1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507621 inlägg · 4105 ämnen

MoDo - Leksand, bäst av 7

« · 1741236 · » Till forumet

Sv: MoDo - Leksand, bäst av 7
Gusse: Jag tror tanken var mer mot att ha mer spelare med lokal anknytning. Inget säger väl att dom måste vara juniorer?
Ta en sån som Häggström. Det är en spelare som helt klart gör skillnad i allsvenskan. Men nu har han väl nytt med Malmö?...
Molinder är väl en annan. Men han är väl lite för dålig va? Eller vad har TIKarna för åsikter om honom?
Jens Westin är ju en annan.

Vi har ett gäng spelare ute i landet som har modo anknytning. Problemet är väl att de flesta har väl kontrakt...
Kommentera

Smurfen: Vilken typ av "hjälp" tänker du dig? Svartvadet har nu "hjälpt" till i två år och är den kanske enskilt största anledningen till att Modo nu inte längre är ett SHL lag.
Kommentera

Monno: Säsong ett i Allsvenskan får ni nog värva ihop i stort sätt rubbet utifrån och inte tänka så mycket lokalt, det får bli en långsiktig process. De flesta lokala förmågor står under kontrakt så det blir till att försöka locka hem dem en efter en men det kan ju ta åratal.
Kommentera

Gusse: men modo har ju ändå rätt starka j18/j20 lag. Vissa juniorer som annars hade lämnat kanske stannar ända in i a-laget nu när dom kommer få mer speltid. Samtidigt har ju alla shl-klubbarna egna juniorer som vill ha speltid så vi kommer ju inte att dammsugas på spelare.

Vi lånade ju alltid ut juniorer till allsvenskan där några gjort succé i klubbarna. Det är många klubbar i hockeyallsvenskan som har sämre kvalitet på juniorverksamheten än vad modo har.. Därför kan vi nog ta in några juniorer på positioner som andra måste fylla med värvningar utifrån (tex amerikaner utan hjärta för klubben).. och kan få pengar över till några spetsvärvningar.

Vi får inte heller glömma att vi har mycket kontakter i hockeyvärlden som kan gynna oss i framtida värvningar. Speciellt om man jämför med de andra klubbarna i allsvenskan.
Kommentera

Monno: Westin har tack och lov kontrakt, dock med shl klausul.

Molinder, ja vad ska man säga han har lyft sig rejält och sliter hårt i defensiven, men har även visat fina offensiva kvaliter under vissa glimtar av säsong, det jag tycker syns mest är att han i grunden även är en bra offensiv tvåvägsspelare, för han har som sagt under delar av säsongen visat upp offensiva kvalitet med ett bra spelsinne och fina passningshänder. På det stora hela en bra allsvensk tvåvägsspelare, som om han blir kvar här kommer bli riktigt viktig med sin rutin
Kommentera

McFire:
Ja de är fullt upptagna med sina karriärer, att hjälpa med pengar är bortkastat innan Modo visat att man kan använda dem
Kommentera

Carl Lejonkräk: Dyker nog upp många sånna dom närmsta veckorna!
Kommentera

McFire: Ekonomisk eller något annat som dom kan bidra med .

Känns som att vi supportrar och även näringslivet med stort Modo hjärta känner en jäkla stor revansch lust efter det som har hänt och jag är (efter man läst runt på olika ställen) säker på att många är beredda på att stötta föreningen med ex vis pengar.

Just därför känns som att dessa NHL lirare som också borde ha minst lika stort Modo hjärta som oss alla andra borde kunna bidra med något !
Måste ju blöda i deras Modo hjärta också tycker man.

Eller är jag helt ute å cykla tro ??
Kommentera

Gusse: Ja nu börjar raset ännu mer !

Han har nog blivit presenterad av Frölunda ändå trots om vi har varit kvar i SHL
Kommentera

Smurfen: Självklart. I veckan som kommer presenteras Possler säkert för Djurgården , Grundström presenteras när Saik spelat klart (kanske tidigare) Och sedan en efter en.

Jäklar vad jag hoppas att vi en vacker dag får känna känslan av att avancera en serie. Jag var lite för ung 1985 när vi gick upp förra gången.
Kommentera

Gusse: Inget kval 85 eller?
Kommentera

Gusse: Nä man är hyfsad less på att hela tiden som Modoit bara få negativa rubriker på kastad på en !!!

Tänk den dan vi får också lite glatt runt omkring oss , det har varit för mycket av skit rubriker och negativa nyheter nu ett par år.
Kommentera

Monno: Spelare med Modo-anknytning som vi har mött i HA finns också i B.la Johan Nilsson Karlskoga och Enström i Sundsvall.
Nilsson tycker jag personligen är bra på HA nivå.
Dom har också utgående kontrakt
Kommentera

Smurfen:

Lokala spelares hjärta för klubben är tyvärr överskattat, annars skulle vartenda byalag i fotboll lira i Allsvenskan.

Hjärta för klubben bygger man genom att skapa en kollektiv som bryr sig om varandra på ett sätt som bästa kompisar gör. Det gäller att hitta skickliga hockeyspelare och ödmjuka individer som är beredd att underkasta sig något som är större än dem själva. Vart dom kommer ifrån spelar mindre roll.

Ta en titt på kompanierna som stred vid Normandie, det var folk från hela världen som stred för en sak större än de själva. Det är omständigheterna som skapar hjältar.

Många av mina bästa vänner kommer från andra städer och många av dom jag retar mig mest på växte jag upp i samma stad som.

Under en resa till Chicago satt jag med en gammal man i United Center, det var under Black Hawks kräftgång. Han hade inte missat en match på närmare 40 år.

Jag frågade vad han tyckte om att det byttes så mycket spelare i lagen och att så få var från Chicago.

Han svarade, "It doesn't matter as long as they play for the crest on the chest and not the name on the back". Två år senare vann de Stanley Cup och startade en dynasti.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Det har väl alltid varit kval till Elitserien/ SHL? Tror man vann en kvalserie men är inte säker.
Kommentera

Sawchuk: Precis. Ingen kan ju anklaga Växjö för speciellt hemvävt lag när man vann SM guldet förra säsongen. Fast det hade ju Svartvadet också koll på. Han hade ju värvat hårt spelande spelare med mycket karaktär. OBS ironi
Kommentera

Carl Lejonkräk:
Försök behålla tränarna, FO kompletterar AJ på ett bra sätt. Jag tror att de är rätt personer för att göra Modo till ett topplag i allsvenskan. Klarar vi det inom de två närmaste säsongerna kan truppen sen superspetsas med bröderna samt Enström + Steen. Önsketänkande men det är nog det som krävs om vi ska komma tillbaka snabbt.
Kommentera

Gusse:

Så här mycket betyder lokal förankring, tro inte att Viktor Olofsson är unik i det fallet.

"Victor Olofsson har skrivit ett tvåårskontrakt med Frölunda och lämnar därmed Modo.
Forwarden menar att det var ett enkelt beslut att ta efter att Modo degraderats till hockeyallsvenskan."

Byggt på fakta från lag i liknande situationer tror jag nästa säsong kommer att se ut så här för Modo. ( Om dom inte väljer att gå All-In)

Nittio procent av spelarna i nästa års trupp kommer gemene man inte ha en aning om vilka dom är.

Publiksnittet kommer att hamna under 3000 med toppar mot Timrå och Löven samt riktiga bottennapp mot lag som Pantern där det lika gärna kan sitta 1500st på läktarn.

Försäljning och turism runt hockeyn kommer att minska med 75%

Missar man att gå upp första året kommer man att måsta trimma verksamheten ytterligare och om man inte konkar så kommer spelarbudgeten förmodligen att hamna runt 10 miljoner och då mina vänner tror jag att Modo likt Törnrosa kommer att sova i hundra år.

Negativt, Deppigt? Ja.
Verklighetsförankrat, tyvärr ja på den frågan också.
Kommentera

Sawchuk: Lite provocerande för min del att Victor redan är "grymt laddad" inför nästa säsong. Kanske kunde man ha hållt på nyheten en vecka till.

Kanske kan Modo locka spelare genom vara ett uttalat topplag. Spelare får chansen att spela i ett topplag som siktar på avancemang. Det lär locka spelare som vill högt upp i seriesystemet.
Dessutom har man Fjällräven Center med allt vad det innebär. Man behöver kanske inte vinna budgivningar genom att erbjuda högst löner.
Kommentera

Monno:

"Det behövs någon riktigt eldsjäl för att vända på den här klubben känns det som. Någon som kavlar upp armarna och verkligen vill framåt. En Käntää typ."

Inget vidare exempel då Asplöven spelar i division ett nästa säsong. Ni måste sikta högre än så. Det ni skulle ha behövt är såklart en Lasse the Almigthy J typ. Han har inget kontrakt nästa år och har sagt upp sig, slå han en pling vett ja!
Kommentera

McFire: du gör verkligen allt du kan för att missuppfatta, alternativt förstår du inte bättre.
Du verkar inte vara mentalt stabil, lackar ur på var och vartannat inlägg härinne.
Ska lämna dig och dina jävla issues ifred.
Kommentera

S-vikaren:

Det tog knappt två dagar att skaka av sig degraderingen.
Kommentera

Yoda Marklund:
Ja Lasse J. klausul om ang konkurrerade SHL klubbar gäller ju inte oss längre...
Kommentera

Sawchuk: Tror du man väljer att gå all-in eller lägger man sig på rygg direkt?
Bybergs uttalanden tyder på att man är beredda att avlida rätt omgående, men jag är inte säker. Vad tycker resten av föreningen? Profiler runt klubben osv.
Jag antar att det lär klargöras under veckan som kommer här, styrelsen skulle ha ett möte idag va? Å andra sidan är det ju Modo vi pratar om så det kan mycket väl ta fram till midsommar innan man bestämmer sig för vilken väg man skall gå.

Jag tror att chansen är liten att man går upp även vid en satsning, det är extremt svårt. Frågan är vad man har att förlora, man kommer som du säger att i stort sett tyna bort och dö ut oavsett om man går all-in eller inte.
Kommentera

Tarasov: Svartvadet brinner för det här och det räcker för mig. När man ändå håller på med rekrytering kan man ju kolla upp om det finns nån fler som brinner, finns nog många i Övik med omnejd. Kompetens är oväsentligt och framförallt resultat.
Kommentera

McFire:
Tycker att man ska försöka lösa arenafrågan med kommunen först, den frågan hamnar i deras knä oavsett. Löser man den biten så kan man gå vidare med det sportsliga.
Kommentera

jämtland: Ska det städas ska det göras ordentligt, man kan inte lyfta på mattan och undangömma skräpet där. Därför tycker jag att Svarten kan vara kvar i en överlämmningsfas och därefter avgå. Det får fan i mig vara slut på denna ryggdunkarmedley som klubben har hållit på med.
Håller med Sawchuk, ska vi tillbaka måste vi gasa oss ur det här. Intresset för klubben blir bara kallare ju längre vi väntar. Hoppas bara att klubben tittar på bl a AIK och DIF har gjort, Årets AIK med små medel lyckas som dom har gjort, varför? När DIF gick upp, vad var det som gjorde att de gick upp?
Och sist KHK, vad var det som gjorde att de gick upp? Vi kan fortsätta med Västervik, små medel men lyckas, lite Åshöjden över det hela. M a o gäller att vara smarta. Åter som Sawchuk säger kollektivet, alla måste trivas ihop brinna för det.
Det har vi hört hela säsongen men jag har fan i mig inte ens sett någon rök någonstans.
Kommentera

Sven Tuta: Håller med att han kan få vara kvar i en övergång till nåt annat. Att gå ut och legitimera sin egen existens och vilket bra jobb man gjort där man haft muntliga överenskommelser med spelare och ledare som nu inte blir sjösatt är löjligt.

Resultatet är vad det är. Att påvisa att det kunde varit annorlunda om man spelat sig kvar är fullständigt oväsentligt. Nej detta kommer jag inte kunna släppa under en lång tid framöver.
Kommentera

Sven Tuta: På många här låter det som att Örnsköldsvik skulle tappa allt hockeyintresse för att Modo spelar i allsvenskan?
Klart det kommer bli mindre folk. Men på vissa låter det ju som alla som höll på Modo i fredags inte gör det idag.

Va fasiken, vi har ju fan inge sämre förutsättningar än Leksand, KHK eller ens AIK. Får vi bara en ordentlig ledning så ser jag ingen anledning att klubben skulle sluta existera? Det kräver ju dock att vi har rätt personer i ledningen som sagt.

Om vi säger såhär. Vilken annan elitverksamhet finns det att sponsra i Ångermanland? Jämför bara med Timrå och Sundsvall...

Att lägga sig ner och dö och säga att nu är allt kört ser jag inte som ett alternativ.
Kommentera

Monno:
Här har du i alla fall en som inte tappat intresset.
Bör ju börja visa sig ganska omgående vad som är på gång i lednings leden.

-----------------------

Alfredshems IK till MODO HOCKEY
Klubbnålar och pins samling
alfredshemstillmodo.wordpress.com/
Kommentera

Om inte MoDo kommer snabbt tillbaka till SHL, så tror jag aldrig vi kommer att se ett SHL lag från Ö-vik igen. Därför tror jag inte att den långsiktigta strategin ska prioriteras, även om man måste förändra för att överleva på sikt. Återtåg omedelbart och därefter insikt om vilka influencer från amerikansk hockey som har bäring i norrländsk glesbygd. Jag har sett att man berört ngt av det på forumet och jag intresserade mig speciellt för en kommentar om yttre attribut - synnerligen relevant när man arbetar med en begränsad population (anser jag iallafall).
Kommentera

Snipan: Varför skulle vi aldrig få se Modo i SHL igen?
Bortsett från om dom stänger ligan förstår jag inte varför vi ALDRIG skulle komma upp igen?
Kommentera

Monno: Man ser ju tydligt behovet a en coach som får alla att dra åt samma håll. Melins AIK är ju ett bevis på det. Även Perra även om Melin så klart är en mycket bättre coach.

Tror verkligen Modo behöver en sån typ av coach. En spelarnas ledare. AJ är verkligen inte den typen, misstänker jag.

Frågan är vad som finns därute till er.
Kommentera

Monno: Det finns mycket hockeykultur i Ö-vik och den kommer inte att försvinna även om MoDo spelar i en lägre serie. Emellertid, så kommer intresset för MoDo utifrån att dala och man kan frukta att just denna process börjar som en lite sluttning och slutar som en klippbrant. Mao skulle det bli svårare och svårare att attrahera spelare. På sikt skulle talanger lika gärna kunna välja Löven eller Timrå. Jag tror inte på att det blir en stängd liga, men få SHL lag kommer att kvala med en schweizerost i målet och de kommer inte att vara i lika duktiga som MoDo när det gäller att hitta sätt att förlora matcher på.
Jag hoppas själv att jag är ute och cyklar med min kommentar, men jag fruktar att det kan vara så.
Kommentera

Zappaholic: Det är en REJÄL chansning ifall man låter Svartvadet vara kvar.
Ska bygga en helt ny allsvensk trupp med fingertoppskänsla han aldrig visat en tillstymmelse till tidigare.. Kommer krävas ett mirakel.

Nej bygg om, bygg rätt!

Det är nog lika bra att gå all-in nästa nästa år eftersom ekonomin ändå är rökt året därpå.
Man tvingar därmed kommunen att ta över arenan nåt år tidigare än vad som behövts om man snålar, men ser ingen direkt vits med att skjuta det framför sig när arenafrågan förr eller senare måste lösas iaf.
Kommentera

Snipan: Samtidigt kommer det varje år finnas förlorare från SHL som är lika stukade som Modo var i år.
Lag som Karlskrona, Örebro, Rögle och Leksand kommer harva i botten några år framåt.
Får se hur motiverade spelare och ledare är i framför allt de mindre klubbarna när resultaten uteblir och hockeyn i deras stad får tävla i uppmärksamhet med andra sporter.
Karlskrona tror jag är vår största möjlighet. Den klubben kommer inte hänga kvar i SHL i längden. De blir vår väg tillbaka.
Kommentera

Nucky: AIK höll väll på konka? Blev väl hjälpta av en miljadär som räddade klubben och slängde in en hel del pengar. Det var därför dom kunde anställa Melin bland annat. Även pengar till att värva hyffsade spelare som inte fått SHL kontrakt.
Vi får hoppas någon öser pengar över våran klubb. Blir vi ett bottenlag så kommer intresset snabbt att dö ut.
Kommentera

Nucky:

Vadå, han har ju bara fått två år på sig att öva på. Ge honom några år till så ska du se att det blir bra till slut. Jag menar, efter Pettersson och 29 misslyckade värvningar hittade han ju Filppula. ;)
Kommentera

Gusse: Läste i Allehanda om någon fastighetsmiljardär från Ö- vik, klubben ska kanske prata med honom ;-)
Kommentera

Gusse: Samma gäng som trodde att lif var för dålig tror nu att modo kommer tillbaks till shl. Det är möjligt därför allting är möjligt tills motsatsen bevisats. Detta lyckades lif göra.
Tvivlar på att vi kommer att få se modo i shl inom snar framtid. Rögle har bevisat att man kan komma tillbaks snabbt. Tik och löven har visat det omvända.
Men visst det handlar om vad man tror på och på vilka grunder man gör det.
Personligen ser jag ett stort bekymmer angående talanger som ska behållas. Saik ,Bif mfl lär inte vara ointressade av unga talangfulla modoiter.
Kommentera

jämtland: Det är nog bara att toksatsa som gäller, ni har de sex extra miljonerna år ett och sen försök att tigga ihop 10 mille så kanske ni kan ha en trupp värd runt 20 mille.
Kommentera

McFire:

Jag är inte så säker på att det är svårare att gå upp. Både Malmö och Leksand har ju lyckats. Malmö gick upp trots att man underpresterade en hel säsong.
Elitserien är sämre än förr och nu med än sämre bottenlag(13 och 14)
Leksand och KHK kommer att få det tufft. Bygger man ett LAG så är det inte alls någon omöjlighet.Och Örnsköldsvik kommun lär fortsätta skotta in pengar så resurser finns ju också.
Kommentera

Klas B: Det kan vara så att vägen fram till en matchserie mot ett SHL lag är svårare än matchserien i sig. Allsvenskan har många mycket kompetenta lag och att hamna topp två är inte lätt och att gå den långa vägen via olika play-off är än svårare. Allsvenskan är ett getingbo av den anledning att inga klubbar har mycket deg, trupperna ligger nog de flesta på runt 10-15 mille.
Kommentera

jämtland: Blir lite fel att använda oss som måttstock till hur snabbt man kan ta sig tillbaks, Har inte ens funnits en tillstymmelse till satsning från vår sida heller med tanke på att vi levt under konkurshot sedan dagen vi åkte ur. Får vi behålla Dahlén och Elias nästa säsong kryddat med några bra värvningar så kommer vi iaf få en roligare än på väldigt länge. Blir intressant att se vilken väg Modo väljer iaf och jag ser fram emot derbyn mot det rätta laget nästa vinter!
Kommentera

Carl Lejonkräk:
Givetvis är det tufft. Det är väldigt tufft.
Allt handlar egentligen om att ha ett Lag och komma in i ett flow i rätt tid vilket är omöjligt att bara beställa.Det har ju visat sig vara en fördel att tillexempel få spela förkval till ES och gå den vägen istället för att komma topp två.
Örebro slutade väll sexa i HA det året dom gick upp som et annat exempel.

Sen att man har rätt ledare. En ledare som sprider positiv energi men ändå har lugnet och kan matchcoacha och få laget med sig. inte en vrålkaxig dåre som bara förstör.
Kommentera

Sven Tuta: Tror Foppa är galen, och satsar vllt fö att återvända mot SHL
Han tolererar aldrg detta , hallen, staden m.m

Tän bara vad med pengar han plöjt ner mot Fjällräven center. Han accepterar aldrg detta. Tror det händer grejor med han vd rodret!!!
Kommentera

Robin Ztorken L:

Säg att pengarna finns för en rejäl satsning.
Vem och vilka ska man satsa på isåfall? importer funkar inte. Man kan ha en eller två sylvassa legoknektar det köper jag men det går inte att bygga ett lag av dom, det finns för många exempel på det. Man måste ha en stomme som verkligen bryr sig och kan göra jobbet. Så det man kan plöja ner pengar i är två svinbra importer samt en svinbra målvakt. Resten av laget måste man bygga med fingertoppkänsla på gott och ont.
Kommentera

Robin Ztorken L: Det vore otroligt vackert om Foppa kunde dra igång en insamling bland stenrika hockeyspelare med Modo som moderklubb och lite starka affärsmän likt Nyberg, Gummi Ove och Schultze. Utmana dem i media, blås på och gör nåt fett av det och kalla det "Vägen tillbaka - Heart of Hockey hör hemma i eliten"
Vanligtvis så är det ju de "vanliga" fansen som brukar skänka sina surt förvärvade pengar till sin favoritklubb men denna gång krävs mer och resurserna finns absolut.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Visst vore det vackert. Men samtidigt som man satsar och investerar mycket så ökar pressen för varje investerad krona, pressen som så många gånger satt krokben för olika föreningar. Som exempel de lagen Leksand haft och kvalat med, nu är ju kanske pressen nästan omänsklig där men det är ändå pressen som har satt stopp. Vid motgång blir hemmapubliken nästan till en nackdel och glädje byts ut mot ångest. Som i fredags, Leksand älskade läget och det var bara positivt medans det bara var ångest i modolägret. Det var skillnaden.

Så att få in glädje är ej att underskatta.
Kommentera

« · 1741236 · »