1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507137 inlägg · 4104 ämnen

MoDo - Mora 18/11 2004

457142 · » Till forumet

Sv: MoDo - Mora 18/11 2004
Poffa: Sulku i BIF bröt ett finger under träningsmatcherna, med specialskydd var han fit for fight på 3 veckor.
Kommentera

Slitwargen:

Den här möjligheten har man haft länge. Texten som jag klistrade in är tagen direkt ur den regelbok som ligger uppe på www.swehockey.se och är den aktuella boken som det döms efter.

Personerna på Canal+ är sällan helt rätt ute.
Kommentera

Poffa: Är det en ny regelbok? Har för mig att det var någon kommentator till canal+ eller vad det nu var som sa att det var ändrat... Men det är ju inte en särskilt pålitlig källa iofs=S
Kommentera

Slitwargen:

Jag hänvisar till regelboken, regel 508:

[f]508 – STRAFFSLAG (Penalty Shot)[/f]
När en överträdelse mot reglerna begås så att ett STRAFFSLAG utdöms, och om förseelsen innehåller ett Mindre straff, skall det icke felande laget få möjlighet:

- att acceptera Straffslaget, och att utvisningen inte utdöms oavsett om
straffslaget resulterar i ett mål eller inte, eller

- att välja att den felande spelaren ådöms Mindre straffet.

Om förseelsen innehåller något annat straff skall både straffslaget och straffet utdömas, oavsett om straffslaget resulterar i ett mål eller ej.
Kommentera

Poffa: Hörde någonstans att man inte längre kan byta straff mot utvisning längre så det var isf inte möjligt för Kent Forsberg att göra något annat... Tror faktiskt att han vet vad han gjorde.
Kommentera

Poffa:
ok, då är jag med på spelplan igen.
trodde det var rusty som drog ned Weinhandl...
Kommentera

Metal Guru:

Den spelare som drog ner Weinhandl i samband med friläget.

Rådbjer har en avvaktande Morautvisning på Pavlikovsky för en hakning på Foppa, Foppa reser sig och tar några skär, slår sedan en lång fin passning till Weinhandl som stuckit framåt och på offensiv blå får pucken. På väg fram mot mål (helt fri) blir han nerdragen bakifrån av en Moraback och Rådbjer dömer straff. MODO hade alltså kunnat välja att omvandla straffen till ytterligare en tvåa och då fått spela 5 mot 3. På Moras utvisningsbänk hade då backen fått göra Pavikovsky sällskap.
Kommentera

Poffa:

Rekapituelerar först swehockey, sedan vad ni skrivit om straffsituationen:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
04.36 2 min Mora 16. PAVLIKOVSKY, Rastislav TRIP
04.36 0 min Mora T. Team Mora P-SHOT
04.36 1 - 0 PS MODO 13. WEINHANDL, Mattias
Martin S: "Weinis blir nerdragen i friläge. Redan några sekunder tidigare så höjer Uffe R sin hand och tar en avvaktande utvisning på en Mora spelare. Sedan åker Weinis sig fri och dras ner och Uffe dömmer straff. Weinis gör mål och utvisningen blir aldrig av. Detta borde väl då innebära att straffen är ett powerplay mål eftersom Mora blir fulltaliga direkt?"

El Maco: Aha! Det förklarar även den konstigheten på Swehockeyrapporteringen. För Moringen fick en tvåa i statistiken i samma sekund som Modo gjorde målet. Ja, bah, fatta ingenting typ.

Salle: Vi tolkade det hela som en 6-5 situation... Weinis får & slår ju straffen (på ett mycket snyggt sätt måste jag tillstå) under den avvaktande utvisningen om man ser tidsmässigt så powerplayet hinner aldrig inträda.

Martin S: Låt oss leka med tanken att Uffe R hade dömt utvisning istället för straff. Då skulle MODO fått spel i 5-3 i två minuter och sedan möjlighet till eventuellt spel i 5-4 också. Detta alternativ kunde varit bättre men med tanke på MODOs spel så vette fåglarna..

Poffa: MODO kunde valt att spela 5 mot 3 om de velat. Lagen har alltid valet att välja utvisning istället för straff, vilket i mina ögon görs alldeles för sällan.

Förklara nu för mig som inte var på plats hur nu skulle kunna få ett 5-3-läge. Jag tycker det låter som om ni både tänker äta kakan och ha den kvar. Vem skulle sitta bredvid Rusty på botbänken t.ex?
Kommentera

Martin S:

MODO kunde valt att spela 5 mot 3 om de velat. Lagen har alltid valet att välja utvisning istället för straff, vilket i mina ögon görs alldeles för sällan.

Spel 5 mot 3 i två minuter skulle till och med MODO klara av att utnyttja.
Kommentera

Frisco:

I ÖA kan man idag läsa att det kan bli så att Sedin bara är borta en eller två veckor, allt enligt Göran Thorén, MODO:s läkare. Man tror att Henrik kan spela med ett specialskydd och det skulle alltså förkorta frånvarotiden avsevärt.

www.allehanda.se/sport/3306.html
Kommentera

Försvarsspelet... hallå... var kan det finnas... har du sett det Kent... om inte, starta leta!
Kommentera

Salle: Låt oss leka med tanken att Uffe R hade dömt utvisning istället för straff. Då skulle MODO fått spel i 5-3 i två minuter och sedan möjlighet till eventuellt spel i 5-4 också. Detta alternativ kunde varit bättre men med tanke på MODOs spel så vette fåglarna..
Kommentera

Martin S: Vi tolkade det hela som en 6-5 situation... Weinis får & slår ju straffen (på ett mycket snyggt sätt måste jag tillstå) under den avvaktande utvisningen om man ser tidsmässigt så powerplayet hinner aldrig inträda.
Kommentera

scim: Aha! Det förklarar även den konstigheten på Swehockeyrapporteringen. För Moringen fick en tvåa i statistiken i samma sekund som Modo gjorde målet. Ja, bah, fatta ingenting typ. Trodde att statistikmataren käkat flugsvamp, särskild i kombination med tiomannakvittningen av utvisningsminuter.
Kommentera

Martin S:

Givetvis, det är den enda rimliga tolkningen.
Kommentera

Salle: Kan någon förklara situatioen då Weinis blir nerdragen i friläge. Redan några sekunder tidigare så höjer Uffe R sin hand och tar en avvaktande utvisning på en Mora spelare. Sedan åker Weinis sig fri och dras ner och Uffe dömmer straff. Weinis gör mål och utvisningen blir aldrig av. Detta borde väl då innebära att straffen är ett powerplay mål eftersom Mora blir fulltaliga direkt?
Kommentera

Det kan rymmas fler än såhär också:

[bild]www.hockeysnack.com/user/files/14/utvisningar.jpg[/bild]
Kommentera

Frisco: AjAjAj!
Det såg lite konstigt ut när detta hände. Först så tog han pucken med handen men "missade" så trissan for förbi honom. Han grimaserade och skakade på handen men tog sedan tag i klubban och spelade ändå bytet ut för att så fort det blåstes åka dubbelvikt till båset.

Apropå spela bytet ut... Cleary såg aningens groggy när han i 2:a perioden struntade att åka till eget bås efter att fått en rejäl tackling i egen zon.
Kommentera

Från TT

Modo drabbades av en svår jobspost när Henrik Sedin fick ett finger avslaget i slutet av matchen. Han beräknas vara borta fyra till sex veckor.
Kommentera

Salle: Apropå den polska ryggplattan så borde det väl vara tur för honom att visa upp sig istället för Sälo.
Kommentera

Salle: Eeh, smuggling av fulöl till spelarna i bortalaget...kanske...
Kommentera

Paddan: Hur förklarar du den polska ryggplattan då?
Kommentera

Metal Guru: Hehehe, undrar förresten om de betalar ut matchpremier i öl där i Trencin. Skulle kunna förklara "magplattan"
Kommentera

Paddan:
Har du hört talas om skillnaden mellan tung benstomme och lätt benstomme.

Ledtråd: Tung benstomme äer vad frun har då hon kikar på vågen.
Kommentera

Metal Guru: MoDo har varit "bra" på att underprestera i 1½-2 perioder också så det är ju konstigt att dom går på en sån grej... :-)
Kommentera

Metal Guru: Måste säga att Marian Hossas 89 kilo (hans vikt enligt matchprogrammet) måste vara väldigt tunga kilon, för i jämförelse med Horcoff som tydligen ska väga 91 kilo så ser Horcoff ut som en streckfigur.
Kommentera

Salle:
det har hänt åtskilliga gånger att vi släppt lite handicap i början, mest för att vagga in motståndarna i lite falsk säkerhet...
det går faktist bättre än vad man kan tro.
Kommentera

audiblegiraffe: Samma spel där inte hela laget jobbar och sliter. Ytterligare bevis på att "motivation slår klass" fick vi ikväll. MORA(L) IK visade ett hjärta som MoDo alltför ofta saknar. Trots att MoDo fick matchen dit man ville i och med snabba 2-0 så slutade inte Mora att jobba.
Kommentera

audiblegiraffe: Ett stereotypt slängande av forwardsen i vilket lag som helst skulle innebära att man var ännu mera rundningsmärken.
Kommentera

Har bara sett målen i matchen, men vad är det för boxplay-spel när forwards är rädda för att det ska göra ont att slänga sig...
Kommentera

Frisco: Ja det var väl det enda efter 2-0 målet som fick en att le. Osså Hossas snygga "pucksläpp" bakom ryggen i friläget mot Sälo.
Kommentera

El Maco: Har ingen aning om det har hänt förut. Ev de 11 spelarna som stod och petade på varandra klarade sig Moras målvakt från utvisning. En bedrift faktiskt.
Kommentera

Frisco: Allvarligt. Jag trodde det var ett swehockey-fuck. Plockade han av en femma i varje lag? Och alla fick en tvåa. Määääärkligt. Kan väl aldrig ha hänt i svensk hockey någonsin.
Kommentera

Moras raggarhockey är faktiskt sevärd ibland. Tyvärr gick den överstyr i sista perioden med diverse vedhuggning mot armar/handleder.
Dock svagt av Modo att inte kvittera.

En kul eposid inträffade efter 50.47. Först blåser Rådbjer (som tyvärr bara blir sämre och sämre) av när pucken ligger still på Moras mållinje. Rådbjers gest när han ser pucken efter avblåsningen är nåt i stil med NEJ. Sen tar han utvisning på 10 spelare.
50.47 2 min Mora 41. BERGQVIST, Kenneth ROUGH
50.47 2 min MODO 39. SVARTVADET, Per ROUGH
50.47 2 min Mora 36. ANDERSSON, Adam ROUGH
50.47 2 min MODO 21. FORSBERG, Peter ROUGH
50.47 2 min MODO 13. WEINHANDL, Mattias ROUGH
50.47 2 min Mora 10. HORCOFF, Shawn ROUGH
50.47 2 min MODO 7. DAMGAARD, Jesper ROUGH
50.47 2 min Mora 6. KAUPPINEN, Marko ROUGH
50.47 2 min MODO 2. MUIR, Bryan ROUGH
50.47 2 min Mora 2. CLEARY, Daniel ROUGH
Kommentera

MoDo - Mora 18/11 2004
Morten Green gör debut
I samband med morgondagens match mot Mora gör Morten Green debut i årets Elitserie. Morten har varit utlånad till Rögle och där gjorde han 20 poäng på 16 matcher. I matchen mot Mora bildar Morten kedja med Alexander Steen och Andreas Salomonsson.

Inför match
MODO Hockey - Mora
Kempehallen
2004-11-18, kl 19:00

Kommentar
Kent Forsberg:
Nu är vi sugna på spel
Efter tolv dagars speluppehåll på grund av Karjala Cup i Helsingfors rivstartar Elitserien. Inte minst gäller detta MODO Hockey som börjar med tre raka hemmamatcher på fem dagar - Mora i kväll torsdag, Södertälje på lördag och Djurgården måndag.

- Det ska bli kul med matchande igen, säger Kent Forsberg, coachen. Nu är vi verkligen sugna på spel.

- Vi har tränat bra under uppehållet. Först långa väldigt tuffa pass, sedan har vi höjt tempot allt närmare nystarten. Det mesta ser bra ut och vi är helt skadefria.

- Mot Mora borta tog vi två poäng efter seger i förlängningen. Spelmässigt var det dock ingen höjdare. Det måste bli bättre i kväll om det ska bli seger.

- Landslagsspelarna som kommit hem såg bra ut, likaså verkar Peter Forsberg ha mått bra av att vara ur skridskorna en vecka. Det behövde han. Mest glädjande är dock att Andreas Salomonsson är i full gång igen efter sin knäskada. Han har inte spelat sedan Mora borta i nionde omgången.

- Vi vet att Mora IK inte bara är en pigg nykomling utan ett mycket bra lag som förmodligen blivit ännu bättre under uppehållet då de värvat bra igen. För oss gäller det att vara på tå från start och inte direkt åka på något obehagligt baklängesmål.

Noterbart om laget
Inga skador i truppen. Magnus Hedlund (Leksand) och Mattias Wennerberg (Björklöven) utlånade. Morten Green som varit i Rögle och öst in poäng bildar kedja med Salomonsson och Alexander Steen när han nu gör säsongsdebut i MODO.

Målvakt:
35 Tommy Salo
(30 Mikael Zajkowski).

Backpar:
2 Bryan Muir,
7 Jesper Damgaard

33 Mattias Timander,
3 Pierre Hedin

5 Hans Jonsson,
6 Tobias Enström.

Extraback:
8 Oscar Hedman.