1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

514497 inlägg · 4114 ämnen

MODO i Slutspel 2008 – Javisst, men När, var, hur?

« · 995952 · » Till forumet

MODO i Slutspel 2008 – Javisst, men När, var, hur?
Sv: MODO i Slutspel 2008 – Javisst, men När, var, hur?

zigge: Skulle HV välja Frölunda före Skellefteå? Vad har du trippat på? HVs publiksnitt i serien ligger 31 åskådare under max. Tror du att de skulle tänka på vilket lag som drar mest publik? Dessutom så chartrar de bara ett bekvämt plan när de ska upp till Skellefteå som den rika klubb de är. Det går snabbare att flyga dit än åka buss till Göteborg.Själv skulle jag givetvis välja Skellefteå i första hand, men det alternativet finns egentligen inte, därefter tar jag Djurgården, sen Frölunda och i sista hand Timrå. Det intressanta skulle inträffa om DIF blev femma. Då skulle det nästan vara en fördel att bli trea i serien. Sen är jag rädd att MoDo väljer Timrå om det står mellan dem och Frölunda.

Wayne Gresky @ The highest level Idag kl. 09:01

-----------------------------

zigge: Alla coacher kommer vara på plats i studion i Sportspegeln på söndag kväll.

Poffa @ Rundvägen Idag kl. 06:57

-----------------------------------------

Cyklob: Tjaa, med en hemmamatch mer så fixar ju det sig!!Nää, jag tror o hoppas sAIK. Tror INTE smålänningarna vill åka dit upp, samt riskera att inte spela för utsålt hemma, bättre då me VF för dem.Hur ska jippot bli i år? Ska coacherna simma omkring i ett läckande Globen, spela undervattensrugby elr vad? Eller leka blindbock mellan valbara lag?

zigge @ S:a Westinland Igår kl. 23:54

----------------------------------------------------

Modoante: Inte säkert att Hv kommer välja Skellefteå men det lutar väll åt det. Om det är något som talar emot så är det väll dom långa resorna. Men Jag glömde nämna Dif jag med och där vet ju alla hur det brukar vara :) Modo vinner alltid hemma och förlorar alltid borta :).

Cyklob @ Sundsvall Igår kl. 23:02

-------------------------------------------------

Paddan: Timrå skulle nog passa Modo sämst, eftersom dom är så otroligt jämna och där spelar det ingen roll om man har hemma fördel eller inte. Så gärna Frölunda/Skellefteå :).

Cyklob @ Sundsvall Igår kl. 23:01

-----------------------------------------------

Paddan:Ser helst Skellefteå som kvartsfinalmotståndare.Med eftersom Hv förmodligen väljer dom så får jag säga Djurgården.

Modoante @ Härnösand Igår kl. 22:59

---------------------------------------------------

Paddan: Jag säger Skellefteå.

Poffa @ Rundvägen Igår kl. 22:40

-----------------------------------------------

Lumber Jack: Så kan vi då konstatera att MoDo som sämst blir fyra i elitseriens grundseriespel säsongen 2007-2008. Vilket lag vill vi då helst möta i kvartsfinalen. Jag skulle säga Frölunda... eller Timrå.

Paddan @ Krokom Igår kl. 22:37
Kommentera

Jag tror lag 5-8 väljs i denna ordning:
1. DIF
2. SAIK
3. TIK
4. VF
Kommentera

Tycho:

SAIK, DIF, TIK, VF tror jag.

Vad är status på finnarnas skador?
Kommentera

shinzawai: Någon är väl redan tillbaka och ett par är på rehab tror jag.
Kommentera

shinzawai: Jag tror inte HV väljer Saik pga resorna...
Pyörälä, Carlsson, Hynning och ev Pärssinen spelar på tisdag. Vet inte med Moe som klev av på värmningen senast.

Erik Andersson och Hedström borta resten av säsongen...
Kommentera

Tycho: Det tar väl bara en dryg timme att flyga till Skellefteå? Vad är avskräckande med det?
Kommentera

Wayne Gresky: Kostnaden? Jag kan tänka mig att HV känner sig rätt så säkra på att gå vidare oavsett om de väljer SkAIK eller DIF. Och två resor till Skellefteå är nog, totalt sett, 300 000 dyrare än två resor till Stockholm.
Kommentera

Poffa: Det ska väl vara den småländska snålheten i så fall. Rent ekonomskt så står sig ju HV så bra att några hundratusen kronor hit eller dit knappast borde spela någon roll i jakten på ett guld. Jag skulle kalla det direkt korkat att låta annat än det ekonomiska styra. Sen återstår det ju att se om DIF kommer sjua, det är allt annat än säkert. Kan du se dem välja Frölunda och Timrå också?
Kommentera

Wayne Gresky: Sportliga styra ska det vara.
Kommentera

Wayne Gresky: Nej. Jag tror HV rankar troliga lag att få välja mellan i denna ordning:

1. Södertälje
2. Djurgården
3. Skellefteå
4. Timrå
5. Frölunda

Och där rankar jag Djurgården högre än Skellefteå av en enda anledning, kostnaden för resorna.
Kommentera

Wayne Gresky: Nja, du får nog räkna med 2,5-3 timmar om du inte chartrar eget plan. Sen är väl inte plantätheten så stor till Skellefteå heller. Sen är det resor till och från flygplatserna som också tar tid.

Skulle jag vara HV skulle jag helt klart välja DIF istället för SAIK.
Kommentera

Poffa: HV har tagit 11 av 15 möjliga mot Frölunda i år.

Varför får SSK vara med som möjliga men inte vi?
Kommentera

Poffa: Tror inte att varken SSK eller Mora tar in 5 poäng på tre matcher...
Kommentera

Stigsson: För att ni har för taskig målskillnad. ;-)
Kommentera

Tycho: Klart att de chartrar.

Sen är det svårt att veta vilka lag som plockar poäng. Det beror väldigt mycket på hur mycket motståndarna har att spela för, vilka spelare de vilar etc etc...jag vågar inte gissa vilka som vinner vad men jag är tveksam till att HV pressar sig till sitt yttersta.
Kommentera

Wayne Gresky:

Jag gillar bilden överst i artikeln!
Satt just och läste artikeln när jag hoppade över hit en sväng, och såg att du pushade för samma sak.
Kommentera

Wayne Gresky: Jag får banne mig ståpäls. När jag läser rubriken "MODO mot världen" minns jag hur löpsedlarna såg ut dagarna efter den där berömda matchen då Werner och AllabordevarasomAlavaara fick frispel.

"Vi mot Världen" - "Världen är emot oss"

Jag kommer också osökt att tänka på vad Kapten Norlin sa till oss, den där kalla höstdagen då vi kört ner en PBV401 (Ja, den heter faktiskt 401) i en myr och vi stod där och skottade gyttja för att komma loss. Från taket på sin bandvagn sa han med hög röst:

"Pojkar, nu är förspelet över. Från och med nu kan inget stoppa oss."

Att en av mina vagnskamrater fick springa 500 meter över myren för att han svarade "förutom en jävla myr", kan vi tala lite tyst om.

SLUTSPEL!!!
Kommentera

Poffa: Dock utan Timander i kvartsfinalspelet. Ledbandsskada som förhoppningsvis kan övervinnas med ett specialskydd. Men hoppas inte för mycket.
Kommentera

Nyström säger:

DET TALAR FÖR MODO
1På topp har man fortfarande Sveriges bästa hockeylag.
2På topp är Karol Krizan fortfarande elitseriens bästa målvakt.
3Det här laget är garanterat bäst när det gäller.

DET TALAR EMOT MODO
1Blir Krizan skadad är det kris.
2Man har hela säsongen haft en förbannad otur med skador.
3Man kan bli lite för defensiva och backa ner i knät på Krizan.

MINA TRE FAVORITER I modo
* Per Svartvadet. Jörgen Jönsson var kung i playoff 2006, Svartvadet var ännu bättre 2007. Större än så blir det inte i elitserien.
*Mattias Timander. Kunde knappt gå under finalspelet i fjol. Ändå spelade han hockey av världsklass.
*Niklas Sundström. Jodå, trots att han gnäller på domarna för mycket.
...MEN HAN MÅSTE SKÄRPA SIG
h Fredrik Warg. Har bara varit okej, jag hade väntat mig mer av honom.
Kommentera

bisterfinnen: Lite statistik inför det där med "Vem ska vi kanske välja"

DIF: 2 hemmamatcher, 2 vinster, 10-8 i målskillnad
3 bortamatcher, 0 vinster, 3-11 i målskillnad

FHC: 3 hemmamatcher, 1 vinst, 7-8 i målskillnad
2 bortamatcher, 0 vinster, 4-12 i målskillnad

SAIK: 3 hemmamatcher (1 ospelad), 2 vinster, 6-2 i målskillnad
2 bortamatcher, 0 vinster, 2-5 i målskillnad

SSK: 2 hemmamatcher, 2 vinster, 8-5 i målskillnad
3 bortamatcher (1 ospelad), 1 vinst, 5-4 i målskillnad

TIK: 2 hemmamatcher, 1 vinst, 2-4 i målskillnad
3 bortamatcher, 2 vinster (1 vinst efter OT), 10-7 i målskillnad
Kommentera

Paddan:

Men vad är facit då, kan det vara så illa att det är TIK eller SSK vi borde möta?
Kommentera

knaskamilla: Facit säger "Färjestads Bollklubb". Men för att göra Björn Borg glad säger vi väl Södertälje.
Kommentera

Paddan:

Men gör du inte SAIK ledsna samtidigt då?
Kommentera

Det känns som att ni är i fel tråd, pojkar. Själv hoppas jag verkligen att vi slipper Timrå. Blir det dem vinner de med fyra raka, sen spelar de sig lätt till finalen där de vinner guldet utan problem. Jepp. Kommer att bli en tragisk historia.

Enda fördelen med TIK är att jag skulle kunna se matchen på tisdag live.
Kommentera

knaskamilla: Jag vill inte möta Timrå förrän i semi, för då kanske jag till och med kan åka med bussresa från Krokom.
Kommentera

knaskamilla: Äh skitsnack. Ni väljer oss för att ni är säkra på att Vinna o gå vidare.
Kommentera

Hahl Bundy:

Jag väljer inte alls. Hade jag fått välja hade vi mött Skellefteå. Vi spelade ju en härlig 0-0-match mot dem igår, den gav verkligen mersmak.
Kommentera

Paddan: Kan bara hålla med ser hellre en semifinal mellan Modo-Timrå än att vi ska mötas i kvarten i år igen.
Kommentera

knaskamilla: Hade jag fått välja hade jag valt KB i kvarten, Husum i semin och Kovland i final.

MODO kommer välja Timrå, om alternativet är Frölunda.

- Minimala resekostnader istället för 200 000 - 250 000 per bortamatch
- Fullsatt arena i alla matcher, med allt vad det innebär för övrig försäljning
- Mediabevakning i mängder

Nä, ett annat val än Timrå kommer väl få vilken tiopoängsekonom som helst att få utslag över hela kroppen.
Kommentera

knaskamilla:

Om LHC & HV vinner sina kvartsfinaler så kan vi inte möta TIK förrän i finalen, om vi nu inte väljer dom ikväll..

Och jag tror faktiskt att HV & LHC tar sig till semi utan problem, allt annat skulle verkligen vara en överraskning...
Kommentera

Poffa: Frågan är vilket som är lättast? Timrå eller Frölunda (i Frölundaborg!!!!)?
Kommentera

Frisco: Jag tror Timrå i Frölundaborg är lättare.
Kommentera

Poffa:

Trist med upprepning. Nåväl, inte mycket vi kan göra något åt. Hoppas någon bryter sig in och skär sönder den där förbannade trumman om vi ska möta Timrå, det är mycket trevligare att lyssna på en klack som Skellefteås en hel match än att lyssna på trumjäveln.
Kommentera

Frisco: Lättast? Det blir nog stentufft, vilket som. Men jag tror nog att Frölunda känns lite starkare och jag tror deras rutinerade rävar vaknar nu när det är slutspel.

Sedan påstod väl någon här inne att Timrå har bättre målvakt är Frölunda, något som jag inte vill hålla med om. Backlund har en benägenhet att vara släpphänt och kasta in puckar, lite nu och då. Något som Ahonen, allt eftersom säsongen gått, lyckats dra ner på.
Kommentera

Poffa: Äh, nu är allting klart. Jag har precis spelat in vår video för slutspelet, har lyckats hitta en tjej som jag tror kan bli en internationell superstjärna och hon fick uppdraget att sjunga.

www.youtube.com/watch?v=9HxBt0aQZkU&feature=related
Kommentera

Timrå har ett riktigt bra lag iår, men deras svaga länk är ju challe, han har ju inte lyckats skapa någon tygghet i försvaret vilket påverkat hela laget över hela banan. Så hellre de än vf.

Men jag kan tänka mig att hv skräller lite i sitt val av motståndar lag, inte alls säker på att skellefteå är deras självklara val. Jag skulle inte bli förvånad om något, inte ens om modo har möjlighet att välja skaik.
Kommentera

Poffa: Och lagom till slutspelet så verkar det som att det lilla som eventuellt kunde kallas för PP-spel har totalhavererat. Förstår fortfarande inte hur man klarar av att spela 5 mot 3 så många gånger och i princip aldrig skapa en enda het målchans.
Kommentera

Paddan: Och fortfarande ingen forward som i fem mot tre kramar bortre stolpen. Nä, stå en 4-5 meter bort istället. Undra om Shinza kan sätta ihop en video med 5 mot 3-sekvenser och skicka den till MODO?
Kommentera

Poffa: Dessutom kan väl du och Skinnkavajen hacka in er på mediakuben och presentera lite intressantare videor och häftigare grafikinslag. Kanske till och med att Alfred kunde hänga med på ett hörn med lite trevliga nostalgiglimtar.
Kommentera

Paddan: Jag vill producera en introfilm! Jag har inte materialet att göra en, och jag kan inte göra alla effekter jag "ser i mitt huvud" heller. Det vore grymt att bara bestämma att så här och så här ska det vara, med den här musiken osv.

Jag är till salu MODO!
Kommentera

shinzawai: " Jag är till salu MODO!"

Hockeyhora! ;-)

Det skulle dock vara intressant att höra lite om hur du tänkte dig det hela.
Kommentera

Poffa:

Du hann först...jag hade också tänkt använda det där fula ordet. =D
Kommentera

shinzawai: Och har du någon gång nämnt för de på kansliet att du har idéer och uppslag för en introfilm?
Kommentera

Poffa: Har du sett Skellefteås? Så likt deras som möjligt fast utan att härmas alltför mycket och med en tydlig MODO-prägel, typ en hybrid mellan deras och den vi hade för några år sen med ett inslag av shinzawai. ;)

Rätt musik, härligt ljus. Bilder på spelare som drar på sig utrustningen, lite brödraskapsstuk (se mitt senaste alster) för att Modofiera filmen.. You dig?
Kommentera

shinzawai: Eller så hyr vi in Dreamfield som gjort Skellefteås och låter dem pimpa oss också.

www.dreamfield.se/
Kommentera

shinzawai:

Vilken låt som ska användas till introfilm är klurigt, den ska vara lugnare än ut-på-is-låten men ändå vara något som väcker förväntan och helst reser ett och annat hårstrå på kroppen.

Rätt musik vid isanstormning har jag redan valt. Se länk!
Kommentera

shinzawai: Nu var det ett tag sedan jag såg Skellefteås i nyktert tillstånd, men jag tror mig minnas den.

För mig ser nog min lilla våta dröm om entrén ut på följande sätt:

Innan de kommer ut visas det på mediakuben en film som börjar med lite bilder på Alfredshems IK på Kempevallen. Sedan lite bilder från -79 i Kempehallen. Följ upp det med Foppas mål mot Malmö -94. Sedan bilder från nutid. Arenan när den byggs, bilder från slutspelet ifjol, naturligtvis bilder från guldet (jublet då slutsignalen går, folket utanför arenan på natten, torget dagen efter osv) och så blandar man upp det med lite bilder på spelare som Svarten, Susse, Salle, Timmy och Hasse. Till detta spelas någon tung, tät, bombastisk musik. Typ temat från The Rock, men ändå inte den.

När filmen är slut är det dags för entrén. Skrota stubben! Sätt istället upp lite flashig pyroteknik som de kommer in genom. Och då menar jag inte lite töntiga isfacklor. En rejäl smäll (typ den som var i Globen vid mål förut) precis då de kommer in och så startar någon häftig musik. Inte Heart of Hockey, för den är jag less på. Utan något som får blodet att pumpa och pulsen att öka på åskådarna.

Lägg till att man har lite laser-spottar (liknande de som bl a Kent använder under sina spelningar) som skapar lite snygga mönster på isen och på läktaren.

OCH, i samband med mål: Ett rejält jävla målhorn som ljuder. HÖGT!
Kommentera

Wayne Gresky:

"Vilken låt som ska användas till introfilm är klurigt, den ska vara lugnare än ut-på-is-låten men ändå vara något som väcker förväntan och helst reser ett och annat hårstrå på kroppen."

Den får väl vara så där lugn som introt till min Stomme-film, bara låten efter går att zappa till, typ.
Kommentera

« · 995952 · »