1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506559 inlägg · 4103 ämnen

MoDo - HV 71 Krigarkonungens dödsdag

« · 463005 Till forumet

MoDo - HV 71 Krigarkonungens dödsdag
"Efter sju matcher med bara en seger kom det äntligen tre poäng för MODO Hockey. Detta dessutom i svårspelade Cloetta Center mot starka hemmalaget Linköping HC. 2-1 efter kanonspel av framförallt målvakten Mikael Zajkowski och ursnyga mål från Mattias Weinhandl och Peter Forsberg.

- Förhoppningsvis var det här något av en vändning för oss, säger Kent Forsberg, coachen. I varje fall genomförde vi matchen helt perfekt. Visst hade Linköping visst övertag, men det var ändå tämligen lugnt in till
slutsignalen.

Nästan helt skadefritt länge, men nu börjar det tyvärr handla om en del skador?
- Ja, dessvärre, säger Kent. Fredrik Warg är efter sin revbensskada borta till juluppehållet och Henrik Sedin är ännu inte spelklar. Kanske kan dock Andreas Salomonsson spela mot HV.

Regerande mästarna HV 71 på besök i Kempehallen. Smålänningarna är i sanning inne i en tung period med sex raka förluster.
- Vi får vara beredda rejält. HV gjorde en riktigt bra mot Frölunda senast och ju flera förluster man får ju närmare en seger kommer man.

- Men de tre poängen i Linköping kom verkligen i rättläge. Visst gav det oss en hel del arbetsro inför fortsättningen. Vad det gäller en serie av förluster är det bara att titta på alla övriga lag i ligan. Det är ju bara Frölunda som går som tåget. Titta på Timrå, som nu också hamnat lite svårare till.

Bra match borta mot HV, seger 5-3?
-Helt klart. Den här gången måste vi spela rejält från start, inte bjuda till något.

Tre formationer i Linköping, samma nu?
- Som det ser ut - ja. Inte minst beroende på skadeläget, men det hela fungerade bra senast också."

Det tappra krigarna:

35 Tommy Salo,
30 Mikael Zajkowski.

Backar:
2 Bryan Muir,
33 Pierre Hedin

3 Mattias Timander,
7 Jesper Damgaard

5 Hans Jonsson,
8 Oscar Hedman

6 Tobias Enström.

Forwards:
13 Mattias Weinhandl,
39 Per Svartvadet,
21 Peter Forsbetrg

18 Peter Öberg,
40 Magnus Gästrin,
27 Alexander Steen

22 Joakim Lindström,
4 Jan Öberg,
29 Morten Green

15 Andreas Salomonsson,
12 Daniel Sedin.

Noterbart om laget
Lars Jansson (knä), Fredrik Warg (brutet revben, borta till juluppehållet), Henrik Sedin (brutet finger, har tagit stygnen, men är inte klar för spel, såret inte läkt), Andreas Salomonsson (känning av tidigare knäskada, tillfällig överansträngning, men hopp om spel mot HV).

Målvaktsfrågan?
- Precis som laget i övrigt tar vi ut målvakten som ska stå mot HV efter matchvärmningen på förmiddagen, säger Kent Forsberg. men helt klart var Zajkowski formidabel i Linköping senast.
Kommentera

Sv: MoDo - HV 71 Krigarkonungens dödsdag
Lumber Jack:

Synd på Wargen, han har varit helt okej hittills. Får Zakke inte stå så begår Kent ett grovt tjänstefel.

Med blötsnöiga hälsningar från Linköping. Staden Gud glömde, eller vad man skall kalla det.
Kommentera

Poffa: Äsch! Det är bara när det snöar, regnar och blåser som det är så. Iofs blåser det ALLTID där.
Kommentera

Poffa: Du fick din önskan uppfylld.

www.allehanda.se/webb-tv/index.php?clip=modo_hv71_041130.WMV

Zajkowski i mål.
Kommentera

Ikväll är det krikelin som gäller! (lokala sportbaren här i Skövde). Hoppas det lossnar offensivt och att MoDo hänger några fina....5 poäng av Forsberg som sist mot HV vore ju inte helt fel :)
Kommentera

Deas: nää skulle va riktigt sönt att foppa o weinis händer dit några men de skulle åxå va bra om nåra andra kedjor åxå producerar lite.. t.ex att Salle skulle hänga dit nån, de vore inte så dumt..
nån som vet vem som kmr stå ikväll?
Kommentera

MoDo-PATTE: Daniel Sedin t,ex, plågsamt att se en spelare med sådan(t) teknik, spelsinne och skott inte producera något alls framåt...
Kommentera

Deas: Ja, det är inte lätt när man är van att gång på gång överlägga ansvaret på att något skall bli utfört på brorsan. Jag är övertygad om att de skulle bli riktigt stora hockeyspelare tillsammans om de kunde spela hockey mer självständigt. Att utveckla spelet till att våga utmana en mot en, i stället för två mot en. Att själv våga bryta in på mål för att ta avslut i stället för att vänta på att en lucka skall infinna sig på grund av att den andre screenat bort en spelare osv.
Kommentera

Intressant att 20 personer vill att jag ska stå i mål. Så bra är jag inte.
Kommentera

Äntligen! Enkelt och bra skott av Timander. Foppa enkelt mål. Varför händer det här så sällan?
Kommentera

NuMo: Oj vad bra Zacke är. Har inte sett honom direkt tidigare men wow vilken målvakt.
Kommentera

Dragan 2k: Otur att han inte fick hålla nollan. En slumppuck som tar i nåns axel och in. Hur som helst. Hehe Zakke är så liten, men har grymma reflexer och sidledsförflyttningar som är sjukt bra.
Rolig är han i intervjuerna också villket är ett klart plus.

Hur som helst. Mycket bra match av MODO idag. Daniel Sedin och Bryan Muir gick av inför tredje. Daniel fick nån smäll på knäet.

Foppa överlägset bäst idag. Magnus Gästrin, Per Svartvadet och hela backlinjen. Alla kämpade ju t.om
Kommentera

Frisco:

Hv skall tacka boucher för att det inte blev 2 siffrigt ;)
Kommentera

audiblegiraffe: Gästrin var rätt blek idag enligt mig. För yvig och lite slarvig i närkampsspelet gör att han får sitta i utv.båset.

Janne Öberg gör en dundermatch (igen) näst bäst av MoDoiterna efter Zakke.

Det märks att HV inte har självförtroende. Och Davidsson är otroligt blek. Den säkerhet och kyla han visade var låååååångt borta när han som sista man försöker dra Foppa. Han åkte och småskakade på huvudet länge innan han åkte tillbaka till båset.
Kommentera

Salle: Sorry, nu glömde du bort Foppa. Ibland jämför man Foppa med Foppa och inte med sig själv och då kan det ju visa sig relativt att Öberg var bäste utespelare. I praktiken var dock Foppa bäst, även om han var bra mycket sämre än han skulle kunna vara jämfört med Öberg.
Kommentera

NuMo: Ja, eller vafan. Foppa var bäst menar jag.
Kommentera

audiblegiraffe: Muir blev bänkad och Daniel blev skadad. Kent sa att det i bästa fall rör sig om en lårkaka.
Kommentera

Salle: Davidsson pratade sig trött i afton. -Rådbjer, bla bla blaha, bla bla blaha, bla bla blaha..............
Kommentera

Salle:

Om Zakke storspelade idag så skulle jag vilja veta vad ni kallar det när han inte ställer till det för sig runt kassen och släpper onödiga returer lite då och då. Zakke var däremot bra idag, helt klart.
Kommentera

Martin S: Ok. Såg inte båset. Tyckte Muir var helt ok, medan Pierre Hedin är ju en katastrof. Mr fummelman nummer ett. Djävligt dåligt att inte bänka honom.

Jag håller inte med dig Salle. Gästrin var otroligt bra och är en klippa defensivt hela matchen igenom. Men speciellt grym under de två första perioderna. Han vann alltid de viktigaste duellerna. Han och Svartvadet är nog lagets viktigaste spelare just nu. Gästrin fick väldigt mycket istid och kanske inte är van vid det?(som nån sa). Jag struntar egentligen om han missade sina målchanser.. tycker han gör så mycket bra ändå.
Kommentera

audiblegiraffe: Tyvärr så har vi ju sänkt våra krav på Muir åtskilligt sen han kom, vi vet ju att han knappt åstadkommer något så nu kräver vi ju inte ens att han skall träffa målet när han skjuter. har han träffat målet än denna säsong? Ähh! Det spelar ingen roll, han skjuter ju hårt som fan i alla fall....Har jag hört.
Kommentera

audiblegiraffe: Mycket gnäll också från Gästrins sida idag och 2 stycken utvisningar. Nu ska vi vara negativa;-)
Kommentera

NuMo: Muir tacklades en gång idag. Strax före det hade han ett skott från blå. Eller drömde jag?
Kommentera

Frisco: Han hade ett skott från blå, det gick utanför. Det var synd, annars hade det kunnat gå in.
Kommentera

Frisco: Nu ska vi inte vara taskiga. Muir hade några tunga backskott idag i powerplay, varav ett träffade mål. Men han hade ett par fina passningar också till foppa som höll på att lirka in den.
Kommentera

Frisco: Hmm, Damgaard hade väl iofs också ett antal skott som från nära håll inte ens var i närheten av att träffa målet. Har han ärvt Kennholts sinne för prickskytte, månne?
Kommentera

audiblegiraffe: Matchen går ju snart i repris, om den inte har börjat redan . Jag får väl räkna om och ge en rättvisare bedömning då. Jag hade ändå räknat med något mer nu när vi har fått hit en spelare som skjuter nästan hårdast i universum.
Kommentera

NuMo: Jo, givetvis. Jag är också besviken. Men att bänka honom idag tycker jag var fel, när Hedin drällde med pucken fler än 100 ggr.
Kommentera

Nu när jag ändå inne i ett stim av inlägg(vilket jag aldrig brukar). Så ska jag ta tillfället i akt och ge Oscar Hedman beröm också, som jag tycker var stabil rätt igenom.
Kommentera

audiblegiraffe: Ja, fast Hedin tar ju fler initiativ, då blir det ju så. Vi vet ju hedina kapacitet, han behöver speltid och förtroende så att han hittar tillbaks till det han kan prestera, precis som Jonsson har fått och gjort.
Kommentera

NuMo: Ja, initiativ att drälla med pucken ja. :) Nä, förlåt. Du har så rätt.
Kanske lossnar det, efter en 20-30 matcher till.

En NHL-back som är en bevikelse så här långt är ju Bryan McCabe. Har sett honom några matcher nu, och han har inte haft många rätt.
Kommentera

audiblegiraffe:

McCabe verkar ha ett väldigt svagt psyke, det bröt ju totalt för honom när han åkte ut efter sitt utbrott på Forsberg.
Kommentera

scim: I NHL kan han smälla på mer och använda sin fysik på ett mer effektivt sett. Jag tycker han saknar tillräckligt bra spelsinne också för att spela på det sättet han gör i elitserien. Faktiskt så kräver elitserien ett bättre spelsinne än vad backarna behöver i NHL pga de mindre rinkarna, då de bara går över röd och dumpar ned pucken i zon.
McCabe har inte händer att slå de långa fina passningarna och ofta blir det bara blaha tycker jag. Det han däremot är riktigt bra på även i elitseriens är ju hans spel runt mål, där det gör ont att möta honom. Han borde spela lite enklare. I offensiv zon funkar han dock bra med sitt hårda backsskott och tar rätt beslut.
Kommentera

audiblegiraffe: Det verkar inte vara allt för allvarligt med Daniel Sedin. Jag såg honom linka in på Konsum efter matchen(!), samspråkandes med några bekanta. Han sa nått i stilen: "-Nej, och tur var väl det" När frågan om det var knät som fått en smäll kom upp.
Kommentera

Lumber Jack: Lårkaka eller?
Kommentera

« · 463005