1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507829 inlägg · 4106 ämnen

MoDo - Hv71 8/1

« · 365544 · » Till forumet

Sv: MoDo - Hv71 8/1
scim: 2 av dessa 7 i sudden och en efter straffar. 3 fina pinnar till de våra.
Vore fint om din teori höll imorgon. Buss förresten?
Kommentera

Frisco:

Jajamen, ringde ner och reserverade biljetter idag!
Kommentera

scim: Härligt. Då ses vi i Curva Nord.
Kommentera

Frisco:

Det gör vi, eller i det som är kvar av Curva Nord. Vi ses föresten på Lördag också! (Livet är härligt när bussarna går åt rätt håll)
Kommentera

scim: Fantastiskt. Hoppas bara att du inte blir ensam på bussen.
Kommentera

Frisco:

Jag har iaf en kamrat med mig, så det ska nog gå bra. Sedan måste det bo några fler modoiter i Umeå (iallafall om jag minns rätt)
Kommentera

jenza:

Ja, men du, nu är det ju niopoängsvecka! Tvekar du?
Kommentera

knaskamilla:

Undrar just om jag kanske menade "tvivlar"?
Kommentera

scim: Hoppas bara att alla fattat att det är bussresa till Kempis.
Kommentera

Frisco:

Ingen hård marknadsföring på le hemsida le officiel i alla fall. Kanske det skulle läggas in ett reklamstreck á la Brynäs insamlingsstreck här ovanför i någon månad (alla bäckar små)?
Kommentera

Petey21: Hellström j:r, son till den legendariske o hårdföre yttern Tommy 'Tetto' H, i NSK's 1:st line. De va på den tiden Tomas Byberg spelade i NSK, innan han gick till MODO o tog SM-guld.
Kommentera

Frisco: Botniabanan lyft för backhoppare (för hockeuyn då?).

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=220271
Kommentera

Leksands supporterklubb Tokiga Masar skall polisanmäla HV71 för att de tog in för mycket folk på läktaren. När jag läste det fick jag flashbacks till den gamla goda tiden då The REDS hade en stark uppslutning, om jag inte missminner mig var det här någon gång slutet av 1993 eller början på 1994. Vi åkte till Umeå för att se Löven - MODO (matchen slutade 3-3) och hade tre bussar upp + massor av bilar.

Det hela slutade med att man tryckte ihop allihop på samma sida, på den tiden bestod ladans läktare av en trä och metallkonstruktion. Läktaren var gjord för 300 personer men vi var lätt 500-600 där. Ansvariga i hallen var rädda för att läktaren skulle rasa, framför allt då MODO gjorde mål och hela läktaren svajade under klackens rytmiska hoppande. Till slut blev de så nervösa att de förbjöd oss att hoppa på läktaren.

Anmäla det till polisen? Aldrig.

Antalet stopp för pisspauser under de tio milen hem efter matchen: 8
Kommentera

Poffa:

Lustigt att det är just HV71 som ska polisanmälas. Jag minns en gång i tiden när The REDS (och fler supporterklubbar med dem, har jag för mig) beslutade sig för att inte åka till Jönköping p.g.a. deras farliga läktare... (Du får rätta mig om jag har fel, AM.)
Kommentera

knaskamilla: Tror inte det var tal om någon bojkott direkt, men vet att det var struligt förr också.
Minns bara när vi var ett gäng som åkt minibuss ned till en kvartsfinal tror jag, ståplats var så fullpackad att man inte kunde röra sig. Det var verkligen toktrångt men ändå så stod där några nitiska vakter och skrek att vi skulle packa ihop oss. Det slutade med att några ställde sig under läktaren i två perioder och tittade på en tv i stället.
Tydligen var vi inte de enda som drabbats.
Problemet togs upp på ett supportermöte som jag var på och HV71 lovade att aldrig mer släppa in mer folk än som rymdes..... och det där hände 1995 tror jag.
Kommentera

AM:

Att stå i hallen och titta på TV i stället för att kolla på matchen live från läktaren ska vara populärt igen, har jag hört...

Lustigt att du skrev bojkott - jag valde att inte använda det ordet, för jag tänkte att det nog inte var någon bojkott... ;)
Kommentera

Poffa:

Helt rätt av TM, men det man verkligen skulle vilja se är en oberoende organisation som kontrollerar samtliga arenautrymmen i stora lagidrotter i Sverige, sätter upp ett regelverk och sedan har rätt att utdela straff/förbjuda laget att spela på hemmaplan under en viss tid för de överträdelser som görs av klubbarna.

I länder där folk har dött på läktare brukar det förr eller senare komma liknande lösningar...
Kommentera

Björn VII:

Ääh. Helt rätt? Jag tycker det verkar småaktigt. Räcker det inte med att HV får en tillsägelse av Ishockeyförbundet och att man tar det den vägen, skall det verkligen behöva dras genom rättssystemets tunga kvarnar?

I så fall skulle MODO ha polisanmälts i emllandagarna för matchen hemma mot Malmö. Åfisijella publiksiffran var 5200 (lapp på luckan) men internt så sas det att det var kring 5500 som var inne i Kempis.
Kommentera

Poffa:

Det är ju det som är grejen, regelverk saknas och polisamälan är enda utvägen om någon inte vill att en klubb ska komma undan med en ryggdunkning från förbundet. De krav som idag ställs på arenorna kontrolleras av någon förbundsgubbe som får sig en gemytlig fika och sedan bockar i de rutor han ska bocka av.

Hade regelverket funnits och straffet kommit i form av böter eller flyttade hemmamatcher så tar inget lag in för mycket folk, och det hade aldrig byggts några läktare med 40 graders lutning.

Med ett av världens hårdaste kvällstidningsklimat så hade väl t.ex. resultatet om bortaläktaren i Umeå rasat blivit att man börjat ringa hem till någon guljacka där och frågat hans/hennes barn varför deras förälder var en så ond människa.
Kommentera

Björn VII:

En polisanmälan av händelsen i Jönköping är inte rätt väg att gå i så fall. Om nu HV skulle befinnas skyldiga så får de möjligtvis böter, en domstol kommer aldrig att dela ut straffen "flyttade hemmamatcher".

Jag tycker det är pinsamt att anmäla, jag. Ta det inom förbundet istället och låt bestraffningen komma den vägen.
Kommentera

Poffa:

Nope, men en domstol kan komma att känna sig vara tvingad att döma klubbledare till långvariga fängelsestraff den gången vibrationen i en bortaläktare leder till att den rasar, eller den gången Linda, 7 år, fick en 100-kilos fyllgubbe i huvudet från 12:e bänkraden.

Detta pga förbundet inte tar det på allvar, bevisen står upp i form av arenor som buggs och den typ av guljackor som man finner i Kinnarps, eller den mängd människor som lyckas ta sig in oräknade i Kempehallen när det officiellt ska vara fullsatt. Ingen av de här händelserna är ju nyheter och vad än förbundet hotat med så har ju föreningarna struntat i det.

Jag tycker då iaf att förbundet för länge sedan visat sin imkompetens att sköta sådana här ärenden och i första hand borde fråntas kontrollen av arenorna, innan det är dags för riktiga häxprocessrättegångar mot klubbledare som egentligen bara ville ställa ett bra lag på isen.
Kommentera

Björn VII:

Den dagen detta inträffar kommer de säkert att utdöma de straffen, men bara för att 150 personer mer än tillåtet stod på läktaren i Kinnarps så kommer det inte vidtas några åtgärder från domstolarna. En sådan polisanmälan kommer förmodligen inte ens att leda till domstol utan snarare till "nerlagd förundersökning, brott ej styrkt".

Nä, skall man i första läget kunna göra något åt detta så måste man gå via förbundet, sedan att de inte heller klarar av det är en annan femma. Då får man helt enkelt börja med att få till riktig tillsyn och i nästa steg kolla upp Kinnarps, Kempehallen och allt vad arenorna heter.
Kommentera

Poffa:

Jag lämnar bedömningen till Kickan eller valfri som känner sig manad. :-)
Kommentera

Björn VII:

Buggs och imkompetens? Hmm...
Kommentera

knaskamilla:

Det är ett väldigt smalt tangentbord, jag ska publicera en bild på det senare ikväll om jag inte blir MoDorerad.
Kommentera

Björn VII:

Tsk...det brukar låta så... Själv sitter jag nästan så att handlederna nuddar varandra när jag skriver på den här datorn, men inte stavar jag fel på det där viset för det. Två stavfel i samma inlägg! Ojojoj...
Kommentera

För att komma med något helt irrelevant:

Kvällens domherre och hans två sånglärkor:

Kempehallen MODO Hockey - HV 71
D Rådbjer Ulf Tumba
L Nilsson Klas Umeå
L Andersson Åke Husum
Kommentera

Poffa:

L Andersson Åke Husum, den var svårtippad...
Kommentera

jenza:

Klas Nilsson är väl inte sådär jättesvårtippad han heller.
Kommentera

knaskamilla:

Näe men dock lite mer svårtippad än vår gode Åke.
Kommentera

Mot Kempehallen!

Vad, vad, vad var det, Ååååh Peter Högardh! För övrigt tror jag att Hedman gör sitt första mål idag. Detta i tom kasse då HV jagar kvittering. Matchen? Den slutar 4-2 till MODO.
Kommentera

Poffa: Men vad faa* håller Pirro på med.

Nu kör han Hellström i fjärdekedjan emellan Almtorp och Gästrin.

Sätt in honom istället för Green. Hedlund och Söderberg på kanterna. Herregud den kedjan kommer bli överkörd. Tre svaga spelare. IN MED HELLA SOM ÄR STARK SOM EN OXE!!!!!!!!!!!!!
Kommentera

AudibleGiraffe: självklart dog hela hockeyligan.se också. Helt stendött, och nu får man inte reda på nånting. SIGH.
Kommentera

AudibleGiraffe: Mm, samma här... ingen som har direktkontakt med templet?
Kommentera

Hawerchuk: www.oea.se har direktrapportering. Fast jag skulle INTE VILJA kalla det det. I en match var skotten helt otroligt höga men ändå hävdade den lille Öa rapportören att det INTE HÄNT NÅT I MATCHEN.

SIGH
Kommentera

AudibleGiraffe: 1-0! =)

1 - 0 PP1 MODO 7. DAMGAARD, Jesper
(14. HÖGARDH, Peter
15. SALOMONSSON, Andreas)
Kommentera

Jag blir så less... JAG VILL HÖRA MATCHEN.

Nån som vet om Hella fick lira trots att första perioden var en enda stor utvisning. Borde han fått så bra som han är på BP.
Kommentera

AudibleGiraffe: Nu funkas det!
Kommentera

Hawerchuk: Japp. Men jag hör dem inte säga Hellström nån gång!
Kommentera

AudibleGiraffe: 1-1 i power play för Modo, satan så tråkigt...
Kommentera

Hawerchuk: Vilka frilägen dom får, skärpning... Hellström på bänken hela matchen...
Kommentera

Hawerchuk: Hur fan kan man byta så att HV får två spelare fria ensamma mot Riksman i ett powerplay. USELTTTTTTTTT
Kommentera

Någon som vet hur det går för Oskar Hedman ikväll?
Kommentera

NuMo: Ingen aning. Hör hans namn ibland.
Kommentera

Fucken fucken fucken... nära nu! Utv HV.
Kommentera

Hawerchuk: Där kom det tippade. 1-2 hv. Lysande.
Kommentera

AudibleGiraffe: Enligt radion har HV mest puck och man ställer om livsfarligt. Nu är det bara att hålla tummarna.
Kommentera

NuMo: Helt otroligt dåligt...
Kommentera

3-1. Jag har ju inte fått sett allför mycket av MODO iår. men det låter ju fan inte bra..........
Kommentera

« · 365544 · »