1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508324 inlägg · 4106 ämnen

MODO - Luleå 071004

« · 918200 · » Till forumet

Sv: MODO - Luleå 071004
Ett lag på isen. 4-4. Det räcker så.
Kommentera

spud: aa håller med! Om Luleå är ett skit lag så måste ju den här matchen betyda att Modo är lika dåliga :(
Kommentera

Rytter: verkar ju hopplöst detta.
Kommentera

Rytter: Är detta matchen som vi borde vinna men inte komemr att göra det? Så fort modo går ifrån målmässigt kommer luleå tillbaka trots att vi har hur mycket mer chanser som helst.
Kommentera

Rytter: Där fick Krizan lite revanch. Fin räddning med benskyddet på friläget.
Kommentera

Rytter: Konstig match, tycker modo skapar och skapar och spelar rätt stabilt trots att luleå gjort tre mål.
Kommentera

MorganaLefaey: Ja verkligen. Ska det plussas för en junior idag, så är det Forsberg, tycker han gjort en riktigt bra match så här långt.
Kommentera

MorganaLefaey: salle har assat till 2 kassar och fått se 2 lule kassar från utv båset.
Kommentera

Rytter: Det där skall han bara ta, men spelet får en ändå att hoppas på vinst.
Kommentera

Rytter: Helvete 3-3 skott utifrån blå. Såg inte otagbart ut för Krizan.
Kommentera

Rytter: Både LHC och VF verkar ha problem, ligger under mot Sädertälje respektive Djurgården.

Kan LHC bli en flopp iår?
Kommentera

Rytter: Oj Oj Oj vilka dragningar av Timmy!
Kommentera

Hawerchuk: Håller med. 2-2 speglar inte matchbilden. Tycker modo har börjat riktigt bra, snabba spelvändningar och tätt och trångt i mittzon för luleå.
Kommentera

Vilket underligt ljud det är på sändningen. Dovt på något sätt. Man får ingen känsla alls av matchen. Tråkigt.

En annan sak som är underligt är att det står 2-2. Hoppas Modo fortsätter med sitt fina spel efter första, då blir det en klar vinst.
Kommentera

spud: Ja det skulle jag säga att dom varit, Första ett skott i PP som styrs framför mål. Andra blir en luleåspelare frispelad i slottet och har i princip öppet mål att lägga in den i.
Kommentera

Rytter: Fortsätter Wernblom i samma takt med PP-målen så blir det 44 st iden här säsongen (bara i grundserien), måste vara någon form av rekord!?
Kommentera

Wayne Gresky: whatever make you happy.

har målen varit otagbara för krizan?
Kommentera

Vi byter tråd va killar?
Kommentera

Härlig start på matchen. 1-0 Werner.
Kommentera

knaskamilla: Några få platser till krängda till kvällens drabbning.

Sittplatser: 799 st
Ståplatser: 365 st
Uppdaterad: Idag 15:56
Kommentera

knaskamilla: Som sagt var, ert projekt kan vara undantaget som bekräftar regeln. men väldigt mycket pengar försvinner till saker de inte är avsedda för. Exakt hur det sker vet jag inte eftersom jag inte har någon djupare kunskap i ämnet än diverse artiklar, nyhetsinslag och dokumentärer givit mig. Bidrag och hjälp är dock ett område som är intimt förknippat med fusk och korruption. Det är väldigt tragiskt, men ett faktum. Det kan gälla bidrag i Sverige, EU-bidrag och EU-projekt, samt projekt i tredje världen. Där det finns mycket pengar och dålig kontroll finns det alltid skrupelfria människor som roffar åt sig.
Kommentera

Wayne Gresky:

Okej, då förstår jag hur du tänker. Jag tror att man klarar sig ifrån sådana problem genom att ha svenskar och "infödingar" som jobbar tillsammans på kontoren. I alla fall om man, som i vårt fall, skickar dit svenskar som verkligen brinner för saken och har lång ideell erfarenhet. Jag tror inte att det är särskilt många organisationer som bara samlar ihop pengar och sen skickar ner dem till något land för de infödda att förvalta. Eller missförstod jag "fattig lokalanställd"?
Kommentera

knaskamilla: Både och. Är du en fattig lokalanställd och får hand om mer pengar än du någonsin sett så är det nog helt mänskligt att dra lite fördel av situationen. Jag kan ju omöjligt uttala er om ert projekt specifikt, men i stort är det nog ganska vanligt förekommande.
Kommentera

Wayne Gresky:

Ja, så är det såklart. Men jag funderar på hur pengarna skulle kunna gå till korruption. Menar du att man som anställd för en biståndsorganisation tar pengarna för eget bruk i stället för att använda dem i det projekt de är till för, eller menar du att de som bestämmer i landet/staden myglar till sig pengarna?
Kommentera

Wayne Gresky: Det är detta som stör mig så fruktansvärt.
Det jag förväntar mig, om jag skänker pengar till välgörande ändamål, ÄR att mina pengar som jag ger verkligen kommer fram till de som behöver dom.

Det finns tyvärr så många som ockrar och skor sig på andras bekostnad, men som i samhällets ögon låtsas vara barmhärtiga samariter.
Kommentera

knaskamilla: Inte populär? Det är ju mer än 6000 biljetter sålda. 6000!!!
Kommentera

knaskamilla: Aftonbladet räcker inte man vill bli tagen på allvar i såna här diskussioner.

Korruptions vägar är oändliga, men jag orkar inte tänka ut ett konkret exempel. Problemet är väl snarare att alla i välgörenhetsorganisationerna ser saken på samma sätt som du. "Inom vår organisation förekommmer det ingen korruption." Därför bryr sig aldrig någon om att ta reda på hur det verkligen ligger till.
Kommentera

Wayne Gresky:

Det finns säkert fler fördelar än nackdelar med att kolla på nyheterna, men jag kommer mig aldrig för. Jag läser Aftonbladet, räcker inte det? ;)

Det är säkert så att insamlingarna har negativa effekter också, men ska vi helt sluta hjälpa p.g.a. det? De positiva effekterna LÄR ju vara större. Jag kan bara tala för min organisation, men där försvinner i alla fall inga pengar till korruption. Eller, svära på det kan jag inte göra, men jag förstår inte hur de skulle kunna korruption...eras. Kan du ge exempel?

Inte borrar vi några brunnar heller, för den delen.
Kommentera

Wayne Gresky: Ett exempel på att man kanske borde fundera lite mer över vad man stöttar.
Kommentera

knaskamilla: Det finns fördelar och nackdelar med att följa med i nyheterna. En konsekvens är iaf att man blir mer cynisk och inser att dessa insamlingar inte bara har positiva effekter och att bara en bråkdel av de insamlade medlen kommer de nödsatta till gagn. Även om administration är minimal i Sverige så försvinner mycket ut i korruption på den mottagande sidan.
Kommentera

shinzawai:

Näää...jag kollar faktiskt väldigt sällan på nyheterna. Men det där var ju läskigt. För att få ta del av pengar via Radiohjälpen ställs det ganska höga krav på organisationera. Man måste ha ett 90-konto, och för att få ett 90-konto får man använda max 25% av de insamlade medlen till administration. Inom Världens barn är det max 15%, såg jag nu.
Kommentera

knaskamilla: Inte sett nyheterna på ett par dagar?
Kommentera

shinzawai:

Hur hanteras de inom Sida? Jag har verkligen ingen som helst koll. (Däremot vet jag att för varje krona vi samlar in när vi gör insamlingar utanför Världens barn till våra internationella projekt lägger Sida till 9 kronor. Det känns ju bra.)
Kommentera

Hahl Bundy:

Jag vet inte. Eller, under insamlingen på hockeyn "vinner" man inget. Under TV-galan brukar man väl kunna ringa in och vinna bilar och sådant, tror jag? Sen brukar hockeylagen auktionera ut matchtröjor för att få in pengar också, då "vinner" man ju en matchtröja om man bjuder högst.

Det är väl egentligen mest känslan av att man med små medel kan bidra till att hjälpa dem som har det sämre än vad vi har det.

Men du har såklart rätt. Viktigast är inte att MoDo samlar in mer än Timrå gör, viktigast är att det blir en massa pengar till världens barn.
Kommentera

knaskamilla: "Pensionsfond till Foppa"

Haha. Det får mig att tänka på Hassansketchen för några år sen då Fredrik Lindström ringer Modos kansli. Han påstår att en kille stått på torget och samlat in pengar till Foppas sommarstuga. Lindström är ihärdig och vill försäkra sig om att hans hundring går till Foppas verandra och "inte smusslas in i ungdomsverksamheten" :D
Kommentera

Hahl Bundy: Vi får hoppas att pengarna inte hanteras lika dåligt som inom Sida bara.
Kommentera

knaskamilla: Ni får gärna vinna. Huvudsaken är att det blir plenty of stålar till barnen.
Kommentera

knaskamilla: Ok, de som är mest generösa, vad vinner dom?
Man brukar ju alltid kunna vinna en hel del material o div. annat bråte för att få folk att skänka en slant i dessa galor.

Fast i det här fallet är det väl äran.
Kommentera

Hahl Bundy:

Alltså. Det är ju bra att vara generös. Fast vi har tänkt att vi (MoDo) ska bli bäst i ES-insamlingen i år. Det håller inte om Timråsupportrarna visar sig vara generösare än MoDosupportrarna. Men nästa helg kommer det att stå en massa folk på stan överallt, då får ni gärna vara jättegenerösa. =D
Kommentera

knaskamilla: Ok. Varför ska vi inte vara generösa?
Kommentera

Hahl Bundy:

Pensionsfond till Foppa, ifall det visar sig att foten inte håller.

Eller också är det Världens barn-insamling (se länk). På lördag är det insamling i Timrå i samband med matchen där, det kan alla Timråiter som läser här förbereda sig på. Fast ni behöver inte vara så generösa. Inga sedlar, det räcker med mynt.
Kommentera

knaskamilla: Var ju bara 14 st till som köpt biljett.
Vilken insamling förresten? Knappast till Foppa.
Kommentera

Och bara därför uppdaterade de såklart strax efter att jag hade klippt och klistrat:

Sittplatser: 833 st
Ståplatser: 420 st
Uppdaterad: Idag 09:55
Kommentera

Wayne Gresky:

Usch, det vore tragiskt.
Kommentera

knaskamilla: Folk skyr väl insamlingen?
Kommentera

Verkar inte vara en så populär match:

Sittplatser: 842 st
Ståplatser: 425 st
Uppdaterad: Idag 07:54
Kommentera

Lumber Jack: Foppa är visst med, har 33 på tröjan.
Kommentera

Poffa: Ingen Foppa?
Kommentera

Poffa: Hedman får priset som årets juniorback i MODO inför matchen, det lättaste valet genom tiderna möjligen?
Kommentera

« · 918200 · »