte störa rollerna och kasta runt för mycket i slutet.

Även om det skulle vara intressant att se hur vi kan få fler kedjor som kan bidra offensivt.
Kommentera

Confusius:
Gradin har sagt att han skall förmodligen in där som Modigs ersättare,
Även om Olsson har gjort det bra!
Kommentera

Bad_Brett: Har svårt att tro att man tar hit en skyttekung från KHL för något annat än förstafemman, men vem vet!?
Kommentera

Så imponerad att MoDo kunde vända och vinna! Grym grupp!
Kommentera

Rytter: Ja, det är ett alternativ. Men förstakedjan har tappat passningstempo efter att Modigs lämnade. Nu har Sam visserligen bränt mycket, men tycker inte att Ohlsson är klockren där även om han gjort det bra.
Kommentera

Walle2: Dra oss inte alla över en kam ;)
Kommentera

Bad_Brett:

Börjar fundera ifall inte Letten ska in i andra ändå för att få igång den.

Lett-EJK-Aagaard

EJK balanserar upp kedjan, Aagaard är grävlingen och målskytt och Letten sätter upp spelet samt avslutar.

Sedan kör vi:

Mannberg-MacMaster-Sven i tredje.
Alla får chansen att hitta kemi och producera i en ny kedja. Funkar inte MacMaster så kan Nordin gå in där.

Sam/Woods får växla upp och då funkar det med Ohlsson där.
Kommentera

Bad_Brett: Ja MacMaster-EJK-Aagaard skulle jag vilja se ihop. Svenning o Mannberg i tredje.
Kommentera

Blivit ett mönster att vända matchen i tredje perioden.. Skönt med vinst men samtidigt måste vi ta 3 poäng
Kommentera

Silly: Verkligen gör de det. Så sjukt att tabellen så tydligt avspeglar det med. Haha hur orkar man ha sån negativ syn på allt - kan inte va en rolig vardag.
Kommentera

bollan123: Folk måste förstå att Sveningsson inte är bättre än såhär och sluta prata om att han hade flyt med måkskyttet för tre år sedan.

Han och Mannberg är dock helt okej för en tredjekedja.
Kommentera

Walle2:

Ungefär lika bra som Hutchings, bägge satt på läktaren.
Kommentera

Icing-Ove:
Jag var ALDRIG orolig...

Man åldras fort när vi spelar såna här matcher men fy fan vilken karaktär vi har i laget!

SE UPP HV mfl
Kommentera

hk: Visste hela tiden att vi skulle vinna. MoDo är bäst!
Kommentera

Icing-Ove:
MoDo gör då inte ett av de bättre matcherna i vinter, men de vinner 4-3 när de får ”kniven på strupen”
Igen (y)
Kommentera

Hakning-Henrik: Signifikativt med Karlin. Vi är med ända in i kaklet. Superbra egenskap han infört.
Kommentera

« · 2292973 · »