1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507829 inlägg · 4106 ämnen

MoDo Hockey - Rögle BK 24-01-06 Hemma

« · 2625236 · » Till forumet

Sv: MoDo Hockey - Rögle BK 24-01-06 Hemma
Gavelo: Konstaterade vi inte ganska nyligen att MoDo är den bästa nykomlingen i SHL på 10 år? Trenden är lite svår att titta på då vi haft ett väldigt svårt spelschema bakom oss.

Du är alltid överdrivet defaetistisk. Ingen är nöjd med kvällens insats, men det är inte den katastrof du målar upp.
Låst ämne

Lilla titten på tabellen säger att vi är på slutspelsplats visst.
Låst ämne

Keriksson:

Riktigt getingbo från plats 9 o neråt
Låst ämne

duk4S: Är det katastrof att hamna i kval för en nykomling tycker du?
Låst ämne

19MoDo21:

Synd att de Modoiter som kommer fri med målvakten verkar tro att de är Pavel Bure och bestämmer sig för att dribbla pucken över mållinjen i stället för att ta avslut medan det finns vinkel. Tycker att det antyder lite brist på jävlar anamma. Att inte ta läget när det kommer utan vänta ihjäl sig till det är för sent.
Låst ämne

Gavelo: Du fattar vad jag menar.
Låst ämne

BobbyG:

Det ser ut att vara något som inte ”lirar” enligt plan…fast de ”vill vinna”

Det är grus i slipstenen för tillfället!
Låst ämne

NuMo: Intressant att se på repriserna hur många av spelarna bara står och glor som fån på målen, medan Rögle-spelarna kastade sig med huvudet före även långt efter att matchen var avgjord.
Låst ämne

Confusius: jomen matematiken är väl inte superkrånglig. innan dagens drabbning var hade modo 15 vinster 15 förluster så singla slant om utfall. 22 matcher kvar ger väl ungefär 10 förväntade segrar, summerar till 25 allt som allt. historiskt är trenden att lag behöver 23/24 för att hamna på 10e och sista placering för (play-in till) slutspel.

i samma sväng kan man kolla till vad som krävs för kval, och där är gränsen 21 sammanlagda vinster. med 21 matcher återstående är det alltså klart tidigt att ge upp på säsongen. modo behöver ta sig ur en svacka, javisst, men slutspel är närmre trenden än kval.

så nu får vi som kallar oss supportrar rycka upp oss ur säsongsdepressionen, sluta klaga så förfärligt, och samlas bakom laget
Låst ämne

Bad_Brett: Riktigt dåligt

Kanske matchen mot Luleå tog ut sin rätt mer än vad vi tror !
Låst ämne

BobbyG: På Torsdag möter vi Leksand vilket lyckligtvis inte är en 6p-match, så den har vi råd att torska.
Kanske skicka damlaget till Dalarna så grabbarna får vara hemma och träna tills Lördagens match mot IKO som faktiskt betyder nåt, eller vad säger du BG?😆
Låst ämne

modomille: Du kan nog lägga till O'Regan och Hutsko där!

Så Rundblad, Ruohomaa, Walli, O'Regan, och Hutsko, har väl ändå varit misslyckade, så här långt bör tilläggas! Och tar man i, så kanske man även skulle kunna lägga till OEE där.

Misslyckade: Rundblad, Ruohomaa, Walli, O'Regan, Hutsko, OEE

Lyckade: Lassi, Rubins, Vigneault

Kanske lite hårt mot Walli kanske! Jag tycker han presterat exakt vad jag själv förväntade mig. Men den värvning ifrågasatte jag redan från början, och gör fortfarande! Jag förstår dock att man ville få in mer fysik.

Självklart ska ALLA kunna ifrågasättas, allt annat är enbart enligt!

Tycker jag själv att någon av Karlin och Hinken borde bytas ut? Absolut inte, dom har frisedel även nästa säsong!

Dock så måste folk naturligtvis få ifrågasätta, det är det som gör ett forum levande!

Framåt MoDo!
Låst ämne

Nucky: nej, inga matcher betyder någonting alls. det har du gjort klart och tydligt
Låst ämne

Bad_Brett: Hoppas vi såg det sista av Rundblad i afton, sämst på plan återigen.
Vid fem minuters pp lyckas han kasta bort pucken fem ggr, minst!!!
Lyckas stå och bara peta på en Röglespelare visd ett nollmålet, kass bakåk och helt ofarlig framåt.
Hade det varit omgång fyra hade jag kunnat acceptera men nu är halva serien spelad och han blir bara sämre och sämre.
Hoppas Hinken hinner hitta något annat o byta bort Rundblad
Låst ämne

Nacho: Percy Nilegaard storlek på den hakan! 😉
Låst ämne

Confusius: "Dock så måste folk naturligtvis få ifrågasätta, det är det som gör ett forum levande!"

det finns vissa på forumet, man får ta åt sig om man vill, som tar personligt illa vid sig om man skulle antyda att någonting är ett problem med modo. det är ofta samma personer som också inte kan hålla två tankar i huvudet samtidigt utan det är svart eller vitt. lyckligtvis är det inte särskilt många och dom flesta kan argumentera för sin sak och har heller inga problem när någon lägger fram argument för sin sida. 8 av 10 sköter sig väldigt bra
Låst ämne

modomille: "Efter regn kommer solsken" /Roland Järverup
Låst ämne

Confusius: Huvudet på spiken
Låst ämne

Confusius: Håller inte med om att O'Regan och OEE är misslyckade värvningar. Speciellt inte OEE. Tror du glömde att lägga till Ranta som lyckad med.
Låst ämne

Confusius:
Vad är kriteriet för en misslyckad värvning? Tänker iom att vi är sent in på marknaden. Walli höjer exv vårt lag, sen är det ingen toppspelare men hade han varit det så hade han knappast valt oss.

O Regan…tja alternativet är att köra med EJK/Niederbach
Låst ämne

modomille: Vad är det som Oregan gjort/gör som får han godkänd i din bok?
Själv tyckte jag Ranta var värdelös första 20 men har äntligen börjat hitta rätt även om han verkar vara väldigt svår att spela med.Hutsko har få matcher innanför västen i Modo men har inte en enda poäng hittills vilket såklart inte är godkänt i någons bok, dock tycker jag han försöker och utmanar vilket man inte kan säga om Oregan.

Nu spelar det ingen roll vilka som är dåliga eller ej, Modo måste göra det som ett lag och idag var vi inget lag.
Låst ämne

Tarasov: Precis. O'Regan är den som har bäst poängsnitt av dom Nordamerikaner som gör sin första säsong i SHL. Sen kom skadan men det kan man inte lägga på hinken såklart.
Låst ämne

Confusius: Har verkligen Sam varit så lyckad? Han gjord 7 poäng på de 5 första matcherna. Därefter har han åstadkommit ytterligare 7 poäng på de resterande 24 matcherna.

Och som bland annat jag och J F K har varit inne på tidigare, så är han en svår spelare att hitta en plats för, då han egentligen är för dålig defensivt för att centra en tredjekedja, men är lite för långsam och trög i tanken för att centra en toppkedja.

Jag tycker tyvärr att han har varit ganska blek efter hjärnskakningen han fick, bortsett från ett fåtal matcher där han har varit sådär dominant som han var början.

Tror problemet med Hinkens filosofi om att hitta de där oslipade diamanterna, är att det inte finns några Västervik och Tingsryd i SHL där dessa spelare får chansen att ha lekstuga och ösa in poäng. Man ser till exempel att en spelare som Hutsko har färdigheter, men när självförtroendet är i botten och han inte får någonting gratis, så blir det en negativ spiral.
Låst ämne

Confusius: Måste också se till vad som fanns på marknaden.
Är rätt nöjd med ORegan om man tar i beaktande att Luleå värvade Olausson och MIF Sallinen vid ungefär samma tidpunkt.
Låst ämne

modomille: Väldigt svårt att argumentera för amerikaner som gör sin första säsong i Shl och därför per automatik är bra!

Lite som att säga att Berg är Shl’s näst bästa back på Torsdagar.
Låst ämne

Gavelo: Nja nu överdriver du som vanligt. Sen sa jag inte att O'Regan var en bra värvning utan att han är godkänd värvning.
Låst ämne

Gavelo: helvete man man hejar på Linköping just nu! Hv har gått bra på senare tid, 6 segrar senaste 8 o riktigt bra hemma. Hoppas dom får en svacka nu!
Låst ämne

Nucky: Fast nu blandar du väl ihop honom med Hutsko? Oregano blev klar den 20:e september, mindre än en vecka efter att SHL startade. Olausson blev klar den 27:e november och Sallinen blev klar den 4:e december. Viss skillnad.
Låst ämne

modomille: Tycker inte alls att jag överdriver, Oregan har inte varit bra i Modo, kanske kan man skylla på skador, ingen bra försäsong etc men faktum kvarstår att han inte alls är en spelare som gjort någon skillnad och jag ser inte alls mycket i den värvningen varken nu eller historiskt.

Nu spelar det ingen roll, vi har det laget vi har och det måste fungera om vi ska hålla oss kvar.
Låst ämne

Nacho: Vem har gett upp säsongen, inte jag iallafall??!!

Min grundåsikt just nu är att vi klarar oss undan kval!

MEN jag är rejält orolig just nu! Utan att ha kollat någon statistik, så säger mina ögon att vi spelmässigt(!!) är inne i en dålig trend!

Jag upplever att försvarsspelet inte ens var nära såhär uselt första 15-20 matcherna!

Jag tror att den här trenden bara kan brytas av några nyförvärv!

Känns som att vi både har problem med målskyttet och med defensiven. Vi spelar en rätt bra anfallshockey, men har ofantligt svårt att få den utdelning som offensiven förtjänar!

Så det ultimata vore att få in 2 målskyttar och 2 defensivt starka backar! Det kommer dock inte att hända! Dels har vi inte pengarna, och dels är verkligheten inte som Football Manager, med obegränsat med spelare!

Skulle jag välja själv, så skulle nog valet falla på 2 defensivt starka backar! Jag tycker det är där det fallerat mest på sistone!
Låst ämne

Vi är nykomling, vi har presterat över förväntan. Men jag hoppas att Gradin kommer förstärka laget för det behövs om vi ska klara av denna säsong.
Låst ämne

Bad_Brett: Trodde han kom senare, men oavsett tycker jag han är en ok värvning sett till förutsättningarna. Bästa poängsnitt av alla nordamerikaner enligt Höken osv.
Men visst hade man velat ha en som kommer in och gör större avtryck, men Hinken kan inte trolla med knäna.
Låst ämne

Nucky: Örebro 2-0, Timrå leder och snart kommer väl HV71 som ett brev på posten (iofs, kan ju ta ett tag. PostNord.)
Låst ämne

BobbyG: Håller med dig helt och hållet!

Vi har några som är enormt enögda, som borrar ner huvudet i sanden och skriker om något som upplevs som negativt mot MoDo yttras!

Men det är ju en charm i det också, och jag tror att vi alla älskar- och brinner för MoDo oavsett!
Låst ämne

Confusius: Jag tror inte att fler importer in i det här laget skulle göra det bättre. Utan att veta något så tror jag att gruppdynamiken har fått sig en törn efter nyförvärven kommit in.

I början kämpade alla för varandra men nu kör alla sitt eget race och då ser det ut som det gör. Ansvaret ligger helt på tränarteamet som måste få gruppen att jobba mot samma mål
Låst ämne

Gavelo: Det känns samtidigt som att det kanske är lite svårt för ledarstab att hitta rätt. Från att ha varit ett lag som dominerar matchbilden till att möta lag som kan svara upp på ett helt annat sätt än i HA. Antagligen svårrekryterat.

Ja flera spelare är en besvikelse, Rundblads insats på dagens 0-1 sticker tyvärr ut, likaså drällandet med pucken.
Låst ämne

Confusius: trenden är

senaste 5: 1,2 poäng/match
senaste 10: 1,2 poäng/match
senaste 15: 1,3 poäng/match

håller man 1,2 blir det 67 poäng, 1,3 70. båda boooorde räcka, men det är svårt att säga när det är så jämnt som det ändå är.

spelmässigt håller jag med dig om att det ser mindre stabilt ut.

det är inte realistiskt att hoppas på ett enda nyförvärv, hinken har varit ganska tydlig med att han behöver be om pengar i så fall och tror inte snåljåpen till vd (sagt med all kärlek i världen, det är ingen diss på något sätt) ger pengar till vad som helst :) marknaden är dessutom som den alltid är och det är fler lag som söker

det enklaste, hur enkelt det nu är med materialet, är att tajta till defensiven, små förändringar för att hålla marginalerna på sin sida och för att göra det så svårt som möjligt för motståndarna. en sak jag tänker på rak arm är att vara mer rejäl framför eget mål och inte låta motståndarna stå i lugn och ro och göra vad dom vill. det är något som har funnits till och från hela säsongen, tänker ibland på hur mycket bryskare modospelarna tas framför motståndarmålet än vise versa.

det är såklart svårt när rundblad, bernhardt och näsen (som varit bäst) inte är fysiska spelare och brickley kör lite varannandagshockey. då är det berg och rubins kvar, men förhoppningsvis kan ledartrion göra någonting för att tajta till det
Låst ämne

Nucky: Absolut! Som jag skrev i ett inlägg, verkligheten är inte som Football Manager där man kan välja och vraka vilka spelare man ska värva! 😉
Låst ämne

modomille: Sorry, glömde naturligtvis Ranta!
Låst ämne

BobbyG: det blir också ett litet momentum 22 med kedjorna i mitt tycke

dom får inte tillräckligt med tid för att spela ihop sig och hitta kemi, men är samtidigt långt ifrån bra nog att förtjäna tiden att spela ihop sig och hitta kemi. någonting måste ge sig där
Låst ämne

BobbyG: Rätt komiskt att tidigare var herr Karlin stenhård med att inte ändra något medans dom senaste 10 omgångarna ändrar han hela tiden.
Låst ämne

Tarasov: Ja inte lätt det där med kriterier, kännare att det är personligt vad man förväntar sig!

Walli tycker jag presterat som väntat. Men vet inte om det var den spelartypen vi behövde! Känns som att vi redan hade ett koppel med relativt liknande spelartyper i Sam, Södergran, Ranta, Josh, OP, fysiskt stora starka spelare.

Gällande O'Regan! Jag tycker att ska man ta hit Nordamerikaner, så ska dom vara KLART bättre än spelare vi redan har, då dom generellt är dyrare.
Låst ämne

BobbyG: Ta hem Norén, han kan utmana de flesta om en plats. Visserligen liten men lägger verkligen inte fingrarna emellan i närkamper och har härlig intensitet. Dessutom spelsmart och snabb på rören.

Tror definitivt vi kommer få se ett nyförvärv bara man hittar något intressant. Finns externa finansiärer som är beredd att slänga in deg, och jag TROR också Widebro är beredd att öppna plånkan bara något man verkligen vill ha dyker upp.
Det enda Hinken sagt är att den tilltänkta spelarbudgeten är slut.
Låst ämne

Confusius: Tycker det är en trist förlust sett till att Rögle inte var bra...
Att FBK smiskar oss, ja det äe väl inte helt oväntat. Men kändes verkligen som att ett påslaget MoDo kunnat ta 3P denna match.
Låst ämne

Confusius: Nu har jag inte sett mer än ett par av era matcher men kan den där listan av misslyckade spelare/värvningar verkligen vara så lång?
Ni har ju hittills som lag gjort det j@#€igt bra och över förväntan och då menar jag inte bara förväntan som några av mina "Timråbröder" hade på er i augusti ;-) utan mer den breda allmännhetens realistiska förväntningar.
Antingen har övriga spelare och ledar överpresterat rejält eller har övriga lag underpresterat eller så kanske du var inne på att Modo skulle landa topp 5-6.
Låst ämne

Monno: Näe, det var inte ett superstarkt Rögle som vann, men räckte mot ett avtänt MoDo som hade problem med passningar,närkamper,tajming mm. det enda som fungerade bra var meningslösa solo-raider.

Hoppas vi blir ett LAG igen till kommande matcher och att vi slipper spela PP
Låst ämne

puffe: Damerna vann, alltid något
Låst ämne

Confusius:
I det läge vi var inför säsongen så tänker jag att prio är att förstärka laget på något sätt och få inte SHL erfarenhet. Utifrån det så känns det rimligt med Walli till en 3 lina och tycker att värvningen är klart godkänd, samma med vigge.

Sen är vi tvungna att chansa, som vi exv gjort med Hutsko/O Regan/ Rubins och Ranta. Alternativet är ju att ligga kvar med Ingman/Vela/Oscar Nordin... eller värva några allsvenska och det tror jag hade varit att försämra oddsen.
Låst ämne

Confusius: O'reagan har ju förvisso gjort en del poäng. Lika ofta ser jag dock en match där jag ej märkt att han deltagit. Samma med Logan Hutsko, där har jag svårt att se att han är ens kommer prestera 5 poäng.

Laget Modo har hittills levererat godkänt. Väldigt få nyförvärv har gjort det. Det är surt om något.
Låst ämne

sargad: Rundblad är en jäkla miss sett till förväntningarna hur man än ser på det. Ruohomaa också, men där är jag av synpunkten att det är skadornas fel mer än något annat.

O’Regan, Hutsko, Walli osv. ser jag mer som lappar på en båt som bara ska hållas över vattenytan snarare än något världsomvälvande. Överlag är jag nöjd med lagbygget sett till förutsättningarna.

Dagens insats är ju en kollektiv kollaps. Två riktigt dåliga lag för dagen egentligen, där Rögle drar ifrån med ett litet snäpp. Sånt händer.
Låst ämne

« · 2625236 · »