1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506491 inlägg · 4103 ämnen

MoDo - HV71 120927

« · 1520255 Till forumet

MoDo - HV71 120927
– Alexander fick mer istid än vad vi kanske tänkt oss – men han förtjänade den verkligen. Han gav oss energi och stabilitet och kommer att betyda mycket för oss framöver, säger Samuelsson.
Kommentera

Sv: MoDo - HV71 120927

Frisco:

Ingen Enström tyvärr.

Modo verkar invänta hur andra klubbar reagerar. Synd att dom allra bästa spelarna sakta men säkert försvinner till andra ligor medan vi får nöja oss med spelare som Almtorp, K-fop, Nygren, Liwing och liknande...

Nåja, vi har ju Elitseriens bästa spelare i truppen nu i varje fall.

Kommentera

Sawchuk:

Förövrigt har vi fyra av tio spelare på listan med sämst plus/minus, Ahnelöv, Stehlik, Madsen och Kempe.

Aningen längre ner har vi även Skröder, K-Fop, Regehr och Torp. Hur var det med att "nöta försvarsspel"?

Nä, allvarligt så är det dags att sätta P.Andersson på Botniabanan med riktning Umeå...

Kommentera

Sawchuk:Vi kanske känar på att det tar lång tid.Vi har stor chans på Sedinarna efter jul.Vilka spelare i andra lag väntar på sina hemklubbar så länge?Spelare försvinner till andra klubbar nästan varje dag.Medans vi har några ess kvar.
Kommentera

Sawchuk: Jag tror att nästa sak som händer är att Frölunda plockar in Stålberg och eventuellt Loui Eriksson som ersättare för skadade spelare.

Frågan är om någon klubb vågar ta steget till att plocka in en spelare utan att hävda den rätten, utan att någon annan gjort det? I nuläget känns det tveksamt. Enström är trots allt svindyr att försäkra och kostar nästan som den toppback han är. Därför känner jag ingen jättepanik med att få in honom i laget så länge han är beredd att vänta på MoDo.

Kom ihåg att Kfop blev lanserad som fansens favorit i Canal Plus för ett år sedan. ;-) 

Kommentera

Sawchuk: Delvis tycker jag att det är lite orättvist då Alsenfelts målvaktsspel nästan måste kategoriseras som "Force Majeure". Dessutom så har vi fler nya spelare än andra lag och givetvis får det konsekvenser i försvarsspelet tills det satt sig ordentligt.

Dock så håller jag med dig. Jag tycker att modo inte haft ett väl fungerande försvarsspel under tiden som Samuelsson och Andersson varit kaptener på skutan.

Kommentera

Gusse: Saken med Sedinarna är dessutom att de är relativt billiga att försäkra. Båda två kostar tillsammans mindre än hälften av vad Zetterberg skulle kosta.
Kommentera

Wayne Gresky: Jag tolkar det som man bara kan plocka in ersättare för långtidsskadade nyckelspelare, så förutom Olimb har väl inte Frölunda någon de kan hävda? (Jag har inte koll på Kahnberg och de övriga skadade, men han blir väl inte borta så länge?)

Sedan håller jag med om att det kan mycket väl bli så att det räcker med dessa. LHC, FBK och de övriga utan direkta "hemvändare" vill nog gärna att det stannar så och gör en halvpudel.

Kommentera

Wayne Gresky: Här går ekonomi och logik hand i hand. Två Sedinare = en halv Zäta.
Kommentera

J F K: Att man 'kan ersätta skadade nyckelspelare' är väl bara Modos egna hittepå-tolkning?
Men visst, andra lag kan väl också slingra sig i samma stil. In med Louie i VF. Brynäs har väl någon skadad marginalspelare som dom tänkt hänga upp allt spel kring, varför dom tvingas ta in Bäckis?

Timrå hade ju oturen att få Lindqvist långtidsskadad. Han som var tänkt att omskolas till försteback. Hoppas Nubben jobbar in Strålman som ersättare.
Kommentera

Sawchuk: Nu gick man ju ut inför säsongen och sa att Uffe var den som skulle coacha och styra upp backarna medans Andersson skulle ansvara för forwards. Givetvis är statistiken något missvisande med få matcher spelade och två riktiga plattmatcher. Tycker dock det sett betydligt bättre ut de två senaste matcherna.
Kommentera

Bragd-Birger: Problemet med Bäckström är att han också kostar en miljon kronor i månaden att plocka in. Jag tror att Brynäs gärna väntar med att plocka in honom. Alexander Steen å andra sidan kostar MoDo bra mycket mindre än vad Hagos kostar Timrå, gissningsvis är månadskostnaden ungefär en tredjedel.   

Kommentera

Bragd-Birger: Att man tar in lockoutspelare för skadade nyckelspelare är Modos tolkning. Hockeyligan kom fram till att man inte fick göra det, men att ersätta skade nyckelspelare med en korttidskontrakterad spelare är vedertaget sedan förra säsongen. Då beslöt man att man fick göra så och Modo plockade in Hannula istället för Svartvadet och Jocke Eriksson spelade för LHC på samma premisser.

För övrigt. Begriper någon hur Skellefteå kan använda Erik Andersson på ett tvåmånaderskontrakt från LHC? Killen har ju kontrakt med Linköping över hela den här säsongen, så hur kan SAIK rättfärdiga det? De har ju inte ens någon back som har en skadefrånvaro på två månader.?

Kommentera

J F K: John Klingberg sägs kunna vara tillbaka i slutet av november.
Kommentera

Wayne Gresky:   1/3 ..av vad ?
Kommentera

Wayne Gresky:Klingberg kan väl inte sägas vara en nyckelspelare? Då tycker jag att man drar det lite väl långt...

www.hockeysverige.se/blogg/robert-pettersson/13559858/modo-gor-inte-fel

Kommentera

Gusse:

Visst tjänar Modo på detta men som Modo supporter OCH hockeykonsument vill jag gärna se massor av de bästa NHL proffsen, både i Modo och andra lag. Jag missunnar inget annat lag spelare utan vill följa en så bra produkt det bara går, sen ser jag självklart helst Modo med bucklan när krutröken lagt sig.

qwerty: Stämmer det att P.Andersson har hand om Fw, hade jag helt missat i sådana fall. Hur fan tänkte man då, förebyggande?

Kommentera

J F K: Jo, fast nu röstade man ju om - och fick ett majoritetsutfall emot - just grejen att anställa lockoutade NHL-spelare på korttidskontrakt. Den som lyckas tolka det som att 'ja, men det gäller nog inte riktigt om vi tar in en ersättare för ett st skadad Påhlsson' är synnerligen mentalt 'kreativ'.
Kommentera

Bragd-Birger: Eftersom frågan är ogiltig att rösta om så finns det ingen giltig omröstning att gå efter. Vissa saker verkar oerhört svåra för vissa att ta in...
Kommentera

Wayne Gresky: Aha. Och det påpekade Modo med påföljande röstningsvägran?
Kommentera

J F K: har nyckelspelare någonting med nyckelbensbrott att göra? Det skulle kunna förklara varför Modo anser sig ha rätt att ta in Steen.
Kommentera

arnio: Eller så kan man med rätta påstå att Samuel p är en nyckelspelare i allra högsta grad och med en avsliten hälsena och borta från hockeyn halva säsongen (minst) så tycker iaf jag att de är en fullgod ursäkt om något, vad tycker du?!
Kommentera

Berka: jag håller med om det, ja. Självklart så ska Steen få spela.
Kommentera

arnio: nyckelbensspelaren visade sig ju plötsligt vara nära en comeback. Vilket framkom efter att man svartfotat in Steen. Visserligen var den senare främst en ersättare för Påhlsson, men...tja. Var och en kan väl bedöma själv om tajming kontra ev sympatier/förståelse kan ha påverkat tidpunkten för 'glädjechocksbeskedet'.
Kommentera

Bragd-Birger: En majoritet av hockeyligan är för att spela med 14 lag i elitserien också. Endast två eller tre lag är emot. Varför har vi då inte 14 lag i serien?  ;)

Det är klart att Modo var kreativa, men det satte tydligen så mycket press på de andra att de godkände inofficiellt Modos lösning. Då kan man nämligen fortsätta hävda att inga lockoutspelare är med. Säkert inte optimalt för Loob, men bättre än alternativet...

Kommentera

Bragd-Birger: Vi får väl se om Pålsson och ersättaren spelar i samma match under säsongen...
Kommentera

arnio: Gör de det så har det förvandlats till ett långtidskontrakt.
Kommentera

NuMo:Så sant. Det är vattentätt.
Kommentera

J F K: Modo verkade ju också väldigt måna om att tona ner sitt eget svartfoteri. Så: man röstar, gnäller, går emot och tonar ner. Väller det in nhl:are nu tror jag inte Modo är nöjda.
Kommentera

Sawchuk: Ja, man sa så inför denna säsong vilket fick mig och andra att lyfta på ögonbrynen i och med att det var tvärtom förra året. Inte vet jag om det är så att Uffe ville prova att ta hand om backarna och försvarsspelet själv eller om det helt enkelt är så att man sa fel.

Oavsett så tycker jag att det sett bättre ut de sista matcherna och eldprovet lär väl komma ikväll då seriens bästa lag kommer på besök.

Kommentera

Bragd-Birger: Jag tror inte Modo har det minsta emot många NHL-spelare. Man har fått det till en punkt där man inte framstår som en "bad guy". Väller det in spelare (förutom en spelare i Frölunda för Olimb) så åker nog laget som gör det på mycket mer kritik.

Kommentera

J F K: Tveksamt. Överenskommelsen är ju bruten, och då är det bara att köra.
Kommentera

Funderar på en trippel på oddset idag (unibet)

Med följande matcher:

AIK - LHC  (2.25) - 2

LHF - FHC (1.70) -  1

SAIK - BIF (3.5) -   2

Med ett totalodds på 13,39 så är väl en hundring inte för mycket eller otänkbart på detta scenario

Kommentera

Bragd-Birger: Och Ritola går rakt in i fjärdekedjan, ser jag. Snacka om LÄKNINGSCHOCK ! Som en blixt från klar himmel kom en positiv prognos i går, och nu spelar han.

Avd. I-Modo-kör-vi-öppna-kort.

Kommentera

Bragd-Birger: Vilket mirakel :)
Kommentera

MODOJohan: Jo, jag kan tänka mig att Uffes haka hängde ner till knäna när han kom med trunken till matchvärvningen.
Kommentera

Bragd-Birger: Halleluja! 

Frågan är bara, vad gör han i 4e? Iofs kanske Uffe vill att det ska bli offensivare i den kedjan. Men då är frågan.. vad gör K-Fop där? 

Kommentera

Bragd-Birger: Trodde du skulle komma med två punkt-tecken till efter den där meningen ;-)
Kommentera

MODOJohan: spara pengarna i stället
Kommentera

Modo spelar riktigt bra, men lite bättre effektivitet vore önskvärt.

Kommentera

Ser bra ut än så länge! Fortsätt i detta tempot så blir det 3 poäng!
Kommentera

Patrik Källstr:Vad fan håller dom på med i PP idag.Dom kan inte lägga en passning rätt då..
Kommentera

Bragd-Birger: Hade det bara varit att köra så skulle lagen ha plockat in spelare redan nu. Frölunda i första hand, men att tro att Loob och de övriga skulle stillatigande acceptera att andra fyllde sina lag är oerhört naivt. Dvs, de övriga anser det vara ok att Modo tar in Steen istället för Påhlsson...
Kommentera

Gusse: Märkligt i sig att Modo är så dåliga i PP efter att ha varit väldigt bra senaste matcherna, men å andra sidan är man riktigt vassa i 5-5. Bästa perioden såhär långt i serien.

Ritola ser förvånansvärt bra ut redan. Jag trodde han skulle behöva längre tid på sig att hitta tempot osv. 

Kommentera

Jag har fortfarande inte kommit överens med datorn ang. webbradio så grabbar.... Hur ser det ut? :)
Kommentera

Berka: Modo tryck men värdelösa Ppn!
Kommentera

Patrik Källstr:  AAHHH Nu funkar webbradion på mobilen iaf ;)

jaha kul, kanske har vi bra chans på poäng i kväll då?!

Kommentera

J F K:

Det ser riktigtriktigt bra ut, framförallt i fem mot fem. Vi lirar för mycket och det blir en pass för mycket allt som oftast. Men samtidigt signalerar ju det gott självförtroende.

Bra rörlighet.

Kommentera

NuMo: Känns faktiskt som att kämpa segern mot rbk har gett nån form av självförtroende, klart steens intåg är av stor vikt oxå såklart men jag tror att efter den halvknackiga starten så var det viktigt att kunna studsa tillbaka från frölundamatchen och ta en kämpaseger.

#höjerMoralen#modo#viktigt

Kommentera

JAAAAAAAAA PP mål Spina!
Kommentera

Spina! Det var på tiden i PP. HV hinner inte med i svängarna.
Kommentera

« · 1520255