1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507187 inlägg · 4105 ämnen

MoDo - Luleå 2006-01-05

« · 648117 · » Till forumet

MoDo - Luleå 2006-01-05
Kommentar
MODO Hockey spelar mot Luleå sin första match på nyåret. Ett Luleå som man senast besegrade borta med 1-0.

- Det var ett viktigt trendbrott för oss efter två stora förluster mot norrbottningarna, säger Harald Lückner, coachen.

- Vi har som mål att gå plus mot lagen i vår derbygrupp, därför är förstås den här matchen extra viktig. Nu möter vi ett tag framåt enbart lag som ligger kring oss i tabellen och då gäller det att vi är fokuserade.

Någonting du vill ändra på?
-Vi går tillbaka till de formationer vi haft tidigare och hoppas på lite bättre spel än mot Mora och Färjestad under mellandagarna. Då var det dåligt passningsspel och intensitet, det hoppas vi blir bättre nu.

JVM-spelarna?
- Vi vet att de spelade sista matchen natten mot i dag (torsdag) och vi hoppas de kan vara på svensk mark fredag morgon. Då kan någon eller några av dem bli aktuella till Timrå borta på lördag.

Senast Luleå var här vann de tämligen bekvämt med 4-0, vad gick snett då?
- De fick oss precis dit de ville och vi gjorde misstagen de utnyttjade. Jag hoppas att det inte upprepas i kväll. Ska förstås bli intressant att se vad Orszaghs frånvaro betyder för Luleå.

Noterbart om laget
Noterbart 1: Inga skador.

Noterbart 2: Luleå Hockey kommer med 120 supporters i organiserad supporterresa till matchen.

Noterbart 3: Tidigare resultat lagen emellan i vinter med MODO:s resultat först: 0-4 (hemma), 1-5 och 1-0. I den senaste matchen var det JVM-backen Oscar Hedman som gjorde målet.

Noterbart 4: Matchen direksänds i PPV/Säsongskortet

Kommentera

Sv: MoDo - Luleå 2006-01-05
Målvakt:
60 Karol Krizan
(30 Mikael Zajkowski)

Backar:
3 Mattias Timander
5 Hans Jonsson
6 Tobias Enström
7 Jesper Damgaard
24 Vladimir Sicak
43 Niklas Öhman
(fortsatt spel med fem backar)

Kedjor:
15 Andreas Salomonsson
15 Rastislav Pavlikovsky
89 Jan Pardavy

28 Miloslav Horava
40 Magnus Gästrin
19 Mikael Pettersson

18 Peter Öberg
39 Per Svartvadet
11 Pasi Tuominen

33 Johan Nilsson
13 Morten Green
22 Tommy Enström

Kommentera

Salle: Pehr Claesson, vad är det för EPA-domare egentligen?

Husum-Jocke och Per Sondell är kvällens assistenter
Kommentera

Paddan: Per Sondell. Ja han är ju bra på att räkna. Har en spelare ingen hjälm och är på väg att byta då räknar han honom som två spelare.
Kommentera

Frisco: Jepp, fast inträffar en liknande sak och spelaren är klädd i lilagult så verkar det inte vara samma räknande som gäller
Kommentera

Paddan: Nej absolut inte. De får byta hur de vill bara den som ska ut i båset är inne på isen när bytet sker.
Kommentera

Frisco: Det måste ha varit det som han den där #97 var framme och upplyste domaren om vid varenda avblåsning.

Fast nu är det ju dags för Lulio. Tro när Bulan gör comeback då, för det skulle han väl göra i LHF , eller?
Kommentera

Paddan: Fuck you! Säg Lulio en gång till och jag får vidrigt äckliga Pölsaassociationer eftersom Pölsan alltid varit en naturlig och vidrig motståndare till oss. Hata Pölsan. Hata! Älska oss! Vi är bäst!
Kommentera

Kickan: Bakad potatis med haggis på Waverley Station i Edinburgh var faktiskt inte så dumt.
Kommentera

Jag är så dålig att känna igen spelare men dte var 20 utespelare på värmningen idag. En hade #4.
Kommentera

Frisco:

Är Janne tillbaka från Malmö?

Kommentera

Frisco:

Är Janne tillbaka från Malmö? =)
Kommentera

knaskamilla:

Man kan nästan tro att det ekar här inne. Eller är det någon form av loopback på vad som går ut från min router?

Kommentera

Poffa:

Jag vet inte, har din router någon kontakt med mitt bredbandsuttag?

Det ska förresten bli mycket trevligt att gå på match ikväll! Det var länge sedan. Och matchfika ska jag få också. Hoppas att någon av de 120 springer naken i bara halsduk och blir utslängd också, så vore kvällen fulländad.
Kommentera

knaskamilla:

Förhoppningsvis inte, men med tanke på hur mycket du klagat på hur det är kopplat i din lägenhet så vet man ju aldrig.

Kommentera

Hemma igen efter matchen i Kempis.
Mina korta reflektioner:

-Spännande match, kamp hela tiden.
-Domare Claesson bättre än någonsin.
-Luleåsupportrarna är de enda supportrar som skämmer ut sig i Kempis.
Kommentera

Frisco:

Från soffan gjorde då inte den randige någon bättre insats, mycket hugg och slag utan repressalier och ibland släppte han solklara hakningar för att nästa gång ta för en tiondels hakning. I övrigt håller jag med, förutom punkt tre, för det har jag ingen uppfattning om, enlighten me.
Kommentera

Frisco:

"-Luleåsupportrarna är de enda supportrar som skämmer ut sig i Kempis."

Som vanligt är ingen förvånad. i övrigt så måste jag berömma Claesson, han var bra idag. Trots att han egentligen är linjeman. Leinonens räddning i slutet på tredje är säsongens räddning enligt mig.

Kommentera

scim: Claesson var inte bra heller som jag ser det. Trots det är han bättre än någonsin.
Kommentera

Frisco:

Jag tänkte väl, inte du kan du och Poffa vara överens ;)

Grattis till segern igår förresten.
Kommentera

Frisco: Hemma jag med. Längre reflektioner.

- Uselt försvarsspel vid alla 3 Lulemålen. 2ggr av Pavlikovski förresten.
- Målsumparfest av MoDo. Iofs tog Leinonen nån men 3 öpnna jättelägen missades helt.
- Hoppas JVM-gänget hinner hem till nästa match så Harald kan matcha på ett annat sätt (läs bänka Pavlikovski).
Kommentera

scim: Stort tack. Har dock inte sett målen. Men jag kan ju några ord engelska så jag har läst mig till hur de gick till.
Kommentera

Salle: Ang J-20, samåk med Brynäsarna. Brynäs flyger hem dom i natt enl någon på HS 8han har hört det på webbradion)
Kommentera

65selander:

MODO:s spelare landar i morgon förmiddag, de också. En helt vanlig kärra från Staterna till Sverige. Inget specialflyg.

Kommentera

Salle: Inga MoDobackar tillbaka förrän på söndag. Allt enligt text-tv:

"Hemmalaget fick klara sig med fyra backar. Modo har flera av sina spelare med i JVM och dessa kommer inte hem förrän på söndag. Något som tränaren Harald Lückner rasar över."
Kommentera

Poffa:Det krävs ju specialflyg om man skall flyga in Brynäsarna hur som helst. Gävle har ju inget reguljärflyg.
Kommentera

Frisco: Varför spelade inte Sicak, blev han skadad? För i ett sånt här läge kan man väl inte bänka en av de få backar som finns tillgängliga. Förresten, apropå det, varför satte man inte in Öman när man ändå har en back på bänken?
Kommentera

Poffa: Landar de imorgon? På pressis lät det som om de inte skulle spela mot Timrå utan tidigast mot Brynäs på måndag. Pressis kommer snart upp online via mtv förresten.
Kommentera

Paddan: Sicak klev av i slutet av första för nån situation nere i ismaskinshörnet. Efter det såg jag han inte spela nåt.
Kommentera

Paddan: Sicak fick en smäll mot axelpartiet och spelade inte de två sista perioderna.
Kommentera

Martin S:

I så fall har det blivit ändrade planer mot vad det var tänkt. Tanken var nämligen att åka med kvällsplanet som landar på Arlanda i morgon förmiddag. Men det kan ju ha blivit ändrat i sista sekunden, i så fall.

Kommentera

Martin S: Aha, på så sätt. Tycker ändå det är egendomligt att Lückner inte väljer att prova den juniorback som ändå finns med på bänken.

Johan Nilsson var intressant att se också, så länge som han fick spela. Satsar alltid för fullt i varje byte och smäller på och jobbar frenetiskt.
Kommentera

Salle: Det är nästan på sin plats att buga för Pavli och säsongen lamaste insats i Modo Hockey. Hans erbarmliga uppträdande innan 2-2 ger enligt lag två extrapass med juniorerna medan man funderar på begreppet "spela enkelt i egen zon" samt läser in sig på ämnet ödmjukhet.
Kommentera

Mano: Om det vore så så kan jag förstå hans "slöa" uppträdande på isen för han lär ha tillbringat mycket tid på dom träningarna om man ser på de senaste matcherna.
Kommentera

Poffa: Kanske man ska vara en sån där bitter och vresig förlorare och fråga om det inte var offside i målgården på #17 i Luleå i samband med deras mål.
Kommentera

Paddan: "...i samband med deras 1-1 mål" skulle det ju vara.
Kommentera

Paddan: Jag håller med om att det är konstigt att Öhman inte får komma in och spela när Sicak går sönder. Undra om den riktiga debuten kommer på lördag?
Kommentera

Martin S: Hoppas den blir mer konkret än "Dallas" debut. Och han skulle ju få spela sa Harald.
Kommentera

"-Det är skandal att vi inte får hem JVM-spelarna. Herregud, det går ju flyg världen runt hela tiden. Nu får spelarna sitta borta i Kanada i två dagar, när de behövs här, säger Lückner."
Kommentera

Presskonferensen ligger nu ute på den officiella sidan.
Kommentera

Martin S: Ord och inga visor från Lückner.
Kommentera

Hemma igen efter matchen. Jag undrar: var inte vi lite bättre? Det var så jag tolkade utvisningsmängden i alla fall.
Kommentera

Salle: Brynäs får hem sina fast inte på samma plan. Andersson däremot hinner inte fram eller så kommer han vara som en Zoombie eftersom han kommer hem först på lördag fm.
Kommentera

knaskamilla:

Jag tycker vi var aningen bättre än Lulio, ändå så tycker jag att lulingarna var mer värda poängen än vanligtvis. Det var en jämn kampfull match och kanske är det så att backarna inte orkade jobba tillräckligt hårt slutligen. Att köra på fem är nog hårt, men att bara spela på fyra tog ut sin rätt. För oss rakt bakom så tyckt vi nog att sista modoutvisningen var väl hård, men kanske skall man inte klaga, domaren hade inte tagit ut spelar enligt den låga nivån innan och någon gång så måste man skanske göra det.

Skit samma. Modo skapade inte speciellt farliga chanser och de de skapade, gjorde målvakten bra räddningar på. Lulio gjorde mål på chanser de gjorde mål på, så de målen kan man inte ta ifrån dem.

Modos pp spel behöver fortfarande bli flera hundra procent bättre för att ens bli godkänt, ändå så undrar jag om inte man gjorde sina två mål i nummerärt överläge.

Hur som helst så ser inte PP bra ut. Ingen spelare verkar inse sin egen suveränitet. Är man en man mer så skall inställningen, det själva troendet, vara så att man inte tvivlar på sitt eget utmärkta jag. En Modoit är inte sämre än någon annan spelare i PP och där är jag i diametral åsiktsmotsats till Harald.

Ta in en utomstående PP-tränare med visioner och självförtroendebyggande egenskaper. Låt det gärna kosta 400.000-500.000 kr som projekt. Egentligen behöver laget bara träna på PP resten av året, skippa alla andra träningsformer.

Luliosupportrarna var många och duktiga. Som tur var hade jag tagit med glasögonen, så jag såg dem. Jag hade däremot inte tagit med någon hörselförstärkare så jag vet inte vad de skrek.
Kommentera

NuMo:

Jag sa till min stolsgranne: "Hoppas att jag får uppleva ett MoDo som är bra på PP innan jag dör". Ungefär en period senare sa han "Nu har de gjort två mål i PP...". Men vi enades om att det var mer en slump än beroende på att de spelade bra i PP.

Ja, det kan nog slita lite att köra på bara fyra backar.
Kommentera

NuMo: Kommer inte ihåg vad Luleåsupportrarna skrek, men lyssna på Hammarbys och Djurgårdens klackar, verkar som att det mesta var snott rakt av från dem. Jo förresten, de sjöng "Vi ska sno era mopeder", vad de nu menade med det?!?
Kommentera

knaskamilla: Ja, det är otroligt märkvärdigt. Modo har av hävd ett uselt PP. Hur skall vi kunna vinna SM-guld med ett PP som ligger kroniskt under tio %? Vi har sällan dåliga spelare, eftersom vi ofta vinner kampen 5-5. Men vad är det som gör att spelet blir sämre i i nummerärt överläge? Som jag ser det är det fel av en tränare att ens spela i PP. Det är bättre att låta en spelare släpa omkring i egen zon som försvar mot kontringar och sen låta de andra fyra spela fyra mot fyra. Det ger bättre utdelning och då är någont fel.
Kommentera

Petey21: Jag har ingen moped. Min ren åt min isbjörn pp så de får nog nöja sig med min lilla samekvinna.
Kommentera

NuMo: pp=upp
Kommentera

Petey21:

Jag tror att de menade att de vill köra moped. Hade de t.ex. velat köra skoter hade de ju skrikit "vi ska sno era skotrar", och hade de haft körkort hade de kunnat skrika "vi ska sno era bilar".
Kommentera

« · 648117 · »