1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507229 inlägg · 4105 ämnen

Modo hockey vs Färjestad Wolves 2014-10-22

« · 1634767 · » Till forumet

Sv: Modo hockey vs Färjestad Wolves 2014-10-22
Rytter: Jag hatar att det känns självklart att MODO kommer torska detta. 2-3 i 18e minuten? 
Kommentera

J F K:

Verkligen. Skulle kunna bli en bra forward på SHL nivå. Han vill vi se mer av under säsongen.

Tycker att Nättinen varit bra idag (inte bara pga målet) men känns som han får upp farten mer och mer. 

Sedan har jag varit kritisk till Roche i defensiven, men han har minimerat misstagen, trots att han idag bjudit på ett 3 mot 1 läge där han dribblade i mittzon och fastnade. Men känns som han nu gör betydligt mer bra saker än dåliga, vill dock att han ska våga skjuta i PP.

Kommentera

J F K:

Matchstraffet var såklart korrekt eftersom Jensen:

1) Har tid och möjlighet att undvika tacklingen
2) Träffar _först_ i huvudet

Det finns emellertid en rad förmildrande omständigheter:

1) Tacklingen kommer i en nord-syd-situation
2) Kraften är inte riktad uppåt
3) Det är ingen blindside-tackling och även om Flanagan stirrar ner i isen måste han vara medveten om att han befinner sig i en position där det är troligt att han kommer åka på en tackling

Som sagt, 1-2 matcher gissar jag på. 

Kommentera

Rytter: Tollefsen är ju lite som Jämtin och Ledin. Ibland åker de ut rätt mycket, men ibland är det som om domarna tycker synd om dem.

Såg detta:
Flanagan fick ledas av isen – Jesper Jensen fick matchstraff.
– Han gör det för att skada, säger Tre Kronors assisterande förbundskapten Rikard Grönborg.
Kommentera

Rytter: Nordgren!!
Kommentera

Monno: Japp. Han är riktigt intressant. Lite för dåligt spelsinne för att bli en stjärna tror jag, men en viktig lagspelare som kan göra en del poäng framöver.
Kommentera

J F K:

Vi skulle offrat någon från fjärdekedjan (Öberg kanske) att reta upp Tollefsen och gå en fight så dom får rulla på få backar resterande del av matchen.

Nej det är en konstig nivå, att vi inte fått något PP med oss efter fem-minutaren.

Kommentera

J F K: Bagenda gör det jävligt bra måste jag säga! Synd han inte satt nån av lägena bara...
Kommentera

Monno: Släpper man Hedmans armbåge och Salmelas croschecking så får man banne mig ta och byta glasögon.
Kommentera

Rytter: Vi hade tur som inte åkte på crosscheckingen. Fast det är väl kompenserat för redan.
Kommentera

Bad_Brett: Bortsett från att den tar i huvudet.
Det är lite som att säga att Forsbergs tackling inte var ful förutom att han sätter armbågen i huvudet.

Har ni missat hela debatten kring tacklingar i huvudet? Ni missade att en aik-kille fick sluta. Att Sanny slutat? Att man i NHL i mycket större utsträckning fått bort sådana där smällar mot just huvudet. Fan, det är riktigt djävla farligt och tacklaren hade hur lätt som helst kunnat slippa riskera Flanagans fortsatta karriär och i värsta fall liv. Man får inte sikta mot huvudet. Det är dags att man tar detta på allvar!!!
Kommentera

Rytter:

Vad hände framför mål egentligen? Såg ut som en crosschecking i huvudet. Vi ska vara väldigt glada att det inte blev 5-mot-3 där.

Å andra sidan är det helt bisarrt att domarna anser att Färjestad, utöver matchstraffet, inte har gjort sig skyldiga till en enda utvisning. Och då har vi armbågar i huvudet, crosscheckingar i ryggen, trippingar etc. att välja bland. 

Kommentera

NuMo:

Det ser ut som vanligt. Vi ligger på i 5 mot 5 och gnuggar på bra i offensiven, får inte utdelning och är på väg att tappa matchen genom att ta utvisningar eller klanta till det i egen zon.

Kommentera

Rytter:

Vad håller vi på med egentligen? Vi gör ju allt för att bjuda in dem. Måtte vi inte lyckas.

Kommentera

Monno:

Tyckte domarna också att en 5:a var för mycket för tackligen. Är ett par domslut som inte gått vår väg här i andra som man gärna skulle sett ett PP för.

Kommentera

Bad_Brett:

Vettig åsikt kring tackligen. Skriver under på det.

Kommentera

NuMo: Som killen spelar i anfallzon är han slår att missa. Målchans varje gång tro ja.
Kommentera

ULTIMAVICI:

Fan! Jag had helt glömt bort att Nylander spelar med oss, men nu "röck" jag till.

Kommentera

J F K: Apropå utvisningen på Hari, är jag den enda som inte sett en utvisning för felaktig tekning på seniornivå i Sverige? Tills idag alltså.
Kommentera

Monno: Ehhh, jag såg att den var ful och jag tänkte en solklar tvåa. I efterhand ser jag att den är värre än så. En ordentligt ful smäll som dessutom känna väldigt medveten. Det vore skönt om disciplinnämnden även tittar på den.
Nu gick det inte jättefort, men det är trots allt precis den typen av fulamällar som MÅSTE BORT.
Kommentera

ULTIMAVICI: Ja, det måste han nog om vi skall låta färjestadsspelarna komma fria med honom fler gånger.
Kommentera

Dags att spika igen Ullmark.
Kommentera

Monno:

Kan tänka mig att han får en match eller så. Tycker inte att den är speciellt ful, bortsett från att huvudet är den huvudsakliga kontaktpunkten.

En sak vi inte får glömma är att tacklingen kommer i en nord-syd-situatuon. I de fallen ligger fortfarande ett stort ansvar på puckföraren. Blir det mer än två matcher blir jag väldigt förvånad.

Kommentera

vine.co/v/OhaYhDQhnPB

Hedmans höga armbåge på Possler. Inte vacker...
Länk från Mikael Johansson på twitter. :-)
Kommentera

Monno: Skillnaden på Possler och Forsberg är naturligtvis farten. Det blir så farligt när båda har full fart mot varandra.
Den tackling som har störst risk att ge framtida men är Jensens helt klart.

Sedan kan man väl inte säga att det inte är fult för att han inte kan tackla på annat sätt. Då får han väl för f#n ge fasen i att tackla. Det är fan i mig inte acceptabelt att skicka folk på sjukhuset med allvarliga skador!!!
Kommentera

NuMo: Flanagan har ju precis åkt diagonalt och vänder väl fram huvudet en tiondel innan tacklingen och är helt hjälplös att undvika det som komma skall, dock är det passningsläggaren som passar för tidigt och inväntar inte att Flanagan ska komma i korrekt åkriktning. Nej tacklingen är riktigt ful.

Redigerad kommentar

Kommentera

Monno: Ju mer jag ser tacklingen ju fulare tycker jag den är.

Får nog ge dig rätt på den här Sawchuk. ;-) :-P
Kommentera

Monno: Kikat några ggr.

Klockren i huvudet, inte mkt att säga om det. Ser dock inte hur han ska träffa kropp riktigt? Kläs som det går alldeles för fort för att Jensen ska kunna hantera dela ut tacklingen, och för Flanagan att ta emot den.
Så ja det ska vara 5min och några matcher avstängning, oansvarigt. Flanagan är inte fullt så låg som jag först trodde.

Dock tycker jag inte den är i närheten an Forsbergs armbåge på fulhetsskalan. Tycker till å med Anton Hedmans höga armbågar i huvudet på Possler är "fulare". På så vis att det så tydligt ligger en tanke att göra illa motståndaren.

Jensen vill nog inte träffa huvud men ger sig inte mycket till val tillsammans med Flanagan
Kommentera

Monno:

Flanagan tittar ju inte neråt som det ser ut i alla fall, utan har sin normala åkställning framåt,  men han kan inte komma undan tacklingen. 

Kommentera

Monno: Ja han håller ju ut armen i tacklingstillfället, 3+2 matcher eller något i den storleken är att vänta för tacklingen. Sen kan ju vad som helst komma ut från de blinda herrarna.
Kommentera

Monno:

Bra länk, mer i huvudet än så där blir det inte.

Kommentera

J F K:

Inte fulare än Forsbergs men nu måste SHL göra något åt detta, det är ju minst en fulsmäll i varje omgång, mer än i NHL och där är det trettio lag.

Kommentera

Monno: Kylington verkar vara dum i hela huvudet. Det är en clean hit och han träffar... Huvudet... Men man får ju tackla.

Sanny Lindström har spelat för FBK. Kan inte han ta och berätta lite om sin vardag efter en sådan tackling.
Kommentera

Bad_Brett:

Enorm byte på Kempe vid målet. Tajmingen vid positioneringen, så att backen kunde passa enkelt. Han trampar upp farten och tar fint in pucken i offensiva zonen. Sedan en läcker pass till Kauppinen, som även han får glänsa.
Kauppinen gör nog sin bästa period offensivt sett. Han är mer med i det offensiva, nu när han får spela med Roche.

Kommentera

Här är situationen. Om länken funkar.

youtu.be/jUd6x7GDuaM
Kommentera

Rytter: Jag skrev fem matcher och Forsberg fick sju... Vad tror du jag tycker?
Kommentera

Bad_Brett: Puckarna studsar ju från Ullmark hela tiden...

Var Näätinen som gjorde mål tydligen. :-)
Kommentera

J F K:

Tycker du detta var fulare än situationen med Forsberg?
Kommentera

J F K:

Funderar på om det kan vara läge att låna ut Ullmark till Timrå i några matcher. Norja har stått samtliga matcher och skulle nog må bra av lite vila. Ullmark å andra sidan är helt ur slag och skulle behöva få göra några riktiga stormatcher.

Snyggt mål. 

Kommentera

Rytter: Jag tycker du har fel. Jensen vet exakt vad han gör. Han har precis lika mycket tid på sig att tackla. Att han sedan väljer att dra axel istället för armbåge i huvudet gör inte mindre skada.
Det finns exakt noll otur med i tacklingen och att det nu blev hjärnskakning.

Visst borde flanagan varit med på tacklingen, men det är numera inte alls lika avgörande.
Kommentera

Sawchuk: Så ja bagge! Härligt första mål!
Och vilket spel av Kauppinen!
Kommentera

Monno:

Så den på Possler var fulare än en axel i huvudet som renderar i hjärnskakning så kraftig att man krampar och åtskilliga besök hos tandläkaren p.g.a utslagna tänder.

Jensen har ingen anledning att gå mot huvudet där.

Det som är fult är att det är en situation som man som tacklare kan kontrollera, man kan vara noggrannare där.

Redigerad kommentar

Kommentera

Monno: Jo, egentligen.
Varför känns det alltid som om alltid puckarna har skitlätt att passera Ullmark? Man behöver bara kasta puckar mot målet så är det en målchans:(
Kommentera

Monno:  Färjestad håller verkligen inte på och duttar och tappar pucken i dragningar och så som modoiterna gör i PP.
Kommentera

J F K:

Visst att det kan vara korrekt med 5+game, och troligen avstängning köper jag. Men att få det till fulare än Forsbergs är ju löjligt. Mycket otur inblandad i denna situation, Flanagan stirrar puck i mittzon och tittar inte upp. I andra situationen med Forsberg kan ju inte backen göra något eftersom han hoppar och siktar in en armbåge i huvudet.
Kommentera

Monno: Hade det varit fem år sedan så hade jag hållit ned er. Reglerna har ändrats sedan dess och det är inte alls lika mycket upp till den som blir tacklad.
Fem matcher varav två blir böter känns rätt.
Kommentera

Gjorde inte Skröder just en äkta sleewfoot?
Kommentera

Monno: Nu hade vi en slewfoot  av Skröder vad jag kunde se.
Kommentera

Monno: Hedmans armar i ansiktet på Possler var nästan fulare isf! I lägre fart bara.

Redigerad kommentar

Kommentera

Rytter: Som jag och Sawchuk är inne på så ligger ansvaret hos tacklaren numera. Jensen har dessutom lång tid på sig att undvika att just träffa huvudet.
Kommentera

« · 1634767 · »