1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507743 inlägg · 4105 ämnen

Power Play

« · 997611 Till forumet

Power Play
Nu du, Shinkan. Eftersom vi aldrig pratar hockey så tänkte jag snacka lite PP här.

MODO är i år tvåa i PP, endast efter HV71. En klar uppryckning från ifjol då vi var sämst i PP. Jag antar att mycket är Wernbloms förtjänst. Och visst, vi ska inte klaga på 23,57% i PP. Men, och här kommer det nu:

Vi spelar inte bra i PP. Vi gör mål, men vi spelar inte bra! Framför allt är vi helt värdelösa i spel 5 mot 3. Det dras ner på tempo och det duttas och spelas runt. Jag vill att MODO spelar rakare, effektivare och snabbare. Vad har vi för % i spel 5 mot 3? Hur står det sig mot andra lag?

Och en sak till, i 5 mot 3, varför ställer inte MODO en spelare på bortre stolpen? Igår, t ex, så stod Warg på bortre men det innebar att han stod ända uppe i tekningscirkeln. Närmare stolpjäveln, för fan. Färjestad ställer Prestberg så att han nästan kramar bortre stolpen. Frölunda gör likadant. Även Djurgården och HV har den uppställningen. Och tittar man på NHL så är det nog inte ett enda lag som inte ställer en spelare där i 5 mot 3. Är vi tragiskt efter? Behöver vi influenser utiftrån? Eller har MODO helt enkelt valt att inte ställa upp på detta sätt, isf varför i h-e då?
Kommentera

Sv: Power Play
Poffa:

Svar på din sista fråga:
Harald är inkompetent.
Kommentera

Poffa: Kan det inte vara så enkelt att spelarna inte har en aning om hur man ska spela i 5 mot 3, att det inte är något som man ens funderat på utan lite lätt panikartat så improviserar man fram ett försök till spel mellan de spelare som råkar vara inne på isen. Det ser i varje fall ut som så, att det blir väldigt oroligt på isen så fort MoDospelarna ska försöka spela med två spelare mer.
Kommentera

scim: Borde inte rutinerade rävar som Svartvadet och Sundström kunna tala honom till rätta, isf?
Kommentera

Poffa: Håller helt med dig ang spelet i 5 mot 3 då ska man ju söka passning på bortre stolpen Och ha en spelare som står parkerad där vilket inte modo hade igår.och vaför så tar man avslut från blå i 5 mot 3 det är ju det motståndarna vill och när dessutom modospelarna är så jävla dåligt så på att träffa mål så blir det ännu mer huvudlöst att skjuta från blå.
Kommentera

Poffa: En annan fråga är varför MoDo har så svårt att få fram backar som skjuter som en häst sparkar. HÅRT.
Och inte nog med det. Alla egenproducerade MoDobackar historiskt har inte kunnat skjuta direktskott om deras liv berodde på det.

Vi skojade länge om att klubben borde sponsra juniorerna med en masonitskiva och deras föräldrar med en ny garageport när deras första skjutits sönder och samman av puckregnet.
Och nu är ju trämagnaten Magnusson involverad i klubben så det borde ju faktiskt inte kosta alltför mycket.
Kommentera

Poffa: Förra säsongen såg fördelningen av mål i power play ut enligt följande:

Skröder 7
Morrison 6
Enström 5
Andersson 5
Sundström 3
Pettersson 3
Timander 3
Tuominen 3
Svartvadet 2
Döme 2
Steen, Horava, Öberg, Jonsson, Hedman 1

Den här säsongen:

Wernblom 18 (Etta i pp-målligan)
Skröder 13 (Tvåa i pp-målligan)
Salomonsson 6
Yetman 6
Warg 5
Steen 3
Svartvadet 3
Sundström 2
Hållberg 2
Hedin, O Hedman, Tribuncovs, Tolsa 1

Förra säsongen gjorde vi 15 backmål i PP, den här har vi gjort 5. Den största skillnaden är naturligtvis Wernblom, men även Skröders effektivitet på senare tid har dragit upp statistiken. Som Poffa påpekar så kommer målen ofta till i trassliga situationer snarare än av bra spel. Och bristen på hot från backplats kan även göra att motståndrna vågar spela väldigt nära eget mål när vi har 5 mot 3. Något som försvårar passningar nära mål mot bortre stolpen.
Kommentera

Salle:

Vart tog mitt "power play" vägen. Raderat eller glömde jag att trycka på skickaknappen?
Kommentera

Wayne Gresky: Fin statistik, den ska vi ta med oss och fundera kring.

Att vi saknar skarprättare från blålinjen är ju vida känt, och naturligtvis kan det göra att motståndarnas BP-trea kan krypa ner lite närmare målet och tighta till det hela. Men igår så var det en mindre autostrada att spela på, framför mål. Problemet var bara att Warg stod så långt bort och långt upp att det var meningslöst att slå pucken parallellt med mållinjen.

Har vi Warg på stolpen så tvingas deras BP-trea ställa upp sig för att hindra den passningen parallellt med mållinjen. Det tvingar deras trea att vrida sig lite och därmed så ges backarna än mer utrymme att komma till skott. Och visst, vi har inga jätteskyttar, men från så nära håll som det då blir skulle till och med Frisco klara av att stänka in en eller annan ovanför axlarna på målvakten.
Kommentera

Salle: Det är inte så att all skotträning nuförtiden utövas på NHL08, eller vad nu konsolspelet kan heta. Eller ska man skylla på de snöfattiga vintrarna för utebliven skotträning.

Den ende backen som jag sett stanna kvar efter träningen och kört extra skotträning var väl Adam Andersson, fast han hade ju iofs en träffbild som var ungefär i paritet med Martin Wilde... eller Henrik Forsberg
Kommentera

Paddan: Lintner stod också kvar efter träningarna och sköt. Ofta så fick någon av juniorerna stanna kvar och agera passningsläggare.
Kommentera

Poffa:

"Borde inte rutinerade rävar som Svartvadet och Sundström kunna tala honom till rätta, isf?"

Borde inte en rutinerad trilobit som Sjödin kunna tala Boork till rätta? Jag förstår ärligt talat inte vad du menar, det är väl Harald som är tränare?
Kommentera

scim: MODO har varit värdelösa i PP sedan långt innan Harald kom till klubben.

Dessutom har ju Svarten, Susse, Salle och de övriga av gamlingarna kört över Harald i mycket annat, så varför inte i detta?
Kommentera

Poffa: Ecke borde ta sig i kragen och skriva in 1 timmes extra direktskottsträning för alla junisar som får "vara-med-i-truppen-a-lagskontrakt".

Vore väl f-n om inte man fick fram någon till slut som kan skjuta direktskott. :)
Kommentera

Poffa: Samtidigt så är det väl ytterst sällan, genom åren, som man tyckt att MoDo har haft ett väldigt bra och genomtänkt spel i PP. Snarare så känns det väl ungefär som att det präglats av en stämning av laissez-faire.
Kommentera

qwertas: 1 timmes direktskottsträning extra per träning skulle det visst vara, trött efter nattens match.
Kommentera

Poffa:

Hur det sett ut tidigare skiter jag i, för Modo har inte varit ett ett lag för övre hälften tidigare. Faktum är att PP inte utvecklats ett piss sedan Harald tog över, samtidigt som vårt "grundspel" lämnat mycket övrigt att önska.

Vad är det egentligen hemvändarna kört över Harald i? Och vad får dig att tro att dessa herrar är några pedagoger som med enkelhet kan sköta en (om än inkompetent) tränares arbete?
Kommentera

scim: Jag är med dig. Harald har på intet sätt blivit överkörd. Självlklart har han säkert tvingats att kliva åt sidan ibland för att förhindra nåt sånt men det har säkert spelarna också.

Felet med PP i mina ögon är backspelet. Det var Tobbes förtjänst att det gick så bra ifjol. Hans självförtroende och skottande gjorde att de andra fick de utrymmen som krävdes. Oscar Hedman och Pirre med sina "lyftningar" skrämmer inte nån. Konstigt nog så var ju Hållberg rätt OK på sånt här när han spelade i lila men när han kom hem så var det som bortblåst.

Kommentera

scim: Jag försvarar inte Harald, jag tycker också att han är inkompetent.

De äldre har kört över Harald i saker som träningsdoser, problemhantering i allmänhet och sammansättningen av kedjeformationer.

Jag säger inte att hemvändarna ska sköra träningarna, men de borde ju kunna komma med sina infallsvinklar på detta. Det kan inte bara vara Haralds inkompetens som ställer till detta. För man kan inte göra som du anser, blunda för allting som varit tidigare. MODO har varit ett lag för över halvan redan innan Harald kom till klubben.
Kommentera

Poffa:

Modo var på rejäl dekis inför lockout-säsongen (där man f.ö. underpresterade gravt), så Modo var knappast något stabilt övre-halvan-lag. Ser man till spelartruppen några år tillbaka så är det inte många namn som finns kvar i årets trupp. Det innebär att det usla PP-spelet kan antingen förklaras av dåligt ledarskap eller en kultur i föreningen som visar sig på så sätt att man är usla i PP.

Båda faller hursomhelst tillbaka på Haralds inkompetens.

Vad är din förklaring? Är det Öviksvattnet?
Kommentera

scim: Min förklaring är det tänk som genomsyrat klubben i många år, både på juniornivå och på A-lagsnivå. MODO ska spela sig in till mållinjen och helst slå en passning då man har tom kasse. Så har det varit de senaste 20 åren. MODO har alltid varit ett spelande lag. Inte speciellt effektivt, dock. Jag har dock svårt att se att det bara beror på Haralds inkompetens.

För jag är rätt säker på att vi nästa år, med samma spelarmaterial men med ny tränare, kommer spela på ungefär samma sätt. Vi kommer ha backar som hellre passar en extra gång istället för att ta skott. Vi kommer dra ner på tempot då vi spelar PP. Vi kommer slå mängder med små nätta passningar och hamna i tidsnöd istället för att slå en lång passning och på så sätt skapa sig tid att ställa upp och hitta positionerna. Osv osv...

Tränare och spelare som kommer hit blir tyvärr rätt snabbt danade i den MODOistiska skolan. Så har det alltid varit och jag tror nog det kommer fortsätta vara så, så länge vi inte får bort den skyddande bubbla som är kring klubben.
Kommentera

Poffa:

"MODO har alltid varit ett spelande lag. Inte speciellt effektivt, dock"

Du romantiserar. Det har möjligtvis gällt ett lag Modo i medgång men knappast i motgång. Bäckman och Pirro var ju t.ex. knappast några offensivt präglade tränare. Ska man generalisera de senaste, låt oss säga 10 årens Modo, skulle jag snarare säga att Modo varit ett kontrande lag, som utnyttjat motståndarlagens misstag.

När jag tänker efter så är just snabba spelvändningar något jag verkligen saknar i dagens Modo.

"Jag har dock svårt att se att det bara beror på Haralds inkompetens."

Det är väl ändå tränaren som ska sätta prägel på laget? Om laget genomsyras av ett spelsätt som inte matchar tränarens filosofi så ändrar man den. Harald har ju faktiskt plockat med sig en mängd spelare för att förverkliga sin syn på hur Modo ska spela, även om jag ärligt talat inte förstår vad den går ut på.
Kommentera

scim: Jag pratar PP, inget annat. Hur det ser ut i 5 mot 5 tar jag i en annan tråd.

Och återigen, jag har inget till övers för Haralds tänk och ledarstil. Men tyvärr är det nog väldigt få tränare som klarar av att stå emot den anda som finns inom klubben. MODO är för övrigt inte ensam klubb med den här "andan", mycket i Brynäs problem just nu bottnar i liknande klubb-tänk.
Kommentera

Poffa:

Så Modo ska alltså historiskt sett haft en helt egen spelfilosofi (eller anda som du kallar det) när det gäller spel i PP, och den genomsyrar alla led, ända ner till juniornivå?

Brynäs problem är ju rent organisatoriska, man har inte hängt med övriga lag i utvecklingen och nu betalar man priset.
Kommentera

Poffa: Men då är det väl bara att vänta på att Alfred ska låtsas som om han inte läser vad som skrivs här och sedan i ett blogginlägg redogöra för komplett PP-statistik för MoDo från elitseriestarten till och med dags dato.
Kommentera

scim: MODO har alltid spelat omständigt, svårt och med allt för mycket passande i PP. Så, ja.

Brynäs motsvarighet till den "anda" jag pratar om, har ställt till det för klubben. Nya ledare och spelare har fått lära sig att inte försöka ändra för mycket på klubben. Eller det tänk som man har. Luleå har samma problem. Bort med Maffian, som de uttrycker det.

Jag anser att MODO ska vara jävligt glada att vi inte är i samma sits. Vi hade också kunnat vara där de är nu.
Kommentera

Paddan: Då kan han ju låtsas som om han inte läst min önskan om att få se fullständig statistik över hur många backmål som gjorts i PP av MODO de senaste 15 åren. Antal mål, procentsatser, back med bäst skott/mål i PP osv.
Kommentera

Poffa:

Enligt mig är nyckeln till de nuvarande framgångarna, både sportsligt och ekonomiskt, att vi lyckats behålla vår elitseriestatus de senaste 15 åren trots de massiva spelarexporterna vi drabbats av. Nu lever vi till mångt och mycket på att dessa spelare återvänder, samtidigt som vi lyckats skapa oss en stabil ekonomi tack vare det nödvändiga beslutet att bygga arenan.

Framtiden kommer troligen te sig annorlunda och vi kan nog inte förlita oss till hemvändare i lika stor utsträckning de kommande åren, men förhoppningsvis har vi en tillräckligt bra ekonomisk grund att luta oss tillbaka mot när det väl sker.
Kommentera

scim: Visst är det så.

Men vi hade med lite otur kunnat vara där Brynäs är nu. När MODO och Brynäs spelade final 99 (Jo, det hände visst något sådant då) så kan man väl säga att klubbarna var på rätt lika nivå.

MODO har med sin anda fortsatt leva på att vi slussat in juniorer och, trots massiv kritik mot Bengt Hedin, lyckats med några nyckelvärvningar. Brynäs däremot, tvingades till mängder med värvningar, spelare som inte hamnade rätt i den anda som finns inom klubben. MODO:s juniorer var dock redan skolade i den andan och det räddade oss därmed.

I framtiden kommer vi dock inte kunna förlita oss på hemvändare och en konstant produktion av lovande junisar, precis som du säger. Vilket kommer tvinga klubben att ändra sin inställning. Annars kommer vi stå där Brynäs och Luleå är nu, inom ett antal år. Och det vill jag inte.

Nu har vi hamnat väldigt långt från Power Play, som jag egentligen ville diskutera. Men vi för väl i alla fall en seriös debatt. Synd att den som klagade på vår GB inte är här och njuter. ;-)
Kommentera

Poffa: Joo kul att läsa eran diskution ..en vacker dag skall jag tala om hur det verkligen ligger till ..;)
Kommentera

Poffa: "Synd att den som klagade på vår GB inte är här och njuter. ;-)"

Det går att njuta i efterhand! HÄRLIGT! :)

För er som missat eftersnack:

svt.se/svt/play/video.jsp?a=1076298
Kommentera

Poffa: Bengt Hedin hade inte så mycket sämre procent lyckade värvningar än de flesta andra sportchefer. Han må ha andra svagheter men någon katastrof som värvningsansvarig var han inte. Hade vi haft Sundlöv som sportchef de senaste 15 åren så hade vi (eller MoDo Ungdom som vi hade hetat) spelat derby mot LN 91 nu.
Kommentera

Poffa: "Borde inte rutinerade rävar som Svartvadet och Sundström kunna tala honom till rätta, isf?"

Dessvärre har inte Susse mycket att komma med när det gäller kunskaper i PP-spel. Han har ju för vana att dra ned puckpassnings tempot till knappt styrfart.
Kommentera

Lumber Jack:

Det är inte så roligt att vara ensam i världen som tycker att Harald är en grym coach som fått MoDo att ta SM-guld. Han har dessutom ingjutit en professionalitet i hela organisationen kring laget som jag är mycket stolt över.

Sen må han vara värdelös på alla de sätt, men resultaten måste ju tala för Harald.

Kom inte dragandes med att "det kunde min gamla morsa gjort med detta laget och med en bättre tränare hade vi vunnit alla matcher i hela världen så det så", för det tror jag inte ett skvatt på!

Harald är en lagbyggare av rang och jag är rädd att tar vi inte ett nytt guld i år så får vi vänta väldigt länge på nästa glansperiod.

Men den som äter lever får se.
Kommentera

bisterfinnen: Eeh, nu var det väl inte Harald jag klagade på utan Susse.
Kommentera

bisterfinnen: Nej, du är inte ensam. Det går inte att ta ifrån Harald de resultat han uppnått med klubben och den fingertoppskänsla han visat, både på och utanför planen. Professionell rakt igenom. Spelet har anpassats nästintill perfekt med det spelarmaterial vi haft. Han kan inte ha haft det lätt den gode Harald under de här tre åren med allt skitsnack som har florerat från både det ena och andra hållet.
Kommentera

Hawerchuk: Skröder verkar i alla fall trivas med Harald och livet i Ö-vik. Det känns tryggt.
Kommentera

NuMo: Snacket om osämja i truppen och spelare som inte drar jämt med tränarna brukar vara vanligare än ärtsoppa på torsdagar, men faktiskt inte under Harald-eran. Så "min kompis som känner en som..." verkar också vara nöjd med gubben Harald.
Kommentera

Lumber Jack: Resultat talar - så enkelt är det. Ingen kan påstå att Harald misslyckats resultatmässigt så här långt. Det kvittar fullständigt i om alla spelare i laget avskyr karln så länge laget vinner. Är taktiken att få ihop laget med andan alla mot Harald så är det tydligen också en lyckad taktik. Är taktiken att spelarna sköter taktiken så verkar ju det också fungera. Att sedan klaga på att det inte är drömspel i PP varje gång är bara barnsligt. Det är inte ens alltid isen tillåter den sortens spel. Sen sitter även jag och svär över matchningen i vissa matcher, men som sagt var - resultat talar!
Kommentera

« · 997611