1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507066 inlägg · 4104 ämnen

MODOs ekonomi

« · 95323 Till forumet

MODOs ekonomi
På modohockey.se finns idag en intervju med Åke Eklöf angående hans syn på framtiden. I slutet av texten står det att MODO har ett eget kapital på 19 miljoner. Är det verkligen så mycket? Har något svagt minne att kapitalet var uppe på 14 miljoner senast och den just avslutande säsongen slutade väl inte med vinst eller vad har jag missat?

Tydligen är MODos budget forsatt stram även kommande säsong och Eklöf säger också att stänga elitserien för nerflyttning kan vara något för framtiden.

Till sist hur ska MODO/Övik kunna finansiera en arena för 240 miljoner kronor som det talas om? Om nu kommunen står för 50 miljoner så fattas det 190 miljoner. Sedan betalar Fjällräven 30 miljoner och inte betalar EU ut 160 miljoner i EU Stöd?
Kommentera

Sv: MODOs ekonomi
MartinSedin:

Skulle nog tro att Åke har koll på MODO:s ekonomi även om jag också hört de summor på 14 miljoner som du nämner.

Arenabolaget som skulle gå in med 100-300 miljoner lär vara en stark grupp av företag, med bl a MODO i spetsen. Skulle gissa på att dessa är till stor del de som kommer att ha sina kontor i arenan samt vissa evenemangsarrangörer som ser arenan som ett gyllene tiifälle att få stora konferenser, mässor och spelningar.

EU delar ut 60 miljoner, kommunen 50 miljoner, Fjällräven 30 miljoner. Återstår då 100 miljoner att gå in med. Kan kanske Forspro vara en stor investerare i arenan?
Kommentera

poffa och alla andra: Saxat från ÖA:

"Enligt de kontakter som projektgruppen haft med EU-representanter så är möjligheterna till både EU-bidrag och statliga bidrag goda. I slutrapportens finansieringsplan, står dessa för nästan 45 respektive 15 miljoner kronor av den totala kostnaden på 240 miljoner.
Sponsorernas insats rör sig kring 20 - 30 miljoner kronor, medan merparten av kostnaderna skulle falla på "Arenabolaget", ett aktiebolag med Modo Hockey som huvudintressent."

Arenabolaget står alltså för 150 mille ungefär, merparten av dom pengarna lånas nog. Tror knappast "intressenterna" pungar ut i cash.
Kommentera

MartinS: Rätta mig om jag har fel men Hade inte Färjestad nåot liknande upplägg när dom byggde sin arena och Färjestad äger LLA kommer modo äga den nya arenan?
Kommentera

ModoAnte:

Var det inte något om att de fick köpa den för en symbolisk summa om de tog hand om driften?

Äh jag har ingen aning.
Kommentera

Taddy: Vad jag har hört så äger dom den men jag vet inte så noga.
Kommentera

Taddy:

För att man skall få EU-bidrag så måste kommunen stå som ägare de första dem åren. Men under den tiden kan man arrendera ut byggnaden till t ex "Arenabolaget" och låta dem stå för underhålls- och driftskostnaderna.
Kommentera

poffa:

Mina fingrar sviker mig, de första FEM åren skall det stå.
Kommentera

Ett litet räkneexempel med LLA som objekt.

LLA har 39 viploger á 220 000 kr = 8 580 000 kr. Kostnaden för att bygga LLA var 120 milj. Utan kontantinsatser, bidrag eller sponsorer skulle räntekostnaden på ett lån med 7 % ränta landa på 8 400 000. Alltså logerna betalar räntorna, hallen kostar sålunda "bara" driftkostnader, löpande utgifter och amorteringar. Vilket för FBK täcks gott och väl av den övriga publiken och ökad försäljning vid matcher. Arenan i sig generar klubben pengar, inte undra på att de har gott om flis.

Egentligen säger exemplet allt för mycket, (och det innehåller MÅNGA hål)men det visar på hur mycket logerna betyder för att ro ekonomin i land vid ett hallbygge.
Kommentera

poffa: Ett enstaka stavningsfel skall naturligtvis inte vändas emot dig.
Kommentera

ModoAnte & Taddy:

Färjestad äger LLA och betalar just nu saftiga amorteringar för att snabbt bli av med sin skuld - något som i nuläget begränsar storleken på den vinst man kan plocka ut per år (märk dock här att vi pratar om FBK, ett lag som väl aldrig varit känt för några stora hål i plånboken).

Alltså verkar det inte vara möjligt att rakt av jämföra FBKs modell med MODOs, för att inte tala om de 100-talet miljoner i EU/stat/kommun-bidrag som det nu handlar om.

En stor fråga är väl hur pass väl man lyckas med försäljningen av diverse företagspaket, i Kinnarps gick en stor del av biljetterna åt i s.k. femårsbiljetter. Om man lyckas få ett hundratal små- och medelstora företag i Ångermanland att köpa att antal sådana
paket till sina anställda får man större säkerhet i betalningen av amorteringar och de ökade fasta driftskostnaderna, men samtidigt blir man väldigt beroende av att nyhetens behag inte klingar av allt för fort då sakerna som skapar "evenemanget" (restauranger, lotterier, souvenirer) kräver besökare i hallen - INTE 3000 betalda, men ej utnyttjade biljetter.

Och slutligen: Starkölsförsäljning i en ishall, det är inte något att ens fundera över, t.o.m. Ö-vik och dess välkända rörelser får helt enkelt:

*Acceptera

att sådan måste till för att få hallen att gå runt.

Men en gång för alla: Jag är FÖR en ny arena om det inte drabbar MODOs ekonomi, eller svensk hockeys anseende.
Kommentera

MartinSedin:

AIK:
Årets resultat: -8 miljoner
Omsättning: 40 miljoner
Eget kapital: +1 miljon

BRYNÄS:
Årets resultat: -1,8 miljoner
Eget kapital: +2,7 miljoner

DJURGÅRDEN:
Årets resultat: -3,5 miljoner
Omsättning: 70 miljoner
Eget kapital: +3 miljoner

FRÖLUNDA:
Årets resultat: +6,5 miljoner
Omsättning: 62 miljoner
Eget kapital: -14,5 miljoner

FÄRJESTAD:
Årets resultat: +12 miljoner
Omsättning: 115 miljoner
Eget kapital: +28 miljoner

HV71:
Årets resultat: +3 miljoner
Omsättning: 65 miljoner
Eget kapital: +10 miljoner

MIF:
Årets resultat: +-0
Omsättning: 55 miljoner
Eget kapital: +-0

LULEÅ:
Årets resultat: +500 000
Eget kapital: +300 000

LINKÖPING:
Årets resultat: -1,3 miljoner
Omsättning: 47 miljoner
Eget kapital: +2 miljoner

SÖDERTÄLJE:
Årets resultat: +2 miljoner
Omsättning: 38 miljoner
Eget kapital: +4 miljoner

TIMRÅ:
Årets resultat: -1 miljon
Omsättning: 36 miljoner
Eget kapital: +800 000

...och till sist:
MODO:
Årets resultat: +2 miljoner
Omsättning: 50 miljoner
Eget kapital: +19 miljoner

Om man ordnar klubbarna i en lista enligt hur stort eget kapital de har ser det ut så här:
1. Färjestad
2. MoDo
3. HV71
4. Södertälje
5. Djurgården
6. Brynäs
7. Linköping
8. AIK
9. Timrå
10. Luleå
11. MIF
12. Frölunda

(Vet ni hur fult ordet "miljoner" blir när man skriver det många gånger i samma inlägg...?)
Kommentera

knaskamilla: Typ en miljoner gånger.
Kommentera

Enligt källkoden på åffisijälla så bör vi ha sålt minst 6 939 biljetter till morgondagens match. Fortsätter ångermanlänningarna (och de mycket välkomna södra västerbottningarna) att bete sig såhär har vi snart ett snitt som är mer än 1 000 sålda biljetter högre per match än alla andra lag norr om Gnarp.

Bra så och fortsätt att ryggdunka varandra i sportbarerna istället för våra curlade spelare, vetja.
Kommentera

Björn W: Jag ställer mig skeptisk till den där uträkningen du har. :-)

I vilket fall så är det slutsålt, nu. Grymt.

Kommentera

Poffa: Åh, vad trevligt. Då blir det rejält trångt att somna under bordet i restaurangen imorgon, alltså!
Kommentera

Poffa: Otroligt. Slutsålt, eller minst bra nära utsålt igen. Mycket bra.

Vi borde nog bygga en arena i hamnen här i Sollefteå. Går inte det så får vi kanske lov att bygga i Kramfors nere vid bryggan.
Kommentera

NuMo: Ta den mellan sandslån och Nyland så kan ni bygga den på en sanddyna.
Kommentera

Poffa: Tommy Roos lägger ut rökridåer och uppdaterar så fort man skriver något. Eller är det Mette möjligen? :)

Nåja, den tar jag. MoDo = Norrlands Borussia Dortmund, jawohl.

Redigerad kommentar

Kommentera

NuMo: Eftersom hellge inte är inloggad får jag väl ställa frågan:

Vad tar Timrå in?

Redigerad kommentar

Kommentera

Björn W: Südtribüne är bland det sjukaste jag upplevt. Ståplatsbiljetterna är dyrare än sittplats.
Kommentera

Lumber Jack: Mest tikar.
Kommentera

Lumber Jack: Lite av varje, ibland till och med alkohol.
Kommentera

spud: I Nyland har det ju spelats bättre hockey genom åren än i Ö-vik i alla fall.
Kommentera

Johnny Hazard: Just for you, sörångermanlänning. Nylands senaste upplaga i kvalserien, 1965.

Kommentera

Björn W: Hahaha, jag bara satt och väntade med spänning, mästare där och vilket genidrag sedan. Härligt med kvalserien, vi synes där så kan vi snacka mer då. Trevlig helg påre.
Kommentera

Johnny Hazard: Jag tyckte annars att FH:s vision om att Fuppe avgör med en spark i en SM-final mot er var ganska aptitlig och läser jag på åffisijälla så är vi i stort sett i slutspel nu när vi ska vinna i stort sett allt som är kvar.

Ska inte ni också göra det?
Kommentera

Björn W: Ähh, skit i vilka matcher som är kvar nu innan kvalserien börjar. Jag drömmer mig bort istället. Året var 1976 och jag övernattar hos farmor och farfar på Mästargatan i Nyland. Jag hade precis fått ett par sprillans nya CCM Bobby Hull-grillor, ska kolla om det finns att söka på Google och lägga in en najs bild pårom. Hittade en skitfin bild nu;

www.americanmemorabilia.com/pics/59759_01_lg.jpg

Men i alla fall, invigningen av grillorna gjorde jag på Nylands dåvarande månskensrink, tror t o m att Nyland hade konstfruset redan då, rätta mig inte om jag har fel.

Snön vräkte ner, det minns jag i alla fall, det var jag mot den övriga Nylandsvärlden. Jag spelade i mitt egna lag, helt allena mot 12 stora och starka Nylingar, tja dom var säkert en 5-6 år äldre än mig också och gav mig rejält med stryk så jag gick hem med näsblod och avslagen framtand och grinade till faffa och famma, som självklart tog mitt parti.

Farfar följde då med tillbaka till månskensrinken och slog den ådriga Ådalsnäven i målburen och röt till på allvar, alla lyssnade. Vi delade sedan lite mer jämna lag och jag fick nya kompisar över en kväll, näsblodet och min halva tand var redan glömd.

Nyland har en särskild plats i mitt hjärta som du kanske nu förstår.
Kommentera

Johnny Hazard: Mycket fin historia, det påminner lite grann om tacklingarna man fick när man fick för sig att komma till hockeyträningarna i Leksandslandskapet iförd MoDo AIK-replica, i de gamla kvalserietiderna på 80-talet.

Malmö fanns det barn som hade börjat hålla på då också. Nu håller man inte ens på Malmö i Malmö. Det är rätta tider för fåglar att börja falla från skyn...
Kommentera

Björn W: Örn-sköldsvik, vare ja, fåglar falla från skyn. Finns det örnar i Timrå? Ähh, ja tror dom ljuger ja. Fyllkajor och duvungar vare visst som slog ner i backen.
Kommentera

Johnny Hazard: Så det är riskfritt för nerslag i Domustrappan?
Kommentera

Björn W: Vet inte om Domustrapppan finns kvar längre eftersom jag bor lite utomsocknes dårå? Men det är ju i och för sig sällan man läser om den i Timrås GB nuförtin. Det var helt fuckin klart bättre förr, jajjemensan.
Kommentera

Johnny Hazard: Finns den kvar så är det säkert dödsdroger från Internet som intas numera. Håhåjaja.

Men visst, en gemensam kvalserie och jag gör mitt första besök i E.On sedan jag fick fingret av Dalan efter Tobbes avgörande i kvartsfinal 3, -07. Då får vi kolla upp trappen oxå. Kanske provsitta den me'.

God afton!

Redigerad kommentar

Kommentera

Björn W: En sista grej bara innan jag gör kväll. Kolla in de vaxade gula skosnörena på CCM:arna, ojojojoj, jag fick pånytt en rejäl ståfräs, eller var det ståpäls det hette? *Tummar du åt mig? Ähh, skitsamma och Goder Afton På Eder Alla!

*Fotnot: Tummar du åt mig innebar att ens hockeykompis satte sin ena tumme på, ähh det här blev för invecklat att förklara hur man remmade sina rör. Nu hade i och för sig vaxningen den fördelen att man skulle slippa att tumma åt hockeypolarn i graven brevé. Jaja, jag tror att ni förstår, eller inte.

Gonatt mä er!
Kommentera

Igår efter matchen stannade jag kvar i FC efter matchen och spenderade en del kulor i puben på entréplan. Att så många andra tänkte samma tanke är både förvånande och oerhört glädjande. Här har Modo en stabil inkomstkälla och förhoppningsvis fortsätter publiken att stanna kvar efter matcherna.

Jag skulle dock önska att man underlättade försäljningen något. Som igår kväll var det sånt enormt tryck att jag är rädd att vissa drar sig för att stanna kvar.

Jaja, det var riktigt trevligt i vilket fall.

Kommentera

Poffa: Det börjar noteras i gästböcker lite till höger och vänster, men det är ändå värt att fortsätta notera det och pusha på er Ö-viksbor i det goda jobb ni gör.

Ikväll hade Luleå 500 personer mindre på läktarna i sin toppmatch mot Färjestad på en lördagkväll än vad vi hade i vår bottenfight mot Brynäs i torsdags. Exempelvis.

Redigerad kommentar

Kommentera

Björn W: Vad tar de in i Timrå ?
Kommentera

supertrött: hrrrm... alkohol??
Kommentera

supertrött:

3-0 till Brynäs och AIK lär bli ett lätt byte för Frölunda. Denna serie lär bli en nagelbitare in i det sista.
Kommentera

Bad_Brett:

Anders Eriksson i Canal plus studio.
Han är något svettig i pannan...
Kommentera

Bissett19: Var det 4400 i Timrå ikväll?Precis vad deras ekonomi behövde.
Kommentera

Gusse: Japp, men om de gillar att se Lundmark missa öppna lägen lär de vilja komma tillbaka.

Dock har jyckarna spelat hyffsat idag. Men de sätter inga chanser.

Sen verkar Svedberg stänga igen för BIF mot ett blekt skellefteå.

Redigerad kommentar

Kommentera

spud: Brynäs får 3p, Timrå har efter en dålig andra verkligen klivit upp i 3e och är bättre än hv i den oavgjorda matchen. Kan något bottenlag tappa mer än oss plz.
Kommentera

MorganaLefaey: Märkligt hur mkt fasthållning tripping och filmning som TIK kommer undan med i egen zon. Deras försvarsspel tycks gå ut på att hålla fast och haka.

Ska bli intressant att höra hur jyckarna är besviken på domarn efter denna match.
Kommentera

spud: Domarn? Var inget fel på dem...mitt eget lag är jag dock ff besviken på även om kvällens match var ett steg i rätt riktning.

Ses den 22:a, må bästa lag vinna då utan domartjafs efteråt.
Kommentera

Gästkrönikören Björn har skrivit några (nåja) rader om Modos ekonomi med anledning av det bokslut för säsongen 11/12 som Modo presenterade i måndags.
Kommentera

Poffa: Det som skulle vara intressant var att sitta på alla elitserieklubbarnas årsredovisningar och jämföra dessa med varandra. Visst kan man som nu sitta och tycka att något belopp verkar stort eller litet, men i ett sammanhang skulle det bli väldigt intressant.

I sin krönika tycker jag att Björn använder väldigt många ord till att skriva det som står svart på vitt i årsredovisningen, för den som orkar öppna pdf-en. Det är möjligt att den är för odetaljerad för att han verkligen ska få glädje av sin ekonomkompetens. Jag tycker även att krönikan helt glömmer bort att det som faktiskt säljer produkten MoDo är ett vinnande lag och helst med många egna produkter. Upnås detta så kommer publiksiffrorna och även ekonomin att förbättras. Någon miljon extra i souvernirförsälning är givetvis välkommen, men de riktigt stora summorna ligger i att locka publik till arenan.

Kommentera

Wayne Gresky: Inte bara att locka dit dem, se också till att "lura av" dem så mycket pengar som möjligt på saker som de omöjligt kunnat klara sig utan, är det så att man bums vill ha MoDo Hockeys hamburgerdressing, eller mikrofonskyddet Hasse, så ska det finnas att köpa i arenan. Dessutom så måste man också göra mer reklam för laget inne i hallen. Helst skulle hela hallen vara en ständigt föränderlig hockeyutställning med interaktiva inslag. Gärna då med möjlighet för besökarna att få mer information genom att kunna använda sina mobiltelefoner. Fast för detta så måste det ju också finnas bland annat ett trådlöst nätverk som det går att ansluta till om det är fler än 20 personer i arenan. Och som hetandes Fjällräven Center, ska det givetvis finnas en Fjällrävenshop i hallen...
Kommentera

Paddan:

"Helst skulle hela hallen vara en ständigt föränderlig hockeyutställning med interaktiva inslag. Gärna då med möjlighet för besökarna att få mer information genom att kunna använda sina mobiltelefoner."

Fina ord men vad innebär det rent konkret och hur inbringar det ökade intäkter? Det låter lite som ökade kostnader för en oinsatt.

En Fjällrävenshop låter annars bra med en liten provision till Modo på sålda varor.

Kommentera

« · 95323