1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

504914 inlägg · 4100 ämnen

MODO Hockey - Djurgården 2011-02-19

1350618 · » Till forumet

Sv: MODO Hockey - Djurgården 2011-02-19
Jag har bara två känslor och synpunkter just nu.

1. Jag vill byta tränare. Senast inför nästa säsong.
2. Jag är genuint LEDSEN. Känslan är att en hobby/passion man haft i över 20 år kan bli svår att upprätthålla. Jag kommer inte att stå i några iskalla lador och heja fram ett mittenlag i allsvenskan, det har jag för mkt självbevarelsedrift för.
Kommentera

bj21:
Sedinarna gillar trav, äger en häst och är ändå bäst. MoDospelarna, de längtar nog till sommarens lagfest.

Själv har jag lagt av...
Kommentera

zigge: När Hardy tog MoDo ner i etten hade han väl inte haft något med DIF att göra eller minns jag fel? Hardy hade dock travet gemensamt med Challe. Jag kan se honom framför mig på Solänget i jeansjacka, mörka solglasögon och cigg i käften!
Kommentera

zigge: Jag tror inte att det går så illa. Kursen är förvisso satt mot kvalserien, men att vi inte ska kunna klara av motstånd såsom Växjö, Örebro och Rögle i en serie där Conny dominerar, det verkar litet väl pessimistiskt.

Däremot måste jag (och det tar emot) hålla med TIKaren Olle i sin reservation gentemot Challe. Jag ogillar också starkt att Challe inte koncentrerar sig fullt ut på MoDo. Är det inte ett fulltidsjobb? Vid ett flertal tillfällen har vi kunnat läsa om (modohockey.se) om bra videomöten. Det är ett sämre substitut för fysiska möten. Om det är sant att detta är en sport med små marginaler, så bör man vara noga med alla moment.
Kommentera

zigge: Är det inte spelarna som spelar då? Iofs så spelar ju Charlie på trav men det har väl inget med vad som verkligen händer på isen att göra?
Kommentera

NuMo: Ska nu DIF-Challe bli den andre , sen "DIF"-Hardy, att spela ned MoDo i den lägre serien? Det historiska ogillandet av DIF växer sig allt starkare.
Kommentera

Olle: Vi kanske får vänja oss med hockey på Onsdagar ,Fredagar och Söndagar.
Kommentera

NuMo: Fullt tänkbart men min generella fråga NU, som den även var tidigare när han var i Timrå, är om det någonsin är förenligt med det jobb han och 11 andra coacher har.
Kommentera

Olle: Man kan ju spekulera i att det kanske var möjligt att genomföra utan inverkan på jobbet då. Uppenbarligen behöver ju jobbet mer än 100% fokus just nu.
Kommentera

NuMo: beroende på när det här blev klart så är det ju fortfarande aktuellt.

Edit: Alltså: När det blev klart att han först tackade ja till det här.

Redigerad kommentar

Kommentera

Skalman: I övrigt så försöker jag hålla nere hån och grejor men kan bara inte låta bli att fundera över vad Challe sysslar med. Samma sak som han gjorde i Timrå, dvs. multitaska med andra arbetsuppgifter som inte alls passar ett lag som INTE redan är klar för slutspel.

Om inte ni modoiter misstycker så kan man ju se det som en öppen fråga. Varför agerar en coach i pressat läge på det här sättet? Först det här med att "coacha" basket under brinnande slutspurt och sedan travet...

www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article8594014.ab

Stärker det verkligen hans aktier som ES-tränare?
Kommentera

Blizzard: Helt korrekt, men dom riskerar ju alltså att hamna i Modo-fällan utan att vinna sm-guld. Vi har ju vunnit det.. right? :-)
Kommentera

Skalman: Jag tror faktiskt inte att det spelar så stor roll om SAIK vinner guldet eller inte. Man skulle nästan kunna argumentera för att det är mindre troligt att de får behålla Lehtonen/Lindström om dom faktiskt vinner. Då finns det inte så mycket motvikt till "fett jävla lönekuvert" från HV71. Men det är detaljer. I macroperspektiv tror jag att dom kommer att få ett par rediga mellanår hur som helst.
Kommentera

Skalman: "Vinner dom inte SM-guld i år så kan dom hamna i Modo-fällan."

trodde man hamna i modo fällan NÄR man hade tagit sm-guld.
Kommentera

Lumber Jack: Passande video, kvällens största jubel kom när Mårten Hagström blev historisk och satte pucken i "Drömskottet", något som ingen annan tidigare lyckats med. Han tvekade aldrig utan drog bara iväg pucken, inga tveksamheter eller kladdande med pucken där inte. Hoppas laget tog lärdom av detta.
Kommentera

Olle: Helt korrekt, SAIK har sin chans i år. Vinner dom inte SM-guld i år så kan dom hamna i Modo-fällan.
Kommentera

Bad_Brett: Absolut att jag är imponerad av Timrå, men samtidigt så tror jag att mer skador hade behövts i dagens Modo. Kanske hade Timander behövt känna sig just behövd tack vare att 4 backar är borta, istället för att måsta bli bänkad?

Vi har väl varit "bättre tränad än någonsin" och helt skadefri typ hela säsongen? (Jo jag vet att vi haft en eller tre skador samtidigt också)
Kommentera

bj21: Ja men jag syftade lite till att deras framgång förmodligen inte är något långvarigt koncept. Junisarna sticker och sedan har man Warg, Hagos och det gänget kvar. Dom har ett bra år helt enkelt.
Kommentera

Olle: Fast vårt guld kom tack vare några slovaker, en finne och en kanadensare som, för att citera Wikegård, tävlade hela tiden. Visst gjorde våra egna veteraner sitt jobb också men det hade inte gått utan importer. SAIK har en laguppställning som imponerar i sin svenskhet!
Kommentera

Bad_Brett: JAg kväver intet mer av MoDo än dess fans. Den här inställningen ska det vara.

http://www.youtube.com/watch?v=HmeEwHONyCA&feature=related

Kommentera

bj21: SAIK gör ju en sån där säsong som ni gjorde när ni tog guldet. Mycket ska klaffa vid rätt tidpunkt. i SAIKs fall handlar det ju om att dom varit extremt lyckosamma med juniorerna plus att dom fått extrem utdelning på Lehtonen/Lindström. Jag tror som många andra att dom kommer att få några rejäla mellanår när dom skeppat sina juniorer och Lehtonen/Lindström hamnat i HV/FBK/LHC.
Kommentera

bj21:

Ja, absolut. Men Timrå har gjort det grymt bra som har gått till slutspel så många år i följd.
Kommentera

Bad_Brett: Vi har säkert massor att lära av de flesta lagen men om du frågar mig så är det SAIK vi ska lära av!
Kommentera

mikenomad:

Så sant som det var sagt. Fattas bara att vi blir slaktade av indianer i kvalserien.
Kommentera

bj21: ¨

Jag måste säga att jag är oerhört imponerad av Timrå. Ekonomiska bekymmer, extrem oflyt med skador och på pappret ett ganska mediokert lag, men tack vare en fantastisk lagmoral lyckas de kämpa sig till slutspel år efter år. Det är en seger för svensk ishockey att de lag som kämpar hårdast och visar mest hjärta skördar framgångar. Det var därför MoDo vann 2007. Nu visar man minst hjärta i serien och därför ligger man där man ligger.

Nej, MoDo har en hel del att lära av lag som Timrå.
Kommentera

Vad trevligt, vi slipper betala c+ ockerpriser om det blir allsvenskan. Hurra, eller något i den stilen.
Kommentera

Mackelito: Nej aldrig! Då supportar jag hellre ett lag i tvåan.
Kommentera

När jag en bit in i 3:e lämnar min sittplats för att gå ut och starta upp bussen så möter jag Micke P. Vi nickar lite uppgivet emot varann och jag säger "du borde dra på dig grillorna och visa vad vilja och energi betyder". MP svarar med "ja, det är åt h-e".

Den meningen sammanfattar läget, tyvärr, alltför bra.

Det måste vara j-t skämmigt för de etablerade spelarna att det, återigen, är reserverna från j-20 som visar vilja, fart och stolthet att spela i A-laget.

Nä det är upp till veteranerna och vissa "Heart of Hockey" och INTE spela ned oss till AS. Sen kan dom pensionera sig hela bunten.
Hoppas Macke kan se förbi nostalgi och vänskap och rensa rejält i urskogen och låta nya unga plantor få chans att växa sig upp till himlen.

Kommentera

Bad_Brett: Det hade ju inte spelat någon roll. I och med att foten verkade fungera bra, så ville han till NHL. Det hade inte spelat någon roll om Modo låg etta i elitserien och spelade som gudar. Han ville spela på högsta nivån och därför tycker jag att det var skitsnack från din sida.
Kommentera

NuMo: Den var värd en tummeupp av mig.
Kommentera

Sawchuk:
Det året Timrå gick upp vann vi 7 av 10 och ändå var det på håret .
Kommentera

Haha.

Humor är om hela Övik bokar slutspelsbiljetter...
Kommentera

NuMo: Boka en extra så bjuder jag på dryck!
Kommentera

Nä. Man kanske skall passa på att boka slutspelsbiljett.
Kommentera

Mackelito: Hahaha, skönt med lite humor i allt elände!
Kommentera

Tänk att det inte är så jäkla länge sedan man tyckte att grundserien var en enda lång transportsträcka till slutspel.

Klarar Modo kvalserien i år hoppas jag att dom stänger ligan sedan!
Kommentera

Mackelito: Nej.
Kommentera

Tror det är dags att byta citat i rutan upp till höger. Känns som att det är några snäpp värre att vara Modoit just nu... Eller alltid för den delen.
Kommentera

Om vi åker ur får fan Sedinarna, Steen,  Enström och Hedman lägga ned sina NHL karriärer och komma hem och ställa allt till rätta på en gång.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sawchuk:

Den sorgliga sanningen är att inget lag passar MoDo i dagsläget.
Kommentera

Hur det har gått tidigare är helt oväsentligt.

HV och Linköping är bättre lag än AIK och kan spela helt utan press. Visst kan det gynna Modo men om jag skulle få välja motståndare kvarvarande omgångar skulle jag välja AIK varje match.
Kommentera

Sawchuk:

Jag är övertygad om att MoDo åker ut nu. Allt annat vore en bonus. Det finns ingenting som tyder på att han kommer kunna hänga kvar eller klara en Kvalserie. Ofarliga framåt, slarviga i egen zon, darrigt målvaktsspel och en inställning som är under all kritik (till exempel Pikkarainen på 0-1-målet).

Kanske är det i det långa loppet bäst ifall MoDo åker ur serien? Även om det kommer bli en stor ekonomisk smäll, så ligger MoDo ändå bra till geografiskt, nu när Botniabanan snart står klar. Sedinarna kommer säkerligen hem om några år och J-18 laget ser ju lovande ut. Förhoppningsvis kan de sparka all gammal skit och ta in lite kompetent personal. Duktiga juniortränare, målvaktstränare, öka kraven, förbättra marknadsföringen... Helt enkelt bygga nytt från grunden.
Kommentera

Det som är positivt om vi åker ur är att det då blir jäkligt billigt att gå på ishockey igen! :-)
Kommentera

Sawchuk: DU kan väl börja med att titta hur det gått i år mot HV, AIK och Linköping, relektera över varför det gått som det gått och sedan återkomma med kommentar som är något med analyserande än förslustgnäll.
Kommentera

Bad_Brett: Nu är väl Modos största problem att man måste lära sig att vara ett stabilt elitserielag utan sina gamla "profiler", då inkluderat Foppa.

Dessutom drog han ju inte direkt till ett vinnarlag när han väl ville avsluta sin karriär. Han ville helt enkelt inte avsluta med en splittrad elitseriesäsong, han ville avsluta hos dom bästa, oavsett om det innebar 2 minuter, 2 matcher eller Stanley Cup.
Kommentera

Sawchuk: Nä en serie med Frö/AIK/SSK + fyra stycken Väsby känns inte så lockande.
Kommentera

10 Omgångar och Frölunda borta i första kan vara allt som behövs för att hamna i Allsvenskan.

Ofta är fyra lag inblandade inför sista omgången. En enda match kan avgöra. Ett Modo med allt att förlora känns inte övertygande.
Kommentera

J F K:

Frustration?

Givetvis ville Forsberg spela på den högsta nivån, men det viktigaste för honom har ju alltid varit att vinna matcher. Det är i varje fall någonting han har tryckt en hel del på i intervjuer; hur roligt det är att vinna matcher ihop med sina lagkamrater. Det är väl ganska självklart att MoDo hade varit ett mer intressant alternativ ifall de hade legat etta i serien och Forsberg i lugn och hade kunnat experimentera med skridskon utan att det skulle rubba balansen i laget, än nu när man ligger i botten, utan hjärta och energi.

Forsberg skulle givetvis aldrig gnälla på att hans lagkamrater var för dåliga, men däremot har jag sett honom såga MoDos spel i till exempel Hockeykväll, där han har snackat om vilken dålig moral man har haft, framförallt när det handlar om att stå upp för sin målvakt.

När foten väl fungerade ifjol så lyfte Forsberg laget på nästan helt på egen hand. Hade foten hållt hela säsongen hade MoDo garanterat hamnat på en stabil slutspelsplats.

Redigerad kommentar

Kommentera

1350618 · »