1150x200-modo-header2-kopiera.webp

Ny arena

« · 81261 · » Till forumet

Sv: Ny arena
Frisco:

Finns det några presenterade planer på MoDos nya arena? Skulle vara kul att få se ritningar, placering, planerad byggstart och färdigdatum plus preliminära kalkyler för bygget...
Kommentera

westerlind: Snacka med GLMC om arenan. Han är nog mest arenakunnig....
Kommentera

Frisco&westerlind:

Jag? Arenakunnig? Tror nog att de med vision 2008-anknytning vet mer än vad jag gör (?)

Men iaf så har det hittills presenterats för allmänheten: ingenting.
Kommentera

GLMC: Jag sa aldrig att du VAR arenakunnig=) Det enda jag vet är att planerna är att ha arenan på Framnäsudden och det enda jag tycker är att om den byggs och blir stor och fin så kan man lika gärna spela hockey i den.
Kommentera

Frisco:

Bra så, gnällkärring är nog ett mer adekvat epitet.
Kommentera

Frisco:

Ja, och så sägs det ju att det ska vara någonstans runt 7000 sittplatser. Och att det ska byggas parkeringsplatser så att det räcker till.

Lustigt, för övrigt, att AIK trots att de åkte ner måste fortsätta att åka till Kempis... =)
Kommentera

GLMC: Det var nog kanske mer rätt ord:-)))
Kommentera

knaskamilla: Parkeringsplatser?? Nej, en b-hall (tycker jag).
Kommentera

Frisco:

Inte en P-hall?
Kommentera

MODOratorer!

Nu är det dags att sätta ner foten.

De säger att MODO-GB och strunt inte hör ihop....

Stoppa chatten! ja Stoppa chatten!
Kommentera

GLMC:
Kommentera

GLMC:

Vilka säger det?
Kommentera

knaskamilla:

Chatimperialist!
Kommentera

GLMC:

Det där var inte ett svar på frågan...
Kommentera

knaskamilla:

Erkänn nu, det är dig alla är rädda för. Du håller den här GB:n i ett järngrepp. Men jag kommer att vinna, en dag kommer du också att skriva:

*Initierade förförjelser av tysklandsflyktande backar .
*Utförliga investeringskalkyler för popcornsstånd i evenemangsarenan.
*Brinande pamfletter för att samtliga värvningsansvariga i MODO skall komma ut på trappan och proklamera sin totala inkompetens.

...tänk vilken vacker värld vi kan bygga!
Kommentera

GLMC:

Tack för tipset om Vision 2008. På Öviks kommuns hemsida hittade jag en informationstidsskrift, "Nolaskogs", som skulle ta upp Vision 2008. Mjaa - Det stod en massa intressant om förskolor, brandvarnare och kompostering av hushållsavfall, men någon hockeyarena verkar ni inte planera.

Fann däremot lite matnyttig information om den legendomspunna Botniabanan:

"Botniabanan omfattar en nybyggnad av ca 19 mil järnväg mellan Nyland i Kramfors kommun och Umeå. Kostnaden är beräknad till 10,9 miljarder kr (prisnivå april 2001). Banan ska vara färdig för trafik år 2008.

Botniabanan byggs för både godstrafik och persontrafik. Cirka 25 tåg i vardera riktningen förväntas trafikera Botniabanan, varav hälften godståg och hälften persontåg."
Kommentera

alla:

Nämen afton på eder alla. Snart är det bara 5 timmar kvar tills Han kliver ut på den nyspolade isen för att ta emot publikens jubel.

Satt för övrigt och såg på matchen i natt. I första pausen var det en kavalkad med Foppa.Det blev: "Vuxen man gråter framför sport klockan två på natten".
Kommentera

poffa: Historian ackompanjerades av Peter Gabriels "Don't give up", mycket pricksäkert och tårdrypande.
Kommentera

scim:

Ja det var världsklass på det inslaget. Inte bara för att det handlade om Foppa utan för att det tog med allt som behövdes ta med på ett väldigt fint sätt.

Jag ryste (och grät) av välbehag då, tanken hur det hade sett ut om Fyran, eller ännu värre TV 3, gjort det får mig att rysa (och gråta) av en helt annan känsla nu.
Kommentera

poffa: Tja, de diskuterade det på Sportklubben eller vad det där nya programmet på fyran nu hette.
Var det någon som förstod syftet med det programmet?
Kommentera

scim:

Kan tyvärr inte svara på den frågan då jag totalt ignorerade det för betydligt väsentligare saker.
Kommentera

poffa: Det gjorde du isåfall helt rätt i! 4h 20m kvar nu...
Kommentera

scim:

Med så lite tid kvar till frälsarens återkomst så skall jag försöka sova fyra timmar. Därför säger jag:

ZzzzzzZZzZzZZzz...
Kommentera

poffa:

fegt.
Kommentera

westerlind:

I ÖA har det vad jag minns för ett tag sen visats skisser hur hela området ska utvecklas och där fanns arenan med på en bild. Den såg riktigt intressant ut. Inte alls som Färjestads skokartong utan mer ovalformad och utan kantigheter. Men det var säkert bara "concept art".

Lite länkar, men tyvärr kunde jag inte hitta skissen:

www.allehanda.se/lokalt/428.html

www.allehanda.se/lokalt/386.html
Kommentera

knaskamilla: Nej inte P-hall.
Exempel så du förstår: Träningshall, träningsarena, Modohallen, B-hall....
Kommentera

Frisco:

Vad bra att du förklarade. Jag är så jäkla korkad, så jag fattade inte ett skit innan din förklaring kom.

(Var ska alla parkera då, hade du tänkt?)
Kommentera

GLMC:

Nej, du kommer aldrig att vinna. Alla har vi vårt kall här i livet. Mitt kall är att vara en näbbgädda och de där två fula orden, som jag hädanefter kommer att censurera bort (tror att det var NuM som först krävde censur av dem, för övrigt).
Kommentera

scim:

Jag såg de sista fem minuterna av Sportklubben. Det kändes som en flopp. Jag förstod INTE syftet med programmet (men Tina vann (??)).
Kommentera

knaskamilla:
Exempel: Tottenham Hotspur, fotbollsklubb i Norra London. Hemmaarena: White Hart Lane. Publikapacitet: 36000. Publiksnitt: Lite under 36000. Antal parkeringsplatser: 0. Ja sa det fonka.
Kommentera

Frisco:

Elakt att dra paralleller till fotboll i en diskussion med mig... Jag törs dock hävda att det är lite skillnad på hur folk tar sig till exakt den där arenan och till MoDos arena (bl.a. i kommunikationsmöjligheter och reseavstånd och sådär).
Kommentera

knaskamilla: Jag tog White Hart Lane som exempel pga att det inte finns nån tunnelbana i närheten.
Kommentera

MartinS:

Tack för länkarna. Jag har läst bägge artiklarna och det ser spännande ut med Framnäsudden. Lite oroande att det verkar bli en allaktivitetsarena, med allt från ishockey, opera till frikyrkomöten. Känner lite Globen-varning där...

Däremot är det positivt att Öviks kommun tydligen ägnar mycket tid och tankar både kring "inredning" och arkitektur: Ev ska tydligen en tävling utlysas.

Lite kul att se att ni tar hjälp av Brynäs för att det ska bli riktigt bra...
Kommentera

Frisco: ...såg förresten att Övik satsar på forskning om bioalkohol. Ska man behöva forska om sånt? I Jämtland lärde vi oss om det med hjälp av "trial and error"...
Kommentera

westerlind: Fattar inte vad det ska vara bra för?
Kommentera

Frisco:

Ja, jag har då inget mer att lära: Be dem ringa mig - jag har mångårig erfarenhet av sådana experiment på Filmstaden i Östersund...
Kommentera

poffa:
Jag förstår inte hur du kan fortsätta tjata om derbygrupper - ingen vill ha dem!

Ge mig lite nya fräscha idéer om en arena istället! Kolla in Friscos förslag om en flytande ishockeyhall - det är grejer det!
Kommentera

westerlind:

Har läst Friscos fantastiska flytande förslag för förbättrade framgångar för föreningen.

Sedan vad det gäller mitt tjatande om derbygrupper, vilket jag för övrigt inte har något emot (om man nu gjorde riktiga derbyn) så beror det på de föregående inläggs inläggare som jag tvingades svara på.

Att göra en NHL-liknande serie enligt Friscos förslag framhåller jag som en lysande idé.
Kommentera

Hur går det med planerna på ny arena? Det var länge sen jag hörde något nytt.

Jag kommer upp till Övik i sommar och jag är en jävel på att bygga matkällare. Hör gärna av er till mig om ni vill ha lite hjälp.
Kommentera

Det senaste jag hörde var att arenan skulle byggas på isen samt vara utrustad med isvak, så om du fortfarande vill bygga matkällare så får det bli någon ubåtsvariant.
Kommentera

scim:

Kanske ishotellet i Jukkasjärvi kunde vara en förebild? Oerhört billigt byggmaterial, men kanske lite svårt med träningsläger på somrarna, vad vet jag? (Det undrar säkert många...)
Kommentera

westerlind: På sommrarna duger givetvis Kempis, på vintern förflyttas all verksamhet till Igloon.
Kommentera

scim: Låter bra. Är bara lite bekymrad: Blir det inte risk för mycket iceing i den nya arenan? (Ooh va dåligt....)
Kommentera

westerlind: (Ja faktiskt, läggdax kanske) :)
Kommentera

scim: Du har rätt, som vanligt. Lovar att jag ska sluta skriva fler inlägg i kväll. Snart.
Kommentera

westerlind: Vi får helt enkelt erkänna att vi två inte klarar av att föra en meningslös diskussion själva, till det behövs experthjälp.
Kommentera

scim: Hahaha. Här behövs klart Lumber Jack, NuM, Knas, Frisco, poffa, Glemms och andra hjältar för att magi skall uppstå...
Kommentera

westerlind: Däremot så tror jag att jag är en bra katalysator, för när jag tittar in på HS runt midnatt så börjar ofta diskussionerna komma igång, och då är det bara att hoppa in.
Kommentera

scim: Nä, det tror jag inte alls på. En katalysator brukar ju ta bort alla föroreningar, men här samlas ju alla sådana som flugor kring en sockerbit...
Kommentera

westerlind: Ta bort föroreningar, nej det är bara en bieffekt. Nej nu ska jag slå på femman och se på Leno, Ozzy är där ikväll.

Godnatt.
Kommentera

« · 81261 · »