1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

515005 inlägg · 4114 ämnen

MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17

« · 941306 Till forumet

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
bisterfinnen: kanske de, hur sexig är din engelska då?
Kommentera

bisterfinnen: Dålig koll var det ja. Du behöver nog höja ditt perspektiv en aning tror jag. Du glömmer bort några rätt så meriterade spelare som via Timrå IK som plantskola tagit sig till NHL. Som om NHL genom alla tider nu varit någon måttstock på framgång? Men ändå: Mats Näslund, Kjell Dahlin, Inge Hammarström och Tommy Sjödin. Lägger vi till Henrik Zäta och Fredrik Modin så har vi i den kvintetten två spelare som finns med i tripppelguldklubben. Som synes på de namn som finns med från Timrå så hade vi framgångarna just vad gäller rollen som plantskola något tidigare än nutid om vi säger så. -60 och -70-talen var bra årgångar vad gäller detta.
Kommentera

Dream Team:

Du har så rätt, det är faktiskt några godingar som kommit er väg en gång i tiden, men i ärlighetens namn, visst är det lite snålt med den varan nuförtiden. Det är väl egentligen Modin som är den senaste egna talangen i drivhuset timrå? Tråkigt om ni frågar mig. Hoppas det vänder.

Min engelska är väl lite mindre Ali G och Snoop och lite mer Kimi R skulle jag tro :-D, kanske med små inslag av Kristian Kuulsela, du vet, awesome feeling...
Kommentera

bisterfinnen:

Men ni kan väl ändå inte skylla er värdelösa backuppsättning på att NHL-lagen rensat er på talanger, eller ens på skador på viktiga backar?
Kommentera

Dream Team: MoDo har ju också 2 spelare (Jonsson & Forsberg) i trippelklubben.

Inte att förneka några av dessa spelare men det är ju bara att erkänna att ni ligger, ordentligt, i lä när det gäller NHL-spel.

För sakens skulls så kan vi ju vikta Foppa emot Z:a och Macke emot Modin. Inge H är ju svårviktad då han ju var så tidig "over there" men Andrers Kallurs 5 SC-vinster eller Anders Hedberg 465 matcher balanserar honom.
Dahlin må ha en SC-titel så då lägger vi Påhlsoon i den andra vågskålen.
Tommy Sjödin viktar vi emot Hasse Jonsson.
Sen skulle jag kunna börja rabbla MoDo-spelare men jag nöjer mig så här.
Kommentera

Salle: Jag hade alltså inget annat syfte med mitt inlägg än att påtala att vår storhetstid, eg. både vad gäller fostrandet av riktigt dugliga hockeyspelare och framgångar som lag betraktat, infann sig under en helt annan period av hockeyhistorien. Detta har alldeles säkert att göra med att vi åkte ur elitserien och inte kom tillbaka på så många år som vi gjorde. Detta är också säkerligen ett av skälen till att vi ännu inte har hunnit få fram nog många egna duktiga spelare att bygga laget kring idag. Därav tvånget att importera spelare utifrån.
Kommentera

Dream Team: Som, oftast, så vet jag inte syftet av dina inlägg här i MoDo-boken.  

Var det att jämföra våra olika klubbar som plantskola så var det ju liksom dödsdömd från början även om TIK har varit en storklubb i det forna eller inte.
Det finns väl ingen klubb i världen som fostrat fler NHL-spelare än MoDo?

Sen var det ju en [url=www.hockeyligan.se/index.php?article=309]artikel[/url] bara häromdagen som visade att MoDo var den klubben som idag hade föstrat mest spelare i dagens ES. Och då räknades INTE de som kom från närregionen.

Och skyll inte på att ni är "nya" i ES. TIKs juniorlag har ju länge varit med och kämpat i topp så "kottar" borde det ju ha funnits. Att sedan dom gallras bort, och vems fel det är, innan dom är klara för avverkning (ursäkta liknelsen) för att låta inköpta plantor växa till sig i tallskogen är en helt annan femma.
Kommentera

Salle: Lite svårt att förstå hur de har tänkt med denna artikel, det stämmer att MODO har åtta spelare i truppen med just MODO som moderklubb. De nämner sedan Anders Söderberg från Örnsköldsvik och får det till nio. Om nu Söderberg ska räknas så borde väl Hasse Jonsson också räknas?

Ska man fortsätta att räkna vart spelare är född så borde väl också Thomas Enström kvalain på listan?

Fortsätter man att läsa artikeln så upptäcker man flera fel, Robin Jonsson uppges ha Färjestad som moderklubb. Ganska konstigt då Bålsta HC är moderklubben och han spelade också för Arlanda innan han började hockeygym i Karlstad.

Dessutom är Daniel Widing född i Brynäs, är dock osäker på hans moderklubb.
Kommentera

Martin S: Nä jag kan hålla med. Det vore smartare att ha valt A-lagsdebut eller nåt liknande istället för moderklubb.

Fast då skulle ju MoDo "toppa" än mer... :-)
Kommentera

Salle: Du det handlar om att läsa en text och förstå den! En del klarar inte det.
Kommentera

Martin S:

Jag hittade också lite tankevurpor. Daniel Josefsson är varken född i Jönköping eller har HV som moderklubb. Han är från Tranås och har AIF som moderklubb.

Däremot är MIK:s Johan Lindström född i Jönköping, men han har liksom, Björn Melin och David Fredriksson, HC Dalen som moderklubb.

En som inte räknas alls, varken född i Jönköping eller som har HV som moderklubb är Stefan Liv. Kom till Jkpg som sexmånadsbaby och har också HC Dalen som moderklubb.
Kommentera

Salle skrev:"Det vore smartare att ha valt A-lagsdebut eller nåt liknande istället för moderklubb."

Det är ju också ett intressant perspektiv! Gick igenom trupperna på hockeyligan.se och fann bland de svenska spelarna, att 21 st begått sin ES-debut i HV71. 18 av dessa har också gått på Sanda Hockeygymnasium och har därmed även representerat HV71 som juniorer.
Kommentera

Att Thomas Enström skulle kvara in på listan är väl lite långsökt om de inte skulle räknat Elitseriedebut. För han är ju uppvuxen i Nordingrå och spelat med Höga Kusten Hockey. De kan ju inte börja leta BB precis....
Kommentera

« · 941306