1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511868 inlägg · 4111 ämnen

MoDo - Tingsryd 2022-12-16

« · 2426909 · » Till forumet

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
puffe2: Fjollboll?????!!!!! Du o Messi!!!
Låst ämne

JonteD: HaHa, utan en massa hockeyskydd kan det göra ont när smalbenet krossas, typ :)
Låst ämne

puffe2: Ser ut som att Lill-Werner stortrivs i MoDo-tröjan när man tittar på klipp. Hoppas att han blir kvar. Han hör hemma i vår klubb.
Låst ämne

9682: Grabben ska hem såklart.
Låst ämne

J F K: jag tycker också att matcherna mellan Modo och löven är underhållande men det är 4 matcher per säsong. När Modo spelar mot Västervik lär det vara en helt annan historia. Oskarshamn mot Timrå, eller vad du nu tog som exempel, kanske inte drar så mycket folk till teven men tar du Timrå (eller Oskarshamn) mot alla andra lag så tror jag du får ett högre snitt än Modo mot alla andra lag (än löven och kanske DIF) eftersom övriga lag (Frölunda, Färjestad osv.) har en större supporterbas än vad Tingsryd och Mora har.

Sen, nåt som inte har så mycket med cmore att göra men snittet på arenan för tex. Timrå har ju höjts rejält. Vårt snitt ligger på 5200 åskådare per match och fullsatt mot Brynäs som inte ens är en rival. Sen kan man argumentera att det inte har med tv-pengarna att göra men det är ju indirekt en del av den produkt som cmore levererar. Mot Oskarshamn, dvs. mot kanske den minst intressanta motståndaren i ligan, hade vi ändå 4500 på läktaren, det är väl mer än någon motståndare ni mött förutom just löven? Tror säkert det skulle bli fullsatt mellan Modo och Timrå om ni gick upp också.
Låst ämne

puffe2: ett MoDo utan en Wernblom är ...inget
Låst ämne

297: Jo, men förhållandet 19-1 som CMore betalar är exceptionellt djävla bedrövligt
Låst ämne

puffe2: ganska mycket mer plast i SHL kan jag tycka. Men det går ju inte att blunda för att det är rätt coolt när Suomela gör en snurrfint och sätter en backhand i krysset i sudden eller när Karlqvist gör 6 assist i en och samma match. SHL är en business och klubbarna är aktiebolag numera istället för föreningar. Tror aldrig vi kommer få mer hockeykultur i Sverige, det går bara åt motsatt håll. Lag dumpar spelare med kontrakt till höger och vänster och kringgår övergångsregler genom att mellanlanda spelare i Norge (lex löven).
Låst ämne

297: Ingen har väl sagt att tittarsiffrorna inte är bättre i SHL? Men försök inte få mig att tro på att fördelningen är 95% - 5% för det är ju rent löjligt.

Är helt övertygad om att klassiska lag som MoDo, Björklöven, Djurgården, AIK, Södertälje, och Västerås drar väldigt bra tittarsiffror. Inte helt omöjligt att dom lagen t.o.m. har bättre tittarsiffror än klubbar som Växjö, Örebro, Linköping, Malmö, och Oskarshamn.

Och varför vägrar Cmore redovisa tittarsiffrorna tror du???

Och varför tror du TV-produktionen och bevakningen i SHL är bättre när pengafördelningen är 95% - 5%???

I Allsvenskan har dom inte ens repriskameror bakom målen om det inte är huvudmatch, man får i många fall gissa sig till hur målen gått till.

Och du tror inte att glappet vore mindre om pengarna fördelades mer rättvist? Mindre glapp mellan ligorna skulle hockeyn tjäna enormt på, ja alla sporter faktiskt.

Nä det är fan på tiden hockeyförbundet tar tillbaka kontrollen över hela seriesystemet, det skulle hela hockeysverige må bra av.
Låst ämne

Confusius {JFK}: Cmore är väl ett vinstdrivande aktiebolag, dom bestämmer väl själva hur dom vill investera pengarna? För det är just en investering, inte en gåva. Jag förstår att du är besviken, det var jag när Timrå var i allsvenskan också men rent objektivt kan jag förstå om cmore hellre får in fler spelarprofiler i SHL där fler tittare huserar än att Modo, löven, Mora osv. ska ha råd att köpa bättre spelare.

Sen vill jag repetera en tidigare fråga: vad skulle Modo tjäna på att alla lag i allsvenskan får mer pengar att köpa spelare för? Ni leder serien överlägset. Vill du ha mer konkurrens om värvningarna? Ni är ju en av dom rikaste klubbarna i ligan, ni borde vilja ha mindre tv-pengar i allsvenskan, inte mer. (Eftersom ni har planer på att avancera från den ligan). Hade varit en annan femma om ni skulle kvala mot SHL-lag.
Låst ämne

Trilske: Stort av domaren att erkänna det, innebär det att vi får 3 poäng istället för 2?
Låst ämne

297: Pengar styr allt? Vad som sagts i 40 år snart? Marknader(typ större städer) blir viktigare än plantskolor? Låst ämne

297: Min poäng är att den extrema SHL-fokuseringen förstör kopiöst för svensk ishockey.

Alla med någorlunda intellekt förstår att det skulle gynna svensk ishockey om pengarna som investeras sprids bredare.
Låst ämne

puffe2 {JFK} tror inte att vad som är bäst för svensk hockey och vad som är bäst för cmore nödvändigtvis är samma sak.
Låst ämne

Confusius: Men är inte Timrå ett klassiskt lag då elr är vi ett ufo??????
Låst ämne

297: Du valde då rätt match att göra en bedömning av Allsvenskan på! Det var en usel match t.o.m. med Allsvenska mått mätt.
Låst ämne

JonteD: Jag började spela min bästa hockey efter jag lagt av
Låst ämne

JonteD: Ni är ett jävla ufo, haha. Näe ni är Sveriges näst bästa plantskola för fostrande av svensk ungdom (män då) som vill få chansen att leva sin dröm som hockeyspelare. All heder till det
Låst ämne

Costanza hälsar förresten. Gillar MoDos 15 raka.
Låst ämne

JonteD: Vad? Har jag sagt att Timrå inte är ett klassiskt lag???
Låst ämne

Confusius: brukar faktiskt se en allsvensk match, kanske varannan omgång. Men du måste ju hålla med om att det är total död att se Almtuna - Västervik? Noll hype, dåliga spelare, ingen publik osv.

{JFK}: Men återigen, borde inte ni vilja ha så lite tv-pengar som möjligt? När ni har så mycket mer än dom flesta konkurrerande lagen i ligan? Det är ju en fördel för er?
Låst ämne

297: Ser hellre Almtuna - Västervik faktiskt. SHL är för strikt och uppstyrt för mig. Har inte sett en enda SHL-match hittills, men många allsvenska där inte MoDo varit med.
Låst ämne

J F K: du får väl hoppas att Modo inte går upp då men jag tror du kommer tycka det är rätt kul när det väl händer ändå 😁
Låst ämne

297: Redovisa tittarsiffrorna, fördela pengarna därefter. Så svårt kan det väl inte vara?
Och klart att företaget SHL inte vill ge bort några pengar överhuvutaget?!

Svenska hockeyförbundet ska naturligtvis ta tillbaka styret av svensk hockey. Ställa krav på att TV-bolag ska fördela pengarna rättvist för att få kontraktet. Förbundet ska även se till att pengar även ska utgå till Div1-klubbar.

Var ifrån tror du att SHL får många av sina spelare ifrån, jo Allsvenskan?! Var tror du att Allsvenskan får många av sina spelare ifrån, jo Div1?!

För att den här näringskedjan skall kunna fortgå måste alla i kedjan må bra ekonomiskt, och klyftorna vara så små som möjligt.

Som det blivit nu i svensk hockey med privata bolag som styr dom två högsta serierna så har klyftorna ökat enormt. Många Div1 klubbar går under, snart har vi väl inga vettiga Div1-serier. Allsvenskan är enormt långt efter SHL ekonomiskt och dom mindre klubbarna inte långt ifrån kk.

Exakt VAD tjänar svensk hockey på att klyftorna ökat såhär enormt, och kommer att fortsätta öka??

Du frågar vad Allsvenskan skulle tjäna på att få mer pengar! Ja dom skulle kunna köpa bättre spelare, vilket i sin tur skulle göra ligan bättre, och minska glappet till SHL.
Låst ämne

26 minuter fick Bernie. Länge leve. Mini-Werner fick 22. Kul för grabbarna.
Låst ämne

KB: Det lustiga är att jag tolkade intervjun på motsatt sätt. Dvs att han egentligen skulle vilja lira här. Annars hade hon snarare svarat "Mitt mål är att spela på en så hög nivå som möjligt så just nu ligger allt fokus på att Malmö. Men MoDo hör hemma i finrummet så vem vet vad som händer i framtiden?".

Att säga "det är inte mitt beslut" känns snarare som att han försöker vara proffsig i intervjun.
Låst ämne

9682: 26 minuter är inte illa pinkat av en död man, länge leve Bernie!
Låst ämne

Såg glader efter matchen i korridoren. Frågade om han var ledsner nu. Fick till svar håll käften tjockis. Kul att han kan ta ett skämt, hahahahha. Ha det kul i Tingsryd mongo!
Låst ämne

Näsan: Då vet man vad grader är för person! Usch
Låst ämne

Confusius: nej jag frågar inte vad allsvenskan skulle tjäna på mer pengar, jag frågar vad Modo skulle tjäna på mer pengar. Ni skulle kunna köpa bättre spelare, det skulle BIK och Västerås också. Men redan idag kan ni ju köpa bättre spelare än dom lagen så varför skulle ni vilja jämna ut oddsen? Proportionerligt skulle ni ha lika mycket mer än dom lagen om hela allsvenskan fick mer pengar men allsvenskan skulle ju inte översköljas av europeiska toppspelare ändå, dom skulle välja Schweiz och andra ligor i större utsträckning eftersom dom vill spela på så hög nivå som möjligt.

Då tycker jag det är viktigare att diskutera att ta bort fallskärmen för lag som åker ur SHL och att göra om seriesystemet istället. Göra Norr-Söder-serie av SHL tex.
Låst ämne

297: Jag tycker förvisso att fallskärmen är fel, men det faktum att Västervik verkar tvingas sälja spelare mitt under säsongen, att bara ett fåtal lag har råd att ha spelare anställda hela året och att flera andra lag är på fallrepet är en rätt viktig fråga. Det är självklart att det skulle gynna svensk hockey om mer än bara en liga i praktiken har råd att utveckla spelare.
Låst ämne

J F K: Men kanske Västervik inte ska spela i allsvenskan? Precis som Pantern så har dom ju knappt folk på matcherna, det finns inget intresse. Om inte klubben kan växa organiskt så kanske det betyder att man just nu spelar på en högre nivå än vad man borde?

Jag opponerar mig mot att SHL ska gå ner i kvalitet för att klubbar som Västervik och Mora ska höja kvalitén på sitt lag då det knappt finns något intresse för dom klubbarna från allmänheten.

Och jag repeterar samma fråga för femtioelfte gången: vad tjänar Modo på att alla klubbar i allsvenskan får mer pengar? Ni kommer ändå gå upp förr eller senare. Samma med löven och DIF. Och där tycker jag det är en stor skillnad mellan SHL och allsvenskan. Kolla bara tabellen i SHL, ligan är snorjämn. Skillnaden mellan Malmö och Färjestad är mindre, skillnaden mellan Modo och Västervik är ju enorm. Inte bara gällande poäng i tabellen utan gällande lagens ”mognad”
Låst ämne

297: Almtuna, Tingsryd och flera lag är illa ute. Det stora skillnaden i kvalité och mognad i allsvenskan är givetvis beroende på den horribla skillnaden i tv-avtal som gäller mellan ligorna. De mindre lagen har urusla hallar, vilket medverkar till att publiken uteblir. Har du sett en match i Almtuna vill du aldrig mer gå dit...

Nej, tv-avtalet är vad som gör att svensk hockey backar internationellt. Hockeyn tappar i bredd, vilket ger en mindre topp
Låst ämne

J F K: Almtuna är väl på gång att få en ny arena, de verkar också fått ordning på spelet och nosar på en slutspelsplats.
Låst ämne

Heyerdal:
Tycker just Almtuna verkar ha en sund verksamhet många spelare som får utveckling där och rätt mkt juniorer som får chansen. Kimby har ett mkt gott rykte.
Låst ämne

Tarasov: Absolut, och får de en ny arena kanske de får lite av samma uppsving som Sirius i fotboll. Den nuvarande Upplands bilforum eller vad den nu heter är horribel. Sitter man på de nedre raderna ser man inte pucken långa stunder då sargen skymmer väldigt mycket.

Men, Almtuna har väl senast ifjol sålt Emil Berglund mitt under serien.
Låst ämne

5460:
Tror de flesta hade reagerat likadant efter en förlust.
Låst ämne

Heyerdal: Ja avtal är skrivet om en ny arena i Uppsala. Kommer att börja byggas mest troligt runt slutet på 2023 början på 2024. Ska ta ca 5000 åskådare vid hockey.

Även i Västervik är man på gång med ny arena, modellen för den verkar vara nya Hatstore Arena i Kalmar om man nu är nyfiken ;)
Låst ämne

J F K: men ska cmore bedriva konstgjord andning till klubbar som har 100 pers på läktarna och där största publiksporten är handboll? Till vilket syfte? Bygga upp en ny hockeystad om 20 år? Så stort tycker jag inte Hockeysverige är, vi är ett litet land med 10 miljoner innevånare. Då tycker jag det är bättre att premiera dom klubbarna och städerna som redan har en fungerande verksamhet. Ni modoiter kommer ändå se det här som en ickefråga när ni gått upp i SHL, dina ömmanden för Almtuna kommer försvinna blixtsnabbt.

Sen är det väl bara att kolla på marknaden ett sånt här år när ryssarna diskvalificerat sig själva. Alla trodde på en flodvåg av bra spelare till SHL men AHL har höjt kvalitén och lönerna så många spelare blev kvar där och Schweiz kan betala monsterlöner. Ska duktiga spelare komma till sverige så tror jag att ligan måste kunna konkurrera lönemässigt.
Låst ämne

297: I fotbollen ser fotbollsförbundet till att allsvenskan får 75% mot 25% till superettan. Jag skulle säga att fotbollen fortsätter dra ifrån rejält, trots att man är chanslösa gällande kvalitet och löner.

Det låter som du på allvar står och jublar när Mörrum inte kan betala lönerna. Makabert resonemang du för. Själva motsatsen till vad svensk idrott stått för tidigare.
Låst ämne

297: Jag håller med dig om att det är en handfull lag som lever över deras förmåga i HA och förmodligen skulle må bättre ett steg ner. Samtidigt så har vi ett gäng lag i Ettan som nu går omkull också. Addera då på det att ett par lag förmodligen skulle ha väldigt svårt att klara fallet ner från SHL till HA på grund av det ekonomiska glappet - då tänker jag på Malmö och Brynäs främst. Det är såklart upp till föreningarna att ha koll på sin organisation och ekonomi, men det känns inte som ett hälsosamt system i längden, va?

Det handlar inte om att dopa Hockeyallsvenskan utan snarare om att sätta upp en hälsosam struktur över hela systemet. Jag skulle gärna se att Svenska Hockeyförbundet ansvarade för de tre högsta ligorna i landet och pengar fördelades därefter. SHL1 - 12 lag, SHL2 - 12 lag, SHL3 kanske två geografiska serier med 12 lag vardera? 70/20/10 fördelning?Breddidrott nedanför dessa ligor med majoriteten av Ettan-lag som inte har högre ambitioner tillsammans med Tvåan och Trean.
Låst ämne

J F K: Vad menar du, ska Mörrum få pengar för att bedriva en verksamhet som ingen bryr sig om eller går och tittar på? Låter ju mer som en statlig arbetsmarknadsåtgärd än en hockeysatsning?

Är fotbollen en bra jämförelse? Visst byts det ut lag hela tiden men i en internationell jämförelse är ju fotbollen i sverige helt värdelös. Med hockeyn är det ju tvärtom och det borde ju ändå borga för att man inte är helt ute och cyklar?
Låst ämne

KB: håller med. Vet inte om du menar så men det låter också som att du i princip säger ”stängd liga” och i så fall håller jag med. EFTER den fördelning du beskriver.
Låst ämne

297: Mörrum är bara toppen av isberget av lag som inte får ihop ekonomin. Massor av lag löngre ned brottas med ekonomin som Mörrum.

Jag är rätt övertygad om att ju fler som börjar spela hockey, desto fler bra spelare får vi fram. Med din inställning kommer hockeyn utarmas väldigt fort. Allt färre börjar spela, vi blir allt sämre internationellt och publiken minskar. Det är tydligen någonting du anser vara en bra sak. Det är en kissa i brallan-mentalitet och som gör att hockeyintresset minskar.

Själv tycker jag tvärtom. För att fortsätta producera talanger måste lagen ha råd. Då får pengar som genereras av toppen gå till bredden, för annars fungerar det inte.
Låst ämne

297:
Lite högre konkurrens på fotbollen så tycker inte man kan göra just den jämförelsen.
Låst ämne

Tarasov: Han kanske t.o.m är less på alla dvärg-skämt han hört under uppväxten.

Verkar vara ganska sympatisk annars
Låst ämne

J F K: Finland har 10.000 fler utövare i hockey än sverige och samtidigt har dom färre lag i högsta och näst högsta ligan än vad sverige har. Finland har väl i princip kört om svensk hockey också. Det är klart att det är viktigt att många spelar hockey men det betyder ju inte att det måste finnas en klubb i varje liten håla?

SHL
Publiksnitt 22/23 = 5818
Publiksnitt 21/22= 4748
Publiksnitt 20/21= Pandemi.

Tittar du på mörrum, Sollefteå hockey eller motsvarande klubb så har det väl aldrig någonsin varit mer än max ett par hundra på matcherna?

Hockey är ju en rikemanssport som få, procentuellt, kommer att hålla på med. Större klubbar har samarbeten med mindre klubbar och med tanke på hur många NHL-spelare vi har jämfört med Ryssland, Finland, Tjeckien osv. så verkar det ju ändå funka ganska bra? Ta övik tex. det kanske inte ska finnas 5-6 klubbar i kommunen? Jag vet inte, finns KB65, Järved och Svedjeholmen kvar? Tror hockeyn har större utmaningar på längre sikt när billigare sporter växer i popularitet. Vad kostar en utrustning för en juniorspelare i fotboll, 2000 spänn för skorna? Samma för en innebandyspelare. Vad kostar det för en hockeyspelare? 15.000 kr?

Jag tror aldrig vi kommer att landa i en ekonomisk lösning där alla småklubbar har råd att köpa klubbor och skridskor åt spelare och då landar vi i att väldigt få hushåll har råd att finansiera hockeycamps och utrustning till sina barn. Vad kostar det att finansiera en hockeysatsning för en 15-åring? Stannar det ens vid 50.000 kr per år? Med utrustning, camps och klubbavgifter?

Sen vet jag inte, det är ju vackert att du ömmar för ungdomarna men hur gör tex. Modo hockey med ungdomarna som inte genast blir talanger? Låter man dom spela kvar i Modo eller fryser man ut dom tills dom lämnar för ett B eller C-lag i kommunen? Det var en retorisk fråga. Jävla kaxigt att sitta här och tigga pengar åt mörrum men titta åt ett annat håll gällande din egen klubbs elitsatsningar. Fast jag kanske har fel, Modo kanske överöser Örnsköldsvik Hockey och Järved med pengar för att dom tar hand om alla era ”andra chansen”-spelare? Tror inte på något sätt att Modo är ensam skurk här utan det är säkert mer regel än undantag i svensk hockey. Det är en elitsport för ett fåtal lyckligt lottade och det finns ett tak på hur många som kan utöva sporten. Tror ärligt talat inte att det hjälper att ösa pengar över div1-klubbar. Dom skulle inte få fler spelare, bara schysstare fikarum och ismaskiner.
Låst ämne

297:
Vill minnas att jag läst att Finland lider av att inte ha en bra andraliga.

Det går lite i vågor men håller med om att det känns som Finland gått om oss, särskilt på juniorsidan.
Låst ämne

297: Örnsköldsvik Hockey är faktiskt en väldigt bra lösning om man ser enbart på juniorverksamheten. Det är en möjlighet för ungdomar som inte tar sig in i MoDos verksamhet att fortsätta spela hockey på en hyfsat hög nivå och sedan ta plats i herrlaget som ändå spelar på en nivå som kan betecknas som något annat än en hobby.

Järved, Svedjeholmen, Husum, ÖSK (inte att förväxla med Örnsköldsvik Hockey) och KB65 bedriver alla bra ungdomsverksamheter. Ingen har dock ett herrlag som spelar på någon vettig nivå.
Låst ämne

Tarasov: att värna om juniorerna är ju så klart bra men det räcker väl med att kolla på hur Norrbotten slaktade hela tv-pucksupplägget på bekostnad av sina egna juniorer för att se hur klubbarna agerar i praktiken. Man ger speltid till dom allra bästa och pissar på resten av ungdomarna. Finns väl knappast ett bättre läge än tv-pucken att ge förtroende och speltid till ungdomar som tagit sig dit på sportsliga grunder och ändå ratar man dom.

Svensk hockey kanibaliserar på sig själv och bredvid står cmore och eldar på hetsen genom att ösa pengar på dom rikaste klubbarna och tillbaka får dom vinsterna från produktionen. Klart som fan dom inte vill ge pengar till Västervik och Almtuna när alla skiter i dom klubbarna. Det är ju ren förlust för cmore. Rättvist? Knappast. Logiskt? Absolut.
Låst ämne

« · 2426909 · »