1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511327 inlägg ˇ 4110 ämnen

MoDo Hockey - Brynäs IF 2024-12-07 Hemma

« ˇ 2786691 ˇ » Till forumet

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 2024-12-07 Hemma
Sigge: Hur det blir handlar om individuell moral och hur man vill bli ihågkommen i nuvarande klubb. Förra året hade vi liknande situation när vår toppcenter Nick Shore tidigt blev klar för Linköping. Sista delen av serien och kvalet var han klappkass och tog knappt ett skär extra för att laget skulle vinna, honom minns man mest för den delen än sina kanonmatcher tidigare på säsongen samt säsongen innan.
Kommentera

Gavelo: Puistola spelar ju där, tror inte man splittrar en av seriens bästa kedjor.
Kommentera

TIK_TIK: "Nu har ju Hinken tid på sig att fixa en ersättare för honom vilket jag tycker inte kan vara så svårt."

Hahaha 😉
Kommentera

Gavelo: Elitlicensen verkar ju bara finnas på papper!

Så det är bara att tuta och köra för SHL's alla sportchefer och VD'ar. Kör sina klubbar mot ruinens brant ā la Leksand, LHC, Malmö, sedan hoppar man av innan det är ett fullbordat faktum.
Kommentera

Rödluvan: varför skulle Winberg försvinna? Han har ju kontrakt nästa säsong
Kommentera

erjo: Av samma anledning som Fredrik Olofsson och Rosdahl. Men så hoppas jag att det inte blir
Kommentera

Rödluvan: Att vi inte spelar i SHL nästa år? I så fall tappar vi ju 90% av laget oavsett.
Kommentera

Rödluvan: nu gick ju iofs båda dom till SHL och vi spelade i HA så går inte riktigt att jämföra det där med Ranta och Winberg.
Kommentera

Confusius: Det borde finnas någon spelare som ratats av Colorado. Det är ju bara därifrån Hinken har lyckats hitta något av värde. För någon etablerad SHL-spelare kommer det inte bli!
Kommentera

erjo: Rosdahl stack väl egentligen för att han gaddade ihop sig med Fredrik att flytta till Oskarshamn.
Kommentera

Rödluvan: De nyttjade klausulen som finns för samtliga hockeyallsvenska spelare? Det är inte samma situation. Inte på något sätt.
Kommentera

TIK_TIK: Toppspelare offensivt skrev jag om du läser noga. För det är han verkligen när han är på som bäst humör. Kanske ligans bästa 1v1 spelare.
Kommentera

KB: Går att lämna om man vill om man är spelare, det är inga konstigheter. Rosdahl hade nog stannat om Fredrik inte hade lämnat. Det sa han också, att de bollade idéer och allt sådant.
Kommentera

Labanlasse: Sen har du Dickinsson som spelade som absolut bäst efter han skrivit på för Rögle.

Man får hoppas att man agerar som ett proffs i alla lägen. Sen har ju i regel många en egen drivkraft att man vill vinna.
Men jag förväntar mig att Ranta gör allt han kan för att hjälpa laget vinna än om han vet att han inte är kvar nästa säsong. Klarar man inte det ska man inte gå och skriva kontrakt med andra efter halva säsongen.
Kommentera

Monno: Blir en rejäl finnkoloni i Örebro nästa säsong.
Kommentera

Rödluvan: Oj, vad olika vi ser på hockey. Så är det väl med det mesta och det kanske är bra.
Kommentera

TIK_TIK: Om du inte tycker det har du definitivt inte sett Ranta tillräckligt, och det är förståeligt då du är Timråit.

Tror du det är en slump att Sanny skrev att han vore NHL-mässig med bättre spelsinne och defensiv?
Kommentera

Rödluvan: Det är absolut konstigheter och något som inte är möjligt utan förhandling i nuläget. Till skillnad från allsvenska spelare som har den möjligheten förankrad i ligastrukturen.
Kommentera

Rödluvan: Det är det jag menar, han har inget spelsinne, lat och ego.
Mitt uttryck av honom dom matcher jag sett.
Kommentera

KB: Jag har haft den här diskussionen med erjo innan. Spelare kan alltid bråka sig loss på olika sätt, det är inte hållbart att ha spelare i klubben som inte vill vara där. De kan säga att de har personliga orsaker m.m, saker som sportchefen inte kan säga emot. I slutändan ligger alltid sista ordet hos spelarna.
Kommentera

TIK_TIK: Men han är riktigt bra 1v1, har ett bra skott och kan skapa lägen på egen hand osv. Att han är dålig defensivt är en sak men offensiven när den är som bäst är helt klart toppklass i ligan. Tyvärr saknar han jämnhet för att det ska vara värt att behålla honom för den pengen han vill ha.
Kommentera

Rödluvan: Det är fortfarande ett enormt steg från att ha förutsättningar som är skrivna i sten för att byta klubb till att aktivt bråka sig bort från ett kontrakt. Det tar jag för givet att du kan se också. Det är inte samma situation och det är onödigt att gå upp i taket i förväg över det.
Kommentera

KB: Jag har aldrig gått upp i taket över något utan bara skrivit att jag hoppas att det inte händer. Om Hinken står för att han inte vill ha några spelare i MoDo som inte vill vara i MoDo, är det så enkelt för vem som helst att gå upp till hans kontor och säga att de inte vill vara kvar.
Kommentera

Monno:
Enligt legendaren Helber så slappnade vissa spelare va och blev bättre när de kritat på.
Kommentera

Rödluvan: Jo men Oskarshamn spelade ju i SHL och vi i AS. Då är det ju fritt fram att gå som man vill.
Kommentera

Dom flesta hockeyspelare är professionella och agerar utifrån sin nuvarande arbetsgivare och inte kommande. Vi får hoppas att så är fallet när det gäller Ranta. Visar det sig att han blir än mindre engagerad i hemjobbet måste vår förening visa ryggrad och sätta han utanför laget.

Resterande tiden av den här säsongen kommer vara en laginsats utan dess like om vi ska klara oss kvar i högsta ligan. Då måste vi filtrera bort dom som inte vill göra allt för laget.

Med de sagt, jag är inte förvånad gällande Ranta, varit på tapeten länge ”I know nothing”. Lycka till i Örebro!

Heja MoDo!
Kommentera

Törna: Det kan också finnas en uppsida med att han har skrivit på för Örebro. Han kan spela mer avslappnat och det kan vara en fördel. Spelet kanske lossnar extra mycket för honom och han behöver inte tänka på vart han ska vara nästa säsong. Jag tror han kommer lyckas bra i Örebro ihop med alla andra finnar.
Jag tycker det känns skönt att vi blir av med Ranta. Han har bidragit och varit helt okej poängmässigt. Men Modo behöver något annat. Ranta är risky business och något stabilare likt Dickinson är att föredra inför nästa säsong. Kan ju hoppas att Hinken redan har några namn på gång.
Kommentera

Chamez: Det som oroar är att Hinken ska hitta nåt bättre för ungefär samma peng. Det har ju visat sig vara långt ifrån självklart.
Ju fler nyförvärv ju större risk som jag ser det, även om vissa positioner MÅSTE uppdateras
Kommentera

KB: med samma logik så borde lassi också bråka sig bort nu då, och även woods när sam, benson och ladue lämnar.

går att måla upp hur mycket problem som helst som inte existerar tänker jag...
Kommentera

Rödluvan:
Såhär i efterhand så gjorde nog Rosdahl rätt, fick ett rätt rejält kontrakt i Rögle som den Malmö tog över. De pengarna får han nog inte igen.
Kommentera

Tarasov: Skönt också att vi slapp ha honom.
Kommentera

BobbyG: Nja, Rosdahl och Olofsson var ett radarpar och det verkar även Ranta och Winberg vara, det som är min poäng.
Kommentera

Rödluvan: är de nära utanför isen eller vad är det vi diskuterar? 😅
Kommentera

Elysium: Ja. Men det var bara en spaning som jag hoppas inte sker såklart
Kommentera

Rödluvan: Sen vet jag inte om Ranta är då dålig defensivt bara han prioriterat det. Tror alltså inte att det handlar om kunnandet lika mycket som det handlar om mindset. Han ska framåt i alla lägen. Och konserverar gärna energi bakåt för att orka trycka framåt.
Lite samma med spelsinnet, det är inte toppklass men ska duga på SHL nivå, vilket han visar emellanåt. Men han har förtvivlat svårt att släppa pucken och väljer alltid att gå i alla lägen. Och tror det är mer inställning än brist på kompetens.

Nu kan jag ju ha fel, han kan ju ha tunnelseende deluxe. Men tycker han visar ibland att så nog inte är fallet.

Sen offensiv kapacitet håller jag med, skottet, tekniken, farten och kraften han spelare med är topp i SHL.
Kommentera

Rödluvan: Han är väldigt sällan på humör!

Ranta är den typen av spelare du måste bygga en hel femma runt, som man gör i NHL.

Ska bli intressant att se om Örebro lyckas med det.

Förresten, var får Örebro alla pengar ifrån?
Kommentera

TIK_TIK: Då har du uppfattat samma som mig, och jag har sett alla matcher.
Kommentera

Rödluvan: Skulle inte alla vara NHL mässiga då med bättre defensiv och spelsinne. Blir ju direkt löjligt
Kommentera

Chamez: Jag skulle säga tvärtom, varför ska han täcka skott, spela fysiskt och offra allt för MoDo och riskera en skada. Jag tycker det är förjävligt att det är så här i SHL. Eller i hockeyn i stort. Ni kommer förmodligen få kriga i ett kval, kommer Ranta ens bry sig då han har ett fint kontrakt som väntar på honom i ett annat lag?
Kommentera

Dr.Krykov:
Gissar att kontraktet redan är påskrivet så det väntar oavsett täckt skott eller ej.
Kommentera

Tarasov: I fallet med Sampo så tror jag faktiskt att han kommer göra vad han kan för laget ändå. Förstår självklart vad Dr.Krykov skriver också, men knappast kul att bli utfryst en halv säsong heller om han slutar försöka och medspelare vet ju hur marknaden fungerar. Det är ändå en lagpolare. Har fått signaler att det är fler egoister i dagens MoDo-lag, men det får klubben hantera.
Kommentera

Tarasov: Tycker även här att Hinkens kommentar var rätt korkad, typ: "Vi erbjuder lika mycket pengar, så sticker han är det för att Örebro är en mer attraktiv arbetsgivare".

Känns lite som han har blivit luttrad över hur vissa spelare börjar kolla efter alternativ istället för att ge allt för laget, och går all-in på "Om det inte passar så får det vara"-attityden.

Jag tror det är en väldigt dålig idé.

Hinkens lynnighet håller på att sabba hela det goda rykte MoDo har byggt upp.

Som Kramer en gång sa:

"Thou who cureth, can maketh ill"
Kommentera

Gavelo: tro vilken dynga till spets Hinken lyckas skrapa ihop som ersättare? Och framförallt vilka fler vettiga spelare han kommer sumpa bort.

Hahaha. Nästan så att man garvar åt eländet.

Fast å andra sidan sitter vi väl med Byström och en iskall jeppe som ska leda osa i allsvenskan för det är där Hinken byggt oss för att passa
Kommentera

Bad_Brett: Han känns inte alls i balans särskilt i paritet till innan i uttalanden han gjort. Den här kommentaren han gav till Näsén var alldeles för syrlig.
Kommentera

Frontschwein: Iskall Jeppe? Har du sett de senaste 10 matcherna?
Kommentera

Frontschwein: Olofsson har 9p och +4 senaste 10.

Han, Rundblad och Bernhardt har verkligen steppat upp.
Kommentera

Specter: Aagaard också.
Kommentera

Bad_Brett: Nu tuggar vi MoDo till en 10e plats!
Kommentera

Sigge: Ranta har ju sett stundtals ganska uttryckslös ut, som efter segern mot Timrå. Såg ut som att Modo hade förlorat, fast vi vunnit ett stekhett derby.

Jag tycker alltid det är för mycket begärt att utländska spelare utan koppling till Modo ska brinna för staden och laget dem spelar för.

Det som då behövs är teamspelare som kan gå i bräschen och få med sig såna som Ranta men där har Modo och Hinken misslyckats kapitalt.

Vi har ju sett OP ta tag i det på slutet, han har förstått vad problemet sitter i.
Kommentera

« ˇ 2786691 ˇ »