1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507039 inlägg · 4104 ämnen

MoDo Hockey - Djurgårdens IF : 2023-02-24

« · 2479700 · » Till forumet

Sv: MoDo Hockey - Djurgårdens IF : 2023-02-24
hockey_21: Modo, AFC, Östersund. Fin trio :)
Kommentera

hockey_21: Ja jag med. Gradin får som han vill, alla hatar sekten MoDo😁❤️
Kommentera

Rytter: Tror inte jag såg honom något mer under matchen, men är lite osäker. Förövrigt så älskar jag drevet och allt skit vi får i mot oss från övriga lags supportrar, känns som att ssk difarna och löven har gaddat ihop sig.
Kommentera

Bad_Brett:

Hur gick det med kruger? Han gick av i tredje va? Kom han tillbaka?
Kommentera

Gusse: Jag tycker hans första filmning var patetisk. Med det sagt...

Han håller på att på att växa ut till den störige jäveln som vi hoppades att OP skulle vara. Det faktum att Djurgårdarna står och tjafsar med honom istället för att fokusera på matchen är precis vad vi behöver.
Kommentera

Hakning-Henrik:

Precis, bra skrivet. Brickley tar ansvar för att inte skada men tar också ansvar för laget genom att inte släppa igenom DIF spelaren.

Därför blir det så tråkigt att han bestraffas med en femma när han gör det mesta rätt och gjorde en bra match.

Ska man ta matchstraff för det där så ska man ju värva en gymnast som nästan kan åka i split och det enda den får göra är att åka och söka motståndares ben för en träff.
Kommentera

Gusse: Framförallt sättet Woods och Halloran gör sina mål på, tror jag kommer ge dem en rejäl självförtroende boost. Två riktiga klassavslut, ingen slumppuck som går på någon skridsko in, utan stenhårt upp i nättaket!
Kommentera

yoshi: Fast där visar Brickley precis hur man gör. Han hade kunnat lägga kraften i benet/knät och avslutat karriären, men är noggrann med att dra ihop benen och faktiskt se till att kraften hamnar i höften där han helt lyfter högerbenet vid kontakten och träffar höften.

Exemplariskt. Han undvek både skada på DIF spelare och på sig själv. DIF spelaren är själv ute väldigt brett med benen och sticker ut benet långt i Brickleys åkriktning.
Kommentera

yoshi:

Upplys mig hur många som hamnat i rullstol pga en tackling. Alla ligor genom alla år tack. Fördelat på sedan 70-2010 och sedan 2010-nu.

Är det många som sitter i rullstol av nhl och ahl spelare?

Tar man på sig ett par skridskor och ställer sig och spelar på elitnivå är det per automatik skaderisk.

Dessutom tror jag skadorna kommer öka ifall man vaggar in puckförare i en falsk trygghet där de åker runt och vet att de inte kan bli tacklade. Vi måste få tillbaka ansvaret hos puckförare man kan inte räkna med att man ska kunna kontrollera pucken eller suga fast den i alla situationer. Vill man undvika skada kanske man får släppa passningen eller slå ifrån sig den tidigare.
Kommentera

Rytter: Jag håller med dig om mycket, men i slutändan handlar det om skaderisk man vill minimera. Och då är det väl inte främst skadorna man är borta någon vecka jag pratar om utan kariärförstörande eller främst livsförstörande. För även om jag personligen föredrar att kolla på tuff hockey så kanske det inte är värt det om nån hamnar i rullstol.
Kommentera

Olle:

Tyvärr blir det så att domarnas oförmåga och feghet för att missa något gör att man tar dör mycket och förstör sporten.

Hockey är en kampsport där det ska vara fysik och tacklingar. Nu när man är inne och petar och ger för stora straff så gör man spelarna osäkra och den fysiska sidan av hockey försvinner sakta men säkert.

Kan tycka det var bättre förr där man inte såg allt eller där domarna var mer restriktiva med 5:or och man stängde av i efterhand.

Detta går jag gärna tillbaka till, mer restriktiv med femmor ifall det inte är tydligt sedan kan man granska i efterhand och stänga av. Inte helt rättvist heller om man kommer undan med något men ändå bättre att fria först fälla sedan, istället för att fälla oskyldiga (läs Brickley/Svensson)

Brickleys tackling är ju sådant man vill se. Tänk ett slutspel och en kokande arena och han delar ut en på gränsen tackling. Han kan få med sig alla hemma supportar och Hägglunds arenan kokar, eller borta mot löven och taket flyger av på vad nu arenan som bytet namn hela tiden heter, jag kallar den skjulet.

Det får ju matcherna att vibrera och skapar intresse och snackisar, får igång energi hos spelarna och ger en bättre slutprodukt.

Svenskhockey är lite för mesig idag tycker jag.
Kommentera

Gavelo: Kan det vara så att Ingman börjar filma för att han tycker att Modo inte får några domslut med sig och börjar överdriva situationerna lite extra
för att till slut få med sig något. Kan förstå om många Modospelare var frustrerade över domarinsatsen igår. Är förstås ingen bra ursäkt att börja filma. Men det kanske kommer lite omedvetet när man är väldigt väldigt laddad som Ingman var igår.

Får vi se Modo spela med den här aggressiviteten i slutspelet blir vi svårstoppade. Vi är seriens klart bästa lag i fem mot fem och håller vi oss lite mera kyligare så är jag övertygad om att det här kommer gå bra.

Att laget fortfarande kan , har bra sammanhållning och självförtroende visar man med att man jobbade sig ikapp Djurgården. Och det var egentligen bara slutsignalen som räddade Djurgården från att tappa hela poängen.

Woods och Hallorans mål kan vara säsongens viktigaste mål. Woods gör sin klart bästa match sedan han kom tillbaka. Halloran kan det ha lossnat för nu..

Nu kör vi
Kommentera

jonsson:

Det kan bara bli böter vid filmning inget annat.

Gissar att han döms för en och frias för den andra.
Kommentera

Rytter:

Kan man tolka det att Ingman bara för böter sina situationer?
OP lär nog få några matcher
Kommentera

Trilske: jag avskyr filmingar men det är också så att väldigt många reaktioner kan se märkliga ut på repriser utan nån som helst intention att filma. Man får ju en hel del rena ryggmärgsreflexer i kampsituationer tex.
Kommentera

Rytter: Ändå kul att se att disciplinnämnden inte ALLTID dömer avstängning bara för att det blev matchstraff på isen. Svensson i Timrå hade nästan en identisk tackling mot Färjestad där han fick 5+game men man ser tydligt på reprisen att det är höften som träffar och intentionen från tacklande spelare är inte att skada, dvs. precis som Brickley och där blev det heller ingen avstängning.

Sen är det en annan diskussion tycker jag, gällande domarnas förmåga och villighet att sticka ut hakan och INTE plocka det matchstraffet på isen. Jag tycker hockeyn har hamnat i ett läge där spelarna måste tänka både en och två gånger innan dom delar ut en helt vanlig tackling med tanke på hur svårt domarna har att uppfatta situationer korrekt. Synd för hockeyn men domarna strösslar ju med matchstraff numera så det blir kostsamt för laget som ”chansar” och spelar fysiskt.
Kommentera

Keriksson: du kanske fått veta redan men om ej så är det 12:11 in i period 2 är det en repris på situationen.
Kommentera

grimiss: Kan inte tänka mig nåt annat.
Kommentera

erjo: Var väl mest proportionerna jag åsyftade gällande Dif-effekten.

Förövrigt tog den i hakan enligt Ingman, förmodligen inte speciellt hårt men ändå.

Brodin gör ju dessutom en rörelse med armbågen mot Ingmans ansikte, vilket förmodligen gör att han ryggar tillbaka och förstärker kraftigt.

Dvs han upplever nog att Brodin, de facto, sätter upp armbågen.
Kommentera

Trilske: Att det händer då man möter djurgården är ingen förutom Ingmans fel, det är han som står för filmningen.
Kommentera

Esox: fick han skäll av Karlin tom?
Kommentera

J F K: Helt ärligt tror jag inte Rahimi filmade. Han hade dålig balans och domaren tog utvisning helt felaktigt.

Det där med filmning är svårt. Om de vänder sig och skriker på domaren så är det sin sak. Men helt ärligt kan man ramla, snubbla osv när man pressar sig till gränsen, reser man sig och spelar vidare är det knappast filmning även om domaren dömer utvisning.
Kommentera

S-vikaren:

Bra snärt i skottet på Halloran.

Att han och Riley fick göra två klassmål var av yttersta vikt, i kombination med att hämta upp ett 3-målshandikapp och behålla serieledningen. I förlängningen viktigare än att vinna matchen.

Vi verkar gå all-in för att stöka av alla möjliga idiotgrejer innan slutspelet och inte ha några marginaler med oss, vi bygger mao upp för ett jävla crescendo inför slutspelet.

Fyra ärenden hos DN tyder annars på att det var en bra match igår.
Kommentera

Icing-Ove: Tycker Ingman gör en bra match igår. Nån filmning hit å dit men han visar känslor.
Kommentera

Esox: Ingman verkar vara vid gott mod. Ska ju lira lite pondhockey i solen i eftermiddag.
Kommentera

Rytter: Helt rätt. Det har börjat nu och jag har aldrig varit mer happy efter en förlust. Fortsätter vi såhär så blir det bra.

Jag tycker Berg gör sin bästa match, slutspelshård och Brickley visade framfötterna. Men stackars Ingman: Att vakna upp idag och vara 'årets fuskare', utskälld av Karlin, säkert ett par spelare i vårt lag, hela domarkåren, alla experter, halva HA's fan base, måste kännas pissigt. Jag kan inte minnas att jag sett honom filma tidigare. Igår va det Rahimi klass på Ingman. - Men Ingman (om du läser här) så kolla in reprisen av matchen: Du va grym och det är underbart att ha dig tillbaka!
Kommentera

S-vikaren: När i matchen skedde denna situation med Ingman och Liss? hade velat se den igen...

Sen blir det avstängning på OP så får vi ta det, den crosscheckingen var inte snygg, som tur är så har vi spelare att ersätta med, hade varit värre om Aagard eller Niederbach tagit den.

Nu är det bara att ladda om och ta 6 pinnar i södra sverige till veckan, sen har vi kanske Vela och Dickinson tillbaka inför sista veckan, Vi slår SSK på onsdagen, de blir oerhört revanchsugna och tar ut det på Löven i omg 52! Saken klar....
Kommentera

erjo:

Ja det säger jag inget om.

Konstaterar bara att det händer när det är huvudmatch eller när man möter exempelvis djurgården...

Vilket blir skevt.
Kommentera

S-vikaren: J20 har två bortamatcher i helgen, sen inte igen förrän 9:e 11:e, 12:e mars. Borde kunna täcka upp bra där vid avstängningar.
Kommentera

Trilske: Det är jättebra att filmningarna anmäls även om de inte gav fördel i matchen. Jag tycker inte att den andra är en filmning/förstärkning dock, Ingman får en tackling som bryter klubban i två delar, tro fan att den känns! Däremot så hoppas jag att han fälls för den första, detta måste bort från hockeyn och jag håller med det som sas igår att straffen är för klena.
Kommentera

Ingmans andra är ingen filmning. Liss sätter en hög och hård tackling på Ingman, kunde ha träffat huvudet. Ingman tittar på isen och ser inte alls Liss.
Han blev snarare överraskad, tar sig inte för ansiktet eller på något sätt visar att det är en ful tackling.

Woods såg piggare ut på rören igår. Målet var viktigt och nu kommer det släppa för honom. Bra även för Halloran att göra mål.
Kommentera

Rytter:

Spelmässigt är jag inte ett dugg orolig, hockeylabbet gick igenom lite statistik och vi har bättre målprocent i 5v5 än vad HV hade ifjol.

Däremot måste pp upp, även om det stundtals såg bättre ut igår med passningstempot när vi väl etablerat spel.

Men bara sådan sak som att vi förlorar extremt många tekningar är ett stort problem i pp.

Bara där skulle Dickinson göra enorm skillnad.
Kommentera

Greenwolper:

Tolkar jag det rätt så blir det inget mer på Brickley. Han är väl inte avstängd automatiskt vid game utan endast vid match penalty. Så när dom inte granskar detta så kan han lira nästa match.
Kommentera

Eller: Ah tycker det är oproportionerligt mycket skrift om hans förstärkning. Känns bara som att just den får fokus. Går nog säkert att hitta ett antal situationer där djurgårdare förstärker och försöker filma till sig utvisningar. Ingman the kingman! Fan vad skönt att ha honom tbx!🥳💪😍
Kommentera

snowden:

Ingen anmälan på Brickley, säger ju lite om hur fel domarna hade i bedömningen. Bra dock att man vågar skicka Danielssons spearing vidare.

OP, Ingmanx2,Danielsson är der som är anmälda.
Kommentera

snowden: Såg ingen heller, tror att han klarar sig.
Kommentera

Trilske: fyra disciplinärenden i en match😆 op, ingmanx2 & danielsson. Såg ingen anmälan på Brickley?
Kommentera

Eller:

Måste vara rätt sällsynt att en filming som inte gav någon fördel under match för sådana här proportioner, med tanke på att det finns spelare som får fördelar varje gång.

Eller så är jag skadad av att 99% av matcherna i hockeyallsvenskan saknar adekvata kameravinklar.

The blessing and the curse of being huvudmatch.
Kommentera

Eller: Personligen tänker jag inte jämföra utan konstaterar att jag tycker Ingmans filmningar är otyg.
Sen kan jag tycka att Danielssons spearing är lite fjantig men bör kanske renderat i en 2a.

Synd som fan att laget åter igen inte klarar av pressen att hålla sig på banan när det vankas stormatch, hoppas ni Karlin adresserar detta ordentligt så att vi slipper åka tidigt i slutspelet för att vi satt för mycket i utvisningsbåset
Kommentera

jessy:

Om Rahimis alla upptåg hade fått samma proportioner som Ingmans igår så hade det ju varit löst sedan länge.

Men misströsta ej, vi är serieledare och har allt i egna händer.

Såg att ni njöt av att vara serieledare i någon timme i alla fall.
Kommentera

Gavelo: varför är det så mycket skriverier om filmning? Tycker det som Niklas Danielsson gjorde (spearingen) är en mycket fulare händelse. Ser inget skrivit om det i kvällstidningarna.
Kommentera

Dexter : Kollar du stillbilder så ser du det är knä mot knä även om han träffar höften litegrann med. Det är enligt mig en vårdslös tackling med hög skaderisk.

Starkt av er att komma tillbaka i matchen tycker ni är klart bättre från 1-3 då har Djurgården stora problem .
Hade Danielsson åkt på slashing/spearing i boxplayet hade ni vunnit i sudden.
Hade vart intressant att se vars den träffar.
Kommentera

Gavelo:

Karlin sätter ord på det man själv kände efter matchen:

"Men jag är sjukt stolt över hur grabbarna tog sig in i matchen, avslutar Mattias Karlin."

Denna comeback kan visa sig viktig för självförtroendet. Alltid bra att känna att man knappt äta sig ikapp ifall man ligger under, och speciellt mot ett bra lag som DIF där man låg under med 0-3.

Viss är seriesegern viktig, men det jag främst vill se är bra prestationer hela vägen in i mål nu. Hellre att vi spelar bra och får tuffa hårda matcher mot SSK och BIK men missar förstaplatsen.
Än att vi faller tillbaka och presterar som mot VH och Almtuna men lyckas ta poäng samtidigt som Löven tappar och vi slutar etta.
Kommentera

Gavelo: Inga kommentater i Modo channel efter ett sådant hett möte, funderar på att sluta betala till detta. Förstår om det varit slutspel och inga spelare ville ge intervjuer.
Kommentera

Gavelo: kunde bara se första 5. Låter som tex har en bit kvar till storformen?
Kommentera

Nucky: Man blir lite orolig på vart svensk hockey är på väg, tacklingar är snart ett minne blott.
Ingman gör en toppmatch spelmässigt men skämmer ut sig med ett par filmningar.

Våran kapten gör en bra match som Center, spelar tungt och fysiskt.

Nej det finns mycket att glädjas åt, en bra genomförd match men som det varit senaste tiden så får vi inga resultat med oss.

OP’s game kostar oss 2 poäng
Kommentera

Trilske: Rahimi filmar faktiskt mest av alla. Minns framförallt hur pinsamt det blev när han kastade sig nära Sveningsson ifjol.
Dock såg den första illa ut för Ingman.
Kommentera

Saleva: Så jävla uppenbart att han stängde av efter första perioden😆
Han går från 0-3 till att prata om Susses hyllning
Kommentera

ante08:
Wennerholm brukar ändå ha l i t e koll men det där var det jävligaste. Har han ens sett matchen? Men som sagt, det bådar ju gott.
Kommentera

« · 2479700 · »