1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507065 inlägg · 4104 ämnen

MODO Hockey - Skellefteå AIK 2009-10-06

« · 1183444 · » Till forumet

Sv: MODO Hockey - Skellefteå AIK 2009-10-06
Berka:
Jag spelar ungefär 1 gång per år. Mina satsningar på Matchen ikväll:

3-1 : 30 kr
5-2 : 30 kr
8-2 : 10 kr
2-8 : 10 kr
8-3 : 10 kr
3-8 : 10 kr

Modigt va? Jag kan bli rik ikväll :-)
Kommentera

spud: Hur ska detta sluta
Kommentera

Frisco: Redan? Han har ju bara stått ett par matcher. Jag tyckte han såg ut att vara en samlad person som hade lite psyke.

Hoppas han mår bättre där inne nu, och att vårdarna är snäll mot honom. Undra om Anna Odell står för kvällsunderhållningen nu också?
Kommentera

spud: Huddinge kanske?;)
Kommentera

Frisco: Vad har hänt med Svedberg?
Kommentera

Salle: Bort med hasse från 2:a.. han e ju kass.

Horava gör om i femmorna!!!!!

Skål ;)
Kommentera

Salle: Zakke Zakke:D:D
Kommentera

och kvällens...

Referee: Vinnerborg, Marcus  
  Linesmen: Ahlström, Anders  
    Larsson, Robert  

Kommentera

Kvällens hjältar

MODO Hockey

30. ZAJKOWSKI, Michal  
  Goalkeepers 45. MALEK, Roman  

1st Line 7. TIMANDER, Mattias 44. SONDELL, Daniel  
  10. SKRÖDER, Per-åge 39. SVARTVADET, Per 36. ZUCCARELLO-AASEN, Mats  

2nd Line 48. PIKKARAINEN, Hannu 5. JONSSON, Hans  
  13. TUOKKO, Marco 27. GREEN, Josh 15. SALOMONSSON, Andreas  

3rd Line 2. WESTIN, Jens 4. MOJZIS, Tomas  
  11. ENSTRÖM, Thomas 29. MOLINDER, Andreas 6. HÄGGSTRÖM, Magnus  

4th Line 17. LARSSON, Eddie 47. BONSAKSEN, Alexander  
  16. ERIKSSON, Adam 26. FORSBERG, Kristian 22. MATTSSON, Joakim  

Kommentera

Berka: Våra backar söker hela tiden slå det tjeckiska långa passet som ska gå ifrån egen zon till en spelare med fart vid offensiva blå, en giftig passning som var möjlig på 90 talet, men sen dess har blivit helt och hållet omodern och sönderläst. Vilket leder till att backarna aldrig får iväg passet och får försöka med en solokörning, alternativt lämna över pucken till centern vid egen defensiv blå. Så när pucken närmar sig offensiv blå har forwardsen helt stannat för att inte orsaka offside och har inte en chans att nå en dumpad puck. Vilket gör att våra snabba spelvändningar blir en sorglig improvisation från stela handleder och ilskna forwards.
Kommentera

Är det bara jag som tycker att kjedjorna är konstigt utformade, jag menar svarten mellan norge har ju uppenbarligen inte funkat alls och marco tuokko i 2:a med salle och green klingar oxå jättefel.

Testa tex. salle i första, svarten med häggström å green i andra, enström,molinder,tuokko i 3:e

Ja eller svarten å salle tillsammans som förr å green i norgekjedjan?!
Kommentera

spud: Arnio har iaf. rätt beträffande att forwards inte åker tillräckligt och skapar sig ytor och dra isär motståndarnas försvar, vilket medför att backarna får svårare att starta bra uppspel.

sen har väl backarna inte varit tillräckligt bra dom heller för att kunna starta bra uppspel, många idiotiska pass i egen och mittzon.
Kommentera

arnio: Jaja, det är din definition på att spela bra. Ja du har rätt, vilken fantastisk jävla försäsong vi gjorde.
Kommentera

spud: Ja dom vann ju mot brynäs
Kommentera

arnio: Grattis du tog alla placeringar i floskeltoppen. Sen har du ju inte rätt på många punkter, men den känslan är ju bekant.

MODO spelade bra på försäsongen??
Kommentera

Berka: Spelarna utan puck åker inte skridskor och det är det största problemet. Talande var ett par sekvenser hemma mot BIF där backarna inte hade någon att spela till utan de gav helt enkelt upp och tog burskydd i ca. 30 sekunder. När anfallarna inte åker skridskor så tvingas backarna till alldeles för svåra pass och dessutom blir passningsvägarna lättlästa för motståndarna.

Mycket sitter i självförtroendet eller rättare sagt bristen på detta. Jättefarligt för ett halvdåligt lag att spela bra på försäsongen, det gör att spelarna lätt får en övertro och inte jobbar så hårt som det krävs för att plocka treor i serien.
Självförtroendet försvinner snabbt när de sedan inser att de andra lagen gick på halvfart under försäsongen. Extra stor risk för att detta händer är när det kommer en ny tränare och flera nya spelare inför en säsong, många vill liksom impa på tränaren på försäsongen...
Kommentera

NuMo: Passningarna är överlag bedrövliga, men går passningen fram så är det oftast till en stillastående forward på rödlinjen.

Modo tvingas lägga ner puckar i anfallzon så illa att den som checkar är 2-3 meter efter i momentena och ständiga spelvändningar uppstår.

ytterforwards måste börja båga mera och hålla fart på grillerna oftare så inte dom blir markerade i mittzon, sen skulle backarna kunna vara lite kyligare i uppspelsfasen och inte alltid slå de obligatoriska 4 meterspasset i sidled som gör att hela laget tvingas stanna upp.
Kommentera

Poffa:

Där har du ju rätt för en gångs skull. Jus nu stämmer inte något i uppspelsfasen vare sig när det gäller bågar eller fart.

Har vi tur så beror det på att inte spelarna har fattat hur tränarna vill ha det ännu.
Kommentera

arnio: Hur kommer det sig att du står för 70% av inläggen i vår gb helt plötsligt?
Kommentera

shinzawai: Visst är det dåliga passningsspelet ett problem, men det största problemet är ändå bristen på fart. Med spelare som åker sig till fria ytor blir det enklare att slå passningar, som det är nu finns det ingen som åker skridskor in i den öppna ytan, utan passningarna tvingas ofta gå till stillastående spelare.

Så jag tycker nog det är farten som gör att vi inte får ordning på passningsspelet, inte tvärtom.

Kommentera

spud: Vi tycker alltså olika.

Jag jämför Zucca med de förväntningar jag har på honom. Endera är han totalberoende av bättre spelare, eller så får han lov att hitta lösningarna sjäv, vilket han inte har kompetens för, (precis som du själv säger) därav epitetet jag satt på honom. (Naturligtvis min egen subjektiva bedömning.) Enligt mig så är det mest frejdigt just nu. Självklart så blir jag bara glad om han plötsligt kommer ur transen och börjar leverera puck till sina medspelare. Gärna redan ikväll.
Kommentera

NuMo:

Poäng:
Salle: 0 mål 1 ass
Josh Green: 0 mål 1 ass
Per-Åge: 0 mål 0 ass

+/-
Hasse J -5
Per-Åge -4
Daniel Sondell -4
Zuccarello -4

Dessa spelare måste skärpa till sig fett om Modo ska ha chans att slippa kvalserien.

PP 8% (HV71 ligger på 40%)
Effektivitet sämst i serien: 5,13% av skotten blir mål.

Kan allt skyllas på Sundströms frånvaro?
Kommentera

NuMo: "Zucca spelar ju frejdigt iofs. men jag tycker att han oförklarligt slår bort passningar i fel lägen som han inte gjorde ifjol."

Håller med. Överlag anser jag att passningsspelet är det största problemet i vårt spel. Vi tappar all fart och får kontringar mot oss hela tiden när vi bommar varannan passning.
Kommentera

NuMo: Jag tycker verkligen inte att Zucca har visat inkompetens, snarare tvärtom. Hans storhet som spelare har han verkligen bevisat denna höst. Tyvärr har han aldrig någon att passa, och då blir det svårt för en spelare vars en av främsta egenskap ligger i spelförståelse och passningar.
Kommentera

renen:

Susse kommer ju, där är det ingen fara. (Han vill ju spela hockey flera år till.) Däremot så tycker jag faktiskt att man skall spara honom till han är säker på att han håller, även om det tar en månad till.

Skröders och Zuccarellos inkompetens utan Sundström är däremot en gåta. Skröder brukar ju kunna klara av saker och ting på egen hand och han kämpar ju, men det biter inte riktigt. Jag tippar på att han är i en formsvacka. Zucca spelar ju frejdigt iofs. men jag tycker att han oförklarligt slår bort passningar i fel lägen som han inte gjorde ifjol.

Hasse Jonsson är däremot en svag länk. Han hamnar ständigt i tidsnöd och slår indianare och missar puckar oförklarligt osv. Jag börjar ge upp Hasse som en back att luta sig mot.

Svartvadet har aldrig varit en playmaker enligt mig. Han kommer att fortsätta att göra sitt jobb defensivt och de gånger han står för något utöver det vanliga offensivt så kan det lika gärna bero på slumpen som något han har kapacitet för.

Salle har varvat bra insatser med dåliga, precis som vanligt. De bra insatserna har varit av ringa värde och de dåliga har varit avgörande. Hafsiga skott utanför målramen när han är fri är nästan lika säkert som amen i kyrkan för tillfället.

Målvaktsspelet är knappt medelmåttigt, bortsett från Svedbergs bragdmatch mot Brynäs.

resten av splarna verkar mest fundera på om de andra skall ta ansvaret någon gång.
Kommentera

NuMo: "Foppa spelar med Modo resten av säsongen, jag lovar. Allt annat vore stor galenskap. "

Med reservation för eventuella skador då (-:

Jag skulle inte bli förvånad om Macke kliver ut på isen framåt vårkanten heller. Om Modo skulle riskera kvalserie i slutet på serien så är jag övertygad om att han skulle ställa upp.
Kommentera

NuMo:Troligt gör han det, men vi behöver mera, vi är mycket känsliga för skador och som det ser ut nu mycket beroende av enskilda spelare.
Kommentera

MorganaLefaey:

Foppa spelar med Modo resten av säsongen, jag lovar. Allt annat vore stor galenskap.
Kommentera

shinzawai: Men å andra sidan har vi ju ingen panik eller kris heller enligt lagledningen..
Kommentera

Surovy i fjärdekedjan i SAIK. Vi har.. fan, vi har ingen fjärdekedja. Vi har Adam Eriksson (vem är det?) och Joakim Mattson.

Heja heja heja MODO!
Kommentera

arnio:

Men herregud. Hockey kan aldrig vara större än en födsel, oavsett om hockeyn är ett jobb...
Kommentera

Märkligt tycker jag att Timander tar ledigt titt som tätt bara för att frugan väntas föda inom kort, speciellt när Modo är inne i en så pass tuff period. Kommer ihåg Nyllet som spelade VM när hans fruga var hemma och ynglade. Det kallas hockeyhjärta!
Kommentera

Salle: Det är bara känslan jag får när jag hör att man får ledigt från bortamatcher så lång tid i förväg. Hur skulle ett stort bolag med dyr personal som reser göra? Jag kan tyvärr inte åka på några möten då min fru skall föda om 2 veckor tror jag inte håller då.

Men då man inte vet hur komplicerad deras situation är så skall man väl inte dra i det för mycket. Det kanske är hela anledningen till att Timmy inte varit speciellt bra de matcher han spelat också.

Hur som haver så tycker jag det är knepigt att man klankar ner på K.Forsberg och Molinder. Visst är det sista skeppet som går för Molinder, men varken han eller Forsberg lär vara speciellt dyra och att ta för givet att de skall kliva fram och bli bättre är att chansa en hel del. Om alla som lyfter stjärnlöner skulle spela som de borde så kanske det är lättare för de mindre kunniga att utvecklas och göra bra ifrån sig också.
Kommentera

Berka: jag skulle behöva gå svenskakurs.
Kommentera

MorganaLefaey:Jag håller inte med om det du skriver först.
En födsel kan väldigt fort bli f-n så mycket mer och värre än vad någon förutsett så att man vill vara med sin partner genom detta ser jag som helt naturligt. Skulle nog tyckt det var värre om han åkte på match under detta.

Nu vet jag inget om omständigheter kring och ev ETA för denna födsel men det är ändå bara hockey vi talar om.

Kommentera

MorganaLefaey: Tydligen har man budgeterat för ett förvärv redan innan säsongen drog igång, frågan är väl bara vilka summor det rör sig om.

Haydar är säkert oerhört intressant, frågan är ju bara vilken lön han kräver å om modo har tillräckligt?!
Kommentera

Salle: Förstår inte hur en arbetsgivare som betalar ut 200.000 plus i lön kan tillåta att en spelare skall vara hemma någon vecka innan beräknad födsel för ungen. Har man den lönen så får man köpa att man kanske är borta när det är dags.

Om det inte duger så får man väl avsäga sig lön och betala tillbaka lite då man sätter klubben i ett känsligt läge.

Att man sedan tror att man skall vara utan skador är ju galet värre. Nog bör de ha sett att truppen var otroligt tunn och när sundström inte spelat mer än 1 match på försäsongen så borde det dykt upp ett förvärv redan innan start.

Men det sitter väl i ekonomin och då kan man fråga hur dåligt ställt det egentligen är om klubben inte kan värva något mer.
Kommentera

Salle: Ak ok timander får frisedel ur detta då, vi får skylla på frugan hans =)
Hållberg har ju ofta hjärnskakningar och brukar vara borta länge efter varje.
Susses ljumskar verkar vara i dåligt skick. Hasse brukar ju ha minst ett ryggproblem per säsong, och salle brukar finnas med på kontot rätt ofta han med.

Jag hoppas innerligt att vi får vara hel denna vinter för jag orkar inte med en svacka lik den förra säsongen. Kan vi ha full trupp tror jag iaf att vi har 3 bra formationer som kan fungera.
Skulle vara stabilt om susse vart spelklar till timrå på torsdag, fast de kan man nog bara drömma om.
Kommentera

Berka: Måste bara kommentera "så mycke skador vi redan fått".

Den enda skada som oroar är ju Susses rygg, även om den oroar så det räcker och blir över.
Hållbergs och Steens hjärnskakningar är ju mest oturliga. Och  Timmys "oförmåga" att inte kunna få ut bullen ur ugnen kan ju knappast belasta skadekontot... ;-)
Kommentera

Salle: Grymt tröttsamt att höra spelare och ledare hela tiden säga att "Det är obsolut ingen kris" "jag är inte orolig" "Dags att 3:e,4:e femma kliver fram och tar för sig"

1# Vist har det endast spelats 5 omg. så just där är det ingen kris, men som spelet sett ut och så mycke skador vi redan fått så skulle jag vilja kalla det för STOR kris.
2# Eftersom vi än inte tagit en enda 3 poängare och faktiskt inte ens varit direkt nära, tagit 3 poäng varav 2 fixades av en spelare som inte längre är kvar, och redan nu har ett oerhört tunnt och skört lag, och en ekonomi som redan verkar utdöd så är iaf. jag jävligt orolig.
3# Hur fan kan man förvänta sig att spelare i årets 3:e respektive 4:e formation ska kliva fram å helt plötsligt produsera när många av dom knappt platsar i es?!
Kommentera

Lumber Jack: [url=allehanda.se/sport/ishockey/1.1412274]Här är artikeln[/url]

Och det finns även en [url=allehanda.se/sport/1.1410650]krönika[/url] om "Revansch 09/10"
Kommentera

Lumber Jack: Om man tänker efter lite så är det väl ändå inte Molinder och K.Forsberg som bör hängas ut. Nog för att de inte varit bra, men hur många hade egentligen tanken att de skulle gå in och leda en defensiv formation eller producera?

Förvånar mig faktiskt inte att de presterat det de gjort, då jag inte hade några förhoppningar på dem. Man kanske skall hänga ut Salle, Green, Svarten och Skröder i stället. Där har vi folk som skall göra nytta, men som inte lyckas. I många fall får man exakt vad man betalar för med små undantag för guldkorn och plumpar.

Att man sedan tror att man skall hitta en målskytt till fyndpris är väl att tro på för mycket. Bara att slänga fram plånkan och värva Haydar plus en fyndvara som freddan uttrycker sig. Då kanske modo har chans att göra det freddan hoppas på. Med lite tur så kanske man inte slösar bort en combackande foppa på att hålla oss kvar i eliten också.
Kommentera

Poffa:

Klart han är nöjd, han får ju sina pengar ändå, och nu utan att göra ett dyft!
Eller, det kanske han inte gjorde innan heller som det verkar...
Kommentera

Lumber Jack: Bröderna A hade varit precis vad MODO behövt. Glöm Green, glöm Haydar, glöm Foppa. Med Abbots i laget hade vi haft två producerande kedjor (förutsatt att Susse blir frisk).

Ecke, det beslutet kan mycket väl vara det som för MODO ner i skiten. Jag hoppas innerligt att du är nöjd.

Kommentera

Ingen panik, säger Freddan. Ifjol ledde vi tabellen efter 11 omgångar och vi minns hur det gick. Nu ska vi göra det omvända.

Sedan säger han att en målskytt med rätt inställning inte vore fel (Ecke din jävla sopa, såg du Luleå igår?), men det det ska vara till fyndpris.

Vidare måste fler kliva fram, som Molinder och K Forsberg säger Freddan till TÅ idag. (Där har han förövrigt helt rätt. Molinder, det är nu eller aldrig! MoDo eller Sollefteå Hockey, det är bara att välja.)

Som vanligt uppdateras väl hemsidan om några timmar...
Kommentera

Jag tror på tre pinnar till Modo i kväll, nån gång måste det ju bli vinst... 3-1
Kommentera

jenza: Dem är för unga. Vi behöver en rutinerad 35 åring på väg ner i karriären.
Kommentera

Det svider verkligen när man ser Luleå vinna matcher med hjälp av bröderna Abbot. Dom kunde ha spelat i Modo istället om Ecke hade skött sitt jobb.. Dom är precis vad Modo saknar
Kommentera

MoDoFille: Det håller jag definitivt med om, truppen är väldigt tunn och man har inga junisar som är bra nog att stoppa in i truppen.
Kommentera

Berka: Jo det är ju sant. Men truppen är ändå för tunn, så minst en bra värvning är absolut nödvändigt.
Kommentera

« · 1183444 · »