1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507153 inlägg · 4104 ämnen

Modo Hockey - IF Björklöven 221230

« · 2435106 · » Till forumet

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Saleva:
På de två matcherna vi förlorade så sköt vi 67 skott och släppte 48 emot, 4 mål framåt och 9 bakåt varav två i t.o.m kasse, tkr det är rätt ok rent skott mässigt men lite sämre utdelning.

Mot Västerås är skott 24-15. Det innebär att vi på 3 matcher skjutit uppåt 30 avslut mer än motståndarna ser inte större anledning till oro.
Låst ämne

Foppatofflan:
Karlin sa varken bu eller bä gällande Dick och Woods återkomst utan mera vet inte, om han visste tror jag inte han skulle säga nåt ändå. Däremot hade Pelle Hägglund fått indikationer på att de ÄR spelklar till helgen. De sätter givetvis inte in dem, i det här läget, om de inte är absolut 100.
Låst ämne

Dexter : Skulle som sagt välja Wernblom sju dagar i veckan. Hungrig som fan, vill ge ett långfinger åt Malmö och alla som har tvivlat på honom. Sam är trött. Han hade tränat som aldrig förr inför denna säsong. Hade testvärden som fick HV att tappa hakan. Och likväl håller han inte måttet.

Skulle såklart bidra med mycket, men är inte alls säker på att han skulle dominera på samma sätt som ifjol.
Låst ämne

Foppatofflan: Det är förvisso inte hela värden. Vi spelar alltså trettondagen (den sjätte) och sedan är det ända till den 11e innan vi möter SSK borta. Bättre säkerställa att de är riktigt redo, för vi har inte bråttom.

Kul förresten att vi spelar klockan 15 den sjätte och matchen Löven - DIF går klockan 18 så man kan se den:)
Låst ämne

KB: Vigenault skulle ge det här laget en helt annan dimension. Titta bara på hur många som skyller semifinalförlusten på hans frånvaro i de sista två matcherna ifjol. Hur skulle våra vinstchanser vara mot DIF/Löven i ett slutspel utan någon av Woods eller Dickinson?

Wernblom skulle inte kunna lyfta en hel kedja.
Däremot kanske det är just hans spelartyp som kan bli avgörande. Köp båda tack. Köp, köp, köp!
Låst ämne

Gavelo: Tror iofs inte att man skulle tacka nej till exempelvis Big Sam om det skulle öppna upp sig där också utöver Wernblom.
Låst ämne

MoDoNörden: Speltiden var 9.19 min

Big Sam hade : 11.26
Låst ämne

Gavelo: Någon som vet den exakta istiden Werner fick ikväll? Såg att han var extraforward.
Låst ämne

KB: Ah okej, tack för upplysningen.
Med andra ord så kan en övergång av Werner bli den sista forwarden in då.
Känns spontant lite ungt och oerfaret med Niderbach och Wernblom men det blir nog bra.
Låst ämne

Gavelo: Vela är helt klart en av de två forwards som har nämnts. En till ska in.

Niederbach skulle kunna ses som ”ersättaren” om man vill tänka i de banorna. Hinken var tydlig med att just han inte var inräknad i de två som skulle in vid den tidpunkten. Tål att påminnas också att inför säsongen så ville Hinken bara ha in 1 forward, 1 back och 1 målvakt. Det blev tal om 2 forwards ungefär i samband med att det uppenbart inte funkade helt och hållet med Marenis.
Låst ämne

Gavelo: Måste ändå hålla huvudet kallt och inse att laget är i en rejäl formdip just nu. Det kommer med största sannolikhet vända om man fortsätter gnugga och vinna matcher.

Tror lill-Werner vore en vansinnigt stark värvning. Han snittar nästan 1p/match, har en spelstil som gjord för griniga slutspel och gick dessutom riktigt bra ihop med Niederbach.

Tex ska väl börja träna i Övik efter nyår. blir spännande att se hur det går.
Låst ämne

erjo: Precis som du skriver, kan blir hård konkurrens med Skellefteå för att de också vill värva en målis. Byter spår: Här är om Wernblom i Expressen:

Nu avslöjar Wernblom att utlåningen kom efter hans initiativ.

– Jag fick ju tjata mig till att spela två matcher med Modo. Det var kul att få göra det i alla fall.

Tänker du be om att få åka dit om du knappt får spela i Malmö?

– Det är inte mitt beslut. Jag har bara sagt till alla som har någonting med det att göra, att jag vill spela. Det är det enda som är viktigt, säger Lukas Wernblom.
Enligt uppgifter till Expressen hade Lukas Wernblom och tränarstaben en sittning med varandra under torsdagen. Där ska Wernblom ha framfört att han vill spela hockey.

www.expressen.se/sport/hockey/shl/lukas-wernblom-om-situationen-med-malmo-och-modo/
Låst ämne

Foppatofflan Vad sa han?
Låst ämne

grimiss: Alltså jag vet inte hur Hinken tänker men Vela är väl en direkt ersättare för Marenis, och innan den affären så sa Hinken att 4 spelare skulle in, målvakt, back och 2 forwards så jag räknar med att Vela inte räknas in bland dom 2, men som sagt jag vet inte hur Hinken tänker.
Låst ämne

grimiss: Fyra känns inte otroligt:

Sam
Wernblom
Brickley
Ny målvakt

Vore såklart fullständig jackpot att få in samtliga, men skulle inte bli förvånad om vi får åtminstone 2/4.
Låst ämne

Gavelo: driver du? 4 nya spelare? Kommer aldrig att hända..2 forwards efter vi tagit in vela....vi är väl inte hv71?
Låst ämne

Foppatofflan: Som jag misstänkte i eftermiddags.
Låst ämne

Bad_Brett: verkar inte som att Josh och Woods är tillbaka 6/1 enligt Karlin i Modo Channel.
Låst ämne

Bad_Brett: För övrigt är de här med tid lite skrämmande:

15 år mellan SM-guld 79 och final 94.
5 år mellan final 94 och final 99.
5 år mellan final 02 och SM-guld 07.
16 år mellan SM-guld 07 och säsong 22/23.

Lätt att fastna i tänket att den här degraderingen var ett olycksfall i arbetet, men det var alltså 16 år sedan vi var i final - eller ens semifinal - i Sveriges högstaliga. Dvs ungefär lika länge som Robert Frestadius karriär.
Låst ämne

Bad_Brett: Ser att Jayden H endast står på 5+5 i Växjö någon Jönsson nog inte är helt nöjd med, nu har jag inte scoutat honom så djupgående men sett honom i 2 Shl matcher och jag tror han skulle kunna bli en poängkung i Allsvenskan.
Min känsla är att vi behöver minst 1 riktigt storspelare till om vi skall kunna utmana Björklöven i ett slutspel så Hinken har det han gör.
Låst ämne

J F K: Tycker Rönnquist var riktigt svag. Och det är såklart inte "otur" - vi hade helt enkelt en betydligt sämre målvakt.

Jag tycker t.ex att våra avslut idag var horribla. Då spelar det ingen roll att vi hade förhållandevis mycket tid i anfallszon.
Låst ämne

Bad_Brett: Förutom flashbacks håller jag inte alls med. Vi var överlägsna, faktiskt mer överlägsna i tre av matcherna än jag sett någon annan finalserien. Skotten efter två perioder i två av matcherna var helt bisarra.

Men, man kan alltid kontra med att de som gör mer mål förtjänar vinna.
Låst ämne

Hampie: jag har inte nämnt Svenningssons prestation idag.
Låst ämne

Smurfen: Får bara otäcka flashbacks från 99 då vi skröt om hur överlägsna vi var.

Sedan blev det konstiga domslut, märkliga sargstudsar, en Bissett som borde ha köpt en lott etc. Där och då kändes det som historiskt oflyt, men när jag slutligen samlade mod och såg om matcherna 20 år senare, så var det helt plötsligt fullkomligt logiskt att Brynäs vann. Jag kan gå så långt som att säga att de var extremt värdiga vinnare.

Vill inte ha ett nytt "Aja, vi vann i varje fall serien, bara otur att vi inte gick upp". Vill ha ett MoDo som begriper hur man vinner slutspel och att det är irrelevant om man vinner serien med en eller 30 poäng.
Låst ämne

Gavelo: Nej, vi är helt överens om att ham verkligen inte ska vara center. Han ska vara högre upp i banan och inte bära så mycket puck. Faktiskt i en liknande roll som Rosdahl. Just nu känns han vilse, vill för mycket och är inte alls bekväm.
Låst ämne

Sitter fortfarande å surar efter förlusten men va fan då kommer plötsligt tankarna om att vi har 12 poäng ner till lag 2 och LEDER SERIEN å då ler man igen 😀😀😀
Låst ämne

Hampie: Man luras att tro det då han syns mer än de flesta. Offensiva tacklingar, slagskott, snurr i sarghörnen etc.

Men det är såklart inte en slump att det inte händer något.
Låst ämne

J F K: -17 på 28 matcher, en sådan roll skall ingen spelare ha, nu -3 på 3 spelade, tyvärr ser jag likheter
med rollen i Västervik.
Jag vill inte ha Vela som center för hans styrka är att spela i en friare roll och stå rätt i slottet och skotta in puckar, som center tvingas han ta en defensiv roll och då försvinner han fullständigt offensivt.
Låst ämne

Tarasov: Löven betydligt rakare i sitt spel idag. Man behövde nog knapp spola isen mellan cirklarna i Lövens zon. Sargerna var dock nästan isfri...

Löven rakare och bättre i 1a. I 2a är vi bättre tills vi åker på ett gäng utvisningar och det tar lite musten ur det hela
3e kändes det i hela hallen att luften gått ur. Man försökte men det kändes lite halvhjärtat...
Reflektion:
Hutchings är väldigt väldigt lätt att avsky.
Domarna hade en dålig dag, framförallt för attan bytte nivå helt mellan 1a och 2a.
Näsen och Bernhardt är inte peak just nu. Dom spelar mkt utsida och allmänt så klaffar det inte som det brukar, men hellre nu än i april.
Aagard hade hattrick igår och idag vet jag inte om han hade ett skott på mål?
Våra forwards är överlag inte där dom bör.
Ingman dock, satar så han krigar. Är det någon som vill vinna med MoDo är det han.
Låst ämne

J F K: Mja. Tycker AP och Näsén har ett fantastiskt samarbete. Vill nog ha AP där före Vela.

Blir visserligen många högerskyttar i PP2 men känns ändå dumt att ändra i en så dominant PP-formation.
Låst ämne

Tarasov: ah, jag bara antog att det var första pp för att jag såg honom skjuta en del.
Låst ämne

erjo: Helt ärligt tycker jag att svenningson var bland dom bättre i modo ikväll, säger inte mycket men vi måste ge han vettig kritik också
Låst ämne

J F K: Tror att Vela kan bli en Blatny i slutspelet. Kanske inte kommer ösa in poäng men likväl göra viktiga mål och bidra med tyngd.

Jag tycker ärligt man bör bänka Sveningsson när Woods och Big Dick är tillbaka. Han måste komma in i tänket att han i första hand ska bidra till laget och sluta intala sig att han är Ovetjkin. Nu känns det som att han har kört fast och tror att han i Woods frånvaro är den som både ska styra powerplay och vara en stor målskytt. Men sanningen är att han i ett såhär pass bra MoDo inte går in på två kedjor eller bör ha en plats i powerplay.

Det skulle gynna laget så mycket om han kunde se sig själv mer som Mannberg än som Woods. Hans roll bör vara att bidra med hårt jobb och fysiskt spel. Få till tekningar i anfallszon. Då skulle han nog kunna vara riktigt användbar. Och tror även att hans produktion skulle gynnas av insikten att han inte är någon stjärna med blött krut i bössan, utan någon som med största sannolikhet aldrig kommer prestera på någon högre nivå.
Låst ämne

Tarasov: Så var det redan förra matchen. Misstänker att det blir som jag gissade tidigare.

Bernhardt, Näsén, Vela, Woods och big Dick.
Kingman, Niederbach, AP, EJK och Aagaard.

Hoppas det i alla fall.
Låst ämne

Nesse:
EJK har tagit över plats i första PP Sveningsson är nerskickad till andra.
Låst ämne

Gavelo: Skulle du säga att Rosdahl var bättre ifjol med Karlkvist och Olofsson än ham varit i år i Rögle? Det är samma spelare, men en annan roll och i en kedja som passar var han bra. Jag tycker med det sagt att Vela spelat ungefär som han gjorde i Västervik, någonting han verkligen inte ska hos oss. Jag vill ha honom i en liknande roll som Rosdahl hade ifjol och då tror jag att han blir oerhört nyttig.
Låst ämne

erjo: Du tycker inte att det hör till sammanhanget men det gör jag, rollerna i Västervik och den han fått i Modo har varit relativt lika det 3 matcherna han spelat med Modo och i det matcher jag sett honom i Västervik så har han inte imponerat så pass att jag skulle köpt loss honom för en halv miljon, just say.
Att Vela satts Som center 110 av dom 180 minutrarna med Sven och Niderbach i Modo har givetvis varit en nackdel för honom och det kan bli bättre när JD tar över den rollen.

Men jag är djupt tveksam..
Låst ämne

Gavelo: du svarade mig där jag skrev att han fått två matcher i en roll och utan träning/chans att lära sig spelsystem med att du sett honom 7-8matcher i vvik. Vilket i det sammanhang jag beskrev var helt orelevant, därför gissar jag att du fick ett lika dumt svar tillbaka.
Låst ämne

Dexter : Appropå pp, varför får Svenningson så enormt många chanser för. Han har under de tre senaste säsongerna maxat 12,5% i skottprocent, medans dansken alltid lett laget i skottprocent. Varför inte låta honom stå där och skjuta tills woods är tillbaka?
Låst ämne

J F K: Har du sett Vela i sju- åtta matcher i MoDo med rätt kedjekamrater är jag genuint imponerad.

Tycker du att jag skrev att jag sett honom i Modo ?
Låst ämne

J F K: Det må så vara men vi har heller inte varit bortskämda med bra målvakter sedan vi ramlade ner i As så nog finns det utrymme att hitta någon bättre, men det kommer att kosta.
Jag håller Gudlevskis ungefär i samma nivå som Peters, Barto och Tex klart bättre.

Det är givet att man kommer testa Vela i första med amerikanerna, det var nog mycket därför han värvades, Men av det jag sett av Vela i Västervik så är jag inte imponerad.
Men som du säger så är det en stor skillnad på att spela i ett bottenlag utan press och ett topplag med en helt annat press så jag får väl ge honom 5-6 matcher till.
Låst ämne

Rödluvan:
Får jag gissa så nej men nu letar även Saik en målvakt så då blir det automatiskt lite svårare för oss.
Låst ämne

erjo:
Tycker själv Vela gör en bra match.
Låst ämne

Rödluvan: antar att han menar att Skellefteå kommer vara med och hugga på lediga målvakter.
Låst ämne

Rödluvan: Han lär nog mena att det är svårare att få tag på en målvakt nu när Skellefteå lär nog vara ute efter en med.
Låst ämne

Gavelo: Har du sett Vela i sju- åtta matcher i MoDo med rätt kedjekamrater är jag genuint imponerad.
Låst ämne

Jan-Erik : Hoppades du på Gustaf Lindvall? Hahahahhaha
Låst ämne

J F K: Nu verkar Skellefteås målis missa resten av säsongen så då blev det ännu svårare att hitta en ledig stjörnmålvakt. De lär stå först i kön med tanke på hur bra de ligger till i serien så Skellefteå lär inte slarva med det inköpet utan pytsar upp det som krävs.
Låst ämne

erjo: 2 matcher? Jag har sett Vela i 7-8 så jag har min åsikt byggd på över 500minuters tittande.
Låst ämne

grimiss:

Tyngd av träning? Ja kanske
Låst ämne

« · 2435106 · »