1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506475 inlägg · 4103 ämnen

Modo - Bofors

« · 1768332 · » Till forumet

Sv: Modo - Bofors
kulltorp: Inget nytt under solen.
Kommentera

Gavelo: Jag vill inte komma här och strå saltning era sår och låta negativ hela tiden. Ni lever ett nog jävligt hockeyfansliv ändå just nu.
Men om man objektivt ska försöka analysera Modos situation så leder allt tyvärr mot ledningen, och mest mot Svartvadet.
**Tränarna är i mitt tycke ett misslyckande. AJ är för nervig, han är en ADHD kille som utstrålar allt annat än lugn. Och han har ju faktiskt misslyckats kapitalt i HV71 och nu i Modo.
** Amerika satsningen var en fullständig katastrof. Så många misslyckade jänkare pga övertro på den egna kompetensen. Otränade spelare som hoppade av tidigt och skapade oro i gruppen. Och kostade pengar.
**Larry Huras. Jag vet inte om jag varit med om att ngn Sportchef så fullkomligt misslyckats med en tränarrekrytering.
**Sparkade tränare. Vad har inte alla dessa sparkade tränare de sista åren kostat Modo??? Och nu sitter man där med 2 till som i min mening misslyckats kapitalt. Men man har inte råd att sparka dem.
**Ungdomshockeyn i Modo.
Trots att man haft en kanonbra återväxt på juniornivån har Modo misslyckats med att skapa en naturlig väg in i A-laget för de mest talangfulla ungdomarna. Oftast har de lämnat för andra klubbar och då blommat ut och de få som fått chansen har stannat i utvecklingen.
**Vad står Modo hockey för??
Kollar man på de flesta hockeylag i Sverige så har de ett signum, en syn på hur hockey ska spelas som genomsyrar hela föreningen. Om man nämner FBK, SAIK, FHC, Luleå mfl så vet man vilken hockey de spelar.
Frågan är vad Modo hockey är?

Jag menar att ovan nämnda saker är tydliga signaler (det finns fler) på att det inte står rätt till i Modo. Jag tror inte kompetensen finns inledningen för att skapa en bra helhet i Modo hockey.
Obs! Mina åsikter, min tro, vill inte köra ner ngt i halsen på er.
Kommentera

modomille: Jag skrev aldrig att Modo ska sparka AJ, jag konstaterade att det blir allt tydligare att han inte är rätt man att leda laget, sen att Modo trots fjolårets debacle ändå skriver ett nytt kontrakt med honom är något dom inte nu har råd att dra sig ut ur och därmed får dom skylla sig själva.

Ang Farley och Paris så värvades båda för att vara producerande, det har inte fallit så väl ut och man kan ju börja fundera varför dessa två som föregående säsong (Farley visserligen från en annan liga) producerade riktigt bra men i Modo har det varit iskalla, uppenbarligen får inte tränarna ut potentialen ur dessa spelare?!
Kommentera

S-vikaren: Tack. Det var en trevligare liknelse.
Kommentera

bj21: Ni har en bit ner till hur det är att vara diehard-Timråsupporter. Men ni är där och nosar...
Kommentera

S-vikaren: Du är ju delvis rätt ute, självklart gör alla inom föreningen sitt bästa för att nå framgång och ingen vill ju fansen någonting illa utan snarare tvärt om.
Sen är det kanske osmakligt att dra in Cancer i i snacket, ingen metafor behövs helt enkelt.
Kommentera

bj21: Håller ej med. Att vara trogen Modo är att vara trogen sin cancersjuka partner.
Det spelar ingen roll vilken serie Modo spelar i. Jag följer lika slaviskt oavsett vad. Alla ser att spelet ej stämmer. Glåpord och svordomar hjälper ingen. Bättre att stötta den som inte mår bra. Hur vill du själv bli behandlad?
Kommentera

modomille: Modo har satt sig i skiten rejält, de hade chansen att bli av med AJ vid degraderingen men gav han ett nytt kontrakt som de knappast har råd att bryta. Lösningen kan vara att ta in en ny kraft i båset som för sköta det taktiska så kan AJ få vara kvar som hejaklacksledare. Frågan är vem som skulle kunna styra upp detta och till en billig penning?
Kommentera

modomille:

Personligen kan AJ va kvar spara pengar de går inte kasta runt nå mer. Har annan uppfattning från dag 1 varit extremt skeptisk till lagbygget tycker de saknar spets och har ej blivit överbevisad.

Ex. Björklund har varit en bra allsvensk spelare i Bofors flera år. Men inte mer -ej en ledande spelare som för ety lag till shl - greppar efter halmstrået att han ska få en enorm utveckling.

Men modos mål kan inte vara att konkurrera om en shl plats. Mörkrädd för svartvadets fingertoppskänsla/allmänna känsla för att bygga lag.

Laget ska iaf klara att hålla sig kvar i AS.
Kommentera

Gavelo: Håller till stora delar med,Men Farley var rätt bra mot Karlskoga tycker jag och har potentialen. Vågar Modo sparka AJ?,man har pratat om kontinuitet och då ska man väl inte börja sparka tränare. Ge AJ kanske 10 matcher till enligt mig. Problemet är ju att grabbarna inte vågar vinna och är slarviga. Lagbygget tycker jag inte det är något fel på.
Kommentera

Robin Ztorken L: 10 omg spelade, Modo har tagit ungefär 35% av poängen man spelat om och ligger just nu på plats 10/14.
Jag sa att jag ville ge AJ iaf 10 matcher innan jag skapar mig en uppfattning om honom som tränare i allsvenskan.
Nu såhär så talat väl allt sitt tydliga språk, han lyckades få ett överlägset lag att förlora i bäst av 7, han har ni hamnat i bottenstriden i divisionen under och hemmaborgen där vi spelar klarar inte spelarna av pressen och dom förlorar nästan allt, spelet i försvarszonen är kanske allsvenskans sämsta och våra 2 scoutade
stjärnskott Paris och farley är iskalla, målvakterna kastar in puckarna i egen bur och spelet i 5 mot 5 är idéfattigt och oftast obefintligt.
Tack vare 2-3 spelares individuella skicklighet gör att Modo iaf tagit 12 poäng, får modo skador på dessa spelare så är dom i dagsläget chanslösa i allsvenskan.
Jag tycker härmed att AJ gjort sitt, detta funkar inte längre.
Kommentera

bj21: Nu är v bottenlag även här...förfallet bara fortsätter
Kommentera

Tycker Magnus, @swanvillage, från twitter sammanfattade det hela ganska bra igår! "Att vara diehard-Modoit måste vara som att stanna i ett förhållande där partnern både slår en och knullar runt"
Kommentera

Rytter: Inget vi behöver bry oss om, vi ska scouta Sundsvall o co.
Kommentera

Sitter och byter mellan matcherna, Rögle ser inte stabila ut. Slarvigt och odisciplinerat, tar mängder med idiotiska utvisningar.

Tror nog att lagen från HA gärna möter Rögle eller Leksand. Känns som de överlägset sämsta lagen i SHL i år.
Kommentera

Carl Lejonkräk:

Självklart har jag koll på hans speltid. Men att få 12 minuter i en tredjekedja och sedan få vila när det är PP och BP och viktiga lägen i matcherna är nog inte så utvecklande för honom.

Har skrivit det tidigare här och gör det igen, CG låg före Dahlen förra säsongen och spelade i SHL och fick delta i JVM. I år kommer nog Dahlen att gå om CG, han får mycket speltid spelar i PP och får vara med i de avgörande lägena, detta kommer gynna hans karriär på lång sikt.

Jag tror att CG skulle må bra av att komma till Modo, en klubb och stad han känner till så han kan fokusera på enbart hockeyn. Här skulle han gå in i en första eller andrakedja och få spela mycket (säkert 18 min minst) spela PP och vara med i avgörande lägen. Ett utlån i ett par matcher med syfte att ge honom mycket speltid och göra poäng och få igång självförtroendet skulle både CG, VF och Modo tjäna på.

Men som CG spelar idag är det inte nära med utlåning till HA, han gör en riktigt bra period och är nära att sätta sitt första mål. Kul att se att han biter ihop och bara kör på.
Kommentera

Tarasov: Modo har gått sönder, Modo är trasigt.
Måste lagas!
Kommentera

Robin Ztorken L:
Corsi+pdo för AS, fram t hästen matchen
Kommentera

Robin Ztorken L: ja, det blir troligare kvalet neråt i seriesystemet än uppåt om de fortsätter med detta virriga försvarsspel. De agerar inte som ett homogent lag nu. Spela smart och ha tålamod, hjälp varandra.
Kommentera

WarEvryPractice: Vi kommer bli ett lag för kvalet, men inte åt det hållet vi önskar.
Kan bli Sundsvall, eller liknande, inte LIF eller liknande
Kommentera

Jaca: Mer rutinerad ja. Extremt mkt dyrare också. Och vill minnas att vi släppte en jävla massa frilägen och ensamma typer i slottet då också.
Kommentera

Monno: Jag menar MODOs.. 15/16s uppsättning var mer rutinerade och dessutom är det en stor skillnad på i vilka situationer man hamnar i om man jämför SHL och HA..
Kommentera

Carl Lejonkräk: Lånas han ut blir det till Oskarshamn.
Kommentera

Jaca: "men bara att inse att årets backbesättning släpper till situationer som 15/16 inte gjorde.."

Vilket lag syftar du på nu? Löven?
Såg du Modos försvarsspel ifjol?
Kommentera

Confusius: En sak som har slagit mig är att är AJ mentalt medveten om att MODO är i HA.. Menar han basar över ett nytt lag där de flesta är HA spelare eller juniorer.. Tycker han ibland mest ser smått chockad ut.. Säger inte att han ska sparkas men att coacha ett HA lag som ett SHL lag som dessutom går igenom det stålbad som nu MODO gör är jag rädd för att inte fungerar..
Visst är vakt sidan smått skakig men bara att inse att årets backbesättning släpper till situationer som 15/16 inte gjorde..
Rena tavlor av Bjurö men tror att han litar lika mycket på sina backar som de gör på honom.. Ta in en eller två nya spelare, hjälper det.. Njae vet inte om det bara skapar oro i laget, att Modo spelarna besitter ett stort hockey kunnande tvivlar jag inte på..
Laget bör sluta sig grupp och hoppas att det inte dyker upp spelare som vart ett namn på hockey kartan för 10år sedan, har ju bevisligen inte fungerat förut vare sig i MODO eller i "mitt" lag..
Kommentera

Rytter: Carl Grundström har mer är 12 minuters speltid i Frölunda så han är nog inte så nära utlåning, andra står före.
Kommentera

Eller: Syftade bara till att skryt gjort oss impopulära, kanske yttryckte mig klantigt! Klart att barn ska ha bra förebilder, nu menar jag kanske mer typ J-20 som ska upp till a-laget
Kommentera

Eller: Du tog inget dussinexempel ;) utan en av de med hårdaste virket! Sedan lägger jag ingen värdering i att det kan vara som du säger. Däremot tror jag att det inte är bra att lägga för stor press på någon som inte har förmåga/ kunskap/ kompetens!
Kommentera

Confusius: jag tror inte att det har ett dugg med skryt att göra hur det går för Modo i dagsläget, där är du nog ute och cyklar. Duktiga förebilder är något som är viktigt i unga åldrar. Jag är ganska säker på att till exempel Foppa hade förebilder när han var ung, hur gick det för honom? Han levde nog upp till sina förebilder med råge.
Kommentera

Confusius: Lev i nuet Confusius! :) Det blir viktiga matcher om vi skall klara topp åtta. Enkla är nog få som tror de blir.
Kommentera

WarEvryPractice: Ja vi har ju rosat marknaden på hemmaplan, blir 4 lätta matcher ;)
Kommentera

Hahl Bundy: Ja det är fan inte roligt! Men ju ärligare man kan vara mot sig själv ju snabbare kan man ta sig upp på banan igen. Ni har nu börjat skörda frukten av att få börja om från början, men det är ju fan så tråkigt att det måste till en massa jävla elände för att komma till insikt
Kommentera

Hahl Bundy: Vi har fått smaka denna bistra medicin(uppvaknade) i 6-7 säsonger innan denna.
Man tror att man slagit i botten men så fortsätter det. Eller som Nobelprisvinnarna i litteratur brukar uttrycka det " When you think that you lost everything. You find out you can always lose a little more ".
Näe, jag ser helst Modo på övre halvan av tabellen, bara inte på vår bekostnad.
Kommentera

Signature: Exakt! Det gäller ju att leva i nuet, och hela tiden vilja utvecklas, utvecklas man inte så blir man inte bättre! Jag vill inte klanka ner på Leksand eller Timrå det har jag för dålig insyn i för att göra. Men det är möjligt att vi dragits med samma problem.
Här i Ö-vik är det galet många som lever i det förgångna, och det är väl trevligt, man ska vara stolt över sin historia, men det driver ju inget framåt.
Här uppe är det många som HELA tiden pratar om hur många NHL-spelare vi fostrat och att vi är The heart of hockey tillslut blir det som ett mantra och något man förknippas med.
Hasse Andersson vår gamla presschef var ju en av dom som hela tiden(och då menar jag hela tiden) pratade om hur många NHL-spelare vi fostrat och att vi är The heart of hockey. Upprepas det hela tiden så är det lätt för människor utanför klubben att uppleva det som skryt, och skryt har mig veterligen aldrig gett någon fördelar, och är inte speciellt klädsamt! Upplevs det som skryt så är det ju lätt att folk blir less på en och i vissa fall motarbetar en, jag tror det är det MoDo råkat ut för!

Dessutom måste det ju vara ett helvette som junior och ungdomsspelare att hela tiden bli jämförda med spelare som Foppa, Macke Näslund, Sedinarna etc, snacka om press! Och dessutom så blir nog många ratade för att man just jämförs med gamla ikoner, alla blir liksom inte tillräckligt bra!

Tror nog att vi som klubb hade/har tjänat på att vara ödmjuka och att ALLTID leva i nuet
Kommentera

WarEvryPractice: AJ och FO bör inrikta sig på en tät defensiv och jobba därifrån och inte som nu jaga och tappa bort spelare framför målet, de måste ligga nära motståndaren i slottet. Det ser inte bra ut när man har båda backarna på utflykt i sarghörnen och jagar så det blir en juniorforward ensam med motståndare framför mål.
Kommentera

Mydar:
Jo, får vi bara tillbaka alla som är skadade och är fullt lag så kommer allt att vända. Detta är bara en liten svacka;)
Kommentera

Ben Perrault: ja nu är det dags att sparka tränaren. Det har man aldrig provat tidigare ;)
Kommentera

Robin Ztorken L: Gissar väl snarare att Paris är sjuk, men om ingen vet något så kanske det har skurit sig på något vis. Det vore ju bedrövligt. Men men,

Fyra raka hemmamatcher nu. Tre av motståndarna ligger efter i tabellen också Timrå. Viktiga poäng med andra ord.

Upp med hakan modo-fans!
Kommentera

Confusius: Du beskriver "fallet" bra. Tre klassiska föreningar som har agerat på det sättet är i turordning LIF, TIK och Modo. Tyvärr har vi inte hängt med i utvecklingen (utan förlitat på historien) varför mer proffesionella (läs målinriktade) nykomlingar kunnat gå förbi och tagit "vår" plats i hierarkin. Jag tänker på föreningar som Karlskrona, Växjö etc.
Kommentera

Confusius: Klokt skrivet. Det är väl nu det börjar gå upp ett Liljeholmens hos allt fler av er modoiter att ni är inte bättre. Det är ett hårt o bistert uppvaknande. Vi fick smaka på samma bistra uppvaknande vår 1:a säsongen i HA.
Kommentera

Eller: Anton ÄR en duktig målvakt, vet dock inte om han imponerade galet mycket på mig under MoDo-sejouren men visst jag kunde ha nämnt honom med Ullmark
Kommentera

hanzon: Det vet jag inte om det är, men det är i alla fall min verklighet ;)
Kommentera

Confusius: Anton Forsberg var eller är ingen dålig mv.
Kommentera

Confusius: Det var bra skrivet, det är väl överensstämmande med verkligheten.
Kommentera

Rytter: Det var trevligt att pratas vid.
Ha en fin kväll nu!
Kommentera

Hälge: Tro mig grabbar, dom flesta MoDoiter är faktiskt inte så enögda som några skribenter här är!
I min bok blir det bara löjligt att hela tiden klaga och gnälla på domarna, det där brukar jämna ut sig i längden.
Däremot har jag märkt under mitt supporterliv att många Modoiter vägrar se sanningen i vitögat, att det faktiskt är det egna laget och föreningen som inte håller måttet.
När man påtalar problem i klubben så sticker dom flesta huvudet i sanden och istället skyller på allt och alla andra som domare, fystränare, läkare etc.
Många av klubbens storspelare genom tiderna dyrkas som ikoner, och då har många svårt att kritisera samma ikoner när dom inte räcker till som ledare, svårare än så är det nog inte! Och då väljer man istället att ge sig på och kritisera yttre faktorer istället.
MoDo har enligt mig samma tre punkter att peka på som ett stående problem sedan guldet 2007:
1. På tok för dåliga backbesättningar, där många av backarna varit direkt usla i defensiven
2. Centrar som är för svaga i defensiven, många av dom har hållit väldigt hög klass offensivt men tyvärr för svaga i egen zon.
3. På tok för svaga målvakter(med undantag för Ullmark)
Kommentera

Röda Tallen: Modo-supportrarna kanske också konstaterar som du gör. Varför kallar du det för att klaga?
Kommentera

Röda Tallen:

Ha ha, men snälla du är den sista som ska be andra läsa dina inlägg.

"nej jag orkar inte förstå"
Kommentera

WarEvryPractice: Petad antagligen ...
Kommentera

Modano: aha det är så ni brukar göra.
Kommentera

« · 1768332 · »