Huge:Inget lag som har besökt Fjällräven center har gnällt lika mycket som Brynäs.Det gnälldes ju från Brynäsbåset vid varje närkamp precis som det brukar låta när Brynäs är på besök.
Poffa: Brynäs är helt klart Sveriges gnälligaste gäng, och det har ju varit så under en lång tid. Visst gnällde Susse en del för ett par år sedan, men Brynäs har ju haft det som spelidé i åtskilliga decennier, och både spelare och tränare har ju varit flitiga gnällspikar både under och efter matcherna (säkert före matcherna också).
Minns exempelvis en vanlig sketen träningsmatch i Kempis i början av 90-talet, till och med då var det polsk riksdag efter varje avblåsning och gubbarna i Brynäsbåset skrek som stuckna grisar så fort domaren blåste eller inte blåste för något. I en sketen träningsmatch i augusti! Det säger väl allt om kulturen i den föreningen.
Salle: Hahaha, gnälliga var dom förstås båda.
Djoos gav mig förresten fingret en gång i Gavlerinken. Detta utspelade sig för många år sedan under den tiden då Djoos omgavs av rykten som sade att han drack för mycket alkoholhaltiga drycker (om det låg någonting i ryktena vet jag ej).
Jag satt i alla fall nära spelaringången/utgången med en läskburk i handen när Djoos lämnade isen efter match. Brynäs hade för ovanlighetens skulle förlorat och Djoos var grinigare än vanligt. Av någon anledning tittade han upp mot läktaren och våra blickar möttes. I spontan glädje så höjde jag glaset mot honom och log i en hälsningsgest men möttes av en iskall blick och ett långfinger tillbaka från honom....snacka om att jag blev paff, jag ville ju bara hälsa på en av mina stora idoler.
Poffa: Poffa har helt rätt här, åtminstone kring gårdagsmatchen. Största applåden från långsidan drogs ned när domare Forsström åkte fram till Brynäsbåset i andra perren och sa att det fick vara sluttjafsat från det hållet - då hade mycket riktigt exakt varje byte innehållit någon slags polsk riksdag över den oerhörda orättvisa som laget drabbades av dygnet runt.
Inte för att något egentligen ändrades. Sundqvist hade rappare skridskoskär mellan bytena än i dem för att hinna ut och käfta med domarparet vid varje tänkbart domslut som inte gynnade agendan.
Allt annat åt sidan så var Brynäs det gnälligaste jag sett i elitserierink på år och dag. Och då har jag ändå kollat på många matcher med Susse på isen.
Redigerad kommentar
Poffa: Sundström, Skröder, Axelsson är några i Modo som i alla fall kan vara lite smågnälliga och det finns säkert fler. Sen var ju aldrig Djoos den stora gnällspiken i Brynäs utan det var ju Sjödin som var mästaren på den fronten under tiden de spelade.
J F K:"arnio: Jag räknade med matchen mot Luleå såklart!"
Luleå har seriens åttonde bästa PP så det blir konstigt att slå ihop dessa två matchers BP och prata om att det var mot seriens bästa lag.
Poffa: Jag vet inte. Jag såg matchen mot Brynäs. Jag såg ett Modo som hade fler avslut mot mål. Jag såg hur Brynäs överbelastade med tre man och släppte Madsen fri. Jag såg många skott mot mål där Modo var två mot en framför mål. Jag såg hur Skröder kom fri från bakom mål. Jag såg en hel radda målchanser från Modos sida som berodde på ett mindre bra försvarsspel från Brynäs. Låt vara att de satsade mer på försvara sin ledning, men ändå. Jag såg också två billiga mål från en juniormålvakt som har potential, men som överglänstes klart av hans motsvarighet på andra sidan.
J F K: " Modos boxplay har blivit bättre nu när det är mer aggressivt och att man då släpper in ett mål på tolv powerplay och dessutom mot serien bästa lag i spelformen har jag svårt att bara för kritisk emot."
Brynäs hade inte tolv PP, de hade tre och gjorde ett mål. Eller menar du att Modo hade tolv PP och släppte in ett mål? Modo hade 4 och släppte inte in något mål i PP.
Burken: Haha, fokusera på domaren?! Såg du Brynäs? Det var konferens var enda jävla avblåsning. Och båset skrek så fort en Brynäsare blev anfådd.
Brynäs, Sveriges klart gnälligaste lag. Hela jävla gänget har gått i Djoos skola.
J F K: Nu var det väl 10% av "ligans bästa powerplay" som spelade. Ibland ljuger statsen. Kolla in Brynäs PP tre tre senaste matcherna istället. Då vi saknat de som gjort de flesta målen i PP.
Brynäs hade tur igår. Jag tror inte att modo får spela KS i vår. Det finns för mycket potential i laget. Det skulle väl vara om några av ledarna/spelarna fokuserade på att spela istället för på domaren som jag sett tendenser till vid ett flertal tillfällen under säsongen.
J F K: Visst kan man hitta saker att förbättra hos Ullmark, konstigt vore det annars.
Men det stora problemet ligger ju inte direkt där. Det är backarna som är vår achilleshäl i den här matchen, som så många gånger förut. På 0-1 sjunker man ner istället för att stå upp, på 0-2 överlastar man alla spelare på vänsterkanten och låter Brynäs back på motsvarande sida stå helt sopren och på 1-3 så blir det en två mot etta då Ludde Byström faller i anfallszon.
Lägg därtill att vi i egen zon hade fyrtiofemton felpass, sjuttioelva dutt-pass som knappt hade styrfart och några hundra sekvenser där vi inte tar jobbet framför mål och efter sargerna.
OKT är en bra, elak back men han gör en del misstag och lämpar sig egentligen mer som tredjeback än något annat. Ahnelöv har varit bra på slutet, men gjorde en plattmatch idag. Pöck är alldeles för mycket upp och ner, igår mest ner.
Lehtivuori har sett sämre ut sedan han fick sitt långtidskontrakt men gör ändå det bästa jobbet av backarna. Jensa var okej igår och Ludde var bra, bortsett från ett par misstag.
Ska vi undvika kvalserien måste backarna skärpa till sig, rejält. En värvning av en stabil back, så det blir konkurrens om platserna, skulle säkert bidra positivt. Men vad finns det på marknaden? Och har vi ekonomi för en värvning?
Salle: Nog borde Ullmark ha kunnat ta både 0-1 och 1-3. 0-1 var inte den enda gången han "sjönk ihop" istället för att hålla sig upprätt. Antingen är han lite för vek i bålen ännu eller så vill han för mycket rädda pucken istället för att göra sig stor. Pucken SKA inte kunna gå över honom om han är helt rak i överkroppen.
Vid trean är det helt klart hans hörn. Han ska ta första stolpen och lita på backen, men han blir tveksam, kommer för långt in och släpper in den. Ett riktigt bra skott, men han bör ta första stolpen som sagt. Sedan var det kanske den enda riktiga svaghet Krizan hade under sin storhetsperiod så man kan inte vara hur negativ som helst till ingripandet...
Det som väl kan konstateras efter den här matchen, är... om inte annat, att det verkligen behövs nytt blod i marknadsföringsavdelningen när man inte ens lyckas att göra reklam för de nya retroprylar man plockat fram dagen till ära.
Att sedan retromatchtröjan bara fanns i medium gör att den sitter som ett korvskinn på de flesta av besökarna.
Per HApps:
Jag hoppas det blir ni som tar silvret, för vi har då inte tänkt att spela i nån kvalserie denna säsong.
Inget mörker ska falla över Ullmark. Han gör så gott han kan. Men har några snäpp kvar till denna nivån.
Sen att defensiven var under alla kritik kan säkert ha att göra med att laget blir osäkert när man inte litar fullt ut på målvakten.
Salle: Och tröjorna fanns dessutom inte framme för försäljning utan var undangömda bakom disk. Det var bara tack vare att jag frågade om de hade några riktiga versioner av den "tröja" som man kunde hänga i bilfönstret som de tog fram och visade tröjan. Sedan var väl iofs 1500 lite magstarkt för en tröja av nästan sämre kvalitet än den vanliga matchtröjereplican. Men jag föll för frestelsen ändå...
Fast visst måste de ha köpt flaggförvaringshistorien direkt från Avalanche, för det kändes som en klockren rip-off på deras anordning vid firandet av Foppa.
Redigerad kommentar