1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507030 inlägg · 4104 ämnen

MoDo Hockey - Red Eagles 060130

« · 668354 Till forumet

MoDo Hockey - Red Eagles 060130
Kommentar

MODO Hockey har just nu sex raka matcher utan förlust och är inne i en väldigt bra period. Närmaste veckan står tre s k derbymatcher på programmet. Först Timrå måndag i länsderby, sedan Luleå borta torsdag och Brynäs borta lördag.
- Just nu känns det väldigt bra och det är fin harmoni i truppen, säger Fredrik Andersson, assisterande tränaren och gamle målvaktshjälten.

- Det gäller dock att vi inte slår oss till ro utan förstår varför vi vinner och varför vi nått framgångarna på sistone. Ödmjukheten, inställningen måste vara den rätta liksom farten, intensiteten och aggressiviteten i matcherna. Är den det tror jag vi slår Timrå också.

Timrå i länsderby, känslan inför det?
- Att det blir hårt och tufft som i matcherna tidigare i vinter. Helhetsmässigt är vi dock ett bättre lag än Timrå, men i enskilda möten gäller inte det alltid. Jag minns hur det var själv när jag var i Timrå, jag gjorde mina bästa matcher just mot MODO.

Fyra matcher kvar innan uppehållet för OS?
- Och vi ska ta så många poäng vi bara kan. Fjärde platsen är trots allt inom räckhåll, klart att det kittlar. Vi ska göra allt vad vi kan, sedan får vi summera när matcherna spelats.

Disciplinnämnden i Svenska ishockeyförbundet sammanträder 11.00 måndag förmiddag, då får vi besked om hur det blir med Andreas Salomonsson, avstängd senast.
- Kan inte tänka mig annat än att Salle får spela mot Timrå. Allt annat vore mycket märkligt med tanke på vad som utspelades i Scandinavium.
Noterbart om laget

Noterbart 1: Får Salomonsson klartecken från disciplinnämnden går han självfallet in i laget direkt.

Noterbart 2: Vad det gäller backarna Hans Jonsson och Tobias Enström, som länge spelat varannan match avgörs det vid matchvärmningen måndag vem som spelar.

Noterbart 3: MODO tog helledigt från träning i går. Med tanke på det tuffa spelprogrammet valde tränarduon Lückner/Andersson att låta spelarna stressa av.

Noterbart 4: Tidigare resultat i vinter mot Timrå: 4-4, 1-0 (Kempehallen), 1-3, 3-2 (E.ON Arena).

Noterbart 5: Backen Jesper Damgaard gör i länsderbyt mot Timrå sin 200:e tävlingsmatch i MODO Hockey. Han har i vinter gjort flest mål av backarna och tillsammans med Mattias Timander flest poäng.

Målvakt:
60 Karol Krizan
(30 Mikael Zajkowski).

Backar:
3 Mattias Timander
5 Hans Jonsson (?)
6 Tobias Enström (?)
7 Jesper Damgaard
8 Oscar Hedman,
32 Tobias Viklund
34 Tommy Wargh.
Forwards:
28 Miloslav Horava
39 Per Svartvadet
15 Andreas Salomonsson (?)

11 Pasi Tuominen
4 Mattias Hellström
18 Peter Öberg

17 Anthony Tuzzolino
16 Rastislav Pavlikovsky
89 Jan Pardavy

40 Magnus Gästrin
13 Morten Green
19 Mikael Pettersson.

Extraforward:
33 Johan Nilsson
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Red Eagles 060130
Måndagens polare: Lars Johan Ryhed
Pyren: Klas Nilsson och Husum-Jocke.
Kommentera

Frisco:

Salle spelar inte i kväll.

Kommentera

Poffa: [Salle spelar inte i kväll]

Troligen ett helt riktigt beslut av diciplinnämnden.
Kommentera

Frisco: Bra att man tar i med hårdhandskarna. Ligistfasoner som en liten putt på en linjedomare ska beivras...
Kommentera

Dragan 2k: Absolut. Linjedomarna ska vara helt fredade. Att de sen alltid är i vägen där vid blålinjen, ja ibland ser man att de åker in i situationer på flit det får man ta. De vill ju visa upp sig.
Kommentera

Frisco: "Småbröderna", man tackar. Yngre och friskare än storasystrarna då, eller?
Kommentera

orion: Systrar och bröder. Det känns beklämmande att urvalet av partners att avla sig med består av Modoiter och Hyndor. usch!
Kommentera

NuMo: Har inte du avlat av dig redan?
Kommentera

Dags att vara lite asket
och gå ut i slasket.
Via Rundvägen, över stan,
till Kempis som ett riktigt fan.

Mot templet.

Kommentera

Happ då blir man ensam här, med lillebroilsen på säkert avstånd, ett steg närmare kvalet. Nästan som vi ska bjuda på en seger idag.
Kommentera

Hawerchuk: Det är ju vi som bjuder på allt, annars är TIK så pass mycket bättre.
Kommentera

Fasen vad nära.
Kommentera

Hawerchuk: No shit, Sherlock! ;-)
Kommentera

Dream Team: Slovakien - Tjeckien 2-1. Synd att en gammal fjälla skulle lägga sig i. Oh well, den behövde ni.
Kommentera

Kortrapport från Curva Nord:

-Ryhed bjöd på 2-2.
-Sanny Lindström???
-En match i serielunken men medett otroligt tempo.
-Timmys chans på slutet var närma.
-Tussilago är en riktigt bra passningsläggare.
Kommentera

Frisco: "-Ryhed bjöd på 2-2."

Varför tycker det? Spelar man inte till domaren blåser?
Kommentera

Frisco:

Kompensationshoran Ryhed kände på sig att han gjorde fel vid Timrås 2-2 och åker sedan och söker en Timråutvisning. Till slut hittar han något, hade han haft den nivån hela matchen hade det suttit 3 spelare från varje lag hela tiden.

I övrigt en rätt medioker match. Är detta verkligen samma MODO som slog LHC med 4-1 i lördags? Green visar styrka, gör aldrig ett dåligt jobb. Mer än man kan säga om Pardavy, Pavlikovsky och Gästrin.

Kommentera

Frisco:

- Christer Jonasson tyckte att det var en väldigt bra match. Förmodligen berodde det på att han sett många dåliga matcher i Timrå på sistone.
- Timrås klack???
Kommentera

Dream Team: Hörde just Wikegård säga Sammy Liondström trippar en Modospelare..... Det var den situationen jag menade.
Kommentera

Frisco: Det är ingen som råkar veta vad tifogruppen menade med den kryptiska banderollen "DN, fan vad ni är sämst" eller vad det nu stod på banderollen.
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Otur att Ryhed saknade slow motion i det läget.
Kommentera

Paddan:

Det var visst en protest mot avstängningen på Salle. DN är alltså inte Dagens Nyheter i det här fallet utan disciplinnämnden. Jag tror att det stod "DN, ni är ett skämt".
Kommentera

knaskamilla: Aha, det var så det var. Vi trodde att det var något som de skrivit i DN som man var uppretade på, men nu när jag tänker efter så tillhör väl inte tifogruppen DN:s kundgrupp.
Kommentera

En annan konstig sak med domarna: När ett lag har för många spelare på planen och publiken börjar tokskrika brukar domaren haja till och till slut räkna ut varför publiken skriker. Detta missade dock både Ryhed och hans pyren idag. Det kändes väldigt underligt.
Kommentera

Paddan:

Jag hade aldrig räknat ut det om jag inte hade fått det förklarat för mig. Jag tänkte först "läser de verkligen DN?".
Kommentera

knaskamilla och Paddan: Haha, vad urbota korkat att förkorta disciplinnämnden för DN...
Kommentera

Albert Hall:

Otroligt. Men de kanske inte hade råd att köpa mer plast att skriva på? Kunde ju ha blivit ännu mer oförståeligt om de hade skrivit "Disciplinnämnden, ni ä".
Kommentera

Ska för övrigt bli intressant att höra...LingaN (?) förklara varför MoDoklacken var bättre än Timråklacken. Skulle det inte vara tvärtom? Eller hamnade kanske TIK-klacken i dvala p.g.a. att de inte såg mer än halva planen från sin ståplats?
Kommentera

Paddan: Här har du 3 bilder på banderollen.

www.frisco.se/hs/dnskamt.jpg
Kommentera

knaskamilla: Hmm.. aha, där har vi det! Skälet till att MoDopubliken gastar så förbannat varje match är härmed avslöjad. Ooops....
Kommentera

Dream Team:

Vilket då? Bortalaget slarvar med bytena varje match?
Kommentera

knaskamilla: "En annan konstig sak med domarna: När ett lag har för många spelare på planen och publiken börjar tokskrika brukar domaren haja till och till slut räkna ut varför publiken skriker. Detta missade dock både Ryhed och hans pyren idag. Det kändes väldigt underligt."

Det visar bara att domaren har bestämt sig för att inte bli påverkad av hemmapubliken, väldigt bra gjort av ryhed måste jag säga, som i övrigt gjorde en bra insats, förutom när han missade sannys tripping på nån modo-spelare vid timrås 2-2 mål.
Kommentera

Dawidovski:

Det är väl inte särskilt bra att inte blåsa för sex man på banan bara för att publiken upptäcker det före man själv gör det? Hur fanken tänker du då?
Kommentera

knaskamilla: Dawidovski visste svaret han med. Föga förvånande.
Kommentera

knaskamilla: Få se nu, är det inte domaren som ska se sånt där. I första hand i vilket fall. Ja, plus givetvis en helikopterviftande Freddan i båset. Men men, det var ju tur den här gången att hemmapubliken inte fick agera domare.
Kommentera

Dream Team:

Hur gjorde ni i Timrå på din tid som Timråbo då, när domaren inte märkte att motståndarlaget hade sex man på banan? Muttrade tyst för er själva? Ignorerade det hela? Visserligen har man som publik förmodligen bättre översikt, men nog borde man kunna begära att en domare kan räkna till sex.
Kommentera

Dawidovski: [väldigt bra gjort av ryhed måste jag säga, som i övrigt gjorde en bra insats, förutom när han missade sannys tripping på nån modo-spelare vid timrås 2-2 mål]

Ja han var bra. En sådan sak är ju bara en bagatell...
Kommentera

Fredrik Andersson höll indirekt med Kent Johansson om slutresultatet:
– Hade vi fått fler poäng hade det varit ett rån
Kommentera

knaskamilla: Men det var väl inte vid den incidenten som Timrå kvitterade, det var väl innan? Nu fick väl MoDo en kompensationsutvisning till sin fördel lite senare som man var riktigt nära att utnyttja. Herrej-vlar vad nära Timander var...
Kommentera

Ja, det var en trög gäspmatch av Modo idag. Det var ungefär som när man gör allt man kan för att komma över skamgränsen 100 p i bowling. Man försöker och gör verkligen sitt bästa, men käglorna står bara kvar oavsett hur mycket man konsentrerar sig. När resultatet slutligen visar 101p så får man likväl vara nöjd. Prestationen viljemässigt var ändå nästan bättre än då man rullar 200p. Modo borde - enligt den liknelsen- ha spelat minst 200p idag, men det blev bara 100. Ändå får man vara glad att det inte blev ännu sämre. metaforer, metaforer.

Timrå var väl värda sin del av poängskörden idag också. Krizan förstörde för dem, samtidigt som han ändå skänkte bort ett mål, det andra skänkte ju Ryhed bort från oss.

Kul att höra timrås klack också. Själv tycker jag att de var mycket bättre än våran. Jag antar att våran klack också hade lite svårt att motivera sig, precis som spelarna verkade ha, ramsorna dog ut tidigt och ofta. Det tedde sig som att det var en oerhört tråkig dag på jobbet, men att jobbet ändå måste utföras.

Positivt: Vi håller fortfarande 15 poäng ner till träsket. Och från och med nu borde det bara kunna bli bättre.
Kommentera

NuMo: Nyanserat inlägg!
Ungefär så var det ju!
Tacksam för en poäng, fast ni hade haft råd att tappa alla tre!
Krizan är en hård jävel.. ; )
Kommentera

Frisco: "Ja han var bra. En sådan sak är ju bara en bagatell..."

Man kan inte få alla regelbrott med sig under en match, inte ens som hemmalag i ö-vik!
Nej, det var ingen bagatell, jag kanske uttryckte mig så för att jag hoppades på timråvinst?
Ryhed ska ha all heder för sin utmärkta insats, att bara missa sannys tripping, och att i övrigt vara väldigt bra och inte falla för trycket i kempis är bra gjort! iof. olyckligt att han nu missade just en tripping som ledde till kvitteringen för timrå, men det beror ju på vem man ville skulle vinna också:-)
Kommentera

NuMo: "Vi håller fortfarande 15 poäng ner till träsket"

Se inte ner på dom som ligger därnere och är på väg upp.
Du kan mkt väl möta dom på vägen ner.... ;-)
Kommentera

knaskamilla: Ryhed har nog blivit lurad såå många gånger i kempis, tidigare har han nog kollat varje gång publiken skrikit varannan minut, men han har förmodligen lärt sig att man inte kan kolla bort ifrån spelet varje gång publiken skriker, han har nog lärt sig att sortera!

Jag tror inte att så fort Ryhed hör publiken bua, så tänker han: "ojj, nu måste det vara 6 man på banan igen för bortalaget, thank god för hemmapubliken, vad skulle jag göra utan dom?"
Kommentera

Huge: Det spelar ingen roll Det kan vara 15 poäng upp till träsket likväl. Träsket är ingen skamgräns, det är det plan Hyndorna befinner sig på.
Kommentera

NuMo: Jo, jag begrep vad du menade.
Blinkade jag inte tillräckligt mycket? :-)

Träsket är väl för övrigt en serietidning....
Kommentera

Dawidovski:

Det hela är en myt som tränare som besöker kempis odlar. Det finns inget tryck i kempis. I alla fall inget som är större, eller värre än någon annan stans. När tränarna däremot inte tillåts att spela lika fult som de är vana och lagets spel därför fallet platt, ja då skyller man i stället ifrån sig.

Klockren på den punkten varr Melin senast. Han representerar seriens överlägset fulaste lag, det finns svart på vitt. Själv påstår han att laget spelade för snällt just matchen mot Modo, men samtidigt säger han uttryckligen att de inte ens fick en chans att spela så fult som de är vana och vill. Ungefär som om det vore domarnas fel och speciellt i kempis. Statistiken och verkligheten säger annat. De spelade lika fult som de brukar - överallt - och de blev utvisade ungefär lika mycket som de brukar.

Modo är å andra sidan seriens överlägset snällaste lag. Ja, då är det ju inte konstigt att det blir skillnad i utvisningsstatistiken mellan lagen. Utvisningar skall inte vara något nollsummespel där det delas ut lika mycket til vardera laget. Det skall stävja fult spel. Det här har alltså inget med kempispublikens att göra, eller att domarna skulle bli påverkade av dem.

Trycket på domarna kommer i stället i myten som tränarna odlar. Dåliga förlorare som de är så går de ut och skyller på domarna och kempistrycket. Hur skall domarna klara av att stå emot det trycket i långa loppet? Vi får alltså i förlängningen domare som går in och gör sämre bedömning i kempehallen. låter bli att ta solklara utvisningar för att slippa orättvis kritik i media utav "storlagens" tränare. Resultatet blir osportslig bedömning när det verligen gäller, på Modos bekostnad. Det är en sanning som visat sig vid ett flertal tillfällen.
Kommentera

Huge: Jag såg blinket, men misstog mig. Jag ville inte att du skulle förväxla ditt lags halvprekära läge med Hyndornas tillståndsplan. Någon måtta får det vara med oförskämdheterna från min sida. Det finns ju etiska aspekter också.
Kommentera

NuMo: Tack för omtanken, det värmer.
Lillebror är alltid lillebror... :-)
Kommentera

NuMo: Visst, man kan vända på det som det passar en bäst, det är mänskligt, och det har folk gjort i alla tider i hockeysverige.

i övrigt, så hade du en intressant analys som jag inte riktigt håller med om.
Kommentera

« · 668354