1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507063 inlägg · 4104 ämnen

MODO Hockey - Linköping 2008-10-23

« · 1077966 · » Till forumet

MODO Hockey - Linköping 2008-10-23

Kommentar

Harri Rindell: Lite för mycket snack om bra eller dåligt spel

MODO Hockey har tagit sju av nio möjliga poäng de tre senaste matcherna, två gånger vinst 3-2 i sudden death, en gång 3-2 efter ordinarie tid.
Ändå gnys det en hel del att laget spelar dåligt.
- Jag är den förste att förstå att folk vill ha bra underhållning, men i den här tuffa serien handlar det ibland om perioder där inte allt fungerar och trots allt är det primära att ta poäng, säger coachen Harri Rindell. Ibland tycker jag nog det är för mycket snack om bra eller dåligt spel.

Nu väntar finallaget de två senaste säsongerna Linköping HC i Swedbank Arena för MODO Hockey.
- Ett riktigt inspirationslag med många bra individuellt skickliga spelare. Här gäller det att vi tänker oss för i egen zon och inte bjuder på något.

För andra gången den här hösten har MODO haft "spelledigt" från lördag till torsdag. Förra gången utföll det hela inte speciellt bra. MODO-coachen gillar dock att det blir så här emellanåt.
- I måndags relaxade vi verkligen och satsade på bastu och turkiskt bad, något som var mycket uppskattat. Dessutom hade vi chans träna rejält, länge och intensivt på tisdagen medan vi körde lite kortare pass onsdagen.

Förutom artistspelaren Patrick Yetmans skada har MODO också forwarden Marco Tuokko på skadelistan. Hans tidigare skadade finger - ett minne av bortamötet mot Skellefteå - har inte läkt och på torsdagen den här veckan opereras Tuokko.

Noterbart om laget

Noterbart är
A t t forwards Marco Tuokko (finger) och Patrick Yetman ("upper body") är skadade.

A t t backarna Jens Westin och Tommy Wargh spelar med J 20 mot Timrå IK onsdag kväll.

A t t MODO och Linköping möttes i premiären. LHC var klart bättre, men MODO gav laget en tuff match ända intill sista minuten. 2-4 blev resultatet till sist.

MODO Hockey mot Linköping HC:
Målvakt:
60 Karol Krizan
(30 Michal Zajkowski).

Backpar:
41 Victor Hedman,
3 Mattias Timander

5 Hans Jonsson,
18 Per Hållberg

4 Mikko Kurvinen,
35 Pierre Hedin.

Extraback:
2 Jens Westin.

Kedjor:
10 Per-Åge Skröder,
24 Niklas Sundström,
36 Mats Zuccarello Aasen

15 Andreas Salomonsson,
39 Per Svartvadet,
11 Thomas Enström

81 Ville Snellman,
79 Fredrik Warg,
20 Oscar Steen

16 Tobias Forsberg,
29 Andreas Molinder,
9 Magnus Wernblom.

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Linköping 2008-10-23
Salle: Finns det någon status på Yetmans skada, eller är det "indefinitely"
Kommentera

Salle: Jag trodde då jag såg programmet att MoDo möter/mött både LHC & HV direkt efter EC-spel, att Yippie, 3 lätta!! Verkar ju vara tvärt om, de (HV/LHC) kommer uppe på tårna efter EC-spel. Så just nu känns det som nitlott detta.
Kommentera

Werner i 4:e =) Make´s me happy! Enström i 2:a =) sweet! saknar bara yetman nu....
Kommentera

MODO Hockey - Linköpings HC
RÖNNMARK, Ulf
AHLSTRÖM, Anders
SANDSTRÖM, Jan

Idag är det alltså viktigt att förlåta på planen.
Kommentera

Kommer vi få sota för Linköpings dåliga spel igår?

Varför uppdaterar MODO inte biljettförsäljningen på hemsidan, för att de inte vill visa hur få som sålts sen sist?
Kommentera

shinzawai: Apropå den fåtaliga publiken, det var en artikel i dagens ÖA om just det. Den har inte dykt upp på nätet ännu men lär väl komma dit med senare under dagen.
Kommentera

Petey21:

Justja, jag läste den och tänkte skriva här, men sen kom något annat (jobbet) emellan. I artikeln stod att man har räknat med mellan 6500-7000 i snitt, här har bara siffran 7000 diskuterats. Hm?
Kommentera

knaskamilla: Skriv av!
Kommentera

shinzawai:

Äh, jag skrev ju just av. Jag har faktiskt viktigare saker för mig. Sitter här med en massa pengar och kvitton, till exempel...
Kommentera

knaskamilla: Använd pengarna för att köpa någon som kan skriva av då?
Kommentera

Petey21:

Jag reagerade på att Jerry redan gjort sin analys. Han verkade veta vad publikbortfallet beror på utan att göra någon undrsökning. Det kan knappast vara gjort någon grundlig undersökning.

Det är helt klart värt att göra en omfattande studie för att ta reda på orsaker.

Om man fattar sina beslut grundade enbart på gissningar och antagande blir det oftat fel åtgärder. Vi får hoppas att de bara var kommentarer för att lungna oss läsare.
Kommentera

Sittplatser:2020 st
Ståplatser:641 st
Uppdaterad:
Idag 10:10

Över 5000 iaf.

Men det måste komma ett trendbrott snart.

Och jag hoppas att klubben inser vikten av att arrangera andra evenemang i arenan nu.
Kommentera

hellge: Analysen för många ÄR nog ganska enkel. Det är för många för dyrt att gå på hockey om man kollar på vad man får. Förr i tiden var VARJE hockeymatch rolig, oavsett om man vann eller förlorade. Det fanns alltid någon att kolla på lite extra. I år är det bara lill-norsken och Susse/Salle när de är på humör som kan rädda en match. Ibland gör Victor saker som gör en alldeles warm and fuzzy inside. Jag vet att jag inte är ensam att tycka att många andra lags matcher många gånger är roligare att titta på än Modos, trots att man inte har några känslor investerade. Man vill se snygga dribblingar (nu för tiden ser man bara misslyckade dribblingar), man vill se hårda tacklingar och man vill se härliga räddningar. Tills för något/några år sedan fick man alltid åtminstonde underhållning på den fronten när de torskade, men det gäller inte längre. Jag anser att Modo kanske är det lag i serien som är sämst på underhållning. Ett bra hockeylag är det, men dålig underhållning.
Kommentera

shinzawai: Jag är beredd att kasta in ytterligare en parameter.

Sedan MODO flyttade till Swedbank och vann SM-guld så har publiken mycket högre ställda förväntningar. Numer är det "skandal" om inte MODO vinner och vinner med elegans.

Förra veckan gnälldes det rätt mycket över spelet i de tre matcherna. Vi tog trots spelet sju av nio poäng. I Kempehallen hade den veckan varit en stor framgång.

Lägger man dessutom till möjligheten att se varenda jefla match på TV så har du nog de två största orsakerna till det tapp vi ser denna säsong.

Kommentera

Poffa: Visst, men man har kunnat se alla matcher på TV några säsonger nu. Jag har inte större krav i år än jag hade guldsäsongen, men matcherna den säsongen var ljusår från årets och fjolårets i kvalité.

Jag är dock inte förvånad, bara förfärad. Vi ser de publiksiffror i år jag förväntade mig redan första året i SBA. Jag har aldrig vågat tro på 6500+ i snitt i längden.
Kommentera

Poffa: Däremot kan jag nominera Ticnet som en biljettbromskloss. Det är inte direkt så att de höjt sig ett snäpp från ifjol. För två år sedan var det bättre än ifjol, och i år slår det nya reklam i användarfientlighet.

Vem kan se/förstå skillnad på dessa sektioner t.ex.?

Etage 2 delvis skymd
190,00 SEK Delvis skymd sikt

Etage 2 delvis skymd

Etage 2 delvis skymd

Etage 2 delvis skymd

Etage 2 delvis skymd
Kommentera

shinzawai: Vore intressant att se hur stor en eventuell ökning är på antalet som ser matcherna via PPV/C+. Spontant känns det som att många här på jobbet och i min närhet i övrigt har till i år skaffat sig möjligheten att se hockeyn på TV, och därför väljer att inte gå på matcherna.
Kommentera

Poffa: Jag vet ett antal som gjort så, som gått på alla matcher i tiotals år.
Kommentera

shinzawai: Blackout skulle vara ett sätt att få bukt med publiksiffrorna, det förkommer i Nord Amerika och det skulle kunna fungera här-

Tråkigt för de som inte har möjlighet att ta sig till arenan, visst men jag skulle nog förespråka en sådan lösning. Det skulle alla klubbarna tjäna på.

Det är nog enda sättet jag kommer på som kan strypa detta, alternativt att klubbarna får mera TV-pengar och sänker biljettpriserna.
Kommentera

shinzawai:

Skyldig, räcker upp handen!

Har haft VIP sedan 1990, samt gått på de flesta matcherna mellan 1977 - 1985
Men i år blev det inget kort....
Kommentera

Gidde:

Glömde:

- Har dock varit på två matcher i år, samt har biljett till (minst) 3 st till.

Så jag är inte helt hopplös ;-)
Kommentera

Gidde: Vad är din motivering?
Kommentera

Jag skyller publikfallet på mig själv. När jag bodde i Umeå (0208-0801) så åkte jag på de flesta matcher. Jag åkte aldrig själv, hade alltid minst en full bil med mig och mötte ofta upp folk i Ö-vik. Dessutom lurade jag min mor att köpa 2 säsongskort ifjol som en av våra HS-kompisar hade över. Jag drog nog i snitt 5 personer per match till arenan, där har vi fallet. ;)
Kommentera

shinzawai: "hade alltid minst en full bil med mig".
Och hur full var du då?
Kommentera

Gidde: Hur var man vip i tidigt 90 tal? Fick man en korv med bröd?
Kommentera

spud:

Man fick väl sittdyna och matchprogram.
Kommentera

spud:

Jaja, VIP alternativt Seriekort.

VIP på Kempis var matchprogram, gratis P samt dyna på stolen, åtminstone under senare delen av 90-talet.

Hur det var på tidigt 90-tal minns jag inte, det var så himla länge sedan... ;-)
Kommentera

För att göra en bra analys över tappets påverkan av finansiella läget vore det intressant att veta om biografer upplever en mindre tillströmmning av publik till deras salonger.
Kommentera

Hahl Bundy: Inte alls tyvärr, jag var designated Dave för det mesta.
Kommentera

shinzawai: Tyvärr?? :)
Kommentera

spud: Finansläget har väl knappast slagit mot Ö-vik än.. Knappt några varsel och med tanke på att man får ett hus för 400k där uppe så lär väl knappast en räntehöjning mörda nöjeskontot? Och jag tror inte att folk börjar stoppa sedelbuntar i madrassen bara för att börsen simmar ryggsim?
Kommentera

hellge: En liten detalj om den där artikeln med Jerry, det stod att man höjt biljettpriset mer på etage 4 än på övriga platser eftersom etage 4 tydligen är populärt, och trots detta satsar man allt krut på att förbättra etage 2 på olika sätt medan ingenting alls händer på etage 4. Var nu rättvisan i detta finns...
Kommentera

shinzawai:

Min motivering är följande:

- Missar lite för många matcher per säsong pga resande för att kunna motivera kostnaden när matcherna börjar dra iväg mot 350-400 SEK / match
- Tycker fortfarande det är lite underligt att seriekort ska kosta mer än att köpa varje match "kontant", men det kanske bara är jag som tycker att det bör vara billigare eftersom dom ju får in pengarna innan säsongen.
- Har möjlighet att se matcherna på TV, och eftersom en del matcher känns lite "tråkiga" på förhand (ja, jag vet, jag kanske blivit kräsen!) så går jag hellre på de matcher som jag verkligen känner mig laddad för istället..

Men största orsaken är punkt 1, samt att min familj numera alla visat intresse att gå, och då känns det vettigare att vi alla går på 3-4 matcher, samt att jag går på de som lockar mest.

Typ så...

*skämtläge på*

Vad skyller du på?
Inte att du bor i Fjollträsk va?
Det gjorde ju Palm länge också, han var ju på plats ändå! ;-)

*skämtläge av*
Kommentera

Gidde: Förstår jag dig rätt när du skriver att det blir färre matcher för att hela familjen vill gå? Vad fan, guldläge, bara och gå allihop på alla matcher! Dyrt you say? Äh.. ;)

Ja, det är faktist hela jävla sjukt att det är dyrare med seriekort än lösbiljetter. Vad fan tänkte de med?
Kommentera

Gidde:

Jag tycker att din första motivering är dålig. Man köper ju ett seriekort, sen säljer man platsen de matcher man inte kan gå. =)

Är det dyrare att köpa ett seriekort än att köpa alla matcher kontant?!
Kommentera

shinzawai:

Motiveringen är att du ju har din "egen" plats hela säsongen, och slipper problemet med att ibland sitta på rad 5, plats 10 och ibland rad 4, plats 2 osv..

So what!!

Pris / match var 30 SEK högre med seriekort, sjukt säger jag.

Och snål, nej det är jag inte, men ekonomisk ;-)
Kommentera

spud: Andra evenemang skulle inte alls vara fel, både för klubben och arenan i sig och även för publiken som gärna vill se något mer än hockey. Nu har man ju den där konserten med Lena PH och Orup om några dagar, och så EM i curling i december, och sedan finns inget evenemang överhuvudtaget inbokat. Inte ens någon liten minimässa i entréhallen verkar vara planerad i skrivande stund, och de räknar jag inte ens som ett riktigt "evenemang".
Kommentera

Gidde: Seriekort dyrare än biljetter? Var i arenan?

Där jag sitter betalar jag 4600 för seriekortet. Ordinarie pris på den platsen är 220:- per match. 27 matcher á 220 kronor ger 5940.

Jag sparar alltså 1340 kronor på att köpa seriekort.

Kommentera

shinzawai: Finansläget är ju mer ett psykologisk spel än ett reelt. Om folk blir matade med de rubriker vi läser nu om kriser hit och dit så påverkar det vårt beteende oavsett om det har en faktisk påverkan på vår ekonomi.

Sen har ju de flesta sina sparade pengar i värdepapper på ett eller annat sätt, och om de ser dessa sjunka i värde som de flesta papper gjort det senaste året då är de ju även påverkade av finanskrisen på ett reelt plan också.
Kommentera

shinzawai:

Snittpriset i hela kommunen är 750 000. 400 000 får du 120 kvadrat med visst renoveringsbehov i Myckelgensjö.
Kommentera

shinzawai: Så länge det är bra tryck efter biljetter så fungerar "om du vill ha en bra plats måste du köpa årskort"-strategin. När det däremot finns skapliga biljetter att tillgå i alla matcher finns inte längre behovet av att skaffa ett årskort. Då rasar allt ihop som en rutten hedgefond. Folk köper inte årskort från början och när laget spelar uselt så finns det inte heller någon anledning att gå på matcherna.

TV-bolagen har under sommaren haft canal plus-kampanjer, jag skulle inte bli förvånad om canal plus har fler kunder än någonsin.

Som sista spik i kistan kommer då den enorma oron angående ekonomin. Folk är rädda för försämrad provatekonomi, dyrare boendekostnader, risk att förlora jobbet osv.

När då laget samtidigt bjuder på usel underhållning som endast kan uppskattas av fakirer och masochister så är det givet att publiksiffrorna dyker. Hur kul är det förresten att gå på hockey när det ekar i hallen? "I Wanna Go Where the People Go."
Kommentera

Petey21:

Apropå andra evenemang så hörde jag att de hade chockhöjt priserna. Förra året var det ngn som fick hyra entréhallen för typ 25 000 eller hur det nu var, i år skulle de ha någonstans runt 70 000 för samma yta...

Fin tråddisciplin på det här stället, btw. =)
Kommentera

Wayne Gresky/spud: Har ni gjort en enda privatekonomisk justering pga finanskrisen? Jag har då inte bangat på en öl på stan med några kompisar pga finanskris. Inte heller skulle jag tveka att gå på bio pga all finanshysteri. Mina lån har blivit ett par tusen dyrare i månaden, so what.

hellge: För 400 får du ett hus några hundra meter från havet i Köpmanholmen. Lägger du på ett par hundra tusen till får du ett riktigt schysst hus några meter från havet i Köpmanholmen. Hus i Hörnett är inte mycket dyrare, även om det luktar Timrå där ibland.
Kommentera

spud: DJÄVLAR vilken intervju. Man blir sjukt stolt och lite rörd när han öser superlativ över MODO. Lill-Norsk'n är kung.
Kommentera

Poffa:

Sektion 215, rad 9, plats 6

Kostnad 270 kronor, 27 matcher = 7290 SEK

Seriekort: 8400 SEK
VIP: 9900 SEK
Kommentera

Gidde: Man kan iofs jämföra med Timrå där de bästa platserna så vitt jag vet endast är tillgängliga för "sponsorer".
Kommentera

Wayne Gresky: På tal om det här med publiksiffror och sånt så skulle det väl nuförtiden inte vara någon match att på en sekund kunna presentera hur många som faktiskt befinner sig på matchen.

För jag har hemskt svårt att tro att exempelvis Linköpings match i Champions Hockey League igår sågs av nästan 8.000 åskådare som fysiskt befann sig i hallen, med tanke på att det nästan överallt där kameran panorerade förbi fanns stora luckor med tomma sittplatser.

Precis som att det var fler personer i arenan under matchen mot Frölunda än i matchen mot Luleå, fast den officiella publiksiffran var ungefär 200 personer mindre.
Kommentera

Gidde: Så vad är problemet? Flytta upp på etage fyra. Du sparar pengar och du stödjer MODO.

Vad är du för jävla supporter? ;-)

Kommentera

« · 1077966 · »