1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508354 inlägg · 4106 ämnen

Nattens NHL

« · 272894 · » Till forumet

Sv: Nattens NHL
MartinS:

Tycker bara att det är ganska lustigt att så många anser att VM ska spelas icke-varje-år eftersom många andra sporter kör vartannat eller var fjärde år.

Men ingen av dom som drar upp det ägnar en tanke åt att de sporter som har VM vartannat år har ett EM varje år som inte VM är.

Fotbollen har ett "ledigt" år mellan varje storturnering, men det är ju för att ha plats för kvalen och för att fotbollspelare är slöare än hockeyspelare.

Så länge det finns ett stort intresse för hockey-VM som det är så finns det ju ingen anledning att ändra upplägget egentligen.

Vid det här laget är det ju rätt accepterat att VM är som det är och att World Cup är det stora mästerskapet. World Cup kommer vara det stora mästerskapet även om VM bara skulle spelas var fjärde år. Så i praktiken skulle inget förändras.

VM är helt klart sin charm varje år och jag skulle tycka att slutet av april/början av maj vore rätt trist om VM inte spelades.
Kommentera

Robert P:

Nja nu får du ta och lugna ner dig. Inte sa jag väl någonting att vi skulle ta efter utförandet av fotbolls-VM. Bara att det är en bra idé att det ska spelas inte så ofta. Sen tänker jag inte sura nämnvärt, slentriantitta på VM ska jag definitivt göra!

Själv ska jag njuta av proffsen som kommer till VM, amatörerna får du glädjas åt själv! :P
Kommentera

MartinS:

Vad har fotbolls-VM med hockey-VM att göra överhuvudtaget? Varför ska man sitta och jämföra olika sporters turneringar?

Men för skojs skull:
Ska hockeyn ha ett EM var fjärde år också, precis som fotbollen? Och ska vi bara låta U21-landslaget få spela när det blir OS?
Och mest intressant: Ska vi låta 24 lag delta i hockey-VM:s huvudturnering och ha kvalspel där Sverige får möta Andorra eller San Marino mellan VM- och EM-turneringarna?

Jag överlever då iaf ett VM med Sundin, Satan, Palffy, Hejduk, Forsberg, Koivu, Selänne, Heatley och Kovalchuk. De som vill sura för att världens bästa spelare inte är med får gärna göra det. Själv tänker jag njuta av de amatörer som ställer upp.
Kommentera

Robert P:

"Ja, en toppspelare från elitserien är ju helt klart jämförbart med att VM spelas med division 1-spelare."

Håller med hörrö... ;)

"Tomas Holmström blir inte mindre sliten under en säsong för att VM bara spelas var fjärde år. Lidström får inte mindre ungar för att VM spelas var fjärde år."

Men chansen är väl mindre eller hur? Och suget blir definitivt större. När var senast en fotbollspelare tackade nej till ett VM av samma anledningar som en hockeyspelare?
Kommentera

MartinS:

Ja, en toppspelare från elitserien är ju helt klart jämförbart med att VM spelas med division 1-spelare.

Att Forsberg gladeligen kommer till VM tycker jag tyder på att turneringen har attraktionsvärde för de flesta.

Tomas Holmström blir inte mindre sliten under en säsong för att VM bara spelas var fjärde år. Lidström får inte mindre ungar för att VM spelas var fjärde år.
Kommentera

Robert P:

Att dom bästa spelarna inte kommer är väl ändå ingen småsak?! Som att div 1-spelare skulle spela VM i fotboll, tjenare...

Jag sällar mig till skaran som vill se VM vart fjärde år med dom bästa spelarna, skulle vara grymt som Foppa skulle ha sagt.
Kommentera

Frisco:

VM är helt klart en kul upplevelse som är klart underskattat som turnering.
Folk hakar upp sig på att det får kallas VM när inte världens bästa spelare är med. Men så har det ju alltid varit och alla är uppväxta med att ta VM för vad det är.
Ger man fan i att haka upp sig på småsakerna så är VM hur kul som helst.

VM är dessutom den turneringen som ligger bäst i tiden av de tre stora hockeyturneringarna.
Sådär lagom efter ligorna tagit slut och folk fortfarande har spring kvar i benen.

OS lyckas ju NHL sabba. Det har väl aldrig egentligen blivit vad det borde blivit med NHL-spelarna eftersom man valt att släppa folk så sent och sen pressa ihop schemat på så kort tid. Förberedelserna är urusla och ifjol var ju hela kvalturneringen Kalle Anka där slovaker flögs in och ut på matchdagar och knappt hann värma upp.

World Cup ligger vid en tidpunkt där spelarna knappt hunnit gå på is innan det är dags att spela. Kommer ju i princip direkt från sommarvilan, går på is med landslagen, och spelar sedan turneringen.
Att det ändå är det starkaste av turneringarna som finns råder det iofs inget tvivel, men det hade kunnat vara så mkt bättre.

Så ska man haka upp sig på småsaker är ju World Cup och OS inga riktiga turneringar dom heller.
Kommentera

poffa: En del tycker att VM är tråkigt och likt Falurödfärg medan många med mig tycker att VM är riktigt roligt. Med många menar jag åtskilliga miljoner människor. VM är ofta storsucceer i de länder turneringen spelas. Mycket publik och stor hockeyfest. Jag tror till och med att det äts popcorn på VM ibland.
Kommentera

Deas:

VM är lika kul som att se målarfärg torka...
Kommentera

Sahlander: Vi har OS vart 4e och World Cup vart 8e år. Det duger bra. Sen är ju VM ganska roligt ändå ;)
Kommentera

Appropå VM och så...

Några åtgärder för att få status på VM (för alla håller väl med om att det inte är nåt status på denna turnering):

VM måste bli ovanligare. Jag håller på 4 år emellan & mittemot OS.

Speluppehåll i NHL för att få dit världens bästa lirare. Om det blir synd om "amatörerna" som inte får chansen i landslagsdressen så kan ju dom få nån Cup de åren det inte är OS/VM.

Slopa B-VM låt det bli mer likt fotbollen med kvalgrupper & slutspel. Detta ger pengar och lockar "nya" länder att satsa.

Variera rinkstorleken beroende på vart man spelar.

VM måste i Sverige sändas i en allmän kanal (SVT, TV4 idag) så att alla har tillgång till det. Ökar dessutom hockeyintresset i alla led som bonus.
Kommentera

Frisco:

Just i det här fallet är det nog ganska så jobbigt, ja. I det övriga har de hog ett ganska så glassigt liv.
Kommentera

poffa: Stackars NHL-spelarna. Så jobbigt liv de har.

Godnatt!!!

zzzzzzzz
Kommentera

Wewillwintoday:

Men skillnaden att orka med att spela SC och att spela VM efter man slagits ut ur SC är ju själva grejen. I 82 matcher han man slitit som ett djur just för att få lyfta Lord Stanleys pokal och att då i besvikelsen över att bli utslagen lyckas hitta motivation till att fara till VM med allt vad det innebär är oerhört svårt och inget man gör i en handvändning.

En motgång av sån dignitet som att bli utslagen ur SC kan få all ork att rinna av en. Man grubblar naturligtvis på vad som hänt och man ältar händelser om och om igen. Man skakar inte av sig en sån besvikelse på ett par dagar. Kommer man då till VM med det fortfarande gnagande i sig så tillför man inget till laget och det vet spelarna själva. Det är därför som man inte kommer till VM. Helt förståeligt och helt riktigt.

Vi såg bara förra året då en besviken Macke Näslund kom till Tre Kronors undsättning och det bara blev pannkaka av allt. Han gjorde misstaget att åka dit utan att få lägga NHL bakom sig och fick på köpet ytterligare en besvikelse. Det var säkert därför som han tvivlade till ett VM om Canucks åkt ur i år. Han lärde sig något av misstaget.
Kommentera

poffa: Jag har inte fel om såna saker.
Kommentera

Dragan 2k:
Hmm...så Foppa gav alltså en sån här till Hardy...
Annorlunda måste jag säga!
Kommentera

Wewillwintoday: Man kan i varje fall glädja oss åt att Jörgen Jönsson inte kommer att ha nr 21 i landslaget då den rättmätiga ägaren till det tröjnumret kommer att spela i landslaget under VM.

Länktipset!!
Kommentera

Wewillwintoday: Orken finns säkert hos dom flesta, men VM lockar inte, sen att det blir lite hyckleri med billiga ursäkter är ju lite fjantigt , men frågan är, hur hade vi reagerat om dom öppet gick ut i pressen och sa som det verkligen är, dvs "-Jag vill inte spela VM, det lockar mig inte".
Kommentera

poffa: Har man orken att spela en bunt stanley cup matcher till, har man ork att spela några VM-matcher också. Motivation tycker jag man kan försöka hitta någonstans, även om det handlar om en riktig skitturnering som VM. Att inte föregå som gott exempel att ställa upp för att man är omotiverad, är inte ett speciellt bra som förebild för svenska ishockey-ungdomar. Det viktiga är att inse att inte låta Tre Kronor devalveras ännu mer, dvs att dämpa fallet en aning till man insett att man inte kan fortsätta ha VM varje år.
Kommentera

poffa: Precis, det är just det som allt handlar om, som Albert Svanberg också sa, allting handlar om status, är det en attraktiv turnering så kommer spelarna.
VM är ingen attraktiv turnering, och inget "VM" heller för den delen.
Kommentera

Wewillwintoday:

Det hela bygger trots allt på att VM är en skitturnering. Det kommer den också att bli så länge man kör den varje år. VM skall gå vart fjärde år och då med de bästa spelarna. Det vill säga, uppehåll i NHL.

OS och VM med två års mellanrum och så kör man så. Då får man kanonturneringar i ishockey vartannat år.

Ser inte att man har någon skyldighet alls att spela i VM. Spelarna i NHL har trots allt kört stenhårt i 82 matcher och jag förstår dem som känner sig slitna. Har man då inte motivationen så tillför man inget.

Jag tror inte de besvikna 15-16 åriga backarna skulle bli speciellt glada om deras favorit Lidström gled omkring i ett VM och var långt ifrån den toppback han trots allt är.
Kommentera

poffa: Jo det klart, till viss mån, men det jag menar är att man inte uteslutande totalsågar en av dessa herrar. Det tror jag inte kan hända förrutom om det de presterar är exceptionellt dåligt, men det är de aldrig.

En viss skyldighet har man dock att ställa upp i VM. Dels handlar det om att visa respekt för landslaget som kanske är anledningen till att så många spelar i NHL. Men framför allt handlar det om att ungdomar i Sverige får möjlighet att se sina idoler de aldrig sett spela... Det här är ju enormt viktigt för återväxten.
Jag kan tänka mig antalet besvikna 15-16 åriga backar som blev mycket besvikna över Niklas Lidströms beslut att tacka nej...
Kommentera

Wewillwintoday:

Kvällstidningarna vill sälja exemplar och kan man uppröra så har man gjort sitt jobb. Detta har man ju sett ett otal exempel på tidigare under åren.

Satt för övrigt och såg första halvan av matchen innan träningen och förvånades över Curt "jag vill göra utspel så jag får vara med i TV" Lundmark. Det är tydligen ett krav att svenska NHL-proffs skall ställa upp i VM om de inte är skadade enligt honom. Detta är ju bara snack. Om spelaren ifråga inte är sugen så skall han inte vara med. Är han loj och ointresserad så tillför han inte ett skit, inte ens om han heter Peter Forsberg, Niklas Lidström eller Mats Sundin.
Kommentera

poffa: Hmm. Nja, det tror jag väl ändå inte. Snarare är det nog Hardy som kommer att sågas vid fotknölarna och hans big ice hockey.

Foppa och Sudden är sådana "national treasures" som jag inte tror man ger sig på i första taget, om man inte vill få halva svenska folket emot sig.
Kommentera

Frisco:

Jag hoppas innerligt att du har fel. Foppa bör ta semester och tänka på annat än hockey inte spela ett sketet VM. Framför allt om Sudden inte kommer. Tänk vilken press som kommer läggas på Peters axlar i sådana fall. Han är frälsaren som är kommen för att rädda Sveriges ansikte i ett VM. Lyckas han inte kommer väl kvällstidningarna såga honom strax ovanför fotknölarna.
Kommentera

Frisco: Jag som fick digital box nu och allt.
JAG VILLE SE FOPPA VINNA STANLEY CUP! *Snyft*

Får trösta mig med bröderna Sedin och Näslund då...

Om Foppa kommer till VM skulle det vara intressant att se honom
med Zetterberg. Skulle varit jäkligt roligt om Sundström
hade blivit uttagen också i den kedjan.... "tack" hardy.....
Kommentera

poffa: På söndag ansluter Foppa till VM-truppen (tror jag).
Kommentera

14 timmar efter colorados utslagning..besvikelsen börjar övergå i bedrövelse. De känns SÅ onödigt, speciellt med en 2-1 ledning i slutskedet. och ännu värre med en 3-1 ledning i matcher.
3 torskar hemma i Pepsi på 4 playoff matcher är illa.

Nu stundar ett VM med NHL förstärkningar hit och dit. Känns inte alls lockande just nu men likt förbannat lär man sitta där när det drar ihop sig..och säkert redan på lördag också. Det finns få roligare saker än stanley cup första veckan i Juni med colorado som ena laget.

Nu är det dax att bryta ihop så man kan komma igen som poffa sa. Snart är det ju ändå dax för elitserie nedsläpp.
Kommentera

Paddan: Haha, oh yes...

Vem som är och vem som inte är The Great One är alltid i betraktarens öga. I det här fallet min synvinkel.
Kommentera

MartinS:
Jomenvisst, The Great One är på väg, men det kan ta lite tid. Beslutade sig för att se så mycket som möjligt av världen på väg hit och samtidigt bättra på sin solbränna...
Kommentera

Punkk: Skrällarnas tid är icke förbi, sanna mina ord! ;)
Kommentera

MartinS:

". Undrar hur det här påverkar förhoppningarna att The Great One kommer hem till hösten"

Great one, menar du att Gretzky är på gång till MoDo!!!!! Att han betraktar Ö-vik som hem är något av en skräll för mig :-)
Kommentera

Portello: Monarkerna besöker Bjästa i olika cykler, häromveckan tror jag visst att det var Evert Ljusberg som blev pinad. Veckorna dessförinnan var det någon som presenterade sig som Mose Backe.
Kommentera

Portello:

Att gå i skolan i Bjästa var så hemskt att jag inte upptäckte hur hemskt det var förrän jag gjorde ett återbesök på skolan dryga året efter att jag hade slutat där.
Kommentera

Paddan: Aha, du har kungen att trampa igång modemet. Det var inte illa.
Kommentera

knaskamilla: Har du? Berätta,Berätta!!
Kommentera

Portello:
Nepp, något sånt där hjul, eller vad det kallades för har jag inte sett till. Däremot har vi tydligen en monark. Det är alltså han som får slita för att hålla modemuppkopplingen igång.
Kommentera

Portello:

Jag har gått i skola i Bjästa. Om du vill kan du få veta hur roligt det är.
Kommentera

Paddan: Hur är det att leva i Bjästa igentligen? Kan tänka mig att det är som att resa 2000 år bakåt i tiden. Har hjulet blivit uppfunnet i Bjästa ännu?
Kommentera

Portello: Nu frågar du fel person. Som Bjästabo tillåts man inte inneha såna lyxprodukter.
Men det finns väl alltid någon match någonstans på jordklotet som kan vara värd att sända. Finalspelet i Singapore Hockey League, kanske...
Kommentera

Paddan: På tal om att inte sända utannonserade matcher... Stämmer det det är match på c+ inatt? Har ju svårt att tänka mig det.
Kommentera

Sahlander: Kände en sån där obeskrivlig lust att springa in på AF och söka jobb. Var det en sån effekt du menade?
...eller innebär Sahlandereffekten att C+ vägrar sända utannonserade matcher?
Kommentera

Paddan: Du menar att du inte känt av någonting än... Det borde ha börjat verka för 8½ minut sen enligt mina beräkningar. Men det är en osäkerhet i den på -3% så man kan aldrig vara 110% säker.
Kommentera

MartinS:

Jo, det blir Minnesota Wild för deras del. Dallas möter Anaheim, New Jersey möter Tampa och Ottawa möter Philly.
Kommentera

Ursäkta ordspråket men jävla skit att Avalanche åkte ut inatt, hade hoppats "slippa" se honom i VM om ni fattar vad jag menar. Undrar hur det här påverkar förhoppningarna att The Great One kommer hem till hösten, negativt så in-i-helvete skulle jag tro. Usch, det här var tungt. Kul för Macke däremot, får inte dom möta Minnesota nu?
Kommentera

poffa:
Som kompetenspoolare ser man ändå alltid ut som ett vandrande lik, så jag såg inte någon större skillnad!
Men enligt honom själv så hade natten tydligen varit lång.
Kommentera

Paddan:

Såg han ut som ett vandrande lik, eller? Inte sova på hela natten och sedan kompetenspoola sig så okristligt tidigt på morgonen kan väl ta knäcken på vem som helst.
Kommentera

poffa:
Nja, spottade i kaffekoppen tror jag inte Sahlander gjorde, men man vet aldrig vad han lagt för något i bullarna han bjöd på...
Kommentera

Frisco:

Å andra sidan så är ju Kings och Colorado på samma nivå i det här slutspelet, tokborta, medans Vancouver fortfarande hänger och dinglar i Slutspelsträdet.
Kommentera

knaskamilla:

Nä, han spottade väl i paddans kaffekopp vad jag vet.
Kommentera

« · 272894 · »