1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507147 inlägg · 4104 ämnen

MoDo vs Linköping 20:e jan.

« · 492071 · » Till forumet

Sv: MoDo vs Linköping 20:e jan.
Dragan 2k:

www.modohockey.se
2005-01-05
Pierre Hedin borta i 6-8 veckor

I gårdagens match mot Luleå bröt Pierre Hedin underarmen efter en kollison med Jonas Rönnqvist. De första rapporterna tyder på att Pierre blir borta i mellan 6-8 veckor.
Kommentera

Läser att Forsberg redan är opererad. Det var snabba ryck. Då kanske det kommer lite mer information snabbt om hur lång tid han kommer vara satt ur spel.
Kommentera

Tråkigt att som gammal Västernorrläning att konstatera att Peter Forsberg med stor sannolikhet är borta från fortsatt spel denna säsong trots att jag håller på Timrå.

Nu tror jag Modo klarar sig iallafall.

Det är värre för Aftonbladet för nu är det code red. Sjösatt krisplanen, skarpt läge!
Kommentera

Om fyra dagar öppnar transferfönstret. Tror ni att MODO kommer att värva någon ersättare för Forsberg? Vilka spelare med EU pass finns kvar där ute?
Kommentera

Martin S: enda spelaren med EU pass som finns tillgänglig på marknaden, och kan klassas som en tänkbar ersättare till Forsberg är väl Robert Lang. I övrigt kan jag inte komma på någon.
Kommentera

Dragan 2k: Om du läser såna grejor så måste du ju bifoga länken så man kan kolla själv ju... :-)
Kommentera

Salle: Haha. Förlåt. Här kommer en fin liten länkis
Kommentera

Martin S: Man kan inte ersätta Foppa med någon annan Europe. Måste bli nån transatlant men det har vi ju 2 redan. Sakic, LeCavalier och några till finns som skulle duga.
Kommentera

Salle: Luleå försöker bevisa att Fernandez ska räknas som Fransman. Då är det bara för oss att börja göra samma sak. Joe Sakic har kroatiska föräldrar men eftersom Kroatien inte är medlemmar i EU ännu så funkar inte detta kryphål.

Owen Nolan är född på Nordirland men knappast den spelaren han en gång var. Danny Heatley är född i Tyskland men upptagen med spel i Schweiz.
Kommentera

Salle: 3 Transor har vi allt. 4 om man räknar med Poffa.
Kommentera

Martin S: dock verkar vi ju inte få igenom det, enligt Aftonbladet. :(

Sjukt. Hade det berört exempelvis Färjestad så hade det garanterat inte varit någon tvekan.
Kommentera

Lövva: Det måste väl finnas ett uppsjö med spelare i provinsen Quebéc med ett fransk pass också? Har tex Näslunds gamle tvspelspolare Super Mario ett franskt pass?
Kommentera

Martin S: Eftersom Ö-vik hör till Norrland så bör man väl inte förlita sig på den metoden. Hockeyförbundet kan troligt sätta käppar i hjulen. Flytta staden söder ut istället om man ska förlita sig på den metoden.

Nu kanske jag talar för fort. Inget är beslutat ännu ang. Manny men det verkar mörkt.
Kommentera

Frisco: Kan man inte knyta på Lance Armstrong ett par skridskor och registrera honom som fransk bergsget eller något sånt? Vi har ju oerhörda berg att övervinna framöver och vad vore väl då bättre än Lance? Sen skulle vi kunna få Roberto Vacchi på köpet som speaker.
Kommentera

Martin S:

För att svara på frågan tror jag inte att de kommer att värva. Vi har ju fått Macke nu, och att utöka truppen till att bestå av 30 kontrakterade spelare tror jag inte att de gör.
Kommentera

knaskamilla:

Jag tror inte heller att vi kommer värva, även utan Forsberg har vi ett lag för minst semifinal om man uppträder som idag. Personligen kändes det betydligt tyngre ifjol när Svarten blev skadad, men det kanske bara är jag.
Kommentera

scim: Visst var det så, men då var det ju inte bara Svarten som gick sönder, halva laget satt ju på skadelistan ett tag då.
Kommentera

Unknown:

Visst var det så, men vid tillfället för Svartens skada (hemma mot HV tidigt i Januari) låg man farligt nära kvalplats och Svarten bar laget på sina axlar, just då kändes det synnerligen nattsvart men ni vet ju hur det gick, resten av laget började ta ansvar och helt plötsligt var Modo ett vinnande lag igen. Nu anser jag att situationen är liknande men med betydligt mer gynnsamma premisser.
Kommentera

scim:

Jag tror inte att vi går under p.g.a. Foppas skada. Däremot är det ju tråkigt som fan att inte få se honom mer i vår. Skulle NHL-säsongen dessutom råka ta slut kvittar det liksom att han skrev ettårskontrakt - som Nikki konstaterade har vi då kvar Salo och Timander av alla hemvändande NHL-spelare. Men, som sagt, jag är nog mest ledsen över att inte få njuta av Foppas konster mer den här säsongen... =( 

Försöker komma ihåg hur det kändes när Svarten skadades, men det går dåligt. Fast jag antar att man var rätt deprimerad då också.

Well. Lika bra att gråta sig till sömns, morgondagen blir lång.
Gonatt. Eller, ja...
Kommentera

Kan väl förresten bjuda på den här också. Doktor Savage förklarar saker och ting på Luleforumet. Råkade klicka mig vilse när jag blev lite ivrig att se vad resten av tråden innehöll, men lyckligtvis kom jag tillbaka till ursprungsläget (Savages inlägg) genom bakåtknappen i IE. Nåväl, här kommer det:

"Hmm, har han verkligen det? Normalt sätt diagnosticeras misstänkt fraktur på os naviculare genom att trycka till i den s k fossa tabaciere*

*sträck på tummen. Då bildas en liten grop, mellan två av de senor som går till tummen, just innan man kommer ned till handleden. Det är nämnda fossa - eller som den också kallas - the anatomical snuffbox. Där brukade man lägga snus för att sniffa in i näsan på sjuttonhundratalet. Numera brukar man lägga saltet där, inför en tequila.

Nå, trycker man till i fossan och det gör rejält ont bedöms det som misstänkt båtbensfraktur. En sådan brukar dock sällan kunna ses på räntgen direkt. Eftersom man inte vet, gigsar man in skiten för immobilisering. Efter en vecka röntgar man igen. Är det en fraktur har viss urkalkning skett 9i frakturlinjen, varpå frakturen säkerställs och fortsatt gips för läkning fem veckor till. En båtbensskada är inte att leka med. Den måste vara helt stabil under läkning, annars kommer sur t efter.

Nå, vid omröntgen efter en vecka kanske man inte ser en fraktur. I så fall är det bara att mobilisera mer eller mindre direkt.

Nu finns det förstås lite mer sofistikerade sätt att diagnosticera frakturen direkt, men sådan utrustning har de säkert inte i övik.

Så min gissning blir den att kanske han är borta resten av säsongen. Eller så är han tillbaka om några veckor. Eventuellt redan till omgången första februari. Då MooDooisterna förstås möter gissa vilka!?"
Kommentera

scim: I onsdags var det mening att jag skulle träffa Johan Franzén efter matchen i ett ärende, nu blev det dock inställt. Skönt känns det som...
Kommentera

knaskamilla: Beklagar det inträffade.

Förklarade på lunchen idag att Näslund och Forsberg skulle spela ihop för första gången på tolv år (tvärtemot vad många tror så är "Ö-vik", "Modo" och det faktum att en jäkla massa ledande spelare kommit därifrån till NHL inte allmängods bland hockeyintresserade amerikaner enligt min ringa erfarenhet). Wow, great, cool sa dom. Får ta upp ämnet igen i morgon.

Som jag redan konstaterat på annan sida på HS, det är något poetiskt i att det blev en knapp match efter alla års väntan.  
Kommentera

knaskamilla:

Så du gick vilse igen? Nu ska jag tamejfan maila forumadministratörerna och be dom gör en förenklad version, luleforum light, så att även modoiter kan surfa där.
Kommentera

Dragan 2k:

Hållberg slog inte upp en gammal skada. Han fick en ny skada med flera frakturer på småbenen i handen, varav en fraktur satt på båtbenet. En fraktur på båtbenet betyder 3 månaders vila, då det är ett av de mest svårläkta benen i kroppen.

Även den situation då Hållberg blev skadad var en ren olyckshändelse, enligt honom själv var det inte ens en kraftig smäll utan en, med tanke på konsekvenserna, tämligen normal smäll. Det enda som gjorde det hela så olyckligt var att smällen träffade på precis rätt ställe... eller precis fel ställe, kanske man skall säga istället.
Kommentera

Inget spel i NHL i alla fall. Så Macke och gänget stannar. Åtminstone om man skall tro följande artikel.
Kommentera

Albert Hall:

Det tycker jag verkligen att du ska göra! Inte för att jag så ofta behöver surfa omkring där, men det är ju aldrig kul att gå vilse.
Kommentera

Poffa: Tur för er kan man väll summera det ganska kort :)
Kommentera

scim: Helt klart scim, det fanns inte mkt ljus i mörkret då inte, den som hade presterat bäst hela säsongen blev skadad plus att så många andra var skadade i kombination med spel farligt nära ingenmansland... man drack gravöl den kvällen... =)

Men den matchen följdes väl av den famösa niopoängsveckan om inte minnet sviker, varpå allt genast såg ljusare ut.

Läget nu känns inte alls lika mörkt men det kommer kännas konstigt att se på hockey utan Peter, man vänjer sej snabbt med hans trollkonster. =)
Kommentera

knaskamilla:

LÄGG NER NU Det är en kollision mellan Forsberg och franzen
klubban är inte ens i närheten av armen
SLUTA Anklaga folk
Peter Forsberg "GUD" ja i övik kanske men inte resten av Sverige

visst det är tråkigt att han blev skadad.

titta på bilderna igen klubban är inte närheten av Forsbergs hand det är en Kollision det säger samtliga medier

tror du verkligen en spelare skulle slå av någon handen medvetet ja då är dum

Vi får hoppas att han är tillbax snart igen
Kommentera

Niceguy75:

Läs igenom hela tråden och skapa dig en bild av när och hur saker sägs. Då kan du komma tillbaka och be någon moderator ta bort ditt inlägg.
Kommentera

Niceguy75:

Nu har jag inte granskat bilderna tillräckligt noga, jag har helt enkelt varit för less för det, men av det jag har sett så ser det ut som Franzén försöker bentackla Forsberg som hinner akta sig och istället på något olyckligt vis stöter sin hand på Franzéns kropp. En olyckshändelse hursomhelst, den som tror att Franzén var ute efter att bryta Forsbergs båtben är ute och cyklar, men nu är det väl ingen som påstått det heller.
Kommentera

Saxat från åfficijella angående Peter:

På en presskonferens i Kempehallen nu på förmiddagen berättade Kim Thorsén, MODO Hockeys läkare, om det senaste kring Peter Forsbergs skada.

- Skadan uppstod vid en kollision med en Linköpingsspelare. Peters handled vreds bakåt och ur led. Peter röntgades och opererades under gårdagskvällen på Örnsköldsviks Sjukhus. Peter blev gipsad och befinner sig i Umeå på handkirurgen för vidare undersökning av den skadade handen. Även en spricka på båtbenet upptäcktes och efter dagens undersökning i Umeå kan ett mer definitiv besked ges om hur lång tid Peter blir borta från spel, berättade Kim Thorsén.
De första prognoserna tyder på mellan sex till åtta veckor.

Skadan i sig själv är dock inget som äventyrar Peters fortsatta karriär försäkrar Kim Thorsén.

- Det första vi gör är att skänka en tanke till Peter Forsberg och hoppas att han tillfrisknar, sa Bengt Hedin, MODO Hockeys Sportchef.

- Det vi kan glädjas åt från gårdagens match är Markus Näslund och Adrian Aucoins fina insatser. Att de kommer tillföra laget mycket syntes direkt, fortsatte Hedin.

Hur laget kommer att formeras inför morgondagens match mot HV 71 återkommer vi med senare idag.
Kommentera

"Individen är aldrig större än kollektivet"

Undra hur Modo ställer sig till den klyshan...?
Kommentera

scim: Det är ingen bentackling, det ser man klart på ÖA:s bilder.
Kommentera

Lumber Jack: Mycket "trevlig" länk, eller vad jag ska kalla den. Klargörande.
Kommentera

bobbe: joo, extremt bra bilder
Kommentera

Lumber Jack: Ingen bentackling det är sant. Ser mer ut som ett misslyckat försök till en arseltackling.
Kommentera

Frisco: Foppa undvek tacklingen bra, ser det ut som, men knasade till klubba och handled.
Kommentera

bobbe: Titta på Franzens ben på den här bilden. Ser ut som en hanhund vid en lyktstolpe.

www.allehanda.se/bildextra/foppa_skada2/images/prevs/prev3.jpg
Kommentera

Lumber Jack:

Jag skrev inte att det var en bentackling, jag skrev att det såg ut som ett misslyckat försök.
Kommentera

Frisco: Det ser ut som att Forsbergs klubba får Franzén lite ur balans, vilket får honom att lyfta på vänsterbenet. På den där bilden har spelarna för övrigt praktiskt taget passerat varandra, ser det ut som.

Nåja, nog ältat kanske. Inte avsiktligt, bara olyckligt.
Kommentera

Frisco:
En stillbild säger nada,,absolut nada i det läget, han kan ju lika gärna vara på väg att ta ett skär med sitt vänster ben..!!

Det handlade om höjden av otur helt enkelt, mig veteligen så har väll inte MoDo själva gått ut och sagt att det var något ojuste med i bilden.

Bryt ihop och kom igen säger jag bara.
Kommentera

Nu är det sån här hemskt reklam igen.. men skriv under tackbrevet till Foppa :)

www.petitiononline.com/foppa/petition.html
Kommentera

Nikki: Hoppas verkligen att det går att moderera "comments", då det redan har varit in en idiot och kluddat ner dynga där.
Kommentera

Nikki: Ursäkta mej .... men löjligt!
Kommentera

Lumber Jack:

Webintervju med Thorsen och Hedin om Foppas skada.
Kommentera

Lumber Jack: Det går tyvärr inte att moderera, men eftersom vi planerar att skriva in alla namn i slutet på brevet så kommer vi såklart att ta bort alla opassande inlägg.
Kommentera

Nikki:
Är ni seriösa verkligen?
Måste säga att personligen tycker jag att det tar lite för stora
propotioner, gör ni samma sak åt övriga i truppen som skadas eller gör ni skillnad på folk och folk?
Kommentera

TIKbiff:

Vi är absolut seriösa. Det är skillnad på världens bästa spelare, som kommer hem en säsong för att spela hem guldet, så får han inte vara med och spela när det roliga börjar. Vem vet, han kanske inte spelar någonting mer i Modo? Vi vill visa vårat stöd mot honom, jag tror han kommer uppskatta det.
Kommentera

« · 492071 · »