1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511394 inlägg · 4110 ämnen

MoDo Hockey - Brynäs IF 2024-12-07 Hemma

« · 2785538 · » Till forumet

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 2024-12-07 Hemma
Tack Modo! Med Hv och Frölunda vinst så blev det 850 spänn på en spelad tjuga! En bra lördag för en Timråit! Nu saknas det bara att Brome' får böta för filmning! 👍
Kommentera

Dundee: Vi vinner ju varannan match utan nyförvärv ändå just nu!
Kommentera

Det gick ju bra för MoDo ännu en gång när jag är på plats! Och farsan var nöjd. Synd bara att alla andra resultat går emot.
Kommentera

Dundee: Vilka spelare på marknaden upplever du att han har missat? Vill påminna om att Ang inte låg på sportchefernas bord.
Kommentera

Thors 22: Vi har ju blivit lite lurade att Skellefteå och Växjö har legat strax ovanför strecket - Det var ganska givet att de skulle klättra.

Intressant nog har vi fortfarande rätt mycket sparkapital då Woods och Jasek inte har kommit igång, samt att Ranta har gått ner sig rätt rejält.
Kommentera

KB: Med nuvarande poängsnitt kommer det krävas 67 poäng för att undvika kval. Riktigt tufft!
Kommentera

Bad_Brett: Alltså 13 segrar efter full tid och en seger på övertid. Med 27 matcher kvar att spela. Det blir en jäkla utmaning för det här gänget... kanske går om vi spetsar till laget med något ytterligare tillskott?
Kommentera

Bad_Brett:
Det är däromkring det brukar ligga. Föredrar själv att titta på 5 matcher i taget. Hoppas vi kan klämma in en eller två 10p. Så vi kan plockar igen de 8p vi ligger back eller en del av det.
Kommentera

Tarasov:
Niederbach var minus 1 idag varför får han ingen kritik för det??????
Kommentera

Tarasov: Men ändå. 6 p efter och 27 matcher kvar, jag hade a l d r i g sett det som ointagligt om det vore vi. Herregud, det är ju ett glapp man som supporter har förhoppningar om även när det är typ 5-10 matcher kvar bara. Men då struntar jag fullständigt i historia och statistik. Vilket hjärtat gärna gör.
Jag vet att jag slagit fast sedan länge att det blir kval för er och jag ser väl ingen anledning att ändra det. Men det är ju hjärta med där också, i det tipset 😉
Kommentera

Framnäs: samtidigt är modo fjärde bäst i serien efter uppehållet, förvisso jämnt som attan, men håller man samma poängsnitt som senaste nio så landar man på 70 poäng.

men jag tror ärligt det bästa är att bara fokusera på att ta så mycket poäng som möjligt och sluta sitta och hoppas på lag a eller lag b, det är så jämnt att vid nyår kan det vara två andra lag som är närmast strecket.

det är mycket som pekar positivt för modo, bara hoppas att det räcker för att vinna sista matchen för säsongen oavsett
Kommentera

Gavelo: Jag tycker att det är jävligt svårt att sätta ett finger på Bensons prestationer så här långt. Han har väl precis avslutat sin "försäsong" typ. Tycker han gör sitt jobb och han höjer definitivt Jaseks prestationer. Mina förväntningar på Benson var egentligen noll så han har inte gjort mig besviken iallafall.
Kommentera

Tarasov:

"Det är däromkring det brukar ligga."

En lätt överdrift. De tio senaste säsongerna har det aldrig krävts mer än 63 poäng för att undvika kval och enbart vid två tillfällen har det krävts mer 60 poäng.

23/24: 54 poäng
22/23: 63 poäng
21/22: 59 poäng
20/21: 58 poäng
19/20: 50 poäng
18/19: 61 poäng
17/18: 52 poäng
16/17: 48 poäng
15/16: 50 poäng
14/15: 58 poäng

Misstaget är att många tittar på vilken poäng lag 12 hade. Men tanken är ju att det är _VI_ som ska vara lag 12, och då gäller det att ha mer poäng än lag 13 och 14.

Dvs att bara för att Malmö landade på 65 poäng förra säsongen, betyder det inte att det krävdes 65 poäng för att undvika kval. Det hade räckt med 54.
Kommentera

Tarasov: Hur kan han vara minus 1 när han Assisterade till 1 mål och Modo sen vann med 2-1.
Kommentera

Gäsp: han syns väl inte mest men gör det ok. Kämpar för puck och sett han försöka sig på några fyndiga passningar inför mål, även om de ej gett resultat ännu.
Kommentera

Bad_Brett: Men det blir ju lite förvirrande, för om MoDo och HV 71 fortsätter plocka poäng, så kommer givetvis andra lag plocka mindre poäng. Så jag rör ihop det lite också. :-)
Kommentera

Gavelo: Man undrar dock hur Jesper Olofsson kan få mindre istid än Oscar Pettersson...
Kommentera

Bad_Brett: Lite nyttig statistik för alla statistikälskare efter en sån härlig nedstängning av Brynäs.

Kollar vi på de senaste 3 matcherna har vi ett poängsnitt 2 poäng per match.
Vi trendar vi mot 80 poäng om vi fortsätter såhär.

Det kan jämföras med Brynäs som de senaste 3 matcherna har ett poängsnitt på 1.33ppg och trendar mot 85 poäng, och då är dom ändå serieledare.

Örebro har en desto sämre trend. Där har man tagit 0.1 poäng per match de tre senaste. Detta hade placerat dem på en totalpoäng i slutet på 45.

Malmö snittar likt Brynäs 1.33ppg och trendar då mot 69 poäng.

Slutsatsen jag drar av det här är att Modo kommer vara uppe och slåss med serieledarna samtidigt som de förhandstippade bottenlagen, dvs Malmö och Örebro, kommer att få slåss om kvalplaceringarna.
Kommentera

friberg: Örebro 0,1poäng i snitt senaste 3? I vilken match tog dom 0,3poäng? 🙄
Kommentera

Bad_Brett:
Jag vet men jag tar höjd.
Kommentera

Bad_Brett:
Skillnaden mellan att spela med eller utan handväska. Sådant Karlin och Modano talar om över en räksallad
Kommentera

bgs: Mot Luleå. De fick ett poängsavdrag på 0.7 för att dom var så dåliga.
Kommentera

mikenomad:
Problemet är jämnheten, man kan vara bra 10 matcher men orkar vi 27 till.
Kommentera

friberg: Där snackar vi sample size.
Kommentera

Bad_Brett: Eller hur hela 3:e kedjan som varit lysande sista 7-8 får mindre än 89/17

Dock var OP riktigt bra både mot Timrå och Brynäs, det kanske behövs en OP för att massera motståndet så målskyttarna kan göra sitt.
Kommentera

Tarasov: Exakt, den frågan är ju den krassa verkligheten. Men nu tänkte jag att man som supporter bortser från den, hur reell den än är. Men som supporter skulle jag aldrig i livet köpa att det var kört med 27 omg kvar och 6 p upp.
Även om logik, historik och hockeystatistik (lät som en gammal postpunklåt med DLK el nåt) naturligtvis säger det
Kommentera

Bad_Brett: Jävla märklig matchcoaching Karlin har. Spelar de kallaste spelarna mindre än de varmaste.
Kommentera

Hoppas att Benson kommer igång snart. Menar inte att han har varit jättedålig och fattar att det tar tid att anpassa sig till större rink, men 0 poäng på 6 matcher är inte direkt succe siffror.
Kommentera

Dwight: Han är inte här för att göra poäng. Han ska ge stabilitet över hela banan och visa de andra hur man spelar vuxen ishockey. Vilket har fungerat relativt bra sen han kom in.
Kommentera

mikenomad: Positiva som jag ser det är att MoDo spelat dåligt direkt i början av säsongen, ledarna har ändå insett att grundspelet inte håller och ändrat på saker. Efter landslagsuppehållet har MoDo spelat upp sig rejält, kan inte se att det kommer se lika illa ut som i början.
Kommentera

Blake: helt enig! Vi kommer såklart fortfarande ha dippar och sämre prestationer men vi kommer nog inte torska med 5-0 mot Örebro igen osv
Kommentera

SPOODI: enl Expressen vill Niederbach förlänga och vara kvar i MoDo men han vill också ha en tydlig roll, trivs som center och vill gärna delta i försvarsspelet, trots mindre istid än bl.a. Jasek och True så tycker han att den är lagom och bra just nu.
Kommentera

Heyerdal: Slarvar Hinken bort den förlängningen så kommer jag åka till Övik och slarva bort hinkens bil 🚘
Kommentera

SPOODI:
Det finns några faktorer som Karlin måste slipa på under det här uppehållet:

# Alla lag vet idag att dom skall kliva upp på våra backar och tokstressa!
Det måste Karlin och våra forwards titta på och jobba fram ett sätta så att våra backar kan få hjälp att spela sig ur den här pressen... backarna är tokstressade i dag och ger bort pucken hela tiden med bajsmackor till varandra!

# Det blir oftast räknafel i slottet hos oss, Våra forward måste få tydligare beskrivning av sina ansvarsområden, Det finns tydliga brister här.
Oftast får en av våra 2 backar 2 st. spelare att kampa mot framför målet,
Och då blir det alltid en ledig som kan slå in returer?
Hur många sådana mål har fi fått i arslet i år.

# Vi måste nöta mer med PP och få igång det som ett vapen,
Här måste vi få ett fram flera hot, Vi är sönderlästa i dag?
Låt Benson styra ett PP?
Det skulle vara en av hans stora styrkor?

# Vi måste jobba ända ut på spelarna i försvarszonen!
Våra backar och forwards tvekar och hamnar på halvdistans och står och peta med klubborna, Där av blir vi bortspelade, Det är nästan bara O.P som ger 100 ända ut på dem.

# Vi måste våga söka oss oftare in i mitten för att gå in i deras zon, det är för mycket på kanterna, Där vi fastnar och blir stoppad. Om vi variera oftare så kommer kanterna blir mer lediga, Vi får deras backar att spela tätare ihop.
Alla lag vet att vi vill gå in i zonen ute på kanterna när Södergran, Ranta, Woods, Linus m.m kommer, Hur mycket yta fick Niederbach när han gjorde sitt solomål?
hade det vara södergran eller wodds så hade dom försökt och gått runt och in på höger sida ?
Kommentera

Kanske dax att bryta med Big Sam och gör ett nytt försök med Westfelt!
Som Färjestad snodde i sista minuten när han var klar för oss?

Karlin och han kan varandra! En 3:e Center med bra ålder!
Han har en tuff konkurrenssituation i Färjestad?
Han blir nog inte kvar där?
Kommentera

Det finns en del utropstecken i Modo efter det senaste uppehållet. Jämnheten bland spelarna och deras prestationer är oundvikligen mycket bättre. Även om Jasek och Benson inte gör jättemycket poäng eller några alls så höjer de andra i sin närvaro genom att tävla mer och åka mycket skridskor. Benson jobbar hårt i det osynliga.
Fjärdekedjan bidrar ännu mer med fysik och högt tempo.
Niederbach som jag gnällt på i evigheter har definitivt hittat rätt. Bernhardt ser ut som SHLs bästa back för tillfället. Rundblad verkar också ha hittat rätt. Helt enkelt så har pusselbitarna börjat sitta och allt känns betydligt tryggare. Det är därför uddamålsförluster då och då på bortaplan inte rör mig i ryggen så länge de spelar bra och håller spelet uppe. Framför allt är det viktigt med fullsatt hemmaarena och hemmavinster.

Det känns alltid skönt att vara modoit men idag känns det extra skönt.

Ha en fin söndag!💚❤️
Kommentera

Silly: Jag gillar Westfält riktigt mycket, tycker det är en väldigt smart center.
Till nästa säsong skulle det absolut kunna vara ett 3:e center alternativ, men på något sätt känns Jasek och Niderbach som aningen tunt som 1 och 2.

Jag skulle gärna få in en center som har den där X faktorn och som blir den naturliga ledaren.
Kommentera

Chamez: Min första tre poängare på hemma plan sen Malmö känns riktigt gött - grymt skönt också att få gå på lite lång vila med en tre poängare, det är vi ju inte bortskämda med heller!!
Kommentera

Heyerdal: Detta är ju en aspekt som man ska ta i åtanke när det gäller matchning också. Kan mycket väl vara att man gör bedömningen att maximal effekt fås ut av Niederbach och gänget på ca 15 minuter. Just nu.
Kommentera

KB: Niederbach själv säger ju i expressen:
"Jag vill spela mycket men jag vill fortfarande ligga på en nivå där jag känner att jag är kraftfull och att jag kan göra jobbet utan att bli för trött. Just nu ligger jag på en lagom speltid, det handlar mycket om vad du gör med de minuter du får, avslutar han."

Bättre han presterar på topp hela tiden han spelar än om det blir mindre minuter, och är väl något som kommer öka med tiden.
Kommentera

KB: ja det var exakt vad Niederbach sa i intervjun!
Kommentera

Fyfan va rundblad/berra har höjt sig senaste tiden, den såg man inte riktigt komma, nästan så att man skulle kunnat tänka sig en förlängning på rundblad om han fortsätter så här.
Kommentera

Väldigt konstigt att Bromé i Luleå inte fick en anmälan till disciplinnämnden för filmning, sedan är det även mycket möjligt att Ölund filmade när True åkte på den felaktiga utvisningen, men han fick kanske upp sin egen klubba i ansiktet.
Kommentera

Gavelo: vet att du har en soft spot för honom men jag tycker han behöver visa det här spelet lite längre, så att det inte bara är en formtopp. annars sitter vi där nästa säsong, om det mirakulöst blir shl igen, med jasek-niderbach-true som våra tre centrar igen och alla håller lite halvdassig nivå.

samma med mikkel som är het nu men det var han tio matcher förra säsongen också.
Kommentera

BobbyG: Helt rått och jag håller med, TN behöver bevisa att han är såhär bra över tid, men om Hinken är seriös så löser han ett kontrakt lite längre fram om och när han känner sig säker på TN.
Kommentera

Dwight: att Benson har 0 poäng så här långt är ett mirakel, han har satt upp medspelarna och hade lätt kunnat ha ett assist varje match om dom inte bränt!
Kommentera

Heyerdal: En ypperlig 3-center. Förläng!
Kommentera

erjo: Troligen vet han det själv också, att han parats ihop med ligans kallaste spelare i Woods för att väcka grabben. Han kan bara fortsätta köra på och hoppas på att den senare slutar åka rakt in i motspelare som puckförare, ta emot och kladda med puckar innan skott eller övriga småmissar. Plötsligt händer det?
Kommentera

« · 2785538 · »