1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey - Juniortråden

« · 2792180 · » Till forumet

Sv: MoDo Hockey - Juniortråden
Ni får gärna vinna idag! Kan ni vinna mot oss så kan ni vinna mot Färjestad!
Kommentera

Rödluvan: Problemet är att Karlin tenderar att stoppa in LP och andra juniorer i väldigt svaga omgivningar av någon anledning. Vi kan dividera om vems fel det var, men om om nu LP ska få chansen i en minut per match, så kan de väl åtminstone ge honom okej förutsättningar?

På målet igår var han t.ex inne tillsammans med Berglund och Södergran.
Kommentera

Bad_Brett: Modo lirade inte igår, så nej han var inte inne på något bakåt =)
Kommentera

Robin Moberg: Har haft konstiga sovvanor på sistone... :-)
Kommentera

Rödluvan: Om Berglund får förlängt så tappar jag verkligen allt hopp om den här klubben. Han skulle knappt vara en topp 4 back i HA med spelet som han visat upp.
Kommentera

Bad_Brett: Spelar ingen roll, modo lirade inte igår ändå ;) sovit 2h inatt pga kids också.
Kommentera

Bad_Brett: George är här nu! Jag är skogstokig!
Kommentera

Bad_Brett: Ett problem för oss supportrar, när vi diskuterar vilka som ska spela var eller inte, är att vi inte vet hur det ser ut på träningarna.
Kommentera

Robin Moberg: Kids? De får kärringen ta hand om. Älskar henne, underbar kvinna. :-)
Kommentera

Rödluvan: Du som har koll på juniorerna, Milton Gestrin blev ju skadad i mitten på november och har inte spelat sedan dess. Vad var det för skada och är han tillbaks på is än.
Kommentera

Från Hörnefors: Samtidigt så spelar det ju föga roll hur spelare ser ut på träningarna där det inte gäller något och pressen är obefintlig, det är ju under skarpt läge man på riktigt ser vilka som levererar osv.

Woods kanske är kung på träningarna men ser ut som en statist som ramlar vid minsta beröring på matcher.

Woods, Jasek, Ranta är det spelare som ska skjuta poäng och när ingen av dessa ens är i närheten av sin fulla potential så måste nog Karlin titta sig i spegeln och fundera på varför!

Att bara låta det rulla på i 25 matcher till kommer uppenbarligen inte att hjälpa.
Kommentera

Gavelo: Woods och utlandsgänget suger så hårt. Önskade att det vore tvärtom. MoDo får kötta vidare och Övikingarna gör det bra.
Kommentera

Gavelo: Samtidigs så har han fortsatt spela Bernhardt, Rundblad och Nider när dom flesta av oss ville sparka alla tre. Och det är bland dom bästa i laget och gör så att vi tar poäng just nu. Jag tror att Karlin är duktig på att se potentialen i spelare och är villig att ge dom tid att nå den.
Kommentera

Costanza: Karlin ställer alltså upp med samma kedjor trots att det bara är 3-4 spelare som kommer upp i någon slags nivå.
Galet vilken envis coach han är, nästan lite korkad faktiskt.
Kommentera

Brynäsaren05:

Jag skulle bli tacksam och glad om vi kunde få med oss en poäng i kväll,
Jag chansar på att Fbk går på is i kväll och tror att de ska vinna helt gratis - en underskattningsmatch
Kommentera

Gavelo: Karlin har tappat det totalt, vi behöver få in en sidekick som kan räta till hans problem.
Östman, skulle han kunna bidra när Karlin inte fattar nånting som det förefaller
Kommentera

Från Hörnefors: Jo ni var många som ville sparka dem både hit och dit så det var bra av Coacherna att faktiskt ge dem rätt förutsättningar.
Att det gått 27 omgångar nu och ett helt gäng med spelare fortfarande inte levererar så kanske man ändå borde tänka om lite.
Kommentera

KRB: SM-guld!
Kommentera

Bad_Brett:

Tror hela femman blev ställd över hur lätt True blev neutraliserad.

Alla verkar tro att han ska vara först på pucken och få ut den till LP i hörnet, Berglund är nog påväg framåt för att avlasta LP.

Istället ser det ut som att true blir satt i tvångströja, oförmögen att röra sina lemmar.

True blir ett alldeles för enkelt byte där.
Kommentera

Robin Ztorken L:

En sorts mental tränare skulle nog fan hjälpa MoDo också,
En sorts typ av lite värre kaliber som spelarna lyssnar på,
Som Andraassist sa, så är inte Östersund inte lika helkassa nu som för tre veckor sedan när de nu fick in Tjärnqvist
Kommentera

KRB: George är här. Behöver ni hjälp? Jag kan hockey! Född i Östersund.
Kommentera

Gavelo: jag kanske också är stendöd i knoppen men jag tycker det känns som att samtliga kedjor hittat något. Problemet är bara att Woods är under isen och True är godkänd varannan match. Så deras respektive kedjor får ingen jämnhet trots att man kan ana kemi där. Men efter 3-0 mot Luleå och 5-2 mot Brynäs är det lite upp till bevis nu om det ser bra ut även mot ett topplag.
Kommentera

1921ofHockey: Håller med dig. Kan laget tugga ikapp när det återstår en halv säsong så blir det intressant..
Kommentera

Från Hörnefors: Bröt tummen så han bör vara tillbaka väldigt snart så länge han inte gör en Vigneault och slår upp skadan direkt.
Kommentera

1921ofHockey: Vi känner nog rätt lika överlag.
Woods är , ja ord är överflödiga, han är som när han var sämst under åren i As, Ranta trampar vatten och Jasek ser bättre ut men långt ifrån vad man behöver från en ”1a” center.
Måns Carlsson blir helt överflödig och onödig som center i 4:e.

Varför inte flytta på Woods, sätta Carlsson där ist. Då får vi iaf in en spelare som kan göra sin gubbe och är rätt stark efter sargerna?!

Det borde ju handla om att få igång en vettig produktion från iaf 2 kedjor, gärna 3 men nu har vi 1 kedja och Aagaard som levererar och det kommer givetvis inte hålla i längden.
Kommentera

Gavelo: Synd att när Nieder, Jeppe och Aagaard vaknade och kunde göra "det sista lilla" igen så sjönk Woods och Ranta under isen istället
Kommentera

Gavelo: Lämna gärna min fina juniortråd ur allt som inte har med dem att göra 😊
Kommentera

Rödluvan: Yes Sir 🫡
Kommentera

Gästrin är tillbaka för J20 mot Björklöven efter skadan. Mål direkt i förstaperioden.
Kommentera

J20 leder 3-6 nu i sistaperioden mot Luleå. Gästrin 2+2 i går och 2+1 hittills i denna matchen. Viktigt att knyta upp honom på ett kontrakt innan han blir klar för något collegelag som Ivar Stenberg, en otroligt spännande talang som man helst inte tappar

Falkenhäll dessutom hattrick idag
Kommentera

Rödluvan: I Finland höjs röster för att fler spelare i Nordamerikanska juniorligorna skulle vara ett recept för framgång eftersom USA och Canadas framgångrika juniorer spelar där "Tidigare det kanske var en fördel med att ha fått spela med vuxna män, men de flesta verkar överens om att det inte är så längre. Åtminstone inte om man spelar i den finska ligan." 9 av 25 spelare i finska JVM-laget spelar i Nordamerika.
I en framtid kanske fler och fler svenskar också väljer juniorhockey på andra sidan pölen.

yle.fi/a/7-10070105
Kommentera

Jan-Erik : J20 har varit spelmässigt dominanta borta mot Skellefteå. Men släppte tyvärr in en sen kvittering och förlängning väntar.
Kommentera

KB: Torsk efter straffar. Surt. 7 av 9 poäng så här inledningsvis av juniorerna iaf.
Kommentera

KB: Apropå draften, så rankas nu Gästrin som Europas fjärde bästa spelare ur draftkullen. Spurtar således över Ihz Wozniak bland annat.
Kommentera

Rödluvan: Vart kollar du?
Kommentera

Peja: The Hockey News.
Kommentera

Förlust mot Växjö för J20 i dag 1-2 på overtime. Men Milton fortsätter att ösa på med 10 poäng på sex senaste (6 mål och 4 assist). Vore kul om han fick chansen med herrarna igen snart.
Kommentera

Rödluvan: Eftersom LP inte tagit plats i A-truppen riktigt än så får nog gissningsvis Milton vänta till nästa säsong!
Förväntar mig att båda är ordinarie nästa säsong oavsett liga.
Kommentera

Gavelo: Åker vi ur försvinner troligtvis båda. Lucas har signalerat ganska tydligt att det är SHL som gäller nästa säsong. Milton kan försvinna både till SHL eller till AHL nästa säsong.
Kommentera

Rödluvan: Dock inte speciellt troligt.
Steget är minst sagt enormt från juniorhockey till Shl.
LP kan såklart hoppas få ett kontrakt med någon shl klubb, Skellefteå har säker en öppning för en mindre roll i 3/4:e kedjan.
Att Gästrin skulle ta en Ahl plats är inte speciellt troligt, möjligtvis en Shl plats även om de steget är stort för någon som aldrig spelat senior hockey.

Ett bra exempel är Janos Hari som har betydlig bättre stats än Gästrin i J20 men höll inte i Shl direkt, As är ett perfekt steg att ta.
Kommentera

Gavelo: Talanger är högvilt i SHL och det kommer du nog bli varse om vi åker ur. Det är ju något man är van vid också sen tiden i HA. Vi tappade Strömgren, Wallinder m.fl.
Det vore en sak om de varit spelare draftade i de sena rundorna men både Lucas och Milton är och kommer bli draftade tidigt. Lucas är inblandad i princip alla Östersunds mål och är den enskilt största anledningen till deras lyft, det kommer inte SHL-lag förbise.
Kommentera

Rödluvan: Jag köper att dom är högvilt, Rögle har ju gjort det till en affärsgrej att värva andras talanger för att sedan casha in när dom skriver NHL kontrakt.
Det är här man får hoppas att Hinken förklarar för grabbarna att även om dom skriver på för Frölunda tex är det troligt att dom kommer bli utlånade och därför är det bättre att dom spelar kvar och få stora framträdanden roller i Modo och som kommer vara ett topplag i As.

Just Strömgren och Wallinder slarvade vi bort vi för att vi hade cirkus i föreningen
Kommentera

Gavelo: Vi är ju inte direkt kända sen ett tag tillbaka heller att ge juniorerna en bra roll, tror tyvärr det är större chans att de får en bättre roll i ett annat SHL-lag. Vi hade cirkus i föreningen då men det går inte jättebra nu heller. Wallinder och Strömgren är inte de enda juniorerna vi ”slarvat bort”.

Vore riktigt kul med Milton och Lucas ordinarie nästa säsong men ser det som högst troligt att vi endera tappar dem till SHL, eller att de hamnar vid sidan av oavsett pga att Hinken värvar/Karlin inte vågar spela dem.
Kommentera

Rödluvan: Kom igen nu Timrå. Hjälp oss 1-0 LHC 🤮
Kommentera

Rödluvan: Nog vill jag påstå att Modo idag är en fantastisk förening med lugn och stabilitet, bara det att man ger huvudtränaren 3 nya år fast laget låg sist säger ändå ganska mycket om hur Modo arbetar som förening, sen att LP inte tagit en plats tycker jag ligger på båda, han fick hela försäsongen och ganska många matcher i A-truppen men tog inte chansen, sedan kanske Modo borde gett han mer tid men som tabelläget varit så har man inte kunnat.

Sen kan man argumentera i efterhand med facit i handen om Lp kanske varit ett bättre val än Woods eller Jasek från början, men det är som sagt med facit i handen och blir således inte en helt rättvis diskussion!

Gästrin kommer inte spela Shl nästa säsong, sä bra är han inte än, LP kan absolut ta en roll men det beror ju också på vilken roll han blir erbjuden.
En roll med utlåning klingar nog inte så högt och då ligger såklart laget i hans hjärta närmast.
Kommentera

Gavelo: Vi får se med tiden. Gästrin är en jättetalang, den fjärde bästa i Europa just nu, så att han inte är tillräckligt bra för att spela SHL nästa säsong instämmer jag inte i. Redan gjort ett ruskigt bra intryck senast han var med. Viktigast är att vi blir kvar i SHL såklart.
Kommentera

Rödluvan: Ta inte illa upp men jag tror du kraftig underskattar nivå skillnaden mellan j20 och Shl.
Med det inte sagt att Gästrin inte kan ta en Shl plats nästa säsong, men det vore häpnadsväckande om han blir erbjuden ett kontrakt med en shl klubb utan risk för utlåning
Med det sagt håller jag med om att Prio är att Modo spelar Shl nästa säsong
Kommentera

Gavelo: Om du inte tror att han kan göra det så bör du vara förvånad över många juniorer som tagit plats i SHL denna säsong, i andra föreningar. NHL-draften är en bra värdemätare för juniorer. Att lyckas bli tippad i förstarundan av de flesta experter genom att mestadels bara spela i en rätt dålig juniorserie jämfört med college säger det mesta.

Jag ser allt från juniorhockey till juniorlandslagshockey och läser juniorbevakning både i Sverige och internationellt. Milton har en spelstil som kommer översättas väldigt bra till SHL, det har man ju faktiskt redan fått ett smakprov utav
Kommentera

Rödluvan: HV riktigt tafatta, Rögle styr och ställer.
Kommentera

Rödluvan: Jag betvivlar inte ditt engagemang inom juniorhockeyn och inte heller Gästrins eventuella spelstil osv.
Men rent histroriskt är det få spelare som går från j20 och gör avtryck i Shl första säsongen, inte ens Viktor Hedman eller Lucas Raymond lyckades med det och då var dom topp 4 draftval båda 2.
I väldigt många fall ger en eller 2 säsonger i allsvenskan den bästa utvecklingen för unga spelare för att sedan gå in i Shl och färga.
Kommentera

« · 2792180 · »