1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

512007 inlägg · 4111 ämnen

Nya målvakten

« · 142921 · » Till forumet

Sv: Nya målvakten
knaskamilla: Givetvis, störst pröjsare vinner.

Björn VII: Jasså han lirade där också, innan han var i MoDo spelade han i Friscos Västerås IK.
Kommentera

Lumber Jack: Då säger jag Ulf Ågren, apropå problem med synen. I och för sig ingen målvakt men...
Var ju någon match mot VF i Kempis för en massa år sedan när VF fick byta tröjor "på grund av" Ulf Ågren.
Kommentera

knaskamilla:

Vi diskuterar MÄN med ansiktsHÅR, vilket jag f.ö. inledde tidigare idag med Mats Grötting.
Kommentera

Lumber Jack:

Ben var kung i Falu IF, har jag hört. Dumma, dumma elitseriespelare som knäckte en lysande karriär.
Kommentera

Björn VII: Hahaha, jag är kung.
Kommentera

Lumber Jack:

Damn!
Kommentera

Paddan:

Jo, Fredriks "femte hål" i innebandy är lite taskigt stort, vet jag iaf. Vet du hur far hans stod sig i den aspekten?

Nu vikarierar jag för Lumber Jack innan han hinner säga något:

Ben Perrault!
Kommentera

Paddan: Ben Perreault.
Kommentera

Björn VII: Sune Ödling!
Kommentera

Wewillwintoday:

Fredrik Ödling!
Kommentera

Frisco: BUUUU!!! Eller jag vet inte. Tror dock som sagt mer på Riksman!
Kommentera

In med HIRSCH!!

zzzz z zZ Z Z Zz z zZ zZ z z z z Z ZZ z
Kommentera

KentaK:

Peter Öberg är inte småstygg utan lite oslipad i kanterna. Något som han kommer att få bort med tiden. Han spelar inte speciellt fult utan snarare fysiskt. Det som måste till är lite mer känsla för när det är rätt att proppa och inte. Just nu smäller det på allt och då åker man ut lite för ofta. Foppa och Macke spelade på samma sätt de två första åren. De var dock något bättre på spelet med pucken...
Kommentera

Sundancekid: Jag tycker nog att Dahlén visade prov på enorm kvalité i hemma-VM, han var ju helt klart en av dom bästa under OS också!

Jag kan tänka mig att ni kan ha en del sparkapital i Joakim Lundström, han kommer att bli stor i år.. Däremot tycker jag nog att Peter Öberg är en spelare som inte kommer att komma så mycket längre, ska man vara småstygg så ska man va det som Wernblom.. Mera rå liksom.. =)
Kommentera

KentaK: Du har helt rätt, det är väldigt svårt att byta ut i princip ett helt försvar. Och
den jämförelsen jag gjorde var ju enbart på papperet - spelare mot spelare. Inget
säger egentligen att Modo får ett starkare försvar. Men så känns det ändå. Därmed
inte sagt att det blir omedelbar succé. Så jag kan svälja värderingarna. Jag brukar
dock vara optimist.

Är man däremot pessimist kan man säga att allt talar för att både Haakana och Hedin
ska sticka till NHL. Att Milo är överskattad (bara sedd i VM t.ex.), att Damgaard är en
dansk föredetting, att Lewerström inte ens platsar i FBK, att Martin Johansson är ett
av de sämsta backförvärven någonsin, att Hedlund är för liten, att Mika Lehtinen är
en finsk medelmåtta......och så vidare. Det går alltså att vända på det. Och troligtvis
blir verkligheten någonstans mitt emellan.

En sak är i alla fall säker. Om inte våra yngre forwards utvecklas är anfallssidan
betydligt svagare än ifjol. Unless......ja, möjligtvis om någon förstecenter dyker upp
(varför inte Dahlen, som jag dock anser vara aningen övervärderad)..
Kommentera

Sundancekid:
Intressant jämförelse mellan nu och då.. Men att säga att både Kari Haakana, Mika Lehtinen och Dusan Milo ska vara bättre än Pihl, Hållberg och Lintner är väl lite väl våghalsigt??

Pihl var ju guld värd i slutspelet för er modoiter, och Lintner låg bakom enormt mycket offensivt! Hållberg är en enormt underskattad back som kommer att spela i landslaget i vinter GARANTERAT!
Jag vet ju förstås inte mycket om nyförvärven, men jag kan tänka mig att du kan få svälja dina värderingar här, med tanke på att det är toksvårt att byta ut tre av sina absolut bästa backar över en sommar!
Kommentera

Jag tror också att Riksman kan vara ett bra nyförvärv. Visst hade det varit kul med Lasak eller Nurminen, men jämfört med Tobbe tror jag att Riksman är bättre, bland annat lär ju inte motivationen vara sämre. Han slog ju igenom i finska ligan senaste säsongen och hade rätt bra statistik. Och han kan ju inte vara helt under isen eftersom han fick debutera i finska landslaget. Det känns helt klart bättre än om man skulle presentera en medelmåttig allsvensk målvakt man aldrig hört talas om, även om det naturligtvis kan finnas intressanta fynd i allsvenskan med. Hoppas bara att den nye målvakten, vem det nu än blir, kan vara med på ispremiären på tisdag så man kan se honom in action!
Kommentera

Patrik87: Du ville ha en jämförelse av fjolårslaget och årets lag. Det är givetvis helt
omöjligt eftersom säsongen inte har börjat, men här får du en kort genomgång av
spelare för spelare - på papperet:

Målisar:
Tobias Lundström-Juuso Riksman
0-1 (Riksman är troligen bättre än en omotiverad Tobias L)
Peter Hirsch-Peter Hirsch
0-1 (Ingen skillnad från ifjol)

Backar:
Andreas Pihl-Kari Haakana
0-2 (Pihl var usel i serien, Haakana nära Edmonton)
Pierre Hedin-Pierre Hedin
0-2 (Pierre mycket viktig för laget, knappast bättre än ifjol dock)
Lars Jansson-Erik Lewerström
0-2 (Jämnt mellan dessa två, Lewerström lär inte få spela mycket)
Pelle Hållberg-Mika Lehtinen
0-2 (Jämnt här också, Hållberg underskattad)
Magnus Hedlund-Magnus Hedlund
0-3 (Hedlund blir garanterat ännu bättre nu)
Martin Johansson-Martin Johansson
0-4 (Även MaJo kan bara bli bättre)
Richard Lintner-Dusan Milo
0-5 (Lintner usel i defensiven, Milo verkar vara en mkt bra back)
Ingen alls-Jesper Damgaard
0-6 (Damgaard en överflödig värvning? Nja.)

Centrar:
Jan Öberg-Jan Öberg
0-6 (Öberg lär bli center och är väl som ifjol=bra)
Mikael Wahlberg-Morten Green
1-6 (Wahlberg kan inte ersättas av Green - än)
Miroslav Hlinka-Miroslav Hlinka
1-7 (Hlinka rätt så blek i serien, kan mkt bättre)
Stefan Öhman-Stefan Öhman
1-7 (Öhman en hederscenter, inget sämre i år)
Peter Öberg-Peter Öberg
1-8 (PÖ kommer att växa i år)

Forwards:
Magnus Wernblom-Magnus Wernblom
1-8 (Werner fortsätter i gammal stil)
Anders Söderberg-Anders Söderberg
1-9 (Antos lär garanterat göra en bättre säsong)
Tommy Pettersson-Tommy Pettersson
1-9 (Tommy blek ifjol, knappast bättre i år)
Mattias Weinhandl-Mattias Karlin
2-9 (Weinis gjorde en stark säsong, är bättre än Karlin)
Peter Högardh-Peter Högardh
3-9 (Högardh tappar sin passningskompis=färre mål)
Kim Staal-Kim Staal
3-9 (Ingen skillnad från ifjol)
Joakim Lindström-Joakim Lindström
3-10 (Jocke växte i slutspelet, lär vara bättre i år)
Mattias Wennerberg-Mattias Wennerberg
3-11 (Wennerberg överraskade ifjol, fortsätter utvecklas)
Fredrik Warg-Fredrik Warg
4-11 (Warg blir tyvärr bara sämre)
Jonas Almtorp-Jonas Almtorp
4-12 (Almtorp ifjol jämfört med Almtorp i år lär vara rejäl skillnad)
Mikael Pettersson-Ingen alls
5-12

Där ser du, Patrik, att kommande lag, enligt mig, på papperet är bättre än fjolårets.
Seger med klara 12-5. Men det troliga är att "på-papperet"-bedömningen är för
optimistisk. För skulle årets lag vara så mycket bättre än fjolårets innebär det med
andra ord SM-guld. Och det lär det inte bli. En mittenplacering vore jag nöjd med, sett
till nyförvärv och förluster. Jag saknar en förstecenter. Om nu inte Mattias Karlin går in
och gör oväntad succé.
Kommentera

Erkänner även att länken till tidningen borde stå ovanför allt jag knyckt.

Ett stycke som jag knyckt från www.tidningen.to/

"Dagarna går och ännu har inte Modo presenterat någon ny målvakt...
- Det är ingen fara alls. Huvudsaken att vi har honom klar till den 24 september, säger Bengt Hedin, sportchef i klubben.

Det har ryktats en tid om Jan Lasak, världsmästarmålvakt i Slovakien.
Anledning till att han vill byta klubbadress är att han ska ha lessnat på att inte vara förstekeeper i Milwaukee som huserar i AHL.
Slovaken har gjort tre NHL-matcher för Nashville Predators.
Källor i Modo som vi talat med dementerar kraftigt namnet Lasak.
Maskhållning eller inte. Det återstår att se.
Enligt vad TÅ-sporten erfar är kontraktet påskrivet och det lär ska vara med den bäste målvakt som någonsin spelat i Modo. En värvning av en given förstemålvakt med andra ord."

Minnet mitt hade grumlats lite och jag trodde det var Hedin som hade sagt det.
Kommentera

samjo:

Erkänner att jag nog läst lite snett. Gick inte att länka eftersom man bara kom till söksidan tidningÅ hade.
Men det var faktiskt så att det var tidningen som uttryckte sig att det skulle röra sig om den bästa som någonsin spelat i modo.

Dagarna går och ännu har inte Modo presenterat någon ny målvakt...
- Det är ingen fara alls. Huvudsaken att vi har honom klar till den 24 september, säger Bengt Hedin, sportchef i klubben.

Ett stycke som jag knyckt från www.tidningen.to/

"Det har ryktats en tid om Jan Lasak, världsmästarmålvakt i Slovakien.
Anledning till att han vill byta klubbadress är att han ska ha lessnat på att inte vara förstekeeper i Milwaukee som huserar i AHL.
Slovaken har gjort tre NHL-matcher för Nashville Predators.
Källor i Modo som vi talat med dementerar kraftigt namnet Lasak.
Maskhållning eller inte. Det återstår att se.
Enligt vad TÅ-sporten erfar är kontraktet påskrivet och det lär ska vara med den bäste målvakt som någonsin spelat i Modo. En värvning av en given förstemålvakt med andra ord."

Minnet mitt hade grumlats lite och jag trodde det var Hedin som hade sagt det.
Kommentera

poffa: Som jag sagt tidigare. Det var synd att vi inte fick tillgång till Nurminen...men that's life. Man kan inte få allt man vill ha alla ggr. Jag tror dock att nämnde Riksman kan vara ett bra värv. Nu får vi två olika målvaktstyper. En stor och en liten (väldigt generellt sett). Dessutom lär Riksman vara både bättre och 10ggr mer motiverad än Tobbe.

Nej, jag ser positivt på framtiden. Vi står helt klart på plus på målvaktssidan jämfört med fjolåret, och då kan man inte vara missnöjd!

Även om Nurminen och Lasak hade smakat mumma. Men de kanske dyker upp om nåt år istället? :)
Kommentera

poffa: Så ska det låta, öppna kort. Synd att inte namnteckningen hamnade där den skulle. I övrigt kan rapporteras från Nygatan att det blåser lite, solen skiner och det är 20,7 grader varmt.
Kommentera

Frisco:

Har inte velat säga något då det kan ha försatt min källa i en svår situation men okej nu kan det ju sägas:

Det var mycket, mycket nära att MODO knöt Nurminen till sig. Det handlade om ett ettårskontrakt med en rätt så hög lön.
Kommentera

poffa: Fånigt att bara säga som så där. Tala ut!! Sjung ut!! Annars kan man vara tyst!! Tsssss. Frisco:-()
Kommentera

samjo:

Vet inte om du sett detta redan men det är ju i stort sett klart med Juuso Riksman.

Kan ju säga så här: För ett bra tag sedan skrev jag något i stil med "håll i er" vad det gällde nye målvakten. Kan säga att det då inte gällde Riksman. Han har precis som det står i artikeln kommit med i funderingarna långt senare.
Kommentera

Alla andra: Inget nytt på ryktesfronten angående nya målvakten?
Kommentera

Patrik87: Du får ett mail istället med mina tankar. Vill inte ta upp alltför mycket plats här.
Kommentera

samjo: OK!! Hv71 har värvat finske landslagsspelaren Jani Hassinen som vann Finska landslagets poängliga gågna säsongen! Det är förbaskat bra. Han gjorde 49 poäng i grundserien i finska motsvarigheten till Elitserien.
De har värvat också finske landslagskillen Pasi Määtäänen. Gjorde 46 p.
Mika Niskanen assisterande kapten i finska Pelicans. Gjorde 19 p.
Skjuter hårt.
Man har sist men inte minst värvat Timmy Pettersson VF.
Alla nyförvärv är bättre än förlusterna. Man får behålla hela stomen och kommer kunna slåss om GULDET, kommande säsong, det vågar jag lova.

Nåja, nu är det din tur Samjo.
Kommentera

Patrik87: Ja, men bara om du jämför eran trupp först =P
Kommentera

Hej alla MoDoiter. Jag är en Hv71-supporter, men vill få lite mer koll på ert lag också eftersom jag tror ni kommer kunna bli farliga kommande säsong. Med vissa fina nyförvärv. Dock så har ni tappat fina spelare också, tänker på Weinhandl, Wahlberg, Lintner,Hållberg, Pihl, Mikael Pettersson. Kan nån kunnig inbiten Modoit jämföra den gågna säsongens trupp med hur den ser ut nu.

Evigt tacksam
Kommentera

Lulekickan: Modo gjorde två eller tre skitmål men om jag inte minns fel var två av Luleås mål helt beroende av Modos nonchalans i den tredje perioden då matchen var död.
Kommentera

Taddy: Du får gärna bifoga länken till den artikel där Hedin uttalat sig om att det skulle vara den bästa målisen som någonsin spelat i Modo. Jag har nämligen inte heller läst något sådant uttalande.

Däremot hade uttalandet säkert stämt om vi hade landat Pasi Nurminen eller Jan Lasak. Det var nog inte långt ifrån att vi fick någon av dem. Synd.

Det verkar som att det blir en finsk målvakt iaf. Alla rykten tyder på det. Det mesta lutar åt Riksman. Ari Sulander? Nja, jag vet inte, men jag tar ju hellre honom än Riksman. Jussi Markkanen? Nej, honom behöver vi inte ens fundera på att det kan vara...

Någon som har en tänkbar finsk kandidat utöver dessa? (Säg inte Myllys för han kan det inte vara)
Kommentera

Taddy: Det uttalandet har inte jag hört eller sett någonstans. Ska det vara bäste
må¨lisen som någonsin spelat i Modo så vill det till att han är bra. Modo har haft en
del bra keeprar genom åren. Jag tror dock inte ett dyft på det uttalandet. Så räkna
med Riksman i Modo i höst.

Ari Sulander (ZSC Lions, Schweiz) kan det väl inte vara
Kommentera

Sundancekid:

Vet inte vart hedins uttalande om att det skulle vara bäste målisen som någonsin spelat i modo skulle platsa in på honom.
Kommentera

Allt som vi tidigare hört och spekulerat om här på Hockeysnack tyder väl på att det är
just Riksman det handlar om. Han har HIFK Helsinki som moderklubb, har spelat där i
år, och är en "liten skräll". Dock ingen särskilt rolig skräll om jag får säga det själv.
Det känns lite onödigt att inhandla en andremålvakt från Finland, när man har en
egen lovande juniorkeeper på hemmaplan. Men det är min egen åsikt. Riksman blir
säkert ett bra komplement till Hirschen.

Nu vill vi väl bara ha en förstecenter så kan man börja inrikta sig på seriepremiären i
höst...
Kommentera

Lulekickan:
Hur är det med vovven kickan?
Eller är detta månne en annan kicka?
Kommentera

samjo: Det var väl inte så svårt att greja 9-4 efter att först ha fått halva vår trupp skadad och avstängd genom ojusta tilltag. Antar att Hedin finslipat sin redigerartalang under sommaren så att videobanden visar än mer Modoistvänliga grejer den kommande säsongen : ) Eller så har han verkligen förbättrat den och får med situationer som den när Skuggan höll på att bli halshuggen i samband med en crosschecking i skallen på honom i första matchen, något som domaren lyckades missa men när han såg Skuggans reaktion tyckte han väl att något borde göras, så han visade ut närmsta modoit för något helt annat istället. Hejåhå.

9-4-matchen var för övrigt totalsugig, det måste väl även en modoist tycka. Hento silade värre än Salo och Smid, som dock bara fått spela en riktig match samt en träningsmatch under säsongen, var inte mycket bättre. Huga, något liknande vill jag aldrig mer behöva se.
Kommentera

Lirre: Ja, oerhört märkligt. En back till är väl det sista vi behöver :)

Richard Persson är free agent. Bara att ringa honom då...*skojar*
Kommentera

samjo: Ett ett annat rykte jag hört som låter väldigt otroligt är att Modo fortfarande jagar backar. Låter oerhört konstigt eftersom även om Hedin sticker så ligger Modo en back plus jämfört med förra säsongen. Jag skulle ha avfärdat detta rykte direkt om det inte kommit från just den här vanligtvis välinformerade personen. Någon som hört något om detta?
Kommentera

Lulekickan: Åhhja...vi kanske inte ska vara alltför stöddiga nu va :)

Minns för inte alltför länge sedan en viss 9-4 match i Delfinen. Och då ska påpekas att vi snackar bortalagets siffra först. Den kvällen var det roligt att se på hockey på TV. "Skuggan" i kommentatorsbåset hade mindre anledning att le.
Kommentera

samjo: Du vet verkligen hur du får mig på bra humör och att tindra med ögonen. 95/96 råkar förstås vara ett av mina favoritsamtalsämnen. Harmlöst också eftersom jag slipper bli grinig och tala om varför jag tycker att modoist är ett mycket bättre ord än modoit.

LHF-segrar med 10-4 ska nog inte dröja så länge till. Första gången Modo gästar den nya Delfinen ska det nog kunna bli något sådant, minst : )

Lingonstigen är annars ett populärt tillhåll för hockeydårar. Om man ändå mer eller mindre bor i Delfinen är det ju skönt att inte ha så långt att gå hem till sängen.
Kommentera

samjo: Håller med till 100%. Det är ju den enda anledningen till att man tittar in här, Hockeymagasinet o ModoHockey ett par ggr varje dag...För att höra nåt nytt alltså...Tyvärr är det ju alltför sällan det skrivs något intressant som gäller just hockey!
Kommentera

Nike89: oerhört svagt, en sån spelare ska man göra sig av med så fort som möjligt. Men jag kan ju bara säga att din beskrivning passar nästan exakt in på Tobbes uppträdande under slutspelet. För min egen del känns det bara bra att han inte fortsätter i Modo. Han verkade vara i obalans på många sätt under den här säsongen. Men det hände ju som sagt en del för honom utanför hockeyrinken också...
Kommentera

Lirre: Oavsett villospår eller inte så är det ju detta spekulationssnack som är tjusningen med ett nytt rykte. Gästboken går på högvarv just nu. Trots att vi egentligen inte har några belägg känns att Riksman kan vara just det namn som presenteras till veckan (redan imorgon kanske?)

Är sedan målisarna jämnbra så behöver det inte vara en nackdel att dela på målvaktssysslan. De lär sporra varandra och kan aldrig slappna av på träning.
Kommentera

Lirre:Nej men Dyrén sitter bara och stirrar rakt ner i marken.
Bås-öppnare?Nej inte för Dyrén eller...
Det såg faktist rätt lustigt ut när Niklas Lindström(Utespelare)
fick stå och öppna båset.
Och Dyrén brukar inte eller tacka klacken efter en match på bänken i första taget.
Han applåderar absolut inte när Samme gör kanon-räddningar.
Han buar nog inom sig,?
Kommentera

Lulekickan: Jag har pluggat ett år i Luleå så jag vet hur ni pratar där uppe :)

Som kuriosa kan jag berätta att jag tror jag bodde på ett ställe som hette Lingonstigen och det vara bara drygt 400m till Delfinen. Min värdfamilj som jag hyrde rummet av tog med mig på en match då Luleå mötte Malmö (tror jag) och vann med typ 10-4 eller nåt i den stilen. Det kanske bör påpekas att det var drygt 7 år sedan nu. 95/96...
Kommentera

Nike89: Ha ha...är du säker på att du inte såg fel och att det var Tobbe då? ...;-)
Kommentera

Lirre:Ha du har inte sett när Niklas Dyrén sitter på bänken va?
Han sitte bara inne i det högra hörnet och surar på.
Kommentera

samjo: Precis min tanke när det gäller en finsk målvakt. Brithen verkar ju gilla att ha två målvakter igång och Tobbe visade ju med ALL tydlighet under slutspelet att han inte klarar av att sitta bredvid. Det gäller att ha rätt person som inte surar utan peppar!
Kommentera

samjo: Nej, det heter modoist, precis som det heter luling. Du får bestämt gå en språkkurs på vårat officiella forum så får du lära dig att egentligen heter igenkligen, enkelt enklet, Brynäs är samma som Pölsa och att DIF igenkligen heter Styvben : )

Myllys kan ni nog i alla fall vara säkra på att det inte är. Det var en intervju med honom i NSD för någon vecka sedan när han röstats fram som LHF:s bästa målis genom tiderna, och han verkade inte ha några planer på att bryta sitt kontrakt. Däremot sa han att han ibland funderar på hur det skulle vara att komma tillbaka och avsluta sin karriär med ett år i LHF när kontraktet går ut och att hans barn ofta pratar om Luleå och sina kompisar här. Inte så konstigt i och för sig, barnen är ju mer lulingar än finnar. Jag tror ändå att det bästa är om han inte kommer tillbaka. Legender skall man minnas som de var när de var som bäst, och uppriktigt sagt tror jag inte att Myllys är som bäst just nu och inte heller att den tidpunkten ligger i framtiden.
Kommentera

« · 142921 · »