1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511799 inlägg · 4110 ämnen

MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11

« · 2467138 · » Till forumet

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Rödluvan:

Ja så kan det vara, att det satt sig i skallen och man insåg att man inte är odödliga.

Men man får se det positiva, det är sinnessjukt starkt att inte förlora 2 matcher i rad under serien över 1.5 säsong.

HV hade väl 4 förluster i rad förra året, säger lite om vilken bedrift vi stått för.

Läget vi är i nu är ju en kombination av, skador på fel spelare, självförtroende, vart vi är i träningen, nya spelare som ska in i laget och systemet.

Köper inte snacket om att de andra blivit bättre och vi ligger kvar på samma nivå som november. Vi har droppat därifrån prestationsmässigt och det tror jag alla ser.

Det positiva är att vi har 10 matcher på oss att skapa goda vanor, få tillbaka spelare, hitta formen, få in alla i spelsystemet osv. Lyckas vi här ska vi kunna ställa till det för alla lag i slutspelet.

Det enda jag vill se är Werner in samt en namngiven shl målvakt då jag är tveksam om Tex kommer hitta tillbaka till sin nivå igen.
Kommentera

Rytter: Som jag ser det så presterar vi inte på full kapacitet just nu men inte långt ifrån, samtidigt gjorde inte Mora.Ssk,Dif eller Löven det när vi var som bäst i höstas och det är väl deras kurvor som börjat plana ut och binär det jämt.

Jag tycker fortfarande sammansättningen i kedjorna är för dåliga, vi har 1 forward borta så vi kan nog inte skylla på skador heller. Ljunggren saknades för Mora igår och bör väl ses som en nära jämnlike till JD.
Kommentera

grimiss: Jag har tänkt litegrann, och den riktiga svackan började faktiskt efter de där två raka torsken vi fick i slutet av december. Jag tror att ballongen pyste när den sviten sprack. Finns liksom inte samma motivation och driv längre, något att gå efter. Nu har vi torskat två raka flera gånger.
Kommentera

Gavelo:

Fast den där förklaringen håller inte. Det förutsätter att vi nådde vårt max i oktober/november samt att vi presterar max nu.

Är det någon som på fullaste allvar tycker att vi fått ut max av laget sedan december? För så måste det ju vara ifall enda anledningen till vår svacka är att andra lag kommit ikapp oss.

Det borde vara tydligt att vi får ut mindre av våra spelare nu än i oktober/november.

Anledning är enkel, vi har skador på viktiga spelare vi söker efter formen och vi är i en svacka självförtroendemässigt.

Det är inte så att vi presterar som i höstas och andra lag kommit ikapp.

Plocka bort den absoluta spetsen i andra lag t.ex schilkey/Pooley, ljunggren/Persson osv så hade de lagen nog varit i en rejäl svacka.

Visst att andra lag haft skador men inte på de absoluta spetsarna och under så lång tid. Sedan har vi ju lyft in spelare och detta påverkar prestationen med. Förhoppningsvis kommer vi ligga före i slutspelet när det gäller att få in de nya spelarna i systemet eftersom vi värvade tidigt.
Kommentera

Dundee: Tror det ligger en del i din analy, många lag har stäppat upp till normalnivå.
Samtidigt har vi tappat en del också i slagstyrka, droppet började när Josh och Woods gick sönder därefter har vi varit i en svacka som vi inte lyckats kravla upp ur.
Majoriteten av vår forwards har helt slocknat och den enda poängspelaren att lita på är Bernhard.
Dessutom har inte våra nya stjärnspelare höjt laget, verkar mer ha rört till det i gruppen.
Saknar tiden då vi hade fart och passningarna satt på bladen

Vi har ju mer eller mindre slutat plocka trepoängare de senaste 10-12 matcherna, så snart har vi nog tappat vår ledning men lägre än till andra plats hoppas jag inte vi faller.
Kommentera

Dundee: Det är fullt möjligt att det är precis så.
Kommentera

Gavelo: Det är ju det jag sagt flera gånger när vi presterade på max så var många lag långt ifrån sin normala kapacitet. Ju längre serien gått har fler och fler lag kommit ikapp. Det är inte vi som blivit 10 gånger sämre utan det är motståndarna som kommit upp i mer normal nivå.

Det gick helt enkelt för enkelt förut och det verkar som det sitter kvar fortfarande att man tror det räcker att prestera på den nivån man hade innan. Finns inga lätta matcher i denna serie. Sedan kan vi skylla på domarn osv men inte där skon klämmer. Sedan så när det börjar gå dåligt måste man våga göra förändringar men tyvärr verkar tränarna väldigt bestämda på att man ej vill ändra formationer.

Nä en finns det tid till att det ska bli ett roligt slut på denna säsong. Men att tro det ska bli lätt är bara glömma, vi kommer få kriga.
Kommentera

hompa90: känns ju 100% mentalt. Vi har blivit så ängsliga och fattar hela tiden fel beslut i avgörande lägen i matchen. Hoppas det hinner vända till slutspelet. Tyckte det bästa med årets modo var att laget tuggade på, oavsett vad det stod på tavlan och tid kvar. Bara tuggade och var superkonsekventa. Raka motsatsen nu.
Kommentera

Gavelo: det är faktiskt jävligt dåligt. Tänk att svackan blev så himla djup? Menmem tur vi hade försprånget då!
Kommentera

Hade Modo inte haft detta försprång vid nyår så hade vi legat 8 i tabellen just nu.
Med stört spelarbudget i allsvenskan dessutom.
Kommentera

Dexter : Modos säsong börjar likna ett korthus.
Kommentera

Dexter : Finns inga blåbärslag i denna liga, möjligtvis Vvik men definitivt inte Almtuna.
Kommentera

hockey_21: Stor bedrift att ta sig till en sjunde avgörande semifinal i den näst högsta divisionen och förlora med 8-3 på hemmaplan. Jag minns tiden när MoDo spelade SM-finaler och SM-slutspel tio år i rad. Nu väljer inte ens talanger i Ångermanland att gå hockeygym i Ö-vik och J20-laget är på väg att få kvala nedåt. Trots den enorma kommunala dopingen har inte MoDo vunnit grundserien en enda gång sedan de trillade ned i HockeyAllsvenskan, men vi är väl nära nu. Trots att vi tappat ett försprång på nitton poäng.
Kommentera

Gavelo: Ni har ett riktigt lag!!
Kommentera

Gäsp: Va fan du e ju vanlig människa iaf!!! Kul de!!🇺🇿👍👍
Kommentera

jonsson: På onsdag möter vi ett blåbärslag och kommer att vinna och alla här kommer hylla laget och säga att vi är det bästa laget i serien.
Kommentera

Dessa tapp kostar ju så inihelvete mycket, får hoppas Östersund kan lugga löven på nån pinne helst alla.
Kommentera

Robin Ztorken L: Jag måste bara lägga upp en låt, än fast jag är emot att lägga upp låtar här. Men den här låten skulle kunna vara nationallåten för ganska många här. För det värkar som det är många här som tycker att alla andra är idioter.
www.youtube.com/watch?v=vIF4e0uUUW8&ab_channel=NomyOfficialChannel
Kommentera

Bernie sa direkt efter matchen då han blev intervjud qv CMORE att det var bedrövligt att sticka med två man med 10 sek kvar och jaga tom kasse, och åka på en kontring istället där dom kommer 3 mot två.,och lyckas då få en retur på Tex borte benskydd där dom fyller på och rakar in den. Var tog sorteringen vägen?!

Berra nämnde vidare något om att det inte får se ut såhär att det är otroligt dåligt agerat. Och att vi håller på slarva bort poängen

Tror nog spelarna hade en hyfsad utskällning av Karlin där inne, påminde lite om BIKs sena kvittering mot oss Senast vi möttes borta..
Kommentera

Gäsp: Läste någon tweet efter gårdagens match som löd något i stil med "ta mängder av skott från sarghörnen mot ett samlat försvar och tro att man dominerar matchen" och det sammanfattar mina känslor rätt bra.

När vi vann 2007 var vi sällan speciellt överlägsna, utan vi spelade smart, sparade på krafterna och lyckades tända till när motståndarna gjorde misstag eller vi fick ett powerplay.

I ärlighetens namn var det lite det som var framgångsreceptet under hösten också, dvs att det ofta räckte med 5-10 bra minuter för att vi skulle lyckas vinna matcherna.

Därför stör jag mig så mycket på hela den här idén om att det på något sätt skulle vara "oflyt" att MoDo helt plötsligt åker på spö av alla toppkonkurrenterna.
Kommentera

Enligt madhawk så är Lööke klaf för löven, trotts att massor av shl lag ville ha honom. Fan!
Kommentera

Gäsp: de skrämmer mig en aning att vi ha fått stryk typ 3 raka, inte kul. Men som vissa sagt nu kommer stormen!
Kommentera

Bad_Brett: Jag var oerhört besviken igår och ännu värre i kväll. Men om jag tittar på det ärligt i efterhand så var vi bra mycket bättre och t.o.m rätt överlägsna stora delar i båda matcherna. Det enda löven och Mora var bättre på var effektivitet, men där är jag inte speciellt orolig och jag tror att en sån som Aagard kan lösa en del av de knutar vi har nu. Det har låst sig lite gott folk eller snarare rostat fast lite men det löser Karlin med lite 5-56.
Kommentera

KB: Grymt irriterande att vi snart är på väg att slarva bort den stora poäng övertag vi hade ner till Löven tidigare !!😡😡
Kommentera

Gäsp:

Absolut inte gett upp.

Bra att löven värvar, knuffa över lite favorittryck och skriverier på dem. Låt de också få dras med att sent ändra om i rollern och hierarkier när alla är tillbaka. Låt de integrera nya spelare i ett spelsystem sent på året (inte för att de har mycket till tydligt system ändå)

Vi vet vad detta kan innebära av erfarenhet.

Visst på pappret gör det löven till ett sjukt starkt lag, men även många frågor som blir intressant att se svaret på.

Hur kommer sport och lööke/holmström resonera vid skador och känningar t.ex de är ju fortfarande under kontrakt med sport och hyrs ut.

Hur kommer laget reagerar på sena ändringar osv?

Hur snabbt anpassar de sig till svensk hockey och hockeyallsvenskan igen?

Blir ett intressant slutspel det är en sak som är säker.

Undra om jag inte börjar luta mot att ssk,bik och Mora kan bli obehagliga för många lag. De verkar inte värva sönder sina trupper utan fortsätter med en stabil stomme.
Kommentera

Bad_Brett: Tror förstaplatsen är mer viktig för att kunna se till att Löven får mer ogynnsamma serier genom slutspelet om något. De har haft enorma problem med både Södertälje och Bofors.
Kommentera

Bad_Brett: Hemmaplansfördelen är ju främst vårt hemmapubliktryck i ett slutspel. När publiken är tänd minskar risken för att vi blir helt bortdömda. Jag vet att det finns undantag men tror domaren dömer ännu sämre i en avgörande bortamatch mot Djurgården...
Kommentera

Gäsp: Exakt, o fallerar det nånstans kan vi alltid sparka alla(inklusive oss på Hockeysnack). Men tror fortfarande, liksom du. Vi går upp i vår!!!
Kommentera

Gäsp: Ska man försöka se positivt på detta så tror jag inte att det gynnar MoDo att vara favoriter. Jag vet inte varför, men det känns som att MoDo _alltid_ har haft svårt att hantera favoritskap.

Frågan är om hemmaplansfördelen verkligen är en fördel i serier som går till sju matcher. Det känns som att vi nästan aldrig står pall för trycket i de lägena, oavsett vilka spelare vi har.

I slutändan är det Björklöven som ska slås, och då är det kanske bättre att komma in som rejäl underdog.
Kommentera

8225:
Tror vi ha Ward från Luleå som reserv.
Kommentera

Jan-Erik : Den frågan blev inte lättare att hantera efter dagens match. Hur ser Modo på målvaktssidan? Vill gärna se en målvakt(på lån kanske) som kan hoppa in vid behov.
Kommentera

Va fan har ni gett upp redan? Vi kör över allt i slutsspelet och där med basta!
Kommentera

Bössa 68:

Nej men till skillnad från andra litar jag på vad personer säger (läs gradin) tills motsatsen är bevisad.

Han ska göra comeback om allt går enligt plan i bortaturnen mot KIK runt månadsskiftet. Håller detta får han 4 matcher innan slutspelet.
Kommentera

Tarasov: välkommen till hs! 🤣
Kommentera

Rytter: Vsrför klagar du på att Tex stod i mål mot Mora? Det viktiga är ju att se hur han klarar sig mot ett topplag. Dessutom måste vi ju så snabbt som möjligt veta att kroppen pallar en match med många ingripanden. En match mot t ex Almtuna kan bli ett test utan värde med få ingripanden. Bättre att testa nu för att veta om en målis ska in eller ej före deadline.
Kommentera

Rytter: har du fulständig kontakt med läkarteamet att Josh är tillbaka om 2 veckor? Vill varken hänga dig el bli ovän men prognoser brukar gå på tok i laget tyvärr
Kommentera

Rytter: Sebbe gjorde lika många poäng som Lööke i Timrå när han spelade med Dahlen också. (Om vi räknar borta covid-säsongen)

Är inte orolig bara Riley kommer tillbaka på en rimlig nivå igen samt att det lossnar för laget.
Kommentera

modomille:

Nej nått annat har jag inte påstått. På pappret två vassa värvningar, men det var vår KHL sniper vi hittade förra året med.

Blir intressant att se hur dessa passar in i lagbygget. Kanske får man en till offensiv kedja bakom schilkey och gänget nu.
Kommentera

gizzo:
Tjena grabben! Tillbaka 🤣
Kommentera

Bössa 68:

Nej men han är tillbaka vid månadsskiftet, trodde det var uppenbart när jag skrev "alla tillgängliga". Men tydligen gick det att missförstå ändå.
Kommentera

Bad_Brett: Kenttä är en riktig filur, hoppas inte han lyckas i vår, men han har nånting. Intressant person
Kommentera

Rytter: Är ju dock inget snack om att Lööke och Holmström är klass på den här nivån. Hur man än vänder och vrider på det. Men tror Holmström stannar i Finland.
Kommentera

9233: Har Löven lånat in Dahlén också? Löken uträttade inte mycket i timrå utan Dallis.
Kommentera

Rytter: men Josh är ju skadad, du kan ju inte köra ditt drömsenario så eller..
Kommentera

Rytter: Man tittar inte bara på poängen men också hur spelarna spelar, vad bidrar dom med, hur styr en center sin kedja osv.
Vela är äldre, mer erfaren och värvades som en ”stjärna” för dyra pengar, Niederbach fick vi väl mer eller mindre gratis så när man jämför så har Modo fått väldigt mycket mer Bang for the buck av Theo än av Vela.

Niederbach är en Ångermanlands kille och något vi kan bygga framtiden på, dessutom har han herregud så mycket större hockeyhuvud än Vela.

Ang gå djupt i zonen och hämta puck som du beskriver, Niederbach är en av dom främsta i spelet utan puck, dvs att han ofta kan komma djupt i egen zon och bygga spelet, visserligen är Vela helt okej i just detta spelmomentet men allt beror även på hur sina medspelare åker i samma situation.

Jag gillar Vela men Niederbach är en bättre hockeyspelare och kommer bli ännu bättre, även en spelare som vi kommer kunna använda även nästa säsong .
Kommentera

modomille:

Nu var det ett tag sedan jag såg Axel Holmström. Men det var en flopp i SHL när han återvände sett till förväntningarna. Han har väl haft några tuffa skador i knäet och sist jag såg honom tyckte jag han var långsam och inte alls passade in i svensk hockey och shl.

Men säsongerna i Finland verkar ha gjort honom gott och poängskörden skojar man inte bort.

Men annars är han väl mest känd för att se ut som 35år när han var 18-20 och slog igenom i Skellefteå.

Lööke är en skarpskytt men han måste ha en riktigt bra center eller någon som levererar till honom.

Det intressanta med lööke och holmström är ju att bägge har kontrakt över nästa år med Sport.
Kommentera

Smurfen: Tror inte att Kookoo kommer sälja då dom fortfarande är med i slutspelsracet.

Ne är bara att be till hockeygudarna nu att Löven inte lyckas landa Holmström.
Kommentera

modomille: + ev Axel Ottosson också på det
Kommentera

Gavelo: Om dom lyckas landa Holmström utöver Lööke så säger jag 40-60 till Löven.
Kommentera

« · 2467138 · »