spud: Givetvis ska Joel bli avstängd minst en match. Jag fattar inte ens debatten. Det är ju bara att titta i regelboken.
" Regel 540 Checkinng to the head or neck area
b) En spelare som med checking to the head and neck area skadar sin motståndare ska ådömas:
- Match penalty (MP)"
Käjjs klåst.
Bad_Brett: Håller med dig. En matchs avstängning räcker, men just att det är Joel som gör detta gör att situationen blir väldigt sur.
Btw, så är jag ganska säker på att det var Tömmernes, och inte Joel, som svingade klubban i ansiktet på Fredric Andersson vid MoDos kvittering. Båda kör ju med moppehjälm.
Huge:
Som sagt, jag hade tyckt att det hade varit helt okej om Lundqvist inte hade blivit avstängd. Situationen ser värre ut än vad den är på grund av att Tollefsen skär sig på visiret.
Däremot tycker jag att det är ett solklart matchstraff:
1. Lundqvist har faktiskt möjligheten att tackla mot axeln, den trycker till huvudet med underarmen. Hade det varit en korrekt tackling, hade Lundqvist hållt in armen mot kroppen hela tiden, vilket han inte gör.
2. Domarkåren har hela tiden varit tydlig med att öst/väst-tacklingar skall dömas mycket hårdare än nord/syd-tacklingar. Det vill säga, det är okej att tackla en ouppmärksam spelare om han åker framåt i banan, men det är inte okej att fullfölja en tackling mot en ouppmärksam spelare som åker ortogonalt över banan.
3. Debatten har handlat om respekt, det vill säga att man ska vara försiktig i situationer där spelaren i fråga är i en utsatt position. Detta var någonting som Joel själv pratade om i TV.
Men som sagt, denna smäll var klart lindrigare än många av de andra och blir han nu avstängd under en match så har jag absolut ingenting att klaga på. Överlag tycker jag att DN har skött sig bra i år, förutom vid Jämtins tackling. Den domen var ingenting annat än ett stort skämt.
H
uge: Du får det att låta som att Tolle gjorde sig illa själv helt utan påverkan av Joel. Men så är det inte, och så har inte nämnden dömt förrut. Joel får och ska ta ansvar över Tolles skada. Det är inte förbjudet att stå på nåt särskillt sätt i hockey, men det är förbjudet att bruka våld mot ett huvud, oavsett var huvudet är. Sen spelar det förmodade uppsåtet en viss roll i påföljden, men inte hurvida han ska ha ett straff eller ej.
Nog om detta från mig nu.
Redigerad kommentar
J F K:
Man kan ju vara feg på olika sätt. I Joels fall syftade jag snarast på alla små tjuvnyp han håller på med bakom ryggen på domarna.
Bad_Brett: Jag tycker inte om Joel, men jag kan inte kalla honom feg. Han kastar sig ofta nästan huvudlöst in i situationer och han drar väldigt ofta på sig skador därför att han absolut inte är försiktig.
Precis som du säger så blir det patetiskt när han ena sekunden gråter ut i debatt och nästa visar precis hur lite han respekterar andra spelare.
Danielsson är väl Modos vårdslösaste spelare och visst kan det vara lite löjligt att just han kritiserar Lundqvist, men han har absolut en poäng.
Huge:
Det som är pinsamt är inte tacklingen i sig, utan det faktum att Lundqvist ena sekunden pratar om vikten av att visa respekt ute på isen, för att sedan skylla ifrån sig när han själv är syndabocken. Hans klubbsving i ansiktet på Andersson tidigare under matchen var inte speciellt tjusig den heller.
Jag tycker att det är okej om det inte blir någon avstängning, men likväl är han ruskigt pinsam. Han är en av de fegaste och fulaste spelarna i hela serien, men ska sedan sitta och leka offer i TV.
Huge: "När han jagade ifatt Järnkrok och sänker denne med en riktigt ful armbåge bakifrån"
Som han jagade. Påminde i så fall om en älgjägare.
Redigerad kommentar
Salle: Han kommer inte undan, n´Joel. Eken startar drevet.
Undra vad hans egna kommentar kommer att bli?
Redigerad kommentar
Gustafsson:
Jag är övertygad om att Tollefsen spelar på lördag. Tror inte att det där var någon hjärnskakning. Det otäcka var att han skar sig på visiret.
Monno:
Joel är en av de fegaste och drygaste spelarna i serien. Slår klubban i huvudet på Andersson vid 1-1-målet och sätter en armbåge i huvudet på Tollefsen. Det är knappast en slump att det var han som skadade Forsberg 09/10 också.
På något sätt kommer han undan med sitt beteende, förmodligen på grund av hans betydligt mer gentelmannamässiga och ödmjuka tvillingbror. Tvillingar blir ju som bekant ofta betraktade som en enhet.
Nåväl, efter en dålig förstaperiod så stod MoDo återigen för en stabil insats. I dagsläget känns det som att de kan slå alla lag och skulle bara effektiviteten höjas en aning, så skulle det här kunna bli riktigt bra.
Skröder var kung ikväll och med Schremp och Hari i tredjekedjan känns det som att det finns riktigt bra bredd i anfallsspelet. Jag skulle emellertid gärna en ny back. Westin har inte riktigt utvecklats som jag hade hoppats och jag skulle gärna se en back som är ett större hot i powerplay.
Gustafsson:
Jag tycker Sockan beter sig ungefär som man kan förvänta sig av en juniormålvakt som aldrig stått i Elitserien förut. Han varvar bra insatser med lite sämre insatser. Vi kan inte förvänta oss att han direkt ska vara en stabil andremålvakt som bara gör stabila insatser.
Fan vi är verkligen känsliga på backsidan. Det är ju inte som så att det står 4 juniorer redo att göra ett bra inhopp där. Hoppas Tolle bara behöver lite syslöjd, och inte att det är en hjärnskakning, men tyvärr såg det alldeles för våldsamt ut.
Tolle borde genast gå ut och prata i media om brutet okben, smalben, revben och att hunden mår dåligt. Då lär nog Lundqvist bli avstängd ett par månader.
Rytter: Fy fan vad skönt, 2 poäng får man vara nöjd med även om vi helt klart förtjänade att ta tre pinnar.
Sockan tog sig faktiskt i kragen i trejde! :)
Nikki: Visst har han kanske inte haft de enklaste matcherna men jag hade ändå hoppats på mer. Dock är det mycket möjligt att jag hade för höga krav med tanke på Clarks vitsord och Maskens inträde i klubben.
Sawchuk:
Tydligen lärde sig Joel inget när han bröt käken tidigare.
Haha, fuck you Joel! 3-2!
Två poäng vunna är viktigare än en poäng förlorad. Framåt och uppåt!
spud:
Äcklig tackling av Joel kunde ha gått riktigt riktigt illa.
2 poäng i en dålig match får vara godkänt. Hejdå kvalserieplats.
Viskarn:
Nu får det vara nog med hyckleriet. den här typen av hämndaktioner, bärandes skyddshjälm skall innebära nio matchers avstängning, minst, eller femton.