1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507064 inlägg · 4104 ämnen

Modo - Tingsryd 2021-01-31

« · 2137892 · » Till forumet

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Robin Ztorken L: Hockeyettanplay?
Kommentera

Sven Tuta: De här har kontrakt även nästa säsong:
Patrik Karlkvist
Daniel Sylwander
Sebastian Ohlsson
Linus Pettersson
Mikkel Aagaard
Jeremias Lindewall

Brendan Mikkelson
Jesper Dalroth
William Wallinder
Hugo Styf

Anthony Peters

Karla, Wallinder, Peters kan jag tänka mig försvinna. Kanske Ohlsson också om man ska vara lite pessimistisk. Kan nog hända att LP vill ta sig någon annanstans också.

Ska man vara optimistisk så tror jag vi kan komma stärkta ur detta så länge vi tar oss till slutspel och kritar på med ett vettigt tränarnamn inför nästa säsong.
Kommentera

Sven Tuta:

Skulle säga att det beror på vilken tränare vi får in och hur man säljer in resan och förändringen som ska göras till nästa år.

Själv skulle jag vilja byta ut så många som möjligt, tyvärr är det några som har kontrakt över nästa.

Karla - Given i förstakedjan men lär dra till shl/utomlands
Harju - Vill ha kvar i en andrakedja
Aagaard - Har kontrakt och kan spela i en tredje, dock som ytter
Ohlsson - Kontrakt och kan spela i tredje
Lindewall - Kontrakt och går in i fjärde
Sylwander - Kontrakt och går in i fjärde.

Övriga forwards kan lämna, alternativ behålla rockwood för 2/3 kedjan.

Dessa är de forwards jag skulle vilja bygga vidare på. Med rätt värvningar så kan man få ut nått bra samt att vi behåller en stomme.

4 nya centrar, där ska center till första och andra prioriteras.

Sedan 2 nya toppforwards till första och andrakedjan.

Sedan nya centrar till tredje/fjärde.

Så vi behöver in med 6 forwards (4 centrar och 2 yttrar) sedan kanske ytterligare 1-2 forwards för bredd i laget.

Backsidan är det bara Corrado, Viklund och Wallinder jag skulle vilja behålla, samt kanske boivin beroende på hur han presterar resterande del av serien, problemet är att de svagaste backarna har kontrakt och Corrado kommer inte spela ha nästa år.

Målvaktssidan skulle jag vilja ha in en ny målis som verkligen kan konkurrera med Peters om förstaspaden. Gärna en som är bättre så Peters är tvåa och får ca 30% av matcherna.

Klarar vi oss kvar kommer glader få det han gör för att förlänga och värva ihop ett lag.
Kommentera

Rytter:
Ja man skulle önska att vi kunde visa nåt som motiverade honom att stanna en säsong till.
Kommentera

Nucky:
Jimmy Hamrin tycker jag kommenterar det hela bra.
Kommentera

Olle: Man hinner inte sätta ett nytt avancerat spelsystem, i nuläget handlar det bara om att få spelarna att släppa ner axlarna och kanske t.o.m få dem att tycka det är roligt med hockey.
På de punkterna är han erkänt duktig.
Lyfta över ansvaret och pressen på sig själv.

Tror som många andra att man redan gjort klart med en tränare till nästa säsong och att det är just därför man gett sig fan på att låta Styf ro denna säsong i land.
Kommentera

Majbrasan: Lite unfair - men jag är så förbannat besviken och less på hur den här säsongen utvecklats. Det fattas bara att det trillar in lite fler skador på nyckelspelare så är det fulländat.. men det känns i alla fall som att det mesta som kan gå fel i princip har gått fel. Det är åtminstone färre undantag..
Kommentera

Sven Tuta: Det ska du nog inte förutsätta, som vi spelar nu så är det Boden med fler som väntar.
Vi kommer i alla fall vara rikaste klubben i hockeyettan.
Kommer man kunna se Modos matcher på någon kanal då?
Kommentera

Rytter: Nästa säsong, hur många kommer att vilja vara kvar i laget? Misstänker att vi får bygga rejält nytt nästa år. Hur ser kontrakten ut? Har svårt att se att Karla blir, om han inte får välja sina kedjekamrater själv. Nu förutsätter jag att vi är kvar.
Kommentera

J F K: In med Swinger Melin, han borde kunna få det sjunkande skeppet på rätt köl .
Kommentera

J F K: Skicka tillbaka Fjanten Glader till damhockey lyckas tack vare Björn Detsamma med Styf Björne lyckas rädda de nollerna ett år till. Men måste vara PAJSER som sitter i styrelsen är det bara innavel JFK ?????
Kommentera

BobbyG:

Förstår om karla vill testa shl, det är han värd. Men att välja leksand vore helt klart fördjävligt, han skulle rasera den relation han byggt upp med fansen om han går dit.

Ser han gärna i vilken annan klubb som helst i shl än leksand.

Men lämnar han så försvinner ju det hopp man hade om nästa säsong direkt.
Kommentera

Tarasov: Ja, den där läsningen gjorde mig ju inte direkt muntrare. Får hoppas att hennes styrka ligger i annat än att skriva matchrefererat. Märkliga syftningsfel, obefintlig kommatering och allmänt konstiga meningar. Lite som läsa en uppsats från mellanstadiet. Naturligtvis lite överdrivet, men det är ungefär såhär referatet är formulerat:

"Matchen öppnade tungt och Tingsryd sköt mål men MODO visade att man är med i matchen och gjorde 1-1 vilket blev Wallinders första mål i Allsvenskan och därefter präglades perioden av massa chanser för MODO men det ville sig inte och perioden slutade 1-1 och i andra perioden dominerade Tingsryd matchbilden och Tingsryd tog ledningen och MODO lyckades inte skjuta mål och sedan fick de powerplay men inte heller där lyckades de skjuta mål".

Nu är ju inte matchreferat på hemsidan det viktigaste, utan snarare att kunna bygga upp nytt intresse runt MODO Channel, men likväl tar jag för pannan när Widebro talar om den breda kompetens de söker och det resulterar i att kvaliteten på svenskan håller sämre klass än de flesta inlägg på Hockeysnack.
Kommentera

Monno:

Ja såg att många var väldigt hårda mot henne efter lövenmatchen. Men vi får väl ge henne en chans, att ersätta Frank måste vara det otacksammaste uppdraget man kan få.

Vi får ge henne lite tid och hoppas hon växer in i det och växer med uppgiften.

Att producera texter på hemsidan är ju en sak, men det viktiga är ju hur man sköter livesändningar, intervjuer och producerar innehåll på våra sociala medier.

Avvaktar med omdömen tills hon iaf fått chansen att komma in i det.
Kommentera

BobbyG: Modo kanske till och med skulle må bra av en mindre spelarbudget, som tvingar föreningen att vara ännu med noggrann i rekryteringarna... Känslan utifrån är att ni har för få pådrivare inom laget.
Kommentera

Olle: Alltså. Jag vet hur han gång på gång misslyckas när han får ansvar för en hel säsong. Han kan inte bygga ett spelsystem, utan det han gjort bra (som när han tog upp Leksand, vann SM med FBK osv.) Det är när han kommer in med kortare tid kvar av säsongen och får spelarna att må bra.
Kommentera

Monno:
Jag gillar ambitionsnivån i texterna, bättre än andra skribenter åt MoDo.
Kommentera

Monno: hon har en tuff tjänst. ingen kommer bry sig om nåt stavfel eller nåt faktafel i statistiken när det går bra för laget, men är det koskit överallt så kommer hon vara en måltavla i och med att hon syns och kommer synas i all kommunikation tyvärr
Kommentera

BobbyG:
Jo du har rätt, läste inte den i euforin.
Kommentera

Tarasov: Nä hon har skrivit tidigare.
Många är hård mot henne, tror man får ge henne lite tid att bli varm i kläderna och hitta sin stil.

Hon är ju en värvning i Modos stil, jobbat 1år åt Härnösands kommun med kommunikation sen skolan.
Så en spännande nog "billig" värvning. Så som Glader skulle gjort. :-)
Men som sagt ska man nog ge hon lite tid. Frank byggde ju upp "sig själv" över flera år också.
Kommentera

J F K: Han lyckades inte så bra med Timrå som hade kört fast.
Kommentera

Olle: Perra är bra på att lyfta lag som kört fast. Han är verkligen ingen långsiktig lösning, men på kort sikt har han lyft många lag genom att få alla att trivas och driva iväg pressen på spelarna.
Du förstår väl skillnaden? Dvs, jag vill verkligen inte ha honom under en hel säsong, men han skulle lyfta Modo är jag övertygad om.
Kommentera

Nucky: När du skriver ”perra” menar du då fågelholken som spelade ner Timrå i allsvenskan? Ja jag vet att han också spelade upp leksand till SHL men ändå. Om ni tycker att Styf kommer med ”ickesvar” i intervjuerna och sällan någon tydlig plan för att vända en negativ trend, då kan du ta det x10 med Perra.

”De e bara hocky. De e som att pöjkera tror att det är på liv och död de häna. Man måste våga ha sköj där ute”.
Kommentera

Tarasov: hon skrev nåt mot löven också va? har för mig nån sa till mig att hon skriver att ottosson gjorde mål för modo :)
Kommentera

Bad_Brett:
Julia Erixon fö det första hon skriver på hemsidan.
Kommentera

Bad_Brett:
Intresset kommer tillbaka rätt snabbt bara man visar att man är på rätt spår, men då gäller det att att hamna på rättSpår, nu är det tyvärr på väg att ”spåra ur”.
Kommentera

BobbyG: Jag väljer att vara mer optimistisk, det gick trots allt väldigt snabbt att bygga upp intresset. Efter de första åren i HA var jag helt ointresserad, kollade knappt resultaten. När sedan Enström valde att återvända och talade om hur kul det var att spela i MoDo igen, så smittade det av sig direkt.

Men, MoDo måste inse att det krävs hård arbete hela tiden. Man kan inte slappna av och börja fuska bara för att det går bra för stunden, vilket är något jag har tjatat om i snart ett år. Soffbiljetter var en bra idé för att ta igen förlorade intäkter mot Björklöven, men knappast en stabil inkomstkälla i längden. Andra lag har åtminstone placerat ut utskrifter av riktiga människor på läktarna, men MoDo har struntat i alla sådana initiativ helt och förlitat sig på att fansen och sponsorerna ska finnas där oavsett - Precis som man resonerade åren efter guldåret.

Vi har tydligen efter alldeles för lång tid ersatt Frank, men hittills har jag inte läst en enda artikel av ersättaren (minns inte ens vad hon heter) eller ens läst en presentation hemsidan. Allting vi gör för tillfället osar losermentalitet. Det ska vara coolt att representera MoDo, något man är villig att gå ner i lön för att få möjligheten att göra. Det är inte omöjligt.
Kommentera

BobbyG: Kan Pantern med sina tre supportrar överleva så är det väl fan om Modo inte ska göra det.

Jag tror man satt sig lite i en rävsax när man å ena sidan vill ha kontinuitet samt spara pengar. Å andra sidan chansat i början av säsongen.

När chansningarna inte burit frukt har vi inte varit/haft möjlighet att vara handlingskraftiga nog.
Alternativt är Glader helt enkelt inte handlingskraftig nog.
Det här laget har varit på väg åt fel håll väldigt länge nu. Det har nog även Glader insett. Han verkar bara inte duga till/ha möjlighet att göra något åt det.

Jag är ju egentligen obotlig optimist. Men det här ser riktigt jäkla illa ut. Och känner jag Modo rätt så kommer det enda som räddar oss från div 1 kval vara att Väsby och Kristianstad är än sämre än oss.
Kommentera

jag tror nästan det kan vara så illa att vi ser slutet på modo. jag märker varje dag hur intresset hos modoiterna minskar, mindre och mindre som väljer att se matcherna. sen finns det alltid idioter som oss här inne men i det stora hela minskar det. mindre stödbiljetter, säsongskort, sponsring till nästa år känns givet. förtroendet för ledningen i modo är i princip förbrukat. tyvärr. tänk hur laget ska se ut med en mindre spelarbudget än iår haha
Kommentera

AddMan: Naturligtvis skulle man skeppat Styf samtidigt som Ville och bytt ut hela staben, men det blev väl problematiskt om Ville lämnade självmant.
Kommentera

J F K: Så det är alltså endast Styf som är problemet.
Övriga tränare är inte heller med på resan?

Ok, jag får helt enkelt köpa ditt argument.
Vi tycker verkligen olika och det är väl ok.
Kommentera

AddMan: Vi har 7 poäng till kvalplats och 17 matcher kvar.. vi har definitivt inte råd att chansa nåt mer.
Satsa på nån som Perra som kommer in och tar över, lättar på trycket från spelarnas axlar samtidigt som som man spetsar truppen med minst en klasscenter och en toppforward.
Kommentera

AddMan: Styf måste bort. Vi måste köra med en tränare som kan implementera ett fungerande spelsystem. Kanske räcker det med att skeppa styf och göra Piva till huvudtränare.

Att värva spelare med det här spelet är att kasta pengar i sjön.
Kommentera

J F K: Du är lite otydlig i vad du menar i dina inlägg.

Hur ska Modo agera med 15 omg kvar enligt dig, utan att riskera ekonomin och bygga en säker framtid för klubben?
Kommentera

KB:
Man får hoppas att Mora är ett lag som passar oss bra 4 matcher kvar mot dem, Vita Hösren borta nästa vecka mkt viktigt match om vill lägga ett lag emellan oss och plats 13
Kommentera

AddMan: Byte av tränare skulle göra massor. tror jag på allvar att vi tar oss till slutspel.
Kommentera

Bad_Brett: Bra skrivet!

Som jag sagt flera gånger tidigare så ska vi helt klart in med en helt ny tränar konstellation nästa år. Gärna rensa lite i truppen också.
Då kan en ny resa börja.

Att i panik byta tränare med 15 omg kvar kommer inte göra skillnad.
Men är det så som vissa påstår att spelarna vill få bort Styf så skulle han inte stå kvar i båset. Så enkelt är det.

Kommer ledningen agera eller inte..
Kommentera

SSK vann iaf ikväll, så vi har fortfarande hugg på Almtuna och plats 10 om vi kan ta oss förbi Hästen också.
Kommentera

Nooky:
I princip har väl alla allsvensk spelare en out
Kommentera

Smurfen: När man känner sig obekväm med situationen kanske man känner efter lite extra
Kommentera

Nu har vi väl haft ganska mycket oflyt också när vi har i varje match haft 4 - 5 senior borta och måste fylla på med juniorer !!
Kommentera

AddMan: Jag tolkar det verkligen inte som att Karla skyller allt på Styf.

för övrigt håller jag med Bad Brett till 100%.
Kommentera

AddMan: Dålig stämning är något som kommer krypande och ofta är det först efteråt när man har fått lite distans som man inser vad som egentligen var fel.

Utan att vara någon psykolog, gissar jag att det fungerar ungefär såhär på individnivå:

1. Man får ångest och tappar självförtroendet när saker å ting börjar gå dåligt.
2. Man bestämmer sig för att gå all-in, ge järnet, täcka varenda skott man kan och slita tills mjölksyran är så påtaglig att man knappt kan gå.
3. Man gör detta i X antal matcher, men laget förlorar stort ändå.
4. Irritation väcks gentemot lagkamrater, som man anser inte kämpa lika hårt som man själv.
5. Man inser att man kommer gå in i väggen ifall man pushar sig själv ännu hårdare och inser att man måste distansera sig själv från situationen för att inte gå ner sig fullständigt. Känslan är hopplös och det känns som att den enda lösningen är en ny säsong och troligtvis en ny klubb.

Jag har sett det här i arbetslivet massvis av gånger, och bisarrt nog kan 30 personer vara missnöjda parallellt, utan att lyckas pinpointa att det är chefen som är problemet förrän låååångt senare.

Det är lite som att man ofta behöver distans för att inse hur dåligt ett förhållande var. Det kan ju nämligen vara så att Styf är väldigt lyhörd ifall någon av spelarna kommer med synpunkter, vilket skapar en illusion av bra ledarskap.

Detta är redan spekulationer och jag har ingen aning hur stor del Styf har i detta, men jag känner oavsett att det är lite som att byta målvakt. Ibland måste man göra det bara för att väcka laget. En ny röst som kommer in och andas optimism och kanske kan få spelarna att må bli bättre i vardagen skulle nog inte skada.
Kommentera

J F K: Det är ju liksom det som är problemet.
Du tror att det är så och du tolkar det som att Karla skyller allt på Styf.

OK
Då bör han försvinna illa kvickt från jobbet.

Vems fel är det annars?
Kommentera

Nooky: Ganska säker på att han har skrivit ett rakt kontrakt över 2 år. Alla allsvenska spelare har dock klausul för att gå till SHL efter säsongen är färdigspelad, så är väl skitsamma egentligen.
Kommentera

hanzon: det jag har hört på den fronten är att Björn har / försöker få över han till nästa säsong, samt har Tjomme varit i kontakt med honom med.
Kommentera

AddMan: Tror verkligen inte att Styf har spelarna bakom sig. ingenting tyder på att de lyssnar på honom. snarare var det dold, men väldigt tydlig kritik från Karla.
Kommentera

« · 2137892 · »