1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507072 inlägg · 4104 ämnen

MODO Hockey - Frölunda 2011-12-01

1445369 · » Till forumet

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-12-01

Viskarn:

Nu får det vara nog med hyckleriet. den här typen av hämndaktioner, bärandes skyddshjälm skall innebära nio matchers avstängning, minst, eller femton.

Kommentera

spud: Givetvis ska Joel bli avstängd minst en match. Jag fattar inte ens debatten. Det är ju bara att titta i regelboken.

" Regel 540 Checkinng to the head or neck area

b) En spelare som med checking to the head and neck area skadar sin motståndare ska ådömas:

- Match penalty (MP)"

Käjjs klåst.

Kommentera

Huge: Ne ioch med att hans fall inrapporteras till DN så har han fått ett MP och där ingår en matchs avstägning.
Kommentera

Bad_Brett: Håller med dig. En matchs avstängning räcker, men just att det är Joel som gör detta gör att situationen blir väldigt sur.

Btw, så är jag ganska säker på att det var Tömmernes, och inte Joel, som svingade klubban i ansiktet på Fredric Andersson vid MoDos kvittering. Båda kör ju med moppehjälm.

Kommentera

Huge:

Som sagt, jag hade tyckt att det hade varit helt okej om Lundqvist inte hade blivit avstängd. Situationen ser värre ut än vad den är på grund av att Tollefsen skär sig på visiret.

Däremot tycker jag att det är ett solklart matchstraff:

1. Lundqvist har faktiskt möjligheten att tackla mot axeln, den trycker till huvudet med underarmen. Hade det varit en korrekt tackling, hade Lundqvist hållt in armen mot kroppen hela tiden, vilket han inte gör.

2. Domarkåren har hela tiden varit tydlig med att öst/väst-tacklingar skall dömas mycket hårdare än nord/syd-tacklingar. Det vill säga, det är okej att tackla en ouppmärksam spelare om han åker framåt i banan, men det är inte okej att fullfölja en tackling mot en ouppmärksam spelare som åker ortogonalt över banan.

3. Debatten har handlat om respekt, det vill säga att man ska vara försiktig i situationer där spelaren i fråga är i en utsatt position. Detta var någonting som Joel själv pratade om i TV.

Men som sagt, denna smäll var klart lindrigare än många av de andra och blir han nu avstängd under en match så har jag absolut ingenting att klaga på. Överlag tycker jag att DN har skött sig bra i år, förutom vid Jämtins tackling. Den domen var ingenting annat än ett stort skämt.

Kommentera

Gustafsson: Ja, känslan är som du säger, att en avstängning under utredning tyder på att det blir påbackning.
Nåt annat skulle ge väldigt märkliga konsekvenser.
Ponera att nämnden efter utredning kommer fram till att det straff som utdömdes under matchen är tillräckligt?
Vilket innebär att Lundqvist isf är spelklar till morgondagens match samtidigt som han INTE är spelklar eftersom han är under utredning.
Moment 22 i sin prydno...   :-)
Kommentera

Huge: Han är alltså avstängd under utredning, med andra ord kan man väl nästan räkna med ytterligare avstängning? Löjligt i så fall. Situationen är olycklig och skadan är mild. Förstår inte varför man bara kan nöja sig med mathchstraffet?
Kommentera

spud: Klart att Joel också har ett ansvar, men jag ser det mer som en olyckshändelse första hand.
Och ju mer jag tittar på matchbilderna, desto mer övertygad blir jag att nämnden gjort en tavla här, när man sannolikt kommer att skärpa straffet ytterligare.
Nog om detta även från mig.
Kommentera

H

uge: Du får det att låta som att Tolle gjorde sig illa själv helt utan påverkan av Joel. Men så är det inte, och så har inte nämnden dömt förrut. Joel får och ska ta ansvar över Tolles skada. Det är inte förbjudet att stå på nåt särskillt sätt i hockey, men det är förbjudet att bruka våld mot ett huvud, oavsett var huvudet är. Sen spelar det förmodade uppsåtet en viss roll i påföljden, men inte hurvida han ska ha ett straff eller ej.

Nog om detta från mig nu.

Kommentera

spud: Jo, han har visserligen sin arm mot Tollefsens huvud i stort sett under hela förloppet, men det ser mer ut som att han bara markerar,ngt som de flesta spelare brukar göra när man, som Joel själv säger, mer försöker att bara stoppa/blockera motståndaren från att komma loss eller passera.
Nog syns det rätt bra på Joels kroppspråk innan tacklingen att han aldrig har för avsikt att proppa Tollefsen, han bromsar ju både in och trycker heller aldrig till Tollefsen med sin arm eller armbåge.
Sen ser man även att Tollefsen olyckligt slår huvudet/hakan i sargkanten,  vilket sannolikt är den stora boven i dramat.
Tror inte att tacklingen ens hade gett en tvåa och orsakat samma skada om ex plexit och sargkanten hade gått ihop och bildat en enhet sas och att huvudet istället hade träffat plexit.
Det är ren otur som jag ser det, hade sargkanten varit 1/2 dm högre så hade ingenting hänt.
Det är Tollefsens låga position (har vi hört fenomenet förut?) som till stor del bidrar till skadan.

Redigerad kommentar

Kommentera

Bad_Brett: Ja, isf vore det väl mer befogat att stänga av Lundqvist för den klubbsving du talar om och inte för den här incidenten.
Men jag tror att nämnden helt enkelt känner sig manade att ge en bestraffning enbart därför att förbundet har anmält tacklingen.
Underförstått: om förbundet anmäler så MÅSTE det ju vara befogat, alltså måste vi i nämnden också utdela ett längre straff än det spelaren ifråga redan fått under matchen, för att inte riskera att bli betraktade som mesiga och alltför generösa.
Kommentera

Huge:Hockeyligan har ju tagit bort olyckshändelser när 2 personer är inblandade, och i detta fall tycker jag nog Lundqvist får ta ansvar att han har tolles huvud mot sin arm i tacklingsögonblicket.
Kommentera

spud: Nä, jag tycker att det till 98% ser ut som en ren olyckshändelse.
Tittar man noga på sekvense och fokuserar på Tollefsens huvud, så ser det ut som att Joel aldrig träffar med tacklingen direkt mot hjälmen utan snarare nacken/övre delen av ryggen.
Vilket gör att det sannolikt blir en form av whiplash-effekt som gör att han slår huvudet i sargen.
Sen är som sagt visiret som är den direkta orsaken till blodvitet, och själva tacklingen den indirekta orsaken.

Sen är ju media för underbara också.
Nu är det oerhört tacksamt att gotta sig åt att Lundqvist tidigar fördömt tacklingar i ryggen eftersom han nu "gjort likadant själv".
Löjligt.
Ingen kan påstå att den här tacklingen är lika ful som de flesta andra vi sett.
Murvlarna har alltså redan stämplat den här tacklingen som oerhört ful enbart för att kunna gotta sig och yra om att Joel skulle vara en hycklare.

Jag blir däremot, som du är inne på, inte förvånad om han får nån match ytterligare men skulle heller inte bli speciellt förvånad om det straff han redn fått är tillräckligt i nämndens ögon.
Kommentera

Joel är avstängd i morgondagens match, i väntan på dom. Eventuellt kan han få fler matcher längre fram.
Kommentera

Bad_Brett: äh en olycklig tackling bara, hade inte OKT böjt sig ned så hade det gått bra. Precis som många andra tacklingar som renderat i avstängningar så var det en ren olyckshändelse. Hockey är farligt så är det bara.
Kommentera

J F K:

Man kan ju vara feg på olika sätt. I Joels fall syftade jag snarast på alla små tjuvnyp han håller på med bakom ryggen på domarna.

Kommentera

Bad_Brett: Jag tycker inte om Joel, men jag kan inte kalla honom feg. Han kastar sig ofta nästan huvudlöst in i situationer och han drar väldigt ofta på sig skador därför att han absolut inte är försiktig.

Precis som du säger så blir det patetiskt när han ena sekunden gråter ut i debatt och nästa visar precis hur lite han respekterar andra spelare.

Danielsson är väl Modos vårdslösaste spelare och visst kan det vara lite löjligt att just han kritiserar Lundqvist, men han har absolut en poäng.

Kommentera

Huge:

Det som är pinsamt är inte tacklingen i sig, utan det faktum att Lundqvist ena sekunden pratar om vikten av att visa respekt ute på isen, för att sedan skylla ifrån sig när han själv är syndabocken. Hans klubbsving i ansiktet på Andersson tidigare under matchen var inte speciellt tjusig den heller.

Jag tycker att det är okej om det inte blir någon avstängning, men likväl är han ruskigt pinsam. Han är en av de fegaste och fulaste spelarna i hela serien, men ska sedan sitta och leka offer i TV.

Kommentera

Huge: "När han jagade ifatt Järnkrok och sänker denne med en riktigt ful armbåge bakifrån"

Som han jagade. Påminde i så fall om en älgjägare.

Kommentera

Huge: Nu var väl själva tacklingen inte den fulaste vi sett. Men likadant som när Joel själv blev skadad och grät ut i media. Så skall han bli avstängd på grund av den skada han gett upphov till. Danielsson blev ju avstängd först när disciplinnämnden fick nys om skadan. Här har vi en direkt skada med blodutgjutelse efter en tackling som ENBART träffar huvudet. Han får ha vilket uppsåt han vill, avstängd bör han bli om det finns konsekvens i den nämnden.
Kommentera

Huge:

Du är nyansernas mästare du! :-)

Kommentera

spud: Håller med Leman som resonerar betydligt mer nyanserat än vad gaphalsarna i media gör.
Lundqvist och Tollefsen har ungfär samma åkriktning innan tacklingen, nästan så att dom korsar varandrag väg en aning strax innan.
Sen får Lundqvist nån sorts snurr på kroppen när han, som det ser ut, mer bestämmer sig för att låsa/lite hårdhänt fösa in Tollefsen i sargen.
Farten är dessutom väldigt låg i träffögonblicket samtidigt som Tollefsen böjer sig ned lite extra just när tacklingen träffar, efter att ha haft huvudet lågt redan innan. Mer eller mindre ren otur att träffen tar i huvud/nacke och sen är det visiret som är orsaken till blodvitet.

Nä, börjar bli lite löjligt nu och fånigast är väl ändå Danielsson, som yrar om stenhård bestraffning och minst lika lång avstängning som han själv fick.
När han jagade ifatt Järnkrok och sänker denne med en riktigt ful armbåge bakifrån.
Parodiskt att höra hans svammel.

Redigerad kommentar

Kommentera

Poffa: Skönt, blir viktig på Lördag. Får hoppas att Dicken visar att släkten är värst också
Kommentera

Tolle är OK. 6 stygn och han spelar på lördag. Allt enligt honom själv på Twitter.
Kommentera

Salle: Han kommer inte undan, n´Joel. Eken startar drevet.

Undra vad hans egna kommentar kommer att bli?

Redigerad kommentar

Kommentera

Bad_Brett: Det där kött huvvet klarar vad som helst.
Kommentera

Ska bli intressant att se vem som blir petad när Madsen kommer tillbaka. Svårt att peta Hari, samtidigt har ingen i fjärdefemman samma spelstil som Hari. Det är väl om Madsen ska få spela i fjärdefemman med de två övriga som inte blir petade - lagom sexigt.
Kommentera

SAIK har gjort klart med Jocke Lindström. Hyfsat förvärv.
Kommentera

Lumber Jack: Nog för att Joelbitar direkt visade att han gjort nåt dumt och bad om ursäkt men han borde ändå bli avstängd nån match tycker man.

Allt hans snack om "respekt" i massmedia föll snabbare till marken än OKT.

Sen måste jag bara påpeka dom hideösa moppehjälmarna som Joel och Tömmernäs hade på sig. Snacka om trashtalks-läge för motståndarna.

Kommentera

bj21: Känner mig nöjd med två ikväll, tycker vi är som vanligt dåliga i egen zon, vi behöver nog en riktig defensiv back istället för en pp-back.
Kommentera

Men att det ska vara så svårt att ta treor på hemmais! Hur många har vi i år, tre?
Kommentera

Gustafsson:

Jag är övertygad om att Tollefsen spelar på lördag. Tror inte att det där var någon hjärnskakning. Det otäcka var att han skar sig på visiret.

Kommentera

Monno: Jag vet vilken du menar, men tyvärr laggade csports skiten som allra värst just då.
Kommentera

spud: Kanske inte fyra, men väl två. Jag tror inte att varken Bohman eller Byström skulle göra bort sig i Elitserien. Dock skulle man ju naturligtvis hellre se att de fick slussas in lite lugnt, inte kastas in i hetluften för att ersätta vår lagkapten.
Kommentera

Monno:

Joel är en av de fegaste och drygaste spelarna i serien. Slår klubban i huvudet på Andersson vid 1-1-målet och sätter en armbåge i huvudet på Tollefsen. Det är knappast en slump att det var han som skadade Forsberg 09/10 också.

På något sätt kommer han undan med sitt beteende, förmodligen på grund av hans betydligt mer gentelmannamässiga och ödmjuka tvillingbror. Tvillingar blir ju som bekant ofta betraktade som en enhet.

Nåväl, efter en dålig förstaperiod så stod MoDo återigen för en stabil insats. I dagsläget känns det som att de kan slå alla lag och skulle bara effektiviteten höjas en aning, så skulle det här kunna bli riktigt bra.

Skröder var kung ikväll och med Schremp och Hari i tredjekedjan känns det som att det finns riktigt bra bredd i anfallsspelet. Jag skulle emellertid gärna en ny back. Westin har inte riktigt utvecklats som jag hade hoppats och jag skulle gärna se en back som är ett större hot i powerplay.

Kommentera

Gustafsson:

Jag tycker Sockan beter sig ungefär som man kan förvänta sig av en juniormålvakt som aldrig stått i Elitserien förut. Han varvar bra insatser med lite sämre insatser. Vi kan inte förvänta oss att han direkt ska vara en stabil andremålvakt som bara gör stabila insatser.

Kommentera

Fan vi är verkligen känsliga på backsidan. Det är ju inte som så att det står 4 juniorer redo att göra ett bra inhopp där. Hoppas Tolle bara behöver lite syslöjd, och inte att det är en hjärnskakning, men tyvärr såg det alldeles för våldsamt ut.

Tolle borde genast gå ut och prata i media om brutet okben, smalben, revben och att hunden mår dåligt. Då lär nog Lundqvist bli avstängd ett par månader.

Kommentera

Gustafsson: såg du tolles dunder tackling i egen zon? Tro de va i andra. Ut på tuben om du fattar vilken jag menar!:-P
Kommentera

Rytter: Fy fan vad skönt, 2 poäng får man vara nöjd med även om vi helt klart förtjänade att ta tre pinnar.

Sockan tog sig faktiskt i kragen i trejde! :)

Nikki: Visst har han kanske inte haft de enklaste matcherna men jag hade ändå hoppats på mer. Dock är det mycket möjligt att jag hade för höga krav med tanke på Clarks vitsord och Maskens inträde i klubben.

Kommentera

Sawchuk:

Tydligen lärde sig Joel inget när han bröt käken tidigare.

Kommentera

Haha, fuck you Joel! 3-2!

Två poäng vunna är viktigare än en poäng förlorad. Framåt och uppåt!

Kommentera

NuMo:Vi är inte på nedflyttningsplats.. Vi behöver inte ligga sked med jyckar i tabellen!
Kommentera

spud:

Äcklig tackling av Joel kunde ha gått riktigt riktigt illa.

2 poäng i en dålig match får vara godkänt. Hejdå kvalserieplats.

Kommentera

NuMo: Blir ju stor ironi att joel var och grinade i debat om huvudtacklingar...

Men de tackar vi för! 10onde plats, det tar sig:-)
Kommentera

yngwie: Skönt att det är över i alla fall. Vi förlorade en onödig poäng dock. Fast de två vi vann var viktigare.
Kommentera

NuMo:

Räkan!!!!!!!!!

Kommentera

1445369 · »