1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

505986 inlägg · 4103 ämnen

MODO Hockey - Luleå 2008-10-14

1075454 · » Till forumet

Sv: MODO Hockey - Luleå 2008-10-14
Lövva:

Ber å alla MoDo-iter och tidigare och nuvarande Ö-viksbors vägnar om ursäkt till er. Det som hänt er är fördjävligt. Naturligtvis ska ni inte behöva gömma era sympatier i rädsla för skadegörelse eller bråk.

Minns själv hur djävla förbannade vi som var nere den lyckliga dagen för ett och ett halvt år sedan var. I Linköping blev vi nämligen väldigt varnade för att ha något i bilen som visade att vi höll på MoDo. Vi fick inte heller ta på oss matchtröjor eller skandera innan vi var innaför en järnring av vakter och poliser, för annars kunde dom inte garantera vår säkerhet.

Gissa om det grumlade stämningen lite hos oss som rest ner, att inte få tjoa och tjimma och vråla ut vårt stöd för MoDo?

Minns också att jag sa att det var tur att det inte var samma problem i Övik. Tyvärr tyvärr tyvärr, så är det med darr på rösten jag kan konstatera att jag hade fel. FY FAN!
Kommentera

spud: Och det finns enligt mig inget motsatsförhållande mellan människor som bryr sig och kameror.
Kommentera

hellge: Om vi nu ska fortsätta dra paralleler till fotbollen så har de ju lyckats att få iväg en stor del av bråken ifrån arenan, vilket får anses som lämpligt då risken är väldigt stor att personer som inte vill vara inblandade blir det på en läktare.

Trenden tyder helt klart på att det blir fler och fler antydningar till bråk mellan supportrar även inom hockeyn. Och en arena som swedbank där hemma och borta supportrar delar ståplats måste öka sin säkerhet. Inte ens 3 coladrickande guljackor på 150 pannor/person lyckas stå emot om endera sida bestämmer sig för konfrontation.

Sen den händelsen som skedde för något år sen, då en glasflaska flög från bortasupportrarna mot MS, en sån händelse hade slutat i rättegång med kameror. Nu slutade den med ingenting. Nu träffade förvisso glasflaskan betongväggen vid entrén till ståplats. Men hade den varit en meter högre hade den slutat i någons huvud.
Kommentera

hellge:

Jaha. Är det taxistationen som står där i bitar? Som jag har undrat! Jag tror nog att herr taxichaffis skulle ha varit lika arg och skrikit lika mycket även om stationen stått kvar...
Kommentera

hellge:

Jo, men det KAN ju hända att folk beter sig inne i arenan också (minns t.ex. Linköpingsfansen som slogs (visserligen med varandra, men...)) och om man då lyckas fånga dem på bild är chansen att man från MoDohåll kan agera mycket större än vad den är i det här fallet - där någon/några skurit sönder däck på en parkering som inte ens tillhör arenan. Jag tror alltså inte att det finns så mycket att göra just i det här fallet, men för framtida behov kan det ju vara bra med kameror i arenan.

I NSD kan man för övrigt läsa att de tyckte att det var tråkigt att de var tvungna att frysa, lulingarna. Förväntade de sig att folk skulle låta bli att släcka och gå hem för att de skulle slippa frysa? Ifall någon av dem råkar läsa här kommer härmed ett tips för framtiden: det finns ställen som har öppet ganska sent, Max till exempel. Där är det varmare än ute.
Kommentera

NuMo:

Ska vi ska tolka det som att n'Leif är ett ullo?

Jag tycker mig höra flera lager ironi. :)
Kommentera

knaskamilla:

Såg föresten att de håller på att skeppa iväg Taxistationen ner e i hamnen, den är isärplockad och ska lyftas iväg till något annant ställe.

Är det därför han är så arg, du vet den där stora taxichaffisen som brukar stå mitt i klacken och skrika vulgära saker till domarn, motståndarna och MODO?
Kommentera

hellge: Människor som träder fram som vittnen är mer praktiskt.

Problemet är att då kommer Silbersky och säger att det kanske var någon annan som man såg eftersom alla bar mask för ansiktet.

Men.. Då får man hoppas att det fanns någon som har fått diagnosen "fotografiskt minne" som vittnar, för då är bevisen ovedersägliga. Å andra sidfan så tycker jag att det är lite kränkande, om det finns sådna människor bland andra människor.
Kommentera

knaskamilla:

Ja, det är ju jättemånga däck inne på arenorna. Än om de hade haft en kamera till varje person INNE i arenan hade man inte sett vem som skar sönder däcken UTANFÖR. :)

Människor som bryr sig är fortfarande det bästa.
Kommentera

hellge:

"masker" ska det stå, där på slutet. Inte "marker".
Kommentera

hellge:

Man kanske kan ha kameror i arenan så man lättare kan identifiera bråkstakar?

Det är klart att MoDo kan göra något, men så länge de inte vet vilka som gjort det är det inte så mycket de kan göra.
Kommentera

MorganaLefaey, Kamilla o Lövva och en massa andra också för den delen:

Man kan inte göra Modo ansvariga för knivmän som skär sönder däck, sägs det.

Njae, kanske inte. Men helt klart är att om klubbarna får bära en större börda av dumma supportrar kommer klubbarna ta större ansvar. Vilket kommer att gynna sporten.

Jag tycker man kan jämföra med fotbollen. De har agerat oansvarigt. Ofta när Hammarbys, AIK:s, Djurgårdens, Göteborgs eller Helsingborgs företrädare sitter i någon studio och diskuterar supportrar som beter sig illa skyller de ofta ifrån sig och menar att "det är ett samhällsproblem" som klubbarna inte kan eller ska göra något åt, att det som sker utanför arenan inte är deras ansvar. Det är inte sant.

Modo kan visst ta socialt ansvar, varför ska de inte kunna det? Det är flathet och bristande civilkurrage att tro att det bara är myndigheter som har ett ansvar.

Hade AIK eller Hammarby satt ned foten och tagit bort de bråkiga hade man sedan länge fått bort huliganproblemet och vanligt hyggligt folk hade kunnat gå till arenorna utan att känna sig otrygga. Klubbarna måste ta mer ansvar. Klubbarna och fotbollen är de stora förlorarna om man skyddar firmor och liknande genom att lägga över ansvaret på myndigheterna.

Om det nu var så som det stod i tidningen, att Engström hjälpte Luleåsupportrarna med att kontakta en däckfirma mm så tycker jag han agerade rätt. Modo skulle kunna gå ännu längre också.

Om hockeylagen på samma sätt som fotbollslagen börjar skylla över ett problemen på "samhället" kommer hockeyn förr eller senare också drabbas av hulliganproblem. Då kommer man stå där med tomma arenor, fast stora agressiva klackar.

Frågan är om det inte börjar bli dags för Luleå att städa i sina led. Flera av de som stod på bortastå såg smått hotfulla ut med stelopererade långfingrar och allmänt taskig attityd, dessutom hade flera av dem marker, vilket ger konstiga asociationer.

Jag stod själv med grabben en bit ifrån dem och kände att jag inte ville att de skulle gå förbi oss i periodpaus. Jag kände mig inte trygg och lämnade därför ståplats två minuter innan paus.
Kommentera

Lövva: Jag håller med. Vilka gör inte det förresten?

Alla dessa dumheter måste få ett stopp.

Men det går inte genom att hålla värdklubben ekonomist ansvarig för alla vandalism som händer utanför ansvarsområdet. (Där det självklart måte finnas bevakning eller andra säkerhetsanordningar.)

För det första så ser inte vandalerna kopplingen att deras hjärtelag skulle behöva straffas ekonomiskt för vad de gör.

Det är bästa utgångsläget att det för givet för annars hamnar vi helt andra logiska resonemang. Att - i det här fallet ex. - Luleiterna själva förstörde däcken för att tilfoga Modo en ekonomisk förlust. (Och kanske att ta tillfället i akt för att försöka få nya däck.)

Nä, det är bättre att utgå ifrån att vandaler inte vet vilka konsekvenser det innebär för klubbarna.
Kommentera

knaskamilla: Visst är det möjligt att dem som gjorde det fullkomligt skiter i om Modo får betala för det som hände (har dock mina teorier om vilka det kan ha varit men jag behåller det för mig själv då jag igentligen inte har några belägg för det).

Men vad som är viktigare i alla fall för mig, och säkerligen för dig och alla andra som går på hockey för att just se hockey är att dessa dumheter får ett stopp. Många kommer att se detta som en krigsförklarning mot Modo fansen och kommer säkert ta första bästa tillfälle att ge igen när vi möts uppe i Coop, och om inte då så nästa gång vi spelar nere i Ö-vik. En riktigt skrämmande utveckling som skulle ta oss direkt non-stop tillbaka till 90-talet och det är knappast någon utveckling som skulle vara bra för någon.

Händelsen har varit ganska uppmärksamat i diverse medier och när det blir så är folk snabba på att ansluta sig, fast dem knappt skulle gå på en vanlig hockeymatch.

Så fort det ligger bråk i luften dras rötäggen till hockeyn. Det problemet har vi när vi möter Skellefteå, vore trist om det även skulle bli så när vi möter er.
Kommentera

knaskamilla: Klart jag inte tror.
Kommentera

NuMo:

Men tror du att Lövva har rätt i det han skrev, att om MoDo får punga ut med tvåtusen (en droppe i havet) så kommer de som gjorde det aldrig mer att göra sådär korkade saker när det kan förknippas med MoDo?

Jag tror för övrigt att du har rätt - om någon när de var i färd med att skära sönder däck hade påmint dem om att det skulle skada MoDo så hade de nog slutat. Jag tror faktiskt att det hade räckt att ngn pratade med dem överhuvudtaget för att de skulle dra huvorna över huvudet och springa därifrån...
Kommentera

knaskamilla: Jag tror inte de drar de kopplingarna över huvud taget. Men om man just när de är ifärd med sina dåd påminde dom att det här kommer att skada Modo, jo, då tror jag att de i de flesta fall skulle skada något annat i stället.
Kommentera

NuMo:

Ja, de tycker säkert att det är kul att gå på hockey, men känns det troligt att de skulle ändra sitt beteende av att det skadar MoDo? Jag är beredd att sätta en slant på att de tillhör gänget som tycker att det är coolt att åka på bortamatch och ägna mer tid åt att peka finger åt hemmasupportrarna än att stödja sitt lag.
Kommentera

knaskamilla: Det är klart att de bryr sig det minsta om Modo. Jag skulle inte bli förvånad om de stod i klacken t.o.m.
Kommentera

NordaBoy:

Den stod på Sliperietparkeringen. Och det är väl ingen som påstår att det är MoDos fel?
Kommentera

knaskamilla: det kan ju inte vara modos fel att dom har skurit upp däcken den stog inne i stan inte på modos parkering
Kommentera

Lövva:

Det är naivt att tro att idioter som gör sådant kommer att sluta med det bara för att MoDo måste betala nya däck för 2000 kronor. Hade de brytt sig det minsta om MoDo hade de inte ens skurit sönder däcken.

När vi tog en minibuss ner till Linköping en gång beordrade polisen oss att inte ha något i bussen som visade att vi höll på MoDo, och att inte ta på oss matchtröjorna förrän vi var "på säker mark". Man hade ju önskat att det inte skulle behöva vara så, men det verkar som att den där fjortishuliganismen spridit sig utanför Linköping. Jag antar att de som hade minibussen har lärt sig av sina misstag nu.

Ett annat tips inför framtida besök till de lulingar som besökte arenan är att försöka bete sig som folk i stället för provocera med pekfingrar och runkrörelser. Jag kan tänka sig att man blir mindre impopulär då.
Kommentera

Gidde: Järveds P99 kanske ska betala däcken?
Kommentera

MorganaLefaey:

Instämmer med att det är fruktansvärt tråkigt, och fullständigt idiotiskt gjort av de skyldiga.

Däremot tror jag inte att den parkeringen är en av MoDos officiella parkeringar?
Det är ju ett antal andra ungdomslag/föreningar som har "fått" olika områden där dom får ta betalt, och dom är ju inte övervakade under matchen. Så jag tror inte att man kan hålla MoDo skyldiga som sagt.
Kommentera

Lövva: Helt klart en pinsam sak ett bussen fått sina däck sönderskurna. Men att modo skall vara ansvarig för det för att de tar betalt för parkeringen är väl som att säga att kommunen skulle vara ansvarig för allt som händer bilar inne i stan. Man betalar för att stå där inte för en övervakning som finns på vissa andra parkeringar. (Kanske inte i övik dock)

I Kurirens artikel så verkar det som om Engström bara ringde ett samtal när de pratar med Lulingarna men när de pratar med honom så kom han hem 00:30 i stället för 22. vilket bör betyda att han hjälpte till mer än vissa vill få det till i alla fall. Precis som du skriver.

Vill betona att det är tråkigt att bussen fick sina däck förstörda. Hoppas verkligen de får tag på de som gjort det. Bör väl finnas lite folk i området som kan ha sett något. Hade själv blivit galen om jag kom ut från en hockeymatch och fann bilen saboterad. De som tycker de två kameror som skulle installeras i hallen för identifikation av bråkstakar är onödiga kanske tycker det vore onödigt med en kamera till. Men det gör inte jag. Skulle inte ha något emot något som övervakar parkeringen också. Det jag har emot är att det finns folk som får en att tycka det är ok med kameror som övervakar.

Kommentera

spud: Det jag funderar mest över är vilka personen som går omkring med en kniv eller tillhygge som kan skära sönder ett däck. Själv brukar jag i alla fall inte gå omkring med sådana saker när jag är på stan eller på hockey. Men jag kanske är en lycklig ovetande.
Kommentera

spud: Kan däremot tillägga att vi FICK GOD hjälp av Modos säkerhetsansvarige (Jonny Engström). Han ringde, precis som han sa i artikeln OKQ8 och sedan däckjouren så hans sammarbetsförmåga var det absolut inget fel på även om vissa verkar tycka det.

Bussen stod för övrigt i höjd med "glashuset" som är ca 50-100 meter från Swedbank, och dem tog betalt för att stå där
Kommentera

Lövva: Ok, det där vet du mycket bättre än mig. Men du kan ju titta i länken, och kika på vad folk har kommenterat.
Kommentera

spud: Det är felaktigt
Kommentera

Lövva: Ja precis ;)

Men enligt ÖA så stod ju inte minibussen på modos parkering, utan utanför och hade således inte alls betalat för parkeringen?
Kommentera

spud: Sant, allt för att få låsa bilen :)
Kommentera

Lövva: Du får köpa en finare bilstereo.
Kommentera

spud: Nix, bilsterion är värd mindre än vad självrisken skulle kosta om någon slår sönder rutan :)
Kommentera

AM: Hehe, gjorde något liknande i Kempis för ett x antal säsonger sen.

Skolkade, sa att jag var sjuk och for istället ner till Kempehallen och såg Luleå - Modo i sjunde avgörande kvartsfinal.

Problemet var bara att matchen sändes i tv4 vilket gjorde att ALLA mina lärare såg matchen. Och värre än så, vi var en väldigt liten Luleå klack på plats och såfort Luleå gjorde mål sprang vi fram mot räcket och såklart blev vi tydligt inzoomade av tv kamerorna.

Några pikar från diverse lärare fick man dagen efter...
Kommentera

Lövva: Ja det gör man ju också, tror knappast att det är särskillt lyckat att gå runt med en AIK tröja en derbydag i sthlm på fel krog.
Man måste räkna med att det finns idioter som passerar gränsen ibland. Antar att du låser bilen för att minska risken för att fel person ska öppna dörren?
Kommentera

Lövva: Ok, det var ju lite kul.
Det får mig att tänka på en gammal kompis till mig som sjukskrev sig inför en kvartsfinal i kempis för många år sedan. Den lilla detajen glömde han dock bort när vi två blev intervjuade i direktsänd radio innan matchstart...
Kommentera

spud: Det är väl ungefär som att säga att man inte skall bära "fel" matchtröja i "fel" stad för att man ökar risken att bli nerslagen
Kommentera

AM: Dock var anledningen till mask temat att en kille som åkte med minibussen hade ringt jobbet och sjukskrivit sig, så han ville inte visa sitt ansikte i TV om hans kolegor skulle sitta å kika på matchen. Då tyckte alla andra att alla skulle köra med maskarna som en "sympati" grej. Var inte menat som något huligan wannabe handling.
Kommentera

Lövva: Skulle du lämna bilstereon vid framrutan om du parkerade i sthlm en natt? Jag försvarar verkligen inte det inträffade, men vissa saker gör man för att slippa hålla på med en massa onödigt tjaffs.
Kommentera

Lövva: Ska jag vara helt ärlig så tycker jag det var oerhört töntigt gjort att bära mask, solglasögon och halsduk för halva ansiktet.
Som för att leka hulligan, kaxar man så kan det hända att det biter tillbaka ibland.

Jag försvarar inte på något sätt tilltaget, verkligen inte. Menar bara att vissa tar provokationer på fel sätt. Trodde naivt nog att vi var förskonade från idioter, men verkligeheten visar sig som oftast vara en annan.
Kommentera

AM: Nope, ingen mask för min del
Kommentera

Lövva: Så då hade du inte en fin mask på dig som vissa hade...
Kommentera

Lövva: De var ju inte speciellt diskreta före matchen. Spelade musik vid bilarna så det hördes över halva Övik på parkeringen precis bredvid vägen ner till arenan allt för att visa upp sig för allt folk. En dålig taktik som det verkar så här i efterhand.
Kommentera

AM: Svar nej. Vi hade inte hört av oss till Modo därför att resan var ej organiserad utan vi reste ner i egenskap av privatpersoner.

Skall kanske tillägas att åkte ej med minibussen utan körde egen bil. Dock stannade vi kvar efter matchen tills däckjouren hade kommit och minibussen äntligen kunde börja rulla hemåt
Kommentera

Lövva: Så då hade ni hört av er till modo och berättat att ni tänkte komma med en lite buss?
Då brukar man nämligen få stå med bussen, (oavsett storlek) innnanför grindarna på kortsidan av arenan.

Men självklart ska man inte behöva få bilen vandaliserad i alla fall..
Kommentera

AM:Finner jag fullt logisk. Det var ju på deras parkering det hände, en parkering som dem dessutom tar betalt för. Dessutom så har Hockeyligan tydliga regel att arangörsklubben skall göra allt som är möjligt för att skydda bortasupportar som kan tänkas vistas i hallen. Och i min mening borde det då även innefatta att bortasupportarna ej skall behöva få sitt fordon förstört, bara för att det råkade hänga två Luleå halsdukar i framrutan.

Dock så rättade en kvinnlig polis mig på den punkten. "Hoppas ni har lärt er inför framtiden om ni skulle besöka någon annan bortamatch i någon annan stad elller komma tillbaka hit, att ni gömmer undan alla souvernier"

Hmm...

Men skit samma, det här inlägget var inte menat som någon pajkastning Luleå vs Modo. Vi fick mycket god service av såväl vakter som poliser så jag tycker Modo gjorde sitt för att underlätta våran hemfärd.

Varför jag tycker det är självklart att Modo skall betala för det är ju egentligen bara i avskräckningssyfte. Tvingas hemmalaget betala för sina egna supportars misskötsel så tvivlar jag på att dem lär upprepa det. (om det nu var supportrar). Dessutom så ger man inga andra fans (Luleås) chansen att säga: "Nu punkterar vi alla Modoiters däck som kommer upp till Coop Arena"

Men som sagt, det här inlägget var inte menat som någon form av pajkastning eller kritik mot Modo Hockey sätt att sköta det på.
Kommentera

AM: Det vore ju en snygg gest, i alla fall.

Idioterna som gjorde det borde ha sig ett kokt stryk.

Kommentera

Lövva: Så modo ska betala för en skadegörelse som skett utanför arenaområdet...?
Kommentera

Uppmanar verkligen dem skyldiga att be Modo Hockey om ursäkt. Det är dem som kommer att få stå för notan. 2000 kr.

Finns nog bättre sätt att stödja sitt lag på...
Kommentera

shinzawai: Hoppet är det sista som överger en. Jag tror fortfarande på över 7000 i snitt, att ändra sitt tips är fegt.
Kommentera

1075454 · »