1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507739 inlägg · 4105 ämnen

MoDo - Leksand, bäst av 7

« · 1740837 · » Till forumet

Sv: MoDo - Leksand, bäst av 7
S-vikaren: Hoppas att du har rätt, det unika för Modo (även Leksand)är Arenan som är riktigt dyr. Se hur det gått För AIK, Timrå, Björklöven, rekonstruktioner och kk.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Det blir en rolig säsong, för nu kanske vi kan vinna en match då o då. Om nu inte Svarten lyckas ställa ett ännu sämre lag på banan.
I år hade vi ett lag anpassat för en mittenplacering i allsvenskan.

Undrar hur sugna tvillingarna är på att komma hem och spela i Knäckebrödhult, Lingonboda och Bärskogen.
Måste kännas enormt lockande...
Kommentera

Klas B: Okej, killen med kollen.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Alla har gemensamt att dom har överlevt. Vi ska också överleva.
Kommentera

S-vikaren: Såklart att ni överlever, Modo försvinner aldrig men man undrar ju vilket lag ni kan ställa på banan.
Kanske skröder lan stanna? Torp, Hedman? Ritchie?
Vad finns på juniorsidan att plocka upp? Förstaårsseniorer med potential?
Kommentera

Carl Lejonkräk:
Ja det blir faktiskt intressant....
Kommentera

Carl Lejonkräk: Skröder, Ritchie och Hedman är ganska säker på att dom stannar. Torp kanske också. Lär inte finnas några intresserade SHL-lag för hans del.
Tim Wahlgren är riktigt vass. Han tar plats i laget till hösten. Ullman bör ta plats i tredje backpar. Jesper Lindgren tar en plats i Modo om han själv vill. Men han lär välja Björklöven.

Ett troligt Modo 16/17. Prio ett är att bygga bakifrån. Ett starkt försvar med en bra målvakt.

Karlkvist - Ritchie - Ny
Nilsson - Ottosson - Öberg
Jakobsson - Wahlgren - Skröder
Ny - Ny - Ny

Hedman - Djuse
Torp - Carlsson
Ullman -

Ny målvakt
Bjurö
Kommentera

S-vikaren: Spännande faktiskt, Lill Wernblom då, debut i vinter?
Kommentera

S-vikaren: Inte lika säker på Djuse jag inte.
Men Torp vore bra att få behålla.
Hedman kan lätt få erbjudande från andra SHL lag. Stannar han, vilket jag tror, så visar han faktiskt Modohjärta på riktigt.

Men Djuse ut och in med en PP back. Ullman tror jag kommer göra det bra. Sen finns det säkert någon i J20 som kan kliva in.
Men fler än 2 nya backar ska vi aldrig behöva värva.

I mål kan vi ev. skicka Bjurö. Ta hem Olsson och värva nånting rutinerat och stabilt.

FW tror jag inte vi får behålla Karlkvist.

Men där lär måndag från J20 gå in.
Sen skulle det inte förvåna mig om vi har en viss Wernblom Jr som gör 20tal matcher nästa år. Men han ska såklart inte räknas in i grund truppen.
Får jag gissa värvas det 3-4 "kvalitets" spelare. Resterande tas underifrån.
Kommentera

Monno: Fick lov att kika EP för att komma ihåg namnen.

Men vi har ju Runesson på backen som ändå borde funka på AS nivå.

Johan Lindholm borde även han funka. Gjorde det bra när han fick chansen tidigare.

Sen har vi väl Modoiter lite varstans ute i Sverige?
Kommentera

Är det Leksands IF eller Leksands kommun som pröjsar den där fallskärmen på 6 miljoner till Modo nu?
Kommentera

MODOJohan: Det är kommunen.
Kommentera

Monno: Carlsson verkar vara klar för Almtuna
Kommentera

Carl Lejonkräk: om man inte går upp på direkten slutar det nog med att kommunen får köpa arenan, vilket är bra för Modo i långa loppet men knappast för skattebetalarna.

Tror Modo's hopp står till ett gäng juniorer samt ett antal lag i SHL som knappast hör hemma där.
Karlskrona, Örebro och Växjö tror jag inom nåt år kommer närma sig kval.
När det väl vänder för dessa klubbar och börjar gå utför tror jag intresset kommer sjunka som en gråsten, sponsorer hittar andra klubbar att satsa på(fotboll) och privata finansiärer ledsnar och går vidare.
På så vis har Modo en fastare grund att stå på, för hockeyn kommer aldrig bli oviktig i Ö-vik. Aldrig.
Vi har den invävd i vårt DNA, det som sätter Ö-vik och den vackra men kalla obygden på kartan.
Ser framför mig ett återtåg vars lok består av gallerungar med talang i överflöd, och yngre spelare från orten som utgör en stomme. Kryddat med ett FÅTAL importer som faktiskt kan göra skillnad(till det bättre) och en norrländsk tjurighet och jävlaranamma som lägger ribban för arbetsinsatsen varje jävla byte..
Kommentera

Gusse:

Ja, vad tror ni. Har Skellefteå ringt till pappa Wernblom ännu?

Jag gissar att Albin Runesson, Johan Lindholm, Tim Wahlgren, Peter Öberg är de som blir kvar.
Jag tror inte ens Torp stannar.

Vi kommer att börja bygga vår trupp med utgångsläget att det är Allsvenskans sämsta trupp, det är fakta.

Jag hoppas sportledningen fansen och kommunen förstår allvaret i situationen.

För er som tror ( inklusive Byberg) att det bara är att mata upp talanger som Allsvensk förening måste jag citera mig själv.
Carl Grundström, Sebastian Aho, Sebastian Olsson, Axel Ottosson, Daniel Rahimi, Nils Andersson, Gustav Possler, Lucas Wallmark, Anton Öhman, Isak Stenlund, Ädelgran, Alexander Hellström, Jesper Lindgren m.f.l

Spelare som Löven som Allsvensk förening varit med och tagit fram, många de senaste åren. Hur många procent har man fått behålla.....NOLL!

Sawchuk: har Wernblom jr nån agent, eller är det Wernblom sr som sköter den biten?
Isåfall bör det finnas en chans att få behålla honom.
Kommentera

Nucky:

Lukas Wernblom står inför några jätteviktiga år i karriären.
J18 VM, J20 VM, med mera.

Tror ni hans pappa kommer tillåta att han tappar sitt försprång han har mot övriga jämnåriga talanger i Sverige?

Talanger som kommer börja känna på SHL-spel inom ett till två år i topplag i SHL.
Kommentera

Sawchuk: Vad är din känsla, kommer det gasas så gott det går för att återkomma snarast, eller blir det nu mer på långsikt.
Vi kommer in i ett läge där de flesta trupper mer eller mindre är spikade, så vad finns det kvar? Har man verkligen en spelarplan för detta nya läge, eller förutsatte man att Modo skulle vara kvar? Intressanta dagar som kommer.
Kommentera

Sawchuk: Möjligt. Men det lär inte ske i år. Pojken har ju inte ens börjat hockeygym.
Och inte vet jag väl om Elias Pettersson tappat så mkt på att spela i Allsvenskan?
Men helt klart, om en 2år när det närmar sig draft lär det säkert funderas på alternativ.
Dock är ju Wernblom i den kalibern att han knappt kommer spela här så länge att han gör någon skillnad. Han lär sticka så fort han är draftad.
Kommentera

Sven Tuta:

Min känsla är att går vi inte upp år ett kan det lika gärna ta 10-20 år.

Jag förespråkar Rysk Roulette. Gå All-In och bygg ett lag som skulle kunna ta SM-guld. Gör vi rent hus i Allsvenskan kommer publiken, blir vi ett mittenlag kommer hallen stå tom.

Bygdens söner får tömma spargrisarna för varenda krona kommer att behövas

Är det en kula i kammaren så dör man i varje fall med stövlarna på.
Kommentera

Klas B:
Vem har sagt att det är Leksands fel? Alla fattar väl att det ens eget fel om man har dåligt ekonomi.
Kommentera

Sawchuk: OM den dagen kommer att Lukas känner att han bör byta lag av en eller annan anledning så hoppas jag att han får syn på sin gamla gosekanin som han döpte till "AIK" och flyttar 23 mil norrut...😜
Kommentera

Tarasov:

Intervju med Charlotte i Värmlands Folkblad i somras angående om Modo ramlat ut redan förra året, gissar att situationen inte är bättre just nu.

”Det hade varit katastrof. Vi hade fått lägga ner väldigt mycket eftersom vi inte har det egna kapitalet. Jag läste en artikel med Leksand där de sa ”vi ska inte stressa upp utan bygga på sikt”. Inte en chans att vi kunnat göra det i Modo. Vi har inte nog med eget kapital utan hade direkt fått lägga ner damlag, hockeygymnaiset och så vidare. Vi hade behövt tänka så fruktansvärt kortsiktigt för att rädda föreningen. Hade vi varit nere i allsvenskan mer än ett år hade det varit ”hej hej kommunen – här är nycklarna”.
Kommentera

Sawchuk: Lite min tanke med. Finns nog stor revanschlust i föreningen. Det finns så mkt talang inunder ifrån så risken är väl stor att den påbyggnad man har börjat kommer att raseras. Vem kommer ihåg den som kom tvåa.
Gasa eller bromsa!
Kommentera

Modo.

The Heart of Hockey.

Jag vill påstå att Modo ÄR svensk hockey. Tillsammans med Brynäs, Färjestad och Djurgården. Och lite också Frölunda, HV och Luleå.

Men Modo är mer speciella än vi andra. Plantskolan i Övik har utvecklat många spelare till nivån bäst i världen och Modo är unika med legendstatus i alla länder där man spelar hockey.

Jag håller på Luleå Hockey. Och jag är stolt över att mitt lag får spela i Sveriges högste hockeyliga när den har ett lag som Modo. Det kommer vi snart att göra igen. Ligan är inte komplett förrän ni är tillbaka.

Välkommen tillbaka till Elitserien SHL, Modo. Ju förr dess bättre.
Kommentera

Klas B: Om du nu är ute bara för att provocera så kan du väl göra oss Modoiter en stor tjänst : Lämna sidan och kom aldrig tillbaka !!

Vi har haft nog med troll här under säsongen så vi behöver absolut inga fler och framförallt inte i detta läge !!
Kommentera

Sawchuk:
Ja det är lika bra att lösa arenafrågan direkt..
Kommentera

Sawchuk: Precis. Torp kommer nog spela Allsvenskt nästa säsong men då närmare sin hemstad Jönköping. Skröder? Nää han lägger nog skridskorna på hyllan nu. Öberg borde kanske skuta. Hedman passar nog på att åka utomlands.

Tyvärr så har vi inte heller så många starka återvändare att ta hem då många före detta juniorer kommer utifrån. Blir tufft att få ihop ett kag som inte kommer att harva i botten på AS
Kommentera

Sven.Savage: Bland det vackraste jag läst
Kommentera

Gusse: Bara att lägga hela fallskärmen på filpula
Kommentera

Gusse: jag skulle inte bli förvånad om Per Styf ingår i tränarstsben i A- laget nästa säsong
Kommentera

Gusse:
Om man får önska...

Backsidan
Hedman
Carlsson
Lindgren

FW
Wahlgren
Jakobsson
Ottosson
Öberg
Nilsson

Kan man behålla dessa en säsong så finns iaf nån form av "stomme", dessutom uppsida pp några av spelarna. Toppungdomar kommer vi tappa, men man kan kanske hoppas på skitet bakom
Kommentera

Sven.Savage: Håller med dig fullständigt Sven!
Kommentera

Magnus Rövarn : Mycket förändras här i världen. Framförallt för Modo just nu.
Men att Timrå skulle sluta vara lillebror kan ni glömma. :-)
Kommentera

Man måste nog hejda sig en aning vad gäller tänket att köra med nästan bara juniorer, om man vill ta sig tillbaka. Skillnaden mot seniorhockey är alldeles för stor, eller som någon skrev på ett annat forum, om svenska juniorlandslaget skulle spela i Allsvenskan skulle de bli ett mittenlag. Visst ska man absolut satsa på många juniorer från de egna leden, ingen tvekan om det, men det får inte bli FÖR många för det kommer tyvärr inte att hålla. Så trots mindre resurser måste man ändå försöka spetsa truppen, om man har som avsikt att ta sig tillbaka till finrummet.

Och apropå något helt annat, det talas en del om arenakostnaden. Den måste bli mer självbärande och nu om något måste man definitivt öppna upp den för fler andra evenemang. Mer konserter, events och andra idrottsevenemang (känner en del som exempelvis skulle vilja ha MMA-galor och liknande i arenan) skulle hjälpa en del. Nu blir det viktigare än någonsin att den inte står och kostar en massa pengar utan att användas till fullo. Det är trots allt en av landets bästa evenemangsarenor och borde användas som sådan.
Kommentera

Tarasov: Vill ni ha kvar AJ?? Är det inte mest käft på han och konflikter i trupperna både nu och i HV tidigare?
Kommentera

Tarasov: vad tror ni om AJFO?
Jag tror faktiskt de blir kvar. Hoppas verkligen det.
Framförallt AJ passar nog bättre med unga spelare där hans glöd och engagemang lättare smittar av sig.
Skulle tro att det kommer tränas sinnesjukt hårt i sommar ifall han blir blir kvar, och hoppas på att få se Wernblom och C.O redan nästa år.
Kommentera

Monno: Det ska spelas om det först :)
Kommentera

Carl Lejonkräk:
Jag vill ha kvar honom.
1: vi kan inte ha 7 tränare på lönelistan(det kanske bryts iom degradering)
2: för att uttala mig om konflikterna måste jag veta vad de beror på. Beror konflikterna på att han ställt krav? Var kraven berättigade? Ta exv Bert R och sätt honom i HV, det skulle kanske bli konflikter då med.
3: tycker hans "käft" med media verkar berättigat många ggr. En del grejer är dessutom med glimten i ögat. Utöver det så tycker han anstränger sig för att ge vettiga svar på journalisters frågor.
4: tycker oxå att laget blev bättre med honom, nu har han dessutom nåt att bevisa. I annat fall vad är vårt alternativ

I exv HV så hade han en konflikt med Mattias Karlsson... Samme Karlsson som i nån intervju prata om att det var så bra i HV för där betonades vikten av att äta rätt och sköta sin kost.... Det kanske man borde snappat på vägen som elitidrottsman med 100+ tkr / månad
Kommentera

Tarasov: Jag är övertygad om att samtliga kontrakt bryts, även på ledarsidan. Nuförtiden skriver man kontrakt för SHL och de har knappast någon klausul för nedflyttning inskrivna. Larry Huras, Henrik Gradin, Alaavara, Johansson och Olausson, deras kontrakt gäller med största säkerhet endast SHL. Vilka är de andra två?
Kommentera

Vart håller spud hus någonstans nuförtiden? Länge sedan man hörde nåt ifrån honom...

Det verkar inte som hans stam fortplantar sig längre. Han som skulle bjuda mig på kaffe. Undra om erbjudandet kvarstår?

Tillåt mig tvivla!
Kommentera

McFire:
Tänkte dessa plus 2 nya blir 7 st med kontrakt. Ok, skulle faktiskt föredra att AJ/FO får vara kvar om de vill
Kommentera

Klas B:
Aha du känner AJ personligen?
Kommentera

Tarasov: Jag är lite kluven till Johansson. Resultatmässigt har han ju misslyckats extremt som tränare egentligen? Hans "framgång" som coach är väl då han med SSK slutade på plats 12 av 14 och slapp kvala mot division 1, det är väl allt? I övrigt har han väl i stort sett endast misslyckats och fått sparken där han har varit?
Kommentera

McFire: Det är pinsamt hur AJ lyckades torska den här serien. Det är skamligt till och med. Men vi kan inte sparka ännu en tränare. Med Huras hade vi åkt i fyra raka (vilket iof hade varit mycket skönare). Det kan nog bli bra på lång sikt. Eller ja. Nu spelar vi ju i Allsvenskan och hela föreningens existens står på spel...
Kommentera

McFire: han var väl ändå rätt bra i HV?
Dom gick som tåget under hösten, men blev bara sämre och sämre efter jul dock.
Åkte i kvarten som dom alltid gör.
Han införde ett betydligt stabilare spel i Modo, men för mig är den stora frågan varför man KONSTANT förlorade de viktigaste matcherna?
Samma visa precis hela säsongen, utan ens en tillstymmelse till förbättring.
Vad beror det på?
Nån form av mental spärr är tydligt, men vad beror det på?
Vill AJ så mycket att det blir en belastning för spelarna, eller lyckas man inte få spelarna att ge de sista procenten?
Vad beror det på isåfall?

Var precis detta jag varit rädd för hela säsongen, att man inte klarar att stänga vare sig en match eller en serie.
Med alla chanser, stolpträffar och puckinnehav känns det mest som ett dåligt skämt att man inte lyckas vinna, men när det händer om och om igen så handlar det uppenbarligen inte om otur, eller partiska domare.
Det är den förbannade oförmågan att inte kunna sätta spiken i kistan, och stänga en match som man dominerat totalt.

Min egen teori är att laget är felbyggt från grunden.
Svaga målvakter och backar ger en osäkerhet som framkallar känslan att varje läge måste sitta, när man i bakhuvudet vet att man snart släpper ett mål bakåt.
På så vis blir frustrationen olidlig när man radar upp missar som man vet att man får betala för med ett baklängesmål i slutminuten.
Håller hårdare och hårdare i klubban för varje byte, stirrar mer och mer på puck för varje byte..
Kommentera

McFire:
Han har en del att bevisa, samtidigt har väl i princip bara fått ha HV en hel säsong som head, de blev iaf inte sämre då. Annars är ju Jim Brithen ledig såg jag, en gammal favorit, skåning dessutom:)
Kommentera

Dexter : Sparka? Menar du att kontrakten för Johansson och Olausson inte bryts nu när vi blivit degraderade till Allsvenskan? Personligen är jag helt övertygad om att kontrakten endast gäller SHL och upphör att gälla antingen omgående eller då kontrakten normalt sett går ut efter säsongen, dvs sista April.
Kommentera

Tarasov: det jag gillar med AJ är tempot på träningar, och skillnaden som blev i tempot på matcherna.
Kommer ihåg att det var samma sak i HV.
Dom var verkligen riktigt bra på höstsäsongen, matchade Skellefteå i just tempo.
Sen kanske AJ har andra brister som tränare, men måste nog vara närmare laget för att kunna avgöra det.
Kommentera

Nucky: Bra i HV? De åkte ju som sagt i kvartsfinal redan och det kan ju knappast ses som en framgång i alla fall? Han fick som vi vet inte ihop det laget överhuvudtaget och fick därefter sparken också.

Jag pratar om resultat här, Andreas Johanssons resultat som coach.

Han började ju som assisterande i Modo 2010-2011 och fick kvala även då, med ett på papperet riktigt bra lag för övrigt.
Därefter var han assisterande i FBK och spelade väl semifinal två säsonger, den tredje fick han sparken. Efter det gick laget för övrigt till final.
Då tog han över SSK som låg sist i Allsvenskan, de tog sig sedan från plats 14 till 12 och slapp kvala för att hänga kvar.
Säsongen därefter blev det som sagt HV 71 och ut i kvartsfinal, sparken efter säsongen.
Nu Modo, hur det gick behöver ju knappast förtydligas.

Det är inte direkt någon framgångssaga till tränarkarriär vi pratar om här när man ser till resultaten. Man måste naturligtvis väga in mycket annat också men sett till resultaten så har han varit ganska misslyckad.
Kommentera

« · 1740837 · »