1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507063 inlägg · 4104 ämnen

Ny dag, nytt liv - del V

« · 1008964 · » Till forumet

Ny dag, nytt liv - del V
MODO Hockey mot Timrå IK i kvartsfinal fem:
Målvakt:
60 Karol Krizan
(30 Michal Zajkowski).

Backpar:
7 Per Hållberg,
8 Oscar Hedman

5 Hans Jonsson,
3 Mattias Timander

23 Atvars Tribuncovs,
35 Pierre Hedin.

Kedjor:
10 Per-Åge Skröder,
24 Niklas Sundström,
29 Andreas Molinder

15 Andreas Salomonsson,
39 Per Svartvadet,
22 Patrick Yetman

19 Jari Tolsa,
20 Oscar Steen,
79 Fredrik Warg

18 Peter Öberg,
16 Tobias Forsberg,
13 Marcus Jonasén.

Extraspelare:
2 Jens Westin,
41 Victor Hedman.

Kommentar

Dags för kvartsfinal fem och känslan är förstås betydligt bättre i MODO Hockey efter den senaste matchen än efter de tre första. Ännu leder dock Timrå med 3-1 i matcher.
- Nu har vi gjort jobbet en gång, men det gäller att fortsätta göra det, säger Harald Lückner, coachen. Klart jag var nöjd med det mesta senast även om det fanns en del skönhetsfläckar, främst då inledningen där vi gav bort 1-0.

Tränare Lückner var främst nöjd med inställningen och moralen som sådan.
- Vi bara körde på, precis som det ska vara. Timrås 2-2 var förstås tungt, men även här fortsatte vi bara som om ingenting hänt, Nu fick vi också en del flytmål framåt, vilket inte varit fallet tidigare i den här serien.

För första gången i svensk elithockey blir det två sådana här tuffa slutspelsmatcher två kvällar i rad.
- Ovanligt förstås med två matcher av den här karaktären två dagar i rad. Det gällde på måndagskvällen att snabbt "slagga ur" kroppen och sedan stoppa i sig käk snabbt. Det blir förstås intressant att se hur spelarna pallar för det här programmet.

Noterbart om laget

Noterbart 1: Tommy Wargh (nyckelben) långtidsskadad, Magnus Wernblom avstängd.

Noterbart 2: Disciplinnämndens "dom" mot Wernblom kom i går förmiddag. MODO- forwarden avstängs t o m 20 mars, vilket förutom matchstraffet i lördags betyder tre matcher till - om det nu blir det. Dessutom fick Wernblom böter på 13 000 kronor.

Noterbart 3: Det står 3-1 i matcher till Timrå. Om serien fortsätter spelar man i Timrå på torsdag och sedan eventuellt i Swedbank Arena igen på påskaftonens kväll.
Kommentera

Sv: Ny dag, nytt liv - del V
Och Harald fortsätter med Atvars och Hedin tillsammans, samtidigt som Viktor får nöta filt igen.

Regin, ställ dig på offensiva blå. Du får säkert pucken alldeles gratis.
Kommentera

Poffa:

Jag har varit kritisk till Atvars spel hittills, men jag kan förstå Haralds tanke i alla fall. Tribuncovs har spelat stabilt under grundserien. Kanske är det inte som jag trodde tidigare, att det är tempohöjningen i slutspel som gjort att han spelat dåligt nu. Kanske har även Atvars varit påverkad av influensan som florerat på sistone. Känslan är i alla fall att han inte nått upp till sitt normala kunnande.

Viktor har varit bra, men nog måste man ändå erkänna att han har haft det svårt emellanåt, ungdomlig frisk fläkt och entusiasm till trots. Han hamnar ofta fel i positionerna och ofta så fullföljer han med sin fysiska storlek lite överambitiöst, med utvisningar som följd.

Jag säger inte att Atvars har varit bättre, nädå, han har ju varit sämre, men förhoppningsvis så vet Harald att det finns större chans att Atvars hittar tillbaks än att Viktor skall fortsätta att spela på toppen av sin förmåga.
Kommentera

NuMo: I så fall har han varit sjuk i influensa i tre månader...
Jag tror snarare att Atvars var den som överpresterade när han först kom till MoDo. Han är ingen storback och har aldrig varit det tidigare heller.
Kommentera

NuMo: Atvars har spelat under sin förmåga sista 1½ månaden. Under samma tid har det tydligt synts att han haltat när han går (ser honom flera ggr i veckan då jag äter lunch på Arenan).

Dessutom har Atvars dålig statistik från tidigare slutspel, han var sämste back ifjol i Färjestad, t ex.

Det, i kombination med att jag gärna ser att Viktor får chansen att spela även viktiga matcher med klubblaget, gör att jag hellre ser Viktor än Atvars. Atvars kommer med största sannolikhet att lämna MODO efter denna säsong, medan Viktor kommer bli den back vi bygger mycket av det offensiva spelet kring under åren innan han lämnar för NHL.
Kommentera

Har vi skrivit att Fanny Fjant inte spelar idag? Då är det kvitterat på den opolerade frånvarolistan då. Jag kvittarna gärna Skröder mot Styf också så kanske vi kan diskutera lite hockey imorgon istället för tveksamma ingripanden från domare och trollerinämnder.
Kommentera

shinzawai: kvittar ska det vara.
Kommentera

Poffa: Jo, jag håller med om allt egentligen. Men jag håller inte med om att Atvars varit så dålig, han har ju fått bära ett orättvist tungt lass och under en tid var det modoiter som krävde att man skrev kontrakt med honom på en gång, för säkerhets skull.

Varför han spelade dåligt i Färjestad med de förutsättningarna som rådde där går ju knappast att dra några större slutsatser av.

Jag vill ändå inte i efterhand läsa att det var idioti att spela Modos lovande junior precis som om han våre en etablerad senior, med olyckliga baklängesmål som resultat. Det vore absolut inte bra för Viktor.
Kommentera

NuMo: Jag tycker att Victor har en offensiv udd bara Timander har i laget. Han har dessutom en rörlighet och räckvidd som behövs mot Timrås snabba backar. I lördags var Victor i det närmaste fläckfri i 50-55 minuter tycker jag.

Han kan dessutom frakta in pucken in i offensiv zon på ett sätt ingen annan riktigt klarar av i Modo. Jag tillhör helt klart dem som vill se Victor på Atvars plats.
Kommentera

shinzawai: Helt klart har han kvalitéer, men jag tror ändå att Harald är rädd om Viktor.

Däremot så bör ju Atvars plockas bort pronto, om han inte klarar av att höja sitt spel nu. I det offensiva tycker jag att han överaskar, men han slarvar i defensiven.
Kommentera

Jaha ny match idag, det är bara för grabbarna att gå ut och tuta och köra som i går. Dom är ju så uträknade som man kan bli och det kan som sagt vara våran räddning :).
Kommentera

NuMo: Visst fasen har Atvars varit dålig. Han har överarbetat situationer då han inte har pucken och han har varit långsam i både tanke och handling.

Viktor kommer heller inte bli halshuggen om han skulle göra några misstag. Viktor är nämligen så lovande och stor i oss supportrars ögon att han kommer undan med det. Jag tror heller inte att Viktor kommer gräva ner sig om han skulle göra några misstag.
Kommentera

Poffa: Om vi ändå ska ha en syndabock så får det hellre vara vår påläggskalv som tar lärdom och får lite "experience points" som kidsen skulle sagt istället för en legoknekt som förmodligen underpresterar eftersom han ändå vet att han inte kommer att bli kvar.

Victor for prez 2009!
Kommentera

Poffa: Jag menade inte nu under slutspelet. Atvars har inte varit dålig under grundserien och det är jag säker ligger till grund till att man väljer att spela honom.
Kommentera

NuMo: I början var Atvars bra, det håller jag med dig om. Men även i slutet av grundserien så såg man tendenser till slarvigt och krystat spel. Jag tror som sagt att han är hämmad av sin fotskada och att den gör att han inte kan ta i de där sista procenten. Och det leder i sin tur till att han blir stressad och tar mer felbeslut än tidigare.

shinza: Ungefär vad jag försökte säga, men du var mer rätt på sak.
Kommentera

bisterfinnen: Hahhahaaaaaaa
Kommentera

bisterfinnen: Det är ju bra att han kan göra vissa saker bra med :).
Kommentera

bisterfinnen: haha nice
Kommentera

Apropå modoliden barnrumpan Wernblom. Han fick böta 13.000 kr för klappen på Andersson. Jag har läst att bötesbeloppet grundas på 10 % av spelarens lön. Isådanafall, tjänar inte kungen mer än så?
Kommentera

MODOJohan:
Klapp och klapp?
 "En sådan typ av tackling med klubban är riskfylld och innefattar en uppenbar skaderisk"
Kommentera

73Sjöbba: Jo jo naturligtvis. Det håller jag med om. Men så länge det inte gjorde ont så får vi ju vara glada att det inte blev något allvarligare än att han kunde resa sig upp på en gång.
Kommentera

MODOJohan: Visst är det så, om man drar en parallell med Mikael Holmqvist som fick 3 matcher för en vänsterkrok och Wernbloms hjärnsläpp så känns det som Magnus kom undan billigt.
Kommentera

73Sjöbba: För att dra upp en oparalell så var bara den ene på isen.
Kommentera

Frisco: Till och med du fattar väl skillnaden på skaderisken va?
Kommentera

73Sjöbba: Jag vill inte på något sätt sitta och skylla ifrån mig och påpeka att Modo spelar snällare. Men jag kommer bara inte ifrån Styfs vansinniga försök på Svartvadet. En riktig träff där och han hade kunnat sätta stopp för Svartvadets karriär för alltid. Tur att det gick bra!
Kommentera

73Sjöbba: Jag tycker att Andersson och Wernblom får skylla sig själva. De står ju och slår på varandra med klubborna. De borde ju inse båda två att det är farligt. Däremot är Holmkvists näve inte vacker.
Kommentera

Frisco: Inte kompositklubban mot struphuvudet heller.
Kommentera

73Sjöbba: Jo men då var det ju två som bråkade.
Kommentera

73Sjöbba: Han får väl kavla upp halsskyddet rejält.
Kommentera

Det var ett fult tilltag av Wernblom. Det var fult av Styf. Varken tikarna eller vi modoiter är förvånade av respektives tilltag. Det är spelare som skapar lite extra rubriker. The name of the game.
Kommentera

MODOJohan: Fanny lindström är sjuk! Då har timrå med sina 2 enda egna produkter i kvällens match!
Kommentera

Berka:
Då kan han ju ta fröken Sundström i handen och gå på tur.
Kommentera

Berka: Tja! Hörru gå upp en våning och ta tag i din granne! Han håller på Timrå den jävla jäveln! Nå så mycket jävligt!
Kommentera

Är det här Peter Regin eller bara djävligt likt?

www.aftonbladet.se/sportbladet/article2075070.ab
Kommentera

Berka: Lander, Erixon och Moe är hur många?
Kommentera

MODOJohan: Jag tände nyss eld på hans dörr
Kommentera

Frella: lander spelar väll inte ikväll?!
Kommentera

Per HApps: Inte ikväll, susse ska spela match, men vem vet vad som händer ikväll efter ljuset släcks! ;)
Kommentera

Berka: Jaha då var det bara ca 25 min kvar då till nedsläpp. Känns som att det mycket väl kan vara säsongens sista match ikväll.
Kommentera

shinzawai: Det är inte Peter Regin, och det är inte särskilt likt (tycker jag).
Kommentera

alltså dom säger att matchen ska visas på ppv..men jag hittar den ej!
Kommentera

MODOJohan: 353 på comhem.
Kommentera

Ganska jämn period. Liten edge till Timrå som har haft några hetare chanser.
Kommentera

Hawerchuk: Känns som om båda lagena inte vågar köra får hårt framåt! De blir lite avaktande ,men de är ganska förståligt
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Timråklacken mycket mindre idag än igår. Fegisar. ;)
Kommentera

Hawerchuk: Jag känner inte tillförsikt...
Kommentera

knaskamilla: Haha, det är nog inte så många som orkar åka buss i knappa 2 timmar dit och sedan knappa 2 timmar till hem, 2 kvällar i rad.
Kommentera

Jensen_12: Vafaan, är det bara mitt Sopcast som tydligen är ultralångsamt. Till och med C+ Sport hade "pling" på 0-1 målet två minuter innan jag fick se det på Sopcast.
Kommentera

« · 1008964 · »