1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey - Skellefteå AIK 23-11-25 Hemma

« · 2603500 · » Till forumet

Sv: MoDo Hockey - Skellefteå AIK 23-11-25 Hemma
erjo: du kan inte ha läst mycket du. Känns som du vill misstolka det jag skriver. Du missar iaf poängen
Kommentera

SPOODI det är väll klart som fan man blir men att skriva ”varför ska spelarna ge allt när inte vi gör det” måste vara det mest korkade jag någonsin läst.
Kommentera

erjo: utan fansen hade klubben inte funnits. Supportrarna ger spelarna förutsättningarna. Alla som har spelat någon idrott oavsett nivå vet att man blir bättre av en bra publik
Kommentera

Gavelo:

"han gör väldigt sällan några större förändringar under matcherna och rullar gärna på med laget, kedjorna och special teams."

Att det är detta du lyfter fram som bevis på att han är en dålig matchcoach säger nog mer om din förmåga att se hans förändringar.

Att ändra i kedjor är bara ett av väldigt många verktyg, där har han varit tydlig tidigare att han tycker det gör liten effekt och inte gör det så ofta. Att ändra en matchbild är ju betydligt mer än att ändra i kedjorna, dvs man måste ändra taktiska direktiv, förstå hur motståndarna spelar och korrigera laget/spelarna efter det. Förändra sättet man forcheckar, förändra sättet man försökter få stopp i mittzon, förändra sättet man spelar sig ut ur zon, ändra positionering, uppspel mm.

Det är detta som många lyfter fram som Karlins styrkor, dvs att snabbt kunna analyserar spelet och motståndarna, göra taktiska förändringar som ger oss ett övertag eller neutraliserar motståndarna. Det är nog inte många av oss amatörer som ser dessa förändringar.

Om det vore så lätt att bara kasta om i kedjorna, ge mer istid till en viss kedja eller byta plats på folk i PP, ja då hade nog all vi här inne kunnat vara bra matchcoacher.

Att han inte väljer att spela mer fysiskt idag är inget bevis för att han är en dålig matchcoach, han kanske likt jag skrev tidigare anser att det skulle skada oss mer än hjälpa oss att försöka åka runt och smälla på. Vi skulle tappa ännu mer fart och tappa en spelare i våra hemgångar ifall vi går bort oss på detta sätt, tror helt enkelt inte att "smälla på" i tid och otid passar Karlins sätt att vilja spela.

Förövrigt tycker jag detta med att smälla på är lite av en myt bland supporters. Visst det är härligt att se en tackling, men man ska få en fördel av att dela ut den inte bara göra det för att. Risken är snarare att man går bort sig, man tappar fart på en spelare eftersom man blir stillastående efter en tackling.

Har inte kollat statistiken, men tror inte det finns ett stort samband mellan ett lag som tacklar mycket och pga detta är framgångsrika och topplag.

Fysisk ska man vara i närkamperna och framför mål och vara stark på pucken, men det är något annat än att "smälla på".
Kommentera

SPOODI: är du allvarlig, för typ dom har betalt för det? Fan det dummaste jag läst på länge.
Kommentera

Silly: spelade ens Niederbach? Säg han göra ett byte i början på första perioden men annars syntes han inte till. EJK såg het ut dock
Kommentera

SPOODI:
Tycker Niderbach och Folin var sämst i MoDo.
Kommentera

KB: Matchcoacning är just den delen att bland annat ändra om i kedjorna, ändra spelsätt likväl som att se och förändra detaljer, det ena utesluter inte det andra.
Jag tar absolut ingenting ifrån journalister eller folk runt om kring att han är bra på detaljer och motivera laget mm mm men han är sämre på att göra dom förändringar i både spelsätt och uppställning när det kanske behövs, även i special teams.

Apropå coachning, Leksand har skjutit som en raket uppåt sedan Björn blev sjukskriven, tillfällighet ?, oavsett så är det lite intressant.
Kommentera

Smurfen: klart att det inte hjälper men tycker vi kan förvänta oss mer. Varför ska spelarna ge allt när inte vi gör det?
Kommentera

SPOODI: Som jag skrev tidigare, dom gör 1-0 efter 32 sekunder klart det blir lite hängskallar på läktarna då också.
Spelar nog ingen roll vilken Arena det handlar om då , tror knappast att t ex SAIK publiken hade skapat ett jävulskt tryck om dom hade fått ett mål i baken på hemmaplan .

Hade vi lyckats kvittera på dom chanser vi skapade strax efter är då jag helt säkert på att trycket i Arenan hade blivit helt annat.
Kommentera

Gavelo: Vattnar man ner begreppet matchcoach till att ruska om i kedjorna så förstår jag var du kommer ifrån. Det handlar ju dock lika mycket om att uppfatta, förmedla och korrigera olika taktiska inslag i stunden. Spelare, ledare och journalister som följt honom nära över lång tid vittnar om hans styrkor i just detta.
Kommentera

Gavelo: svårt att gå ner på folk när alla spelar lika dåligt. Rouhomaa sticker ut som sämst på plan men i övrigt var ingen spelare bättre/sämre än någon annan. Vilka andra ska man ställa åt sidan för gå ner på folk?
Kommentera

Smurfen: säsongen 16/17 va min sista säsong innan jag lämnade Övik. Sett många matcher som sticker ut med sjukt bra tryck. Första ”derbyt” mot blötröven när Karla avgör på straff och vi tar två pinnar i skröders comeback bland annat. Vår publik är jävligt bra men idag levde inte publiken upp till förväntningarna. Löningshelgen, lördag 18:00 och fullsatt. Vi måste kunna prestera bättre än vad vi gjorde på läktarna idag. Gäller alla på plats inklusive mig själv
Kommentera

Rytter: Ja nä jag har aldrig hört det faktiskt, sen tycker jag personligen att det bara är att titta på hur han är som tränare, han gör väldigt sällan några större förändringar under matcherna och rullar gärna på med laget, kedjorna och special teams.
Nu kan man ju inte ta ifrån honom hans framgångar men ibland hör jag ju både folk här och utanför vilja ha någon typ av reaktion från båset.
Dagens match var ett exempel på svag matchcoacning, det som hände var att Sam kedja fick några extra minuter.
Jag hade velat se Modo gått ner på 3 kedjor, satt Ruohoma på bänken och rullat på 6 yttrar och 3 centrar, överbelastat mer med forwards och försökt spela mycket mer fysiskt, mer fysiskt för att kanske kunna förändra matchbilden och skapa respekt.
Modo var inte jobbiga att möta och
Max Lindholm sa ju i intervjun efteråt att det var ganska enkelt och rättvist att dom vann, Modo kom aldrig in i matchen och Skellefteå hade inga större svårigheter att hålla oss på utsidan.

Jag tycker Karlin är bra på att fånga gruppen, motivera individerna och vinna matcher, men han tar inga oömma beslut för att vända en hopplös situation, som idag.
Kommentera

SPOODI: Har inte missat många hemma matcher under mina 55 år på jorden livet , började att gå på hockeyn för drygt 45 år sen.

Under alla dessa så måste jag verkligen få lyfta fram hur otroligt vi har lyft både stämings mässigt i hela Arenan och framförallt KLACK MÄSSIGT det senaste åren.
Det som är så läckert å se är hur många har rött på sig och även halsdukar.

Vi har verkligen lyft på många plan publikmässigt.

Jag är både stolt å rörd över det !
❤💚🤍
Kommentera

SPOODI: korrigerat!
Uppladdat:

0x600-img1227.png

Kommentera

Rytter:
Det heter att man lever i sin egna sanning 😉
Kommentera

Smurfen: tomtar som jobbar för ligan. Får förbundet att se bra ut
Kommentera

Hampie: Bra koll SHL verka ha !!!!
Uppladdat:

0x600-screenshot20231125-214811chrome.jpg

Kommentera

Törna: Exakt rätt , Törna 😀
Kommentera

Ruohoma har fått sina chanser nu och efter snart 20 omgångar blir han bara sämre o sämre.
Frigör pengar till en riktig center och sälj han till Frölunda som Sanny mycket riktigt påpekade.
Vi kan stoppa in vem som helst på hans plats tillsvidare, inget kommer bli sämre eller svagare under tiden vi letar nytt.
Ruohoma tillför noll och intet för svindyra pengar. Waist of space är vad han är!
Kommentera

Hampie: Ja, fin trend bland unga som vill stå i klacken. (Och även äldre) blommande kultur! Annat var det förr. Då fick det bli invasion ståplats för att dra röster till ståplats. Eller hur smurfen?
Kommentera

Hampie: jag bor i Stockholm men va på plats idag? Brukar se typ 3-5 hemmamatcher per år. Även haft säsongskort under 11 år när jag bodde i Övik. Jag har rätt att klaga. Men snälla det spelar ingen roll hur många hemmamatcher man ser live per säsong väx upp
Kommentera

Gavelo:

Inte bara vi här som tycker det utan majoriteten i hockeysverige har denna syn på Karlin. Det är ju det som lyfts fram när han ska beskrivas som coach av spelare, av motspelare, av motstånartränare, av hockeyexperter mfl.

Att du aldrig hört det låter märkligt.
Kommentera

Rytter: Vad jag hör så är det som jag beskriver i större utsträckning faktiskt.
Inte sagt att han inte kan läsa spelet och justera gruppen efter motståndet för det kan han uppenbarligen riktigt bra men det är inte det som jag menar med matchcoacning i större utsträckning.

Men för att inte spåra ur så är jag av min åsikt klart och tydligt medans du/ni är av annan, gott så.
Kommentera

SPOODI:
Mycket klagande från dig på stämningen i arenan, är du själv på någon hemmamatch och bidrar?
Tycker tvärtemot att modo och fansen har steppat upp senaste åren. Många unga i klacken också
Kommentera

SPOODI: Nu var det rätt mycket folk som inte ens hade kommit in på ståplats och runt övriga ställen i Arenan när matchen gick igång.

Kan ha bidragit till att det blev sämre stämning innan match.

3-5 min efter matchstart var ingången in till ståplats helt igen packad med folk som inte kunde ta sig in på ståplats.
Många fick vända där och försöka gå in där Aktivsittplats sitter .
Kommentera

Gavelo:

Kan konstatera att du har en uppfattning som går tvärt emot vad de flesta tycker. Som sagt flertalet inom hockeysverige lyfter fram hans öga för detaljer, snabbtänkt och kan analysera spelet bra och justera för att ändra matchbilden som hans styrkor samt att han är en lagbyggare som får ihop laget och gruppen.

Hans brister är mer utvecklare spelare och individuell träning, teknik träning och det är därför man tagit in holmström och sundell då de har sina bästa egenskaper där.
Kommentera

KB: lustig kommentar..
Karlin är känd i svensk hockey som en ledare och lagbyggare, en tränare med tålamod och förtroende, en tränare som vill ha bra personligheter ist för stjärnor.
Han är känd som en tränare som får ut mycket av sitt materiel och som alltid står stadigt på jorden, men han har aldrig någonsin varit en ledare som är bra på att förändra en matchbild under pågående match något nämnvärt, hans filosofi bygger på långsiktighet, tron på spelidén och göra alla saker rätt, men han har aldrig varit en coach som bänkar en första kedja som inte levererar för att ge ett exempel.

Coachningen idag blev att ge Sams kedja extra speltid fast det kanske borde gjorts mer för att komma in i matchen på något sätt.
Kommentera

Gavelo: 2-3 minuter på Google:

Oskar Petterson:
”Det känns riktigt bra att fortsätta med Karlin som tränare, han vet hur han ska få ut det bästa av mig och jag vet vad jag kan förvänta mig av honom. Han är en grym matchcoach som kan förändra en matchbild genom taktiska drag. ”

”Englund, som spelade under Karlin i sju säsonger i Västervik, från tiden i division 1 fram till allsvenskt spel, framhåller också tränarens taktiska färdigheter.
– Jag har aldrig träffat någon som är bättre än Karlin på att kunna se detaljer i spelet och göra förändringar i laget eller taktiken för att kunna förändra en hel matchbild. Där är han en mästare, menar Joakim Englund.”

Hinken:
”Mattias Karlin är en otroligt skicklig att se spelet, duktig coach och väldigt skicklig på att förändra matchbilder mitt i matcher och att läsa av motståndarna.”

Mattias Karlsson, Aftonbladet:
”Västervik imponerade i stort i slutspelet på sättet de kunde anpassa sitt spel och förändra matchbilder.”

Jonathan Åhman, journalist Västerviks-Tidningen, angående finalen mot DIF:
”Mattias Karlins taktiska öga och förmåga att förändra matchbilder blir också en tung faktor. ”
Kommentera

Smurfen: Okej, my bad 🙏👍
Kommentera

Rytter: Jag har hört precis tvärtom, faktiskt aldrig hört någon (inte ens han själv) säga att han är en matchcoach, hans styrka ligger enligt honom och folk runt laget i ledarskapet och förtroendet, men han har aldrig varit en ledare som tex sätter folk på bänken, kastar om i kedjorna eller ändra taktik mitt under matchen, med andra ord så är han ingen ledare som gillar att matchcoacha i någon större utsträckning.

Så jag tycker faktiskt att du har fel, men som sagt det är min åsikt och ingen lagförd sanning.
Kommentera

KB: min enda kommentar till karlins matchcoaching är att jag hade önskat att han gick ner på folk lite oftare, men det såg ut som att han gjorde det strax innan södergrans utvisning idag. som vanligt vet han bäst :)
Kommentera

Rip Kirby: Nu var det nog ingen som lämnade matchen efter deras första mål , var nog tvärtom mycket folk hade inte ens hunnit in.
Kommentera

Gavelo: Lustig kommentar med tanke på att Karlin har gjort sig ett namn i hockeysverige, dels på att vara en väldigt skicklig lagbyggare men även ha ett exceptionellt bra öga för detaljer i spelet och att just kunna ändra matchbilden.
Kommentera

Smurfen: nivån var dålig redan inför matchen. Skellefteås publik ska ha kredd de började sjunga redan 20min innan match. Vi var knäpptysta
Kommentera

Gavelo:
Alla absolut alla inom svensk hockey pratar alltid om hans sätt att förändra matchbikden när dom pratar om Karlin. Han.är bland dom bästa!
Alla hyllar den sidan hos honom.
Kommentera

Gavelo:

Lustigt, de flesta håller han som en riktigt bra matchcoach som kan förändra en matchbild.

Att han inte kastar om i kedjorna betyder inte att han är en dålig matchcoach. Han är duktig att ändra taktiken och justera för att ändra matchbilder. Men det ser nog inte vi amatörer, vi ser bara ändring i kedjorna.

Just matchcoachning är ju något han fått beröm av utav många.

Så jag tycker du har fel i att han ej är någon matchcoach.
Kommentera

Smurfen: Men inte fan lämnar man väl en match ändå...? Den uppgivenheten blir man lite rädd för på riktigt 🤔🫣
Kommentera

SPOODI: Det är inte så konstigt att det blev lite som det blev ang publiken när dom gör mål på 32 sekunder , luften går ju ur en lite gran då !
Kommentera

Silly: Karlin är precis allt annat än en bra matchcoach men han är däremot nog en av dom bättre ledarna i svensk hockey.
Karlin har alltid varit svag på att göra kortsiktiga förändringar för att ändra matchbilder, han förlitar sig på sin långsiktighet.
Missförstå mig inte nu, Karlin gör helt rätt som satsar långsiktigt men jag hade önskat att han kunde anamma mer matchcoachning under matcherna för att förändra en matchbild mer än att låta vissa kedjor få mer eller mindre speltid.
Min åsikt!
Kommentera

Vill förövrigt be alla om ursäkt för det fruktansvärt dåliga nivån på publiken idag? vi hjälpte inte direkt vårt lag tyvärr. Adapt and overcome. Nu krogar vi oss till 3p på tisdag
Kommentera

9315: Ja den tar jag gärna före !!
Kommentera

Olli Nomadinen : den förtjäna jag ? det va kul så länge de vara ??????
Kommentera

Sigge:

Puljujärvi är skadad.
Och var har du läst att han vill till Sverige?
Kommentera

Gavelo:
Karlin är en grym matchciach!
Bland dom bästa i SHL.
Kommentera

Smurfen: långt dit, växjö ska få smaka på revansch från bortamatchen :)
Kommentera

Skulle vara bra inför framtiden och få å vinna en sk
Publikmatch/fest , synd bara att vi har Timrå i nästa sån match .
Vi har ju typ samma statistik mot dom som mot SAIK sista åren !!
Kommentera

Bad_Brett: nu kommer det bli livat på några kammare men jag tycker faktisk det är dags att ta bort roma ur laguppställningen några matcher (obs! inte sparka honom)

antingen, förhoppningsvis, så är han hämmad av sin skada och då är det bättre att han får rehabba den i lugn och ro och att modo får spela med en spelare som är frisk och hel så länge det finns tolv spelare som är det, det gynnar varken modo eller roma att spela halvskadad

eller så är han inte hämmad alls och detta är hans nivå, och då är han för närvarande inte bra nog, bidrar inte offensivt (fin passning tiill södergran ska inte missas) och är svag utan puck, är det -3 nu senaste två? ejk kommer inte producera mer men kan antagligen bidra bättre i spelet utan puck. det är värt att testa.
Kommentera

« · 2603500 · »