1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506673 inlägg · 4103 ämnen

MODO Hockey - HV 71 2010-10-16

« · 1291099 Till forumet

MODO Hockey - HV 71 2010-10-16

Kommentar

Challe: Vi måste vara rejälare i allt vi gör

Trots ledning 3-2 när bara lite drygt sex minuter återstod på Hovet mot AIK förlorade MODO med 4-3. Truppen var kvar i Stockholm och tränade på Hovet på fredagsförmiddagen.
Coachen Charles Berglund hoppas och tror på ett rejält revanschsuget lag hemma mot HV71 på lördagskvällen.
- Är vi inte på topp då har vi inte en chans, säger Challe. HV71 är regerande mästare och på väg uppåt nu. Nu måste vi åter till spelet mot Frölunda och Södertälje förra veckan.

MODO-coachen tyckte att man gav bort poäng senast.
- Som det hela gestaltade sig ja. Klart vi ska vinna då vi tar ledningen i tredje perioden. Att det sedan var rättvist att AIK kvitterade och vann är en annan sak.
- Nu måste vi bli rejälare i allt vi gör igen och minimera misstagen i egen zon, som var alldeles för många senast. Vi blev alldeles för bekväma efter den fina starten.

Så här långt har MODO-laget klarat sig mycket bra från skador frånsett då backen Hasse Jonssons magåkomma som stoppade honom från spel i sex matcher. Allt pekar på samma lag som i de senaste matcherna mot HV71 hemma. Frågetecken enbart för backen Ole-Kristian Tollefsen.

Noterbart om laget

Noterbart är
A t t det är frågetecken till spel för norske backen Ole-Kristian Tollefsen.
A t t det definitiva laget spikas inte förrän efter matchträningen i Fjällräven Center på lördag.
A t t HV71 trivts alldeles ypperligt i Swedbank Arena/Fjällräven Center, faktiskt varit något av skräckmotståndare för MODO Hockey. En enda seger i n i o grundseriematcher för MODO.
A t t Anton Hedman och Robert Rosén, nyförvärv från Växjö inför säsongen, finns i Fans Corner efter matchen.

MODO Hockey mot HV71 i Fjällräven Center lördag 16 oktober kl. 18.30:
Målvakter: 30 Nicklas Dahlberg, 32 Tuomas Tarkki.
Backar: 2 Jens Westin, 3 Mattias Timander, 5 Hans Jonsson, 8 Charlie Cook, 12 Daniel Josefsson, 47 Alexander Bonsaksen, 55 Ole-Kristian Tollefsen.
Forwards: 6 Magnus Häggström, 10 Per-Åge Skröder, 13 Niko Dimitrakos, 17 Morten Madsen, 24 Niklas Sundström, 25 Anton Hedman, 26 Kristian Forsberg, 28 Jacob Blomqvist, 39 Per Svartvadet, 44 Nicklas Danielsson, 49 Mathias Trygg, 87 Robert Rosén, 93 Byron Ritchie.

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV 71 2010-10-16
Salle: Gårdagens uppdatering av antalet sålda biljetter på modohockey.se indikerar en tämligen låg publiksiffra. Pilen på den lilla barometern säger 5256.
Kommentera

Poffa: Äh, medgångssupportrar är inget kul. Hit med sparken, Hedin!
Kommentera

Poffa: Trist
Kommentera

Poffa: Mer än 2 000 osålda biljetter igen, nu på en helgmatch...finns det någon konsensusbild i Övik om var det brister? Vad säger folk och fä?
Kommentera

Björn W: Varken Södertälje eller Hv71 är några lag som brukar drar nån storpublik.
Kommentera

Modoante: Det är jag medveten om, men 2 000 osålda biljetter på en lördagsmatch är kris och vi kan med allt större säkerhet säga att vi inte kommer att ligga över 6 000 i snitt om folk skolkar även på helgerna.

Accepterar man de här siffrorna är man inne i en nedåtgående spiral där vi till slut kommer att stå och säga: "4 128 - ungefär vad vi hade i snitt i Kempis, inte fy skam det inte".

Det vore faktiskt fy skam - hallen är byggd på en plats och med en bekvämlighetsnivå som skulle locka fler människor, inte försvara de siffror som vi hade haft inne i villaområdet med hallen som hade trästolar.

Själv blir jag allt mer säker på att man försökt mjölka ut allt för höga biljettpriser efter guldet och kan stoppa den nedåtgående trenden genom att släppa på prestigen och sänka dem.

Krisen uppstår när det inte dyker upp folk i hallen och utnyttjar alla andra möjligheter till intäkter som MoDo har där, krisen uppstår inte i att alla skulle betala 20-30% lägre biljettpriser.

Redigerad kommentar

Kommentera

Björn W:
Det skulle ha varit intressant att se en undersökning om hur könsfördelningen är bland publiken idag. Under Mia Karlssons tid pekade man ju speciellt på hur många tjejer som besökte arenan. Vad säger Tommy Roos tro, har det blivit gubbig stämning igen på arenan?

Jag saknar Mias driv och ideér...
Kommentera

Björn W: Mycket handlar nog om personlig ekonomi för marginalåskådaren. Vi är i, eller är försiktigt på väg ur, en ekonomisk världsomspännande kris och då väljer många att dra ner på nöjeskontot.

Modo har sålt lika många årskort i år som ifjol, men vi har lägre publiksiffror. Det tyder på att vi fortfarande lockar de som är riktigt intresserade och de som har förmånen att tjäna så pass bra att de, utan problem, kan lägga 5-8000 kronor per år på nöjen. De vi inte lockar i lika stor utsträckning längre är de som köper lösa biljetter, helt enkelt marginalåskådaren.

Förr om åren i Swedbank Arena/Fjällräven Center har vi varje match lockat 3500-4000 sådana åskådare, de senaste två åren har vi lockat ungefär 1000-1500 färre per match. Istället för att gå på 5-7 matcher per år går man nu 2-3 matcher per år, helt enkelt för att man är osäker på sina ekonomiska resurser.

Samtidigt finns det, precis som du skriver, en faktor till. Modo har valt att försöka mjölka ut så mycket pengar som möjligt och därför höjt priserna från år till år. Man måste inom föreningen inse detta och locka med lägre priser, fler erbjudanden och mer "bang for the buck".

Sänk årskorten till nästa år, inför köp 5 matcher betala för fyra, familjepriser med mera och se på så sätt till att locka de åskådare som inte är fanatiska Modofans eller välbeställda betongarschlen.

Kommentera

Poffa: Ett tillägg till debatten är nog att dessa kvällsmatcher må vara bra ur ett "kränga bärs"-hänseende men det är värdelöst för barnfamiljen. Matchen är för sent helt enkelt.
"Fyllan" skrämmer nog kanske bort några till. Barnfamiljer alltså.
Kommentera

Referee: Andersson, Thomas  
  Linesmen: Skoja, Bara  
    Har, Ingenaning
Kommentera

Frisco: Den där Bara Skoja, han har jag för mig har fått goda vitsord från den armeniska förstadivisionen. Ingenaning Har, han har tydligen gått utbildning hos Yoda...
Kommentera

Icing-Ove: Jag som trodde stämningen var "Vi kör på så länge det går, skulle det uppstå några motgångar så gör vi en gemensam strutsaktion"
Kommentera

Salle: Samtidigt så klagade många förra året på att hela Lördagen försvann då matcherna började 16:00.

Två raka hemmamatcher med sex gjorda mål, regerande mästarna på besök och lördagsmatch, det är för jäkla dåligt helt enkelt. Nu ska vi väl egentligen vänta ut den slutgiltiga siffran men ändå.

Jag vill tro att det här är priset Modo får betala när de har varit så himla dåliga på att hålla intresset uppe över sommaren och marknadsföra laget. Visst finanskris, höga biljettpriser och allt det där spelar ju såklart in. Men om man marknadsför och haussar säsongspremiären rejält så ska man inte behöva ha över 1000 tomma stolar på premiären en lördagskväll.

Jag vet fan inte vad Roos har gjort för att varken marknadsföra laget eller skapa en bättre supporterrelation. Inte vad jag som långväga supporter har märkt av åtminstone.

Redigerad kommentar

Kommentera

Poffa: Publiksiffrorna i år är väl ungefär de samma som i början av förra säsongen? Det hade blivit riktigt låga siffror redan förra säsongen om inte Forsberg och Näslund spelat. Att det säljs färre lösa biljetter när dessa inte är med är helt självklart. Det är få sålda årskort som gör att snittet blir lägre. Det är där marknadsavdelningen gjort ett riktigt klent jobb. Klubbens prissättning spelar naturligtvis också in.
Kommentera

Icing-Ove:

Roos är en nolla och Mia är en guldmakare. Så enkelt är det.
Kommentera

Wayne Gresky: Rätta mig om jag har fel, men säljs det mindre årskort nu än för två säsonger sedan? Jag har för mig att säsongskortsförsäljningen legat stadigt på ca 3000 stycken under alla år i vår nya arena.
Kommentera

Wayne Gresky: Kan man vända det hela och säga att marknadsföringsavdelningen jobbat bra? Det kunde ju vara 3000 pers på matcherna. Vad är rätt?
Kommentera

Icing-Ove:

Fantastiskt klipp med Mia som förstärker det intrycket förresten...
Kommentera

Wayne Gresky: Okej, då har jag gått omkring och trott helt fel. Då kan vi ignorera mitt tidigare inlägg.
Kommentera

Frisco: Nej. Skulle det vara 3 000 personer på matcherna skulle Bengt vara tvungen att låsa arenan imorgon och lämna över nyckeln till banken på måndag.
Kommentera

Paddan: Nu vet jag.

Referees: Sjöberg, Patrik  
    Claesson, Pehr  
  Linesmen: Sandström, Jan  
    Yletyinen, Emil

Kommentera

Modo,Modo, Jan-Åke Andersson!
Kommentera

bisterfinnen:

Fast ibland undrar jag vad som gjorde Mia SÅ populär. Om jag minns det rätt så var en av huvudfrågorna som hon drev att MoDo skulle öka användandet av "Heart of Hockey". I intervjun gör hon ett ganska oseriöst intryck, då hon säger "asså" i var och varannan mening.

Det jag minns från Mias tid var att kommunikationen mellan henne och supportrarna var väldigt bra. Och uppenbarligen måste hon vara oerhört skärpt eftersom det har gått så bra för henne. Men jag undrar ändå, vad exakt det var som gjorde henne nästintill kultförklarad. Hade hon verkligen så mycket bra idéer? Var det inte mest att hon var glad, ödmjuk och positiv?
Kommentera

Bad_Brett: Mia är en ledare som får med sig alla i samma båt. Och hon arbetade i ett MODO i medvind.
Kommentera

spud:

Jo visst. Men vad var det man gjorde annorlunda, rent praktiskt, förutom att trycka stenhårt på "Heart of Hockey"?
Kommentera

"Jag ska försöka göra ett såpass bra jobb att Modo kan spela med reklamfria tröjor"

Det måste ju ändå vara en av de absolut bästa visionerna en marknadschef kan ha?

Det känns som att Roos har alldeles för mycket att göra, är nästan alltid honom som man ska ta kontakt med oberoende av vad det rör sig om. Kanske borde man dela upp sysslorna och ha en Mia-typ som har hand om kontakten med supportrarna, marknadsföring o.s.v. De lite mer "ytliga" uppgifterna.
Kommentera

Någon som hört något om OKT kommer att spela ikväll?
Kommentera

MODOJohan: Enligt swehockey spelar han med Timander i första.

Redigerad kommentar

Kommentera

MODOJohan: Jag har en kuslig magkänsla inför kvällens match!
Hv har bra stat. borta mot modo
Kommentera

Berka: Ny kommentator har Canalen vaskat fram, spännande.
Kommentera

Björn W: Ny och ny, Han har väl komenterat modo förr?!
Kommentera

Berka: Ta´t lugnt, ta en toy!
Kommentera

Berka: Har fjällrävenloggan varit på isen förut?
Kommentera

Berka: Har aldrig sett honom förut.
Kommentera

Manlig speaker iaf. possitivt
Kommentera

Berka: Skulle precis nämna det. Dom verkar ha kickat bruden
Kommentera

Gustafsson: Både Fjällräven Center-loggan och "öl"-reklamen är ny.
Kommentera

Gustafsson: Jag tror inte de, dom har ju lite ny isreklam iaf. Sofiero och kopparbergs
Kommentera

MODOJohan: Samma snubbe som höll i det under Foppa-Näslund-Sundström linupen.

Visst står det fjällräven center?

Redigerad kommentar

Kommentera

A Hedman smäller på Ward :)
Kommentera

MODOJohan: När Andreas Andersson får stå emot MoDo har jag i ett decenniums tid brukat påminna om att han i barndomen höll på just MoDo. Snart dags för honom att släppa en match mot oss på riktigt och inte bete sig som en Söderberg/Warg/Wernblom i motståndardress.

Redigerad kommentar

Kommentera

Björn W: Bra läge för okt.
Men det ser ut som vi får vänta på de första backmålet
Kommentera

Nu PP modo

Backmål,backmål woodooo
Kommentera

Berka: Ser ut som att de har bytt plats på K-Fopp och Niko!
Kommentera

Gustafsson: mmmm =)

Fan, när ska westin lära sig slå ordentliga passningar

Nytt PP
Kommentera

Berka: Kan vi sluta dumpa puck hela tiden??
Kommentera

MODOJohan: Helt otroligt att modo dumpar puck i pp

Risigt pp för övrigt
Kommentera

Berka: Ett kanon och ett kasst PP. Bra period, borde ha gjort minst ett mål.
Kommentera

Gustafsson: Jävlar vad tyst det är på klacken...
Kommentera

« · 1291099