1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508524 inlägg · 4106 ämnen

Modo - Södertälje 2020-02-05

« · 2031709 · » Till forumet

Sv: Modo - Södertälje 2020-02-05
Gavelo:

Men vänta nu, vi skulle vara som bäst efter jul.
Kommentera

Rytter: Amen! Bara att ta nya tag :)
Kommentera

Gavelo: Kolla Modo Chanel direktsändning. Men i stort tror han det smugit sig in en mental avslappnad att man är färdig för finalen redan. Ledande spelare vill inte leda och vattenbärarna vill vara något annat. Oerhört besviken på tävlingsinsatsen.
Kommentera

puffe: Hartmann
Kommentera

Gavelo: om Björn inte dyker upp för intervju efter match i cmore så får nog spelarna höra ett och annat. med all rätt
Kommentera

Ok här har ni matcherna som är kvar. Ska vi köra en gissning hur det slutar.

Självklart är nyckelmatchen Timrå hemma, tar vi 3p där har vi goda chanser att hålla undan. Både Timrå och BIK möter Löven, iof är löven klar kanske dom inte går 100%. Timrå har ett lurigt schema och möter dessutom konkurrenten BIK i nästa, sedan har dom svåra matcher i VIK, Mora, Löven. Vi har gjort bort våra matcher mot Mora och Löven iaf. Speciellt Mora är svåra då det är ett helt nytt lag som klättrat och är i en sjuk form, lite Leksands vibbar av dom faktiskt. Tar dom sig till slutspelsserien tror jag dom tar den.

En BIK vinst i nästa omgång är bra för oss för då kan vi gå ifrån till 9p igen vid vinst eller behålla 6p oavsett resultat. Nästkommande match blir riktigt intressant.

MoDo - 4 hemma, 5 borta
KHK (B)
Timrå (H)
VIK (H)
Almtuna (B)
KIK (H)
VIT (B)
AIK (B)
TAIF (H)
BIK (B)

Timrå - 5 hemma, 4 borta
BIK (H)
MoDo (B)
AIK(H)
VIK (B)
Västervik (H)
Almtuna (B)
Mora (H)
Löven (H)
KIK(B)

BIK - 4 hemma, 5 borta
AIK(H)
Timrå (B)
Västervik (B)
Löven(H)
Mora (B)
SSK (H)
VIK (B)
KHK(B)
MoDo (H)
Kommentera

Jag måste ju ge lite credd till Björn som faktiskt vaskar om i kedjorna och på så sätt ändrar matchbilden, inte ofta man sett detta så det känns bra att han iaf försöker, det sänder rätt signaler.

Idag kunde han inte gjort så mycket mer, möjligtvis kastat om i laget redan efter första men SSK var för kvällen helt överlägsna på alla positioner och vinner mer än rättvist!
Kommentera

AddMan:

Jag tror inte Björn är personen som skäller ut spelare i ett omklädningsrum efter match, han är inte den typen av coach som jag ser det, ser han som mer konstruktiv än så.

Däremot är det troligt att han hållit ett tal/genomgång för gruppen vad han anser om insatsen och viljan att vinna och läget vi är i. Men tror inte han går in och skriker och skäller i 5 minuter och sedan går därifrån.
Kommentera

Gavelo:

Fast det är svårt det där, kasta om för tidigt och det blir fel signal. Gå ner för tidigt på folk och det är en risk att det inte håller hela matchen.

Däremot tycker jag man ska väcka laget genom att sätta nya kedjor till nästa match, Karla och Iikka passade bra ihop tycker jag låt dom bygga på detta. Vi vet ju vilka kedjor som har funkat tidigare och kan alltid byta tillbaka till dessa under match eller senare.

Ser hellre att man skickar signalerna att nu är det allvar genom att starta med andra kedjor i nästa match, samt vara tydlig med att skickar man fel signaler eller har fel inställning åker man ner ett hack i kedjorna. Speciellt första har blivit för bekväma och tror att allt bara skulle rulla på och poängen ska rulla in, man har gått från att spela effektivt till att leta snygga mål och spel. Detta måste det markeras mot, först måste vi göra klart defensiven och det hårda jobbet, går vi upp i ledning kan man få prova det snygga. Det var ju så vi spelare under våra 12 raka, vi var effektiva och rakare och började först spela ut när vi hade 2-0 eller liknande att gå på.
Kommentera

Bragd-Birger: Det är inte omöjligt. Roligt att ni löss har hittat hit igen!
Kommentera

Rytter: Om vi inte fixar topp 2 på egen hand med
6(7)poängs försprång, så har vi inget i en allsvensk final att göra.
Men jag tror vi fixar det.
Kommentera

Rytter: Håller med dig. Han är nog mer pedagogisk och trycker på det som inte fungerat under matchen. Men lite sur och besviken är han nog. Dags att vi rycker upp oss inför slutspurten och hittar formen igen.
Kommentera

AddMan: svårt förstå lagets inställning, alla vi supportrar som hänger med vet att flera lag har blivit mycket bättre efter jul, de har förstärkt, fått ordning på spelet och självförtroende, tänker speciellt på Ssk och Mora som tagit massor med poäng efter jul, helt ok att förlora mot dem men inte på detta sätt, utan vilja, tvåa på puckarna dumma utvisningar , dumpade vi puck in i Ssks zon var vi två meter efter tre sskare mm mm
Kommentera

Heyerdal: Hade vi inte sett proppmätta ut kanske din argumentation fått fäste. Vi kan så sjukt mycket bättre än vi presterat på slutet och den gemensamma nämnaren ser ut att vara ödmjukhet och inställning.
Möjligen har man skruvat upp tröningsdosen och därmed skapat lite av problematiken, men det ser ut att vara problemet. Johnsson ser ut som en femtio år gammal gubbe...
Kommentera

Nucky:
Jag försöker själv undvika att tänka på sånt, det går till 52 omg vi har ett bra utgångsläge.

Vi har allt vi kan önska oss i laget, så nu hoppas jag att man förvaltar detta.
Kommentera

Personligen hoppas jag på att Wennerholm skriver en domedagskrönika. Det brukar vända då.
Kommentera

modomille: Så sant så sant!
Kommentera

Dexter : Ser att Wennerholm precis skrivit en prisande krönika om SSK; årets Leksand som mycket väl kan ta sig till SHL. Där rök deras chanser.
Kommentera

Rytter: Ni kan slappna av vad gäller 2a plats. Vi har på tok för svårt program, så även om ni formdippar så kan ni inte tappa det.
Både Sportklubben och Mora börjar se ut som svåra outsiders i play-in-serien. Kan bli tuffa för oss att handskas med... och eventuellt för er också i förlängningen.
Kommentera

Nucky: Jag gillar Björn skarpt !
Kommentera

Rytter: Tycker nästan man kan köra Karla-Jellvert-Kangis nästa match.
Om inte annat för att försöka skrämma liv i Johnsson. Låt vara att han har en spelstil som inte är så rapp. Men efter jul har det sett mer och mer nonchalant ut för varje match.
Kanske köra Nedgångsjohan med Tambo och JJ för att få upp farten på dom lite?
Kommentera

sargad:

Ja just Mora tror jag blir riktiga utmanare, dom har fått ihop det bra efter tränarbytet och bytt ett par spelare på resans gång som verkligen kommit in och blivit ledande spelare. Lite Leksand över dom det år dom slog ut oss, ingen tillfällighet att dom slagit alla topplag på slutet. Går dom till slutspelsserien tror jag dom blir riktigt farliga för lagen där.
Kommentera

Monno: Tyvärr har konkurrensen varit för dålig och 1:a femman för självklar. Med Ilkka blir det mer konkurens! Så flytta om det är bevisat att 1:a femman fungerar i form nu är det dags att hitta nya konstellationer!
Kommentera

AddMan:

Ja han har styrkorna i sitt ledarskap och att jobba med individer och vara tydlig, men sedan är svagheterna som många påpekat att han kanske inte är den bästa taktikern eller matchcoach eller har viljan att försöka anpassa sig efter motståndarna, det är hans spelsystem till 100% som ska följas.

Tror att med en extra assisterande med spets inom detta så skulle vi få ut mer av vårt lag, ha en som fokuserar på forwards och en på backar och björn med övergripande ansvar. Då skulle de assisterande kunna skruva mer på detaljer och coacha spelare mer individuellt under matchens gång.

Men jag är väldigt glad att vi har Björn i 3 år till, kan faktiskt inte komma på någon jag hellre skulle vilja ha som skulle kunna tänka sig att coacha ett lag i allsvenskan.
Kommentera

Monno:

Ja det vore en rimligt signal att skicka tycker jag personligen. Jellvert jobbar alltid hårt och kommer till jobbet så han borde få starta där i nästa match som en signal till laget.

Ska jag gissa så tror jag dock inte vi får se någon ändring, Hellkvist känns som typen som vill att spelarna löser problemet, dom är tilldelade roller och ansvar och att börja bryta i det nu och sätta upp Jellvert i första signalerar nått annat, så tror jag Hellkvist resonerar. Då försöker man undvika problemet istället för att lösa det på individnivå.

Så jag tror det blir samma kedjor som idag (någon liten ändring kanske men då byter de med samma roll), och att han vill att spelarna steppar upp och visar att dom vill vara med och göra sin roll till 100%

Detta är nog en bra strategi om man har individer som kan svara upp på detta, har man fel grupp och mentalitet kan det bli helt fel.

Återstår att se vad vi har för karaktär på laget nu när det bränner till.

Gillar dock Hellkvists analys och att vattenbärarna inte vill vara vattenbärare utan poängspelare och en första kedja som åker runt och ger bort puckar, och att vi svävat iväg mot framtiden, stämmer bra in på de två senaste matcherna. Nu måste alla se sig i spegelen och se vilken roll och ansvar de har i detta lag och hur dom bäst gör för att hjälpa laget.
Kommentera

Rytter: Kolla på Bulan, han bryr sig inte om motståndarna utan kör samma grej hela tiden, jag tror att det är det optimala.
Kommentera

Axle San: Ok hur tänkte du nu? Hellkvist är ju inte direkt den som förändrar.
Kommentera

Gäsp: Precis, min poäng är att det är positivt att köra sitt eget spel ända in i kaklet.
Kommentera

Rytter: Håller med. Transatlantkedjan skulle inte göra bort sig i SHL. Dom blir hyperfarliga ”bakvägen” men stupar på målvakterna för att gå riktigt långt. Ser lite för små ut i spelet om ni förstår vad jag menar.
Kommentera

Clay.2: Hjärnskador är inte bra, har egen erfarenhet. Hoppas det är nån lindrig variant åtminstone.
Kommentera

Vafan händer med modo? Vilken skitmatch våran vanliga dipp hoppas inte den håller i sig resten av säsongen. Slarvar man bort andra platsen blir jag förbannad. Känns som björklöven kan vara bra i en allsvensk final om vi kan lyckas ta oss dit. Så att laget kan tända till. Såg mest slarvigt och orkeslöst ut. Kan inte vara lätt att komma in som nyförvärv nu. Nu får jag gärna tbx alla backar
Kommentera

wolper: Nästa match är riktigt viktig då det snart är dags för en Timråmatch, skiljer det bara tre poäng då kan det bli skakigt.
Kommentera

Axle San: Har suttit och höftat resultat och kommit fram till att Modo och Timrå kommer plocka ungefär lika många poäng vardera av det som är kvar trots att jag tror Timrå vinner derbyt mot oss.

Detta är ju rena spekulationer såklart
Kommentera

Axle San: Så länge vi får kvala så är jag nöjd. Sedan om det innebär att vi kommer 2a eller 3a spelar inte mig någon roll. Grabbarna har gjort en betydligt bättre säsong en vad jag hade räknat med så i mina ögon är allt en ren bonus att man får uppleva detta, sedan har man väl alltid drömmar om att det ska kunna hända. Sedan står jag fortfarande fast vid att jag tror Björklöven har störst chans att störa ett shl lag dock tror jag ej det blir något nytt lag i shl i år.

Hur som helst så blir det trevliga matcher framöver vare sig det är Mot Björklöven eller om det är Mot Västerås och Karlskoga.
Kommentera

Gavelo: Gett upp att försöka mig på någon tippning av matcherna jag. Det jag konstaterat är att alla slår alla i denna serie 😂.
Kommentera

Gavelo: Undrar hur gör nu MoDo med den nya målvakten kommer han få stå nästa match, sätter man han på bänken , hur bra skall han vara för att få fortsätta stå hela tiden , är han bättre än den som har mest flow just nu av dom andra .. vad vågar man ?
Angående Timrå och Modo det avgörs nästa vecka hos er , vinst för Timrå då blir det spännande annas är det nog avgjort till er fördel om 2 platsen .
Kommentera

wolper: Tycker vi sett rätt sega ut de senaste 6-7 matcherna men ändå vid tillfällen fått med oss poäng.
Vi är i en kraftig formsvacka och möjligen hårt nedtränade, för så här segt får det bara inte se ut.
Kommentera

Dundee:
Jag blir besviken om man missar 2:a platsen, givet förutsättningar, lönebudget spelarmaterial inför så bör man klara topp 2. Att Löven skulle vara en lagmaskin utan dess like i allsvenskan får man leva med, sen är VIK/TIK/BIK också väldigt bra men som sagt vi bör kunna förvänta oss topp-2.
Kommentera

Tarasov: IKO var rätt dåliga på slutet av serien ifjol och AIK kunde dra ifrån. Jag är inte alls säker på att det var dåligt att få två usla matcher på raken, för att få laget mentalt inställda på att vi bara är bra när alla är engagerade och jobbar hårt.
Det kan ha varit en bra väckarklocka, men då får det inte fortsätta såhär under många matcher .
Kommentera

Clay.2: Han måste få fler matcher på sig att komma i form. Det var ändå en okej insats från honom igår. Släppte in ett skott som ändrar riktning via skridsko, friläge, 5 mot 3 mål och en riktigt fin styrning. Kanske att han skulle ha tagit nån av dem, men svårt att lasta det på honom när alla andra spelare var så pass bedrövliga (Iika och Kalix undantagen).
Kommentera

J F K: Det är bara att hoppas att de får med sig något gott från detta. Väldigt längesen jag har varit så här pass besviken på Modo.
De här två senaste matcherna tillsammans känns värre än den där långa svackan i början av säsongen. Då var det lite olika saker som inte alls fungerade, men det fanns ändå en känsla av att de ville något. Mot Mora och SSK, skulle man nästan kunna tro att vi är i AIKs position, känns inte som att någon vill spela hockey.

Dags att rycka upp sig på lördag nu.
Kommentera

Tarasov: Ja alla tycker vi olika och det är ju jättebra annars blir det ju aldrig någon disskution heller. Men i mina ögon kan jag ej vara annat en nöjd hur säsongen en slutar för vi kommer komma högre en vad jag trodde vi skulle göra 👍🙂.
Kommentera

Robin Ztorken L: Enligt tidigare uttalanden så tränar Björn inte ned laget, vis av tidigare erfarenhet
Kommentera

Sven Tuta: Jag tolkade det som att han inte specifikt tränar ned vissa spelare, för det har inte fungerat tidigare. Alla lag kör väl med nån sorts periodiserad träning för att uppnå formtoppar?
Kommentera

Sven Tuta: är det bra för självförtroende och lagandan att kalla sina spelare vattenbärare, vet att journalister och s.k. experter använder det uttrycket ibland, Vikegård bl.a men tror inte set uppskattas att bli stämplad som vattenbärare av sin närmaste chef/tränare
Kommentera

Clay.2: Nog tror jag man satsar på Barto, det är en klart mycket bättre målvakt än Hanses
Kommentera

Gavelo: Barto såg riktigt intressant ut. Hela tiden "hungrig" mot skytten, snabb i rörelserna och bra positionerad. Sedan kanske hans timing inte är den bästa, för två av målen gick under honom. (Jag kräver inte att man tar frilägen mot en vass målskytt eller en styrning på en skridsko, men samtidigt borde han rimligen varit tät efter isen?).

Jag tror helt klart att han med mer träning och matchning kan vara en riktig matchvinnare som kan ge oss vinster, även där vi är det klart sämre laget.
Kommentera

« · 2031709 · »