Frisco:
Ingen Enström tyvärr.
Modo verkar invänta hur andra klubbar reagerar. Synd att dom allra bästa spelarna sakta men säkert försvinner till andra ligor medan vi får nöja oss med spelare som Almtorp, K-fop, Nygren, Liwing och liknande...
Nåja, vi har ju Elitseriens bästa spelare i truppen nu i varje fall.
Sawchuk:
Förövrigt har vi fyra av tio spelare på listan med sämst plus/minus, Ahnelöv, Stehlik, Madsen och Kempe.
Aningen längre ner har vi även Skröder, K-Fop, Regehr och Torp. Hur var det med att "nöta försvarsspel"?
Nä, allvarligt så är det dags att sätta P.Andersson på Botniabanan med riktning Umeå...
Sawchuk: Jag tror att nästa sak som händer är att Frölunda plockar in Stålberg och eventuellt Loui Eriksson som ersättare för skadade spelare.
Frågan är om någon klubb vågar ta steget till att plocka in en spelare utan att hävda den rätten, utan att någon annan gjort det? I nuläget känns det tveksamt. Enström är trots allt svindyr att försäkra och kostar nästan som den toppback han är. Därför känner jag ingen jättepanik med att få in honom i laget så länge han är beredd att vänta på MoDo.
Kom ihåg att Kfop blev lanserad som fansens favorit i Canal Plus för ett år sedan. ;-)
Sawchuk: Delvis tycker jag att det är lite orättvist då Alsenfelts målvaktsspel nästan måste kategoriseras som "Force Majeure". Dessutom så har vi fler nya spelare än andra lag och givetvis får det konsekvenser i försvarsspelet tills det satt sig ordentligt.
Dock så håller jag med dig. Jag tycker att modo inte haft ett väl fungerande försvarsspel under tiden som Samuelsson och Andersson varit kaptener på skutan.
Wayne Gresky: Jag tolkar det som man bara kan plocka in ersättare för långtidsskadade nyckelspelare, så förutom Olimb har väl inte Frölunda någon de kan hävda? (Jag har inte koll på Kahnberg och de övriga skadade, men han blir väl inte borta så länge?)
Sedan håller jag med om att det kan mycket väl bli så att det räcker med dessa. LHC, FBK och de övriga utan direkta "hemvändare" vill nog gärna att det stannar så och gör en halvpudel.
Bragd-Birger: Problemet med Bäckström är att han också kostar en miljon kronor i månaden att plocka in. Jag tror att Brynäs gärna väntar med att plocka in honom. Alexander Steen å andra sidan kostar MoDo bra mycket mindre än vad Hagos kostar Timrå, gissningsvis är månadskostnaden ungefär en tredjedel.
Bragd-Birger: Att man tar in lockoutspelare för skadade nyckelspelare är Modos tolkning. Hockeyligan kom fram till att man inte fick göra det, men att ersätta skade nyckelspelare med en korttidskontrakterad spelare är vedertaget sedan förra säsongen. Då beslöt man att man fick göra så och Modo plockade in Hannula istället för Svartvadet och Jocke Eriksson spelade för LHC på samma premisser.
För övrigt. Begriper någon hur Skellefteå kan använda Erik Andersson på ett tvåmånaderskontrakt från LHC? Killen har ju kontrakt med Linköping över hela den här säsongen, så hur kan SAIK rättfärdiga det? De har ju inte ens någon back som har en skadefrånvaro på två månader.?
Wayne Gresky:Klingberg kan väl inte sägas vara en nyckelspelare? Då tycker jag att man drar det lite väl långt...
www.hockeysverige.se/blogg/robert-pettersson/13559858/modo-gor-inte-fel
Gusse:
Visst tjänar Modo på detta men som Modo supporter OCH hockeykonsument vill jag gärna se massor av de bästa NHL proffsen, både i Modo och andra lag. Jag missunnar inget annat lag spelare utan vill följa en så bra produkt det bara går, sen ser jag självklart helst Modo med bucklan när krutröken lagt sig.
qwerty: Stämmer det att P.Andersson har hand om Fw, hade jag helt missat i sådana fall. Hur fan tänkte man då, förebyggande?
Bragd-Birger: En majoritet av hockeyligan är för att spela med 14 lag i elitserien också. Endast två eller tre lag är emot. Varför har vi då inte 14 lag i serien? ;)
Det är klart att Modo var kreativa, men det satte tydligen så mycket press på de andra att de godkände inofficiellt Modos lösning. Då kan man nämligen fortsätta hävda att inga lockoutspelare är med. Säkert inte optimalt för Loob, men bättre än alternativet...
Sawchuk: Ja, man sa så inför denna säsong vilket fick mig och andra att lyfta på ögonbrynen i och med att det var tvärtom förra året. Inte vet jag om det är så att Uffe ville prova att ta hand om backarna och försvarsspelet själv eller om det helt enkelt är så att man sa fel.
Oavsett så tycker jag att det sett bättre ut de sista matcherna och eldprovet lär väl komma ikväll då seriens bästa lag kommer på besök.
Bragd-Birger: Jag tror inte Modo har det minsta emot många NHL-spelare. Man har fått det till en punkt där man inte framstår som en "bad guy". Väller det in spelare (förutom en spelare i Frölunda för Olimb) så åker nog laget som gör det på mycket mer kritik.
Funderar på en trippel på oddset idag (unibet)
Med följande matcher:
AIK - LHC (2.25) - 2
LHF - FHC (1.70) - 1
SAIK - BIF (3.5) - 2
Med ett totalodds på 13,39 så är väl en hundring inte för mycket eller otänkbart på detta scenario
Bragd-Birger: Och Ritola går rakt in i fjärdekedjan, ser jag. Snacka om LÄKNINGSCHOCK ! Som en blixt från klar himmel kom en positiv prognos i går, och nu spelar han.
Avd. I-Modo-kör-vi-öppna-kort.
Bragd-Birger: Halleluja!
Frågan är bara, vad gör han i 4e? Iofs kanske Uffe vill att det ska bli offensivare i den kedjan. Men då är frågan.. vad gör K-Fop där?
Modo spelar riktigt bra, men lite bättre effektivitet vore önskvärt.
Gusse: Märkligt i sig att Modo är så dåliga i PP efter att ha varit väldigt bra senaste matcherna, men å andra sidan är man riktigt vassa i 5-5. Bästa perioden såhär långt i serien.
Ritola ser förvånansvärt bra ut redan. Jag trodde han skulle behöva längre tid på sig att hitta tempot osv.
Patrik Källstr: AAHHH Nu funkar webbradion på mobilen iaf ;)
jaha kul, kanske har vi bra chans på poäng i kväll då?!
J F K:
Det ser riktigtriktigt bra ut, framförallt i fem mot fem. Vi lirar för mycket och det blir en pass för mycket allt som oftast. Men samtidigt signalerar ju det gott självförtroende.
Bra rörlighet.
NuMo: Känns faktiskt som att kämpa segern mot rbk har gett nån form av självförtroende, klart steens intåg är av stor vikt oxå såklart men jag tror att efter den halvknackiga starten så var det viktigt att kunna studsa tillbaka från frölundamatchen och ta en kämpaseger.
#höjerMoralen#modo#viktigt