1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508333 inlägg · 4106 ämnen

Nattens NHL

« · 273981 · » Till forumet

Sv: Nattens NHL
NuMountain:

Vilket datum var det, förresten?

För mig så brukar jag värma med en väl kyld Caffreys på burk. Sedan tar man en Staropramen för att få den runda smaken. En Kilkenny (flaska eller burk spelar ingen roll). Nu börjar ju humlefyllan slå till och man tar sig en iskall Staropramen med en med ett stänk vatten uppblandad skotsk whiskey. Gärna en lite mjukare, så här i början av kvällen. När man väl passerat denna punkt i tidslinjen så är allt toppen och kroppen erfar en härlig värme. Alltså är det läge för i stirt sett vad som helst. Får jag välja så dricker jag dock gärna ett par Staropramen till, eller kanske ytterligare ett par killkenny. Till dessa önskas en kraftig liten gulbrun/guldfärgad vätska som kanske kan tänkas vara en Lahproaig eller en Oban.
Kommentera

poffa:
Oj, tack, är så överväldigad att jag inte riktigt vet vad jag ska säga. Hade i och för sig väntat mig en av Wildes matchtröjor men man kan tydligen inte få allt vad man vill ha.
Kommentera

Paddan:

Grattis Paddan. Då skall vi kolla i lådan vad du har vunnit...

Jamen har man sett, en extra träff med kompetenspoolen nästa vecka. 07.30 på tisdag morgon, närmare bestämt. Vi på vinnfinapriserpådummafrågor.nu säger Grattis!
Kommentera

poffa: Jo det skulle det. Tyvärr verkar det för mig var ett uselt datum, men vi går väl se om jag ska ändra rutinerna. För mig ser det ut så här i kväll. Liten aptitretare. Black Ribbon. En Sofiero, ett öl under tio spänn. (Hur lyckas man tillverka så uselt öl.) (jaja, jag lär hinna vänja mig, för ska man tjäna pengar måste man köpa en hel låda.), en Guinnes. (It´s good for you.) Nu en Beamish. Tänkte att jag skulle känna om det var någon skillnad från Guiness, ett experiment jag gjort ca: hundra gånger.)
Kommentera

poffa:
Hmm...Warsteiner viskar mina gruppmedlemmar i Vi i Femman.
Kommentera

NuMountain:

Min dryckerskultur? Finns bara en sak att säga. Jag dricker det som finns. Sedan gör jag det med måtta...:)
Kommentera

NuMountain:

Skulle det inte bli HS-möte i Nolby i sommar, med landhockeybockey eller nåt sånt? Då lär vi väl få dra en riktigt fin liten fest.
Kommentera

Wewillwintoday:

Frisco kom in nu. Han knäcker säker detta. Han får en chans sen kommer svaret.
Kommentera

poffa: Hmm. Ingen aning. Jag orkar inte söka. Bock och altbier är de enda jag känner till...
Kommentera

Wewillwintoday:

Nope.

Ledtråd: Eurosports reklamfavoritöl?!?!
Kommentera

poffa: Jag upptäcker nu att jag inte kan tänka. Därför försöker jag inte ens. Vi måste ta en fest senare i sommar, eller senare ändå. Kanske aldrig, men jag skulle verkligen vilja se din dryckeskultur. knas lär väl inte motarbeta det. Jag är benhård onykterist. Hmm? Vad skriver vi i för rubrik om jag och mina kollegor skulle behöva radera i morgon?
Kommentera

poffa: Altbier.
Kommentera

poffa: Bock.
Kommentera

Björn VIII: I Vallentuna spelades norra allsvenskan-hockey denna säsong, annars har jag ingen anknytning dit.
Kommentera

NuMountain:

Fel, fel, fel, fel... (tänk er Brasse säga detta till Härärenmedstuds i Fem öl är mindre sprit än fyra whiskey)

Och så vill jag inte se något dumt googlande i jakten på rätt öl. Vet att jag ser allt ni gör...:)
Kommentera

poffa: Ett dyskt öl? Det måste alltså kanske vara ettt öl från Dyskland. Nu blir det svårt. Norrlands Guld?
Kommentera

poffa: Hmm. Ingen aning. Det enda jag vet är att det är varken mina favoriter Three Hearts eller Lapin Kulta(either you hate or love)...MMMMmmm, fa* nu blev jag sugen...
Kommentera

NuMountain:

Man kan lyssna på hockey halvsovande. Tro mig. Jag gör det ofta.
Kommentera

Wewillwintoday:

Även om ditt råd var riktat till NuMo så kunde jag inte låta bli att följa det. Få se nu, va fick jag med mig från die küller? Ahh, det blev ett dyskt öl med underrubriken "die Königin unter den Bieren".

Vi kan ju ha en liten lätt gissningstävling. Vilket öl dricker jag?
Kommentera

poffa: Upptäcker till min fördrövelse. (Räknas det i scrabble knas?) att jag inte kommer att vara direkt jättevaken vin halv fem. ("vin" Hehe. Det får stå kvar.)
Kommentera

NuMountain: 4.30 börjar matchen :) Du måste fortsätta med non stop drinking ^^
Kommentera

Wewillwintoday: Vart är tillställningen? Jag tror jag känner av för mycker redan nu, det blir väl bättre snart.
Kommentera

NuMountain:

Hehe. Nä, det är inga matcher på plussen. Inte heller på zappen. Däremot så är det webbradio för hela slanten.

Först ut är Ottawa - Philadelphia klockan 01.00. Sedan följs den upp av för oss MODO-fanatiker högintressanta Vancouver - Minnesota. Den lilla läckerbiten börjar 04.30. Så tills dess hinner man väl både sänka ett par pils till och nyktra till igen.
Kommentera

NuMountain: Du är inte tillräckligt packad än för att riktigt njuta av tillställningen. Ta ett par öl till för säkerhetsskull...
Kommentera

NuMountain: Jag svarar själv lite på mina egna frågor.

Ditt fä. Ta och läs innan jag svarar.
Kommentera

poffa: Det var information som var intressant. Jag själv har ju samma uppladdning som deg. Jag började lite senare bara. Vad säger du, är det här en bra uppladdning och kommer vi att kunna skriva obehindrat och felfritt senare i kväll? Nu menar jag inte att jag är klockren nu, men visst kan det väl bli sämre, det tror jag nog. Det jag nu funderqar: Vad är det för NHL i kväll och vad heter lagen? Spelar de på analen plussen i vanlig ordning eller ljuger de, också som vanligt?
Kommentera

Punkk:

Vallentuna? Hmm...får man pluspoäng om man säger att det var den första ishall man stod på ett par skridskor i som tvååring, eller var det en ort gripen ur luften bara? ;-)

Om jag får en chans att önska så ser min beställning för närmaste hockeyårtiondet iaf ut så här:

1 st. hockeyvärld där MoDo återigen har en praktisk chans att göra förvärv i stil med en 25-årig Martin Hostak eller en 22-årig David Vyborny...Tack!

(en bit att vandra dit, dock)
Kommentera

Wewillwintoday:

Det gjorde jag också. Satt uppe och såg en match natten inför tentan. Pluggade under och efter matchen, sov inget, skrev tentan och fick VG.

Ett vinnande recept om du frågar mig.
Kommentera

poffa: Hehe, äh, det är hockey. Det går före allt :)
Tentor och föreläsningar är det första jag prioriterar bort ^^
Kommentera

Wewillwintoday:

Ja, och det blir ju mer och mer hockey ju närmare finalen de kommer. Har för mig att förra året visade C+ alla matcherna från Conference-finalerna och hela vägen till sista matchen. I stort sett två hela veckor med match varje natt. Inte bra för den sociala sidan av livet, men det är ju hockey...:)
Kommentera

poffa: Japp. Det blir kul. Sen på onsdag visar de "the sedin brothers" mot Wild. Det blir också kul.
Kommentera

Wewillwintoday:

Du får hålla ut till i morgon kväll om du har Zap. Då visar de andra matchen i serien Dallas mot Anaheim. Annars är det natten mellan söndag och måndag som gäller. Då visar vanliga C+ andra matchen mellan Ottawa och Philly.

Bit ihop och kom igen.
Kommentera

poffa: Här har jag skaffat box, och inte visas en enda match ikväll..

Skämmes tamejfaan! :)
Kommentera

Laddar upp för nattens NHL med att dricka lite öl och en whiskey. Helt plötsligt ser jag denna bild och undrar, skall man skylla på alkoholen eller är det något fel med min dator. Eller kan det helt enkelt vara så att någon skojar med mig?
Kommentera

Björn VIII: Kan inte NHL-klubbarna göra som fotbollen i europa, värva japaner eller kineser som sitter på bänken eller i bästa fall platsar och som drar in otroliga pengar i form av tröjförsäljning. Det har ju gått så bra att t.o.m. Evertons tröjreklam är en kinesiskt företag som inte alls riktar sig till Engelsk publik.

Vad kostar t.ex ett matchprogram i ACC i Toronto, 100 spänn eller nåt liknande. Ibland tycker man att den enda sanna hockeyn spelas i ställen som Vallentuna eller Arvika med ishallar som man verkligen fryser i och en korv med bröd alt. Kaffe och mazarin och matchlotter är det enda som kan köpas i paus. Hmm, det låter som jag borde börja gå på bandy istället.... :-)
Kommentera

Punkk:

Du rör ju där vid en annan aspekt som många av NHL-lagen balenserar på en slak lina - enligt en undersökning av faceoff.com så kommer 70-75% av lagens intäkter från biljettförsäljningen. Om ligan då drabbas av ett väsentligt sämre TV-kontrakt så börjar det bli väldigt ont om ställen att dra in $ på.

Pengar betyder inte allt för sportslig framgång, men samtidigt så är det ju lag som Avs och Red Wings som lägger ribban för värderingen av toppspelarna - och på så sätt driver en inflation för hela ligan (och indirekt: hela hockeyvärlden) som lagen med de sämre förutsättningarna inte kan hänga med i. Ottawa är ju ett relativt budgetlag med något i stil med $30 m i årslöner, sportsliga framgångar...och en icke-existerande framtid. Även om de så sportsligt skulle gå hela vägen i år verkar de vara behäftade med kolera eller något liknande i förhandlingarna med nya ägare.

Den lönemässiga värderingen av spelarna i toppklubbarna görs ju inte utifrån vad de kan tänkas dra in till klubben, enligt något slags företagsekonomisk modell - utan man spenderar tills plånboken är tom. "Bara inte motståndaren har spelaren så är det ok..."

Sen är det ju inte bara de där tänkta lagen från mindre städer i norr som lever jäkligt illa, i många expansionsstäder i söder har man visserligen nya och fräscha arenor - men å andra sidan finns de i städer som inte är intresserade av hockey och troligen aldrig kommer att bli det i någon större utsträckning.

En intressant artikel om en (utbildad) kille som fick möjlighet att läsa Los Angeles Kings ocensurerade siffror och den oundvikliga sanningen om möjligheterna att driva proffshockey i en ointresserad stad som alltid kommer att vara ointresserad av hockey...(?)
(Låååååång läsning)

www.letsgokings.com/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=278&mode=thread&order=0&thold=0
Kommentera

Björn VIII: Avs har en estimerad payroll på $62 miljoner att jämföra med deras överman Wild med $22 m. Andra lågbudgetlag som gick vidare från round 1 är Tampa ($28 m) och Ottawa ($29 m). Skönt att inte pengar betyder allt för framgång (Rangers >$70 m).

Jag har aldrig fattat hur fansen kan acceptera de höga biljettpriserna i Nordamerika, hur mycket får man inte spendera för att sitta nere och dunka händerna i plexit, $120? $150?
Kommentera

Ett mästerverk signerat Björn VIII!!!
Bra skrivet,mer sånt.

Brynäs IF ÄR DOM BÄSTA!!!

M.V.H Tor!
Kommentera

Frisco:

Ja, vad säger man? Förnuftet är inte alltid rätt, även om jag pratade om matchserien i stort. Men skulle Anaheim slå ut både Dallas och Detroit så är det den största skrällen i modern tid i NHL skulle jag tro. I alla fall en av de största.

Här har vi suttit och snackat om Foppa eller Macke som vinnare av Stanley Cup men tänk om det skulle bli Påhlsson som om en 45 dagar står som vinnare Cupen. Otroligt? Ja. Otänkbart? Före slutspelet hade svaret blivit ett rungande JA! Nu blir det ett Njaae..
Kommentera

poffa:

Äh, hårda NHL-älskande grabbar är självklart vakna nu när vi tittar in i period nummer sju och ankorna fått ett mål bortdömt i sexan. Men det klart, det har ju hänt att även jag påstått att nordamerikansk hockey kan vara svårt sövande, så jag ska väl inte klandra dig egentligen :-P

Nej, vad det jag egentligen tänkte göra, i denna arla morgonstund med en klarblå himmel över Öresund, var att skriva litegrann om...NHL!, insikter och en ny hockeyvärld.

Igår råkade jag snubbla över en rejält apokalyptisk krönika i något som blivit litegrann av ett husorgan för hockeyintresserade Ö-viks- och exÖviksbor under andra halvan av 90-talet - Denver Post dårå...

www.denverpost.com/Stories/0,1413,36~107~1346581,00.html

För det första är den ju anmärkningsvärd bara av den anledningen att det är första gången som iaf jag ser: dels en nordamerikansk, dels en Denver-baserad skribent som på allvar erkänner att det finns en konkret chans att Peter Forsberg drar på sig en MODO-tröja redan den 14 augusti 2003 på den Isstadion som finns på: Mossgatan 27 i Skellefteå.

Självklart skulle jag ju kunna skriva dessa rader bara för att sprida lite positiv stämning här i gästboken och breda på med något i stil som att jag: "snart tänker beställa en replica-tröja med nummer 21 på," men det skulle jag ju bara göra om jag fick garantier av diverse MoDoratorer att jag inte behöver stå till svars inför besvikna köpare av säsongsbiljetter.

Nejnej, jag lämnar det helt och hållet upp till er Ö-viksbor att vara så ignoranta att ni får möjlighet att missa det tänkbara scenariot. :-)

Då var det den andra delen av artikeln, det svårt apokalyptiska och dystopiska tonerna som går igenom den, alltifrån den ensamme miljardären som sitter och äter i en mörk och övergiven bar i Pepsi Centers innanmäten, till insikten om att Lavinernas tid som storlag håller på att rinna ut. Intressant inte bara för dem som har ett genuint intresse av NHL - utan (det borde vara) faktiskt intressant även för den allmänt hockeyintresserade svensken. Fokus i artikeln är ju inte, hur gärna jag än vill det, Foppas eventuella hemlängtan utan faktumet att det lönetak som kommer innebär att man rycker undan alla möjligheter för att bygga lag på ett sätt som Colorado och herr Kroenke gjort.

Om jag läste rätt nu så spenderar Kroenke $65 miljoner per år på sitt älskade (?) lag och är väl ett av de värsta exemplen på vad som är fel med NHL av idag - en minoritet som har råd att driva ett lönerally som är långt mer absurt än vad våra egna, kär,a östgötar någonsin kommer att lyckas med. Effekten är ju självklart en utslagning av alla lag som inte har de där optimala förutsättningarna med en högst fem år gammal arena, stabila ägare som hela tiden pumpar in pengar och slutligen ska man ju dessutom helst placerade i en stor, amerikansk mångmiljonstad - utan några andra, bra, konkurrerande proffslag i samma stad.

En ganska svår ekvation att lösa när man försöker ha 30 lag i samma liga.

Enligt ganska sansade bedömare så är det lönetak som gäller eller upp till tio lag som försvinner i ett ganska kortsiktigt perspektiv. Även om man får NHLPA till besinning ganska snabbt så kommer det troligen ändå att vara ett antal kanadensiska och amerikanska lag från mindre marknader som kommer att gå omkull, detta pga att Bettmans version av NHL haft alldeles en stor kostym - man försökte skapa bilden av att man var en stor idrott i USA innan USA tyckte att hockeyn var en stor idrott. En ganska tuff situation när TV-bolagen insett det och samme Bettman skall försöka träffa ett nytt avtal med en mycket trolig strejk som "lockbete" för presumtiva köpare. Och här var ju då det som var det intressanta för dig som inte var NHL-intresserad...

Varje NHL-lag som går omkull innebär en minskad "arbetsmarknad" för en generations hockeyspelare med sisådär 40-50 spelare, räknat förstauppställningen plus alla spelare som åker till och från diverse farmarlag. Skulle då ett ganska måttligt scenrio med sisådär fem-sex lag som försvinner bli sanning så är det ju faktiskt inget annat än ett fantastisk möjlighet för europeisk hockey att höja spelkvalitén i sina ligor, men också en rejäl knäck för agentväsendet och de sjuka lönenivåerna för mediokra spelare i Europa. För det första skall i det här scenariot alltså 200-300 spelare i varje generation hitta andra arbetsgivare än NHL-lag, dessutom kommer lönenivån i själva NHL att sänkas drastiskt och därmed bli ett mindre troligt alternativ för ett stort antal av de där killarna som vi idag gapar över att de får chansen i NHL.

Scenarion som är stora och ganska svårgreppbara, men som samtidigt borde vara tillräckligt för de flesta att intressera sig litegrann för vad som händer "over there". Och då har jag ju inte ens nämnt det värsta scenariot ännu - NHLPA:s boss som än så länge påstår att facket aldrig kommer att acceptera ett lönetak, och då är ju självklart frågan - hur många lag överlever egentligen situationen att strejken blir mer än en säsong lång?

Så vad jag ville säga med denna krönika - är du intresserad av hockey i någon form finns det absolut ingen anledning att inte bry sig om vad händer i NHL under den närmaste tiden. Ta det lugnt, f.ö. - ett intresse i en företeelse innebär inte att du måste vara supporter av den....så ingen risk för att du börjar klappa händer när jumbotronen säger åt dig att göra det eller att din popcornskonsumtion går upp. Ungefär som att man inte går och slår någon på käften på en svensk fotbollsmatch av automatik för att man är intresserad av engelsk fotboll, dårå.

Jag gillar krönikeformatet, märker jag - det kan nog bli melodi i sommar, får se bara om det verkligen är någon som vågar ta och angripa mina resonemang...hela vägen.

Nåja, för att avrunda så tänkte jag först ta och säga att Ankorna vunnit 55 sekunder in i period 8, och att jag tänkte göra något annat...men hur var det vi började egentligen? Jo...Foppa: the potential comeback, och citerar Paddy McAloon:

They say the spirit moves in mysterious ways
Sometimes the way it moves looks plain berserk
But two things you should be slow to criticize
A mans choice of woman and his choice of work
Some work'll earn you top dollar
In this here tinsel town
That's where I started thinkin' of something else...
Kommentera

Frisco: Anaheim 4, Dallas 3.
Peter Sykora efter 55 sekunder i den 8:e perioden.
Nu kan man gå till jobbet.
Kommentera

poffa: >>>........men förnuftet säger att det blir en lätt seger för Dallas.

Snart dags för den ÅTTONDE perioden.
Kommentera

Innan jag går och lägger mig så vill jag passa på med att vara först att få gratulera Markus Näslund på hans namnsdag. Alla ni andra Markusar därute kan också ta åt er av gratulationerna.
Kommentera

Dallas - Anaheim 3-3 efter tre perioder. Inga poäng från Påhlsson, däremot ett assist av Uffe i Dalen. Snart börjar första OT. Men poffa är trött som en björn i december och skall uppsöka sänghalmen för att få sig en liten dos sömn. Det är jobbigt med slutspel i NHL...:)
Kommentera

poffa:

Trista, tråkiga, effektiva New Jersey vann en riktig skitmatch med 3-0 efter tre mål i sista perioden. Slarviga uppspel ställde till det för Tampa Bay. Matchen kändes riktigt avslagen och man trodde man såg en match i serielunkens tidiga skede, inte en conference-semifinal.

Inte ens Scott Stevens gjorde någonting speciellt anmärkningsvärt. Stevens är ju annars känd för att vara en riktig tuffing som mer än gärna delar ut tacklingar som känns. Jag minns förrförra årets slutspel då han gav Lindros hans sjätte hjärnskakning. En helt korrekt tackling på Lindros som gjorde misstaget att titta ner i isen. Något man inte bör göra då Stevens är på isen.

Stevens uttalade sig innan denna matchen och sa då att New Jersey var tvingade att lära sig hata Tampa Bay. Just nu kände man inget större hat och då var det inte lätt att tagga till riktigt enligt Stevens.
Kommentera

Nattens matcher i NHL är:

New Jersey - Tampa Bay
Dallas - Anaheim

Enda "MODO-iten" som är igång i natt är alltså Samuel Påhlsson. Naturligtvis hoppas man ju att Anaheim skall kunna betvinga Dallas men förnuftet säger att det blir en lätt seger för Dallas. I NJ mot Tampa så hoppas man ju stenhårt på att Tampa skall slå ut urtråkiga New Jersey.
Kommentera

Robert P: Jag tycker inte VM är skit, har aldrig påstått det. Jag kommer följa det med intresse, speciellt Kanada och Ryssland har spännande trupper med spelare som jag får se för första gången i landslagsdräkt.

Det jag ville trycka på är den överdrivna hypen av VM i svensk media och som påverkar folk. Sen är det möjligt att det finns en motsvarande NHL-hype, men för mig är det ett lätt val att jag hellre vill se en favvo-spelare gå långt i Stanley Cup än se honom i VM.
Kommentera

Punkk:

Klart som fan att VM är accepterat för vad det är. Vad svenska journalister anser om att folk ska ställa upp hit eller dit har inte så mkt med saken att göra i det avseendet.
Nu menade jag ju att VM är accepterat för att vara den turnering det är, att vissa nationer får hem vissa spelare vissa år. Men det är ju inget nytt i det, så har det alltid varit och det är ju först på senare år när NHL-hypen slagit ut till fullo som folk fått för sig att anse att VM är skit - trots att ett stort antal världsstjärnor ställer upp varje år.

Att folk som Forsberg, Hejduk och Heatley väljer att komma till VM tycker jag visar att turneringen knappast saknar status bland hockeyspelare i världen.
Kommentera

Robert P: Jag håller med att OS och WC inte är några optimala turneringar heller, men just det faktum att NHL tar uppehåll kompenserar för allting i en jämförelse med VM. I jämförelse med fotboll är, så är ju skillnaden att alla högsta ligor tar ledigt för varje VM, EM, kval til EM/VM och träningslandskamper. Alltså stor skillnad mot hockeyn.

"Vid det här laget är det ju rätt accepterat att VM är som det är och att World Cup är det stora mästerskapet."

Jag tycker inte det! Man häpnar ju när krönikörer som Thorneus i AB tycker att NHL-spelare som tackar nej till VM skall uteslutas från Tre Kronor. En krönika som f.ö. fick mycket beröm här på HS. Media lyckas hypa upp VM till något det inte är. Det här faktumet att varje svensk journalist verkar missunna vår svenska spelare framgångar i Stanley Cup för att istället komma hem och spela VM, irriterar mig mycket. VM -98 var ett bra ex. där segern innebörd förstorades enormt, en seger som bärgades för att Sverige hade turen att få hem Sudden och Foppa.
Kommentera

Robert P: Dina åsikter är identiska med mina. Väl talat!
Kommentera

« · 273981 · »