1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507211 inlägg · 4105 ämnen

Rapport från årsmötet 2005

« · 552707 Till forumet

Rapport från årsmötet 2005
Vette fanken om det hände så mycket som vore intressant att rapportera, men jag försöker ändå. Ber i förväg om ursäkt för alla eventuella språkliga konstigheter jag kan lyckas få in.

Årsmötet inleddes med att Åke Eklöf höll ett inte så inspirerande tal om säsongen som varit, där han verkade bitter på alla möjliga vis. Så tolkade i alla fall jag det. Fast när han pratade om media och vad de gjort mot framförallt Macke och Salo lät han faktiskt mer arg än bitter. Ungefär vad han sa går att läsa i verksamhetsberättelsen, som jag råkar ha ett extra exemplar av ifall någon är intresserad.

Jag tror jag fortsätter med utdelningen av priser och grejer, det verkar enklast... Sture Andersson har tydligen byggt ett stipendium, som gick till Tobias Viklund. Tobias Viklund var dock inte på plats, vilket heller inte Sture var. "Men han hade kanske varit det om Tobias hade varit här", sa Eklöf. De som fick stipendier ur Peter Forsbergs fond var spelaren Sebastian Byström och ledaren Bosse Höglund. Gamla gubbars...ehm...Stora grabbars priser gick till Magnus Gästrin i A-laget, Frida Nevalainen i damlaget, André Byström i U16 och så den där Bosse igen.

Angående ekonomin så berättade Jerry att det gått som beräknat. Trots en intäktsökning på nästan tio miljoner gick man (som bekant) back 2,6 mille. Förra året gjorde man ett resultat på -7 mille, så det har ju i alla fall gått lite åt rätt håll... Omsättningen låg på nästan 59 miljoner. Det balanserade överskottet är på 5 820 565. Likvida medel vid årets slut: 2 155 849. Ifall det finns någon här som tror på ett rykte på MoDoforumet om att Salo tjänade flera miljoner kan jag dessutom berätta att lönekostnaderna låg på dryga 18 mille i år, en ökning på drygt en miljon jämfört med föregående år.

Den nya styrelsen är samma som valdes ifjol, med skillnaden att Tommy Sedin tackade för sig. Kopierat från modohockey.se:
Nils Hörnström, Marknadskommitté
Informationschef, Hägglunds Vehicle

Stig Ove Wiberg, Marknadskomitté
VD WIJO AB

Leif Johnsson, Ekonomicontroller och Ekonomikommitté
VD Brux

Sören Gyll, Sportkommitté
Ordförande i Svensk näringsliv.

Åke Eklöf, Styrelsens Ordförande
VD Holmen Kraft AB

Lars Ericsson, Sekreterare
Jurist, Holmen AB

Erik "Ecke" Holmberg, Sportkommitté
VD Holmbergsbordet

Anders Källström, Styrelsens vice ordförande
VD AB Allehanda

Anna Karin Holmgren, Ekonomikommitté
Företagsrådgivare och Platschef SEB

Jörgen Schulze, Marknadskommitté
VD Malux

Peter Kinell, Marknadskommitté
Fabrikschef M-real Husum

Under punkten "Övriga frågor" dök (inte helt oväntat) frågan om den där extra tusenlappen för seriekorten upp. Jerry Häggström höll något sorts förklarande försvarstal, där han bl.a. sa att de hade måstat hitta på något för att få in pengar och att då "hittar man på bra och mindre bra saker". Han beklagade också att inte alla var nöjda med påhittet. Tydligen är det nästan 850 personer som tackat ja till "erbjudandet". Han berättade också att priserna på seriekort i arenan kommer att ligga på mellan 5 500 och 9 500, men det visste vi ju redan.

Andra "övriga frågor" var:
- Hur får man ihop ett bra lag när man samtidigt ska försöka ha balans på ekonomin? samt
- Hur många VIP- och seriekort har sålts jämfört med föregående år.
På den senare frågan svarade Jerry att man inte kan jämföra med förra säsongen, eftersom det inte skulle bli en juste jämförelse, men sa att de låg "väl i fas med tidigare år". Över 2 000 kort har sålts, och det brukar vara ca 2 600.

Anders Källström och Jerry Häggström rapporterade kring arenan. Anders berättade i princip vad de hade hållit tyst med på förra årsmötet, om jag inte fattade det hela fel. I början på juli förra året fanns det fortfarande ingen bra lösning på finansieringen, varför Anders bokade in ett möte med Foppa och Skägget. Vi fick till och med datum - 13:e juli. Då lades ett förslag fram där de skulle gå in som delägare. Den 20:e juli ägde nästa möte rum, och innan Anders hann börja argumentera sa Foppa: "Ja, jag är med". Tydligen mycket imponerande, enligt Källström, som då hade svarat med ett förvånat: "Bara sådär?". Han menade att det är en sak att ha massor av pengar, men en annan att ha så stort hjärta att man förbinder sig till en sådan sak. Foppas svar till det var: "Ja, men jag har ju MoDo Hockey och Örnsköldsvik att tacka för allt."

Vidare berättade Jerry att de tror att arenan kommer att vara den förnämsta i Europa, i sin klass. Det är också den första arena i Sverige sedan Globen som byggts helt från grunden, "på jungfrulig mark" som han sa. Häromveckan hade de varit på området med en potentiell huvudsponsor, där någon hade jämfört arenan med operahuset i Sydney. Eller...var det månne läget som gick att jämföra? Vad gäller huvudsponsorer är det 3-4 stycken som är aktuella i nuläget, kan anses "ljumma" stod det på OH-bilden han la upp. De hoppas kunna presentera en huvudsponsor i augusti. På frågan om varför det varit så svårt att hitta en svarade Jerry att "vi kanske är höga i vår prissättning". Man jobbar på att binda upp en huvudsponsor på tio år.

Jahapp. Sen var det det där med laget kommande säsong då. Bengt Hedin berättade att det inte är helt lätt att bygga ett lag just nu. Förra säsongen var klurig, men den här blir inte lättare. Det hänger, som ju alla förstår, mycket på vad och hur det blir med NHL. När man pratar med agenter och så kommer det tydligen väldigt många namn på AHL-spelare bl.a., som man inte har någon aning om vilka det är.

Såhär ser det ut fram till att säsongen börjar, tränings- och matchmässigt:
Vecka 16 hade man uppstart och började försäsongsträningen. Sedan hade man tester vecka 17, 21 och så nu i morse innan de åkte till Junsele. Där är de på träningsläger till på onsdag e.m., för att på torsdag f.m. träna ett sista pass ihop och sedan gå på "semester" (= individuell träning enligt träningsprogram som utformats för dem). Sen börjar man v. 30 igen med tester, för att se hur mycket bättre de blivit. Första isträningen är lagd senare i år än vad den brukar vara, med tanke på att seriestarten också är lite senare än vanligt. De går på is 8:e aug. Matcherna står väl iofs på modohockey.se, kanske, men det kommer här också:

17-21 aug - Mästarcupen
29 aug - MoDo-Tappara (Kempis)
8-9 sept - matcher mot Lule och Ske-å i Brunflo
15 sept - MoDo-Skellefteå (Kempis)
22 september - Timrå-MoDo

Den 29:e augusti är det inte bara träningsmatch för MoDo, utan även landslagssamling för både Tre Kronor och J20. Tydligen ska "alla som kommer att vara aktuella under hela säsongen" på den landslagssamlingen. Blir många, det... Till J20-samlingen (som är i USA) är tydligen alla 86:or som signats för MoDos A-lag nu uttagna.

Vi har en rätt skum trupp just nu, för övrigt...bara en forward mer än vad vi har backar... Nåväl, såhär sa han om nyförvärven:
Karol Krizan - en kille med mycket stora ambitioner, som stått alla 65 matcher hans lag spelat den gångna säsongen.
Vladimir Sicak - bra på skridskorna, bra passningsspel. Har bara spelat i första- och andrafemman de fyra år han spelat i HPK. Hans storlek beskrevs som: "liten och satt".
Lill-Horava - har varit nominerad till varenda landslagstrupp den här säsongen, men måstat tacka nej p.g.a. skador några gånger.
Pasi Tuominen - en bra och offensiv spelare, som gärna går rakt på mål och tar avslut. Har en bra karaktär och är positiv.
Micke P - har förmodligen inte tappat på Duracell-sidan.

Lars Jansson står fortfarande med i truppen, men det lät inte som att man hyser så stora förhoppningar om att han kommer att kunna spela igen.

På backsidan är det absolut hetaste, det man jobbar på, att få loss Timander. Sedan är man ute efter två riktigt bra centrar. Steen har fått klara indikationer på att han kommer att erbjudas kontrakt av Toronto, så det lät som att han förmodligen är förlorad. Beroende på hur det går med NHL (om det inte drar igång innan vår säsong gör det) kommer det eventuellt att skrivas några kontrakt där spelarna har en NHL-klausul. Där är Daniel och Henrik högaktuella. Vad gäller egna sonen sa Hedin att han avvaktar, men att han absolut vill tillbaka till NHL. Han har ju bara hunnit med en säsong där än.

Avslutningsvis sa han att de håller sig kalla - men att frågan bara är hur kall man ska hålla sig, och hur länge. På kontrakt har vi nu 19 spelare, så det fattas fyra-fem stycken.

Sist berättade Anders Källström om en analysgrupp som styrelsen tillsatt, bestående av honom och tre personer till. Den här gruppen tillsattes efter att man vaknat upp ur sin dröm om det underbara återtåget och insett att man måste fundera över hur man ska jobba i (och mot) framtiden. Var står vi nu, och hur ska det se ut om tre, fem, tio år? De har djupintervjuat ett tiotal personer (spelare och ledare). Ur dessa intervjuer har fyra områden man ska jobba med kommit fram. Dessa fyra är:
- Vision och strategi
- Sportsligt - ungdomsverksamhet och scouting
- Konsten att växa (förena ideellt med proffessionellt)
- Marknadsfrågor
I augusti kommer man att lämna en rapport med förslag till handlingsplan, för att staka ut kursen mot framtiden.

Tja, det var väl ungefär allt. Saknar ni något får ni fråga.

Jojust, måste också passa på att säga att J18-delen i verksamhetsberättelsen var synnerligen välskriven.
Kommentera

Sv: Rapport från årsmötet 2005

knaskamilla:

Tack för det. Bra skrivet. Ja, det här alltså, den där J18-delen luktade bara lite halvunket.

Sades det inget om Fredriks eventuella flytt till Norge? Visades det några animeringar från nya arenan?

Kommentera

Poffa:

Du kan få mitt extra-ex, så kan du själv läsa den ypperligt välskrivna J18-delen.

Nej och nej.
Kommentera

knaskamilla: Hmm, borde inte Plopp Coliseum också ingå bland de där arenorna som byggts upp helt från grunden?

Så Pierre räknar med att få återvända till Toronto. Den här gången slipper han i sådana fall vistelsen uppe i Newfoundland-trakterna eftersom AHL-laget numer heter Toronto Marlies och är stationerat i just Toronto. 
Kommentera

knaskamilla:

Bjöds ni på fika? I så fall, vad ingick och var det gott?
Kommentera

Albert Hall:

Jorå, det bjöds på väldigt goda munkar. Jag åt två (för Moström åt inte sin). Till det bjöds faktiskt på alternativet läsk i år också, för ovanlighetens skull. Jag drack en Trocca, inte för ovanlighetens skull.

Nicke och Fredrik lämnade sina vanor trogna före fikat. Puckon. Det var ju gratis!
Kommentera

knaskamilla: Eftersom det var gratis så stoppade du väl på dig någon bulle också samt en extra läsk ;-)
Kommentera

65selander:

Nä, så snål är jag faktiskt inte (i nuläget).
Kommentera

knaskamilla: Tack för en bra rapport Kamilla. Dock är Tommy Enström inte uttagen i J20-truppen, de övriga 86orna är dock det.

Man vill signa upp en huvudsponsor på 10år? Vad snackar vi för pris då? Arena namnet kostar väl någonstans mellan 25-40 miljoner om jag har fattat det hela rätt. Får man namnet då i 10år eller går man in med ytterliggare pengar varje säsong? Låter bra om det är så att MODO siktar på ett högt pris och detta är anledningen till att det är svårt med huvudsponsorer. Hellre vänta några månader än att ta första bästa budet(Läs fjällräven).

Jag sätter nog en tia på att det i slutändan ändå blir Sören Gyll som fixar sponsorn.

Om nu Tommy Sedin klev av från styrelsen, valdes det inte in någon ny då?
Kommentera

Hur många Sedins finns det i Övik egentligen?
Kommentera

Martin S:

Jag antar att man binder upp sig på att betala en viss summa pengar varje år i tio år. Tydligen är det tioårskontrakt de andra arenorna i första hand har med sina huvudsponsorer.

Nej, någon ny valdes inte in i styrelsen. Det konstaterades att stadgarna säger "ordförande plus fem", så man tyckte tydligen inte att det var nödvändigt att leta reda på någon ny.

Nikki:

Pappa Tommy, sönerna Daniel, Henrik och...vad fanken den tredje nu heter. Och så några till.
Kommentera

Såhär kul hade visst Eklund på årsmötet:
"ÖRNSKÖLDSVIK. Han styrde glasögonen framåt på Erkén-vis så att gluggarna balanserade på nästippen. Sen sneglade han över bågarna med bister min mot mig och 46 andra bänkade."

Själv räknade jag bara de kvinnor som var närvarande (sex stycken).
Kommentera

knaskamilla: Kvinnor är generellt sett mindre intresserade av viktigheter.
Kommentera

knaskamilla: Nu börjar kvällpressen också: www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,662810,00.html
Kommentera

NuMo:

Knepigt, det där. Jag tror dessutom att tre av kvinnorna som var där var det bara för att de var släkt med juniorerna som fick pris, och en var det för att hon själv fick pris. Vi var alltså bara två kvinnliga riktiga entusiaster.
Kommentera

Jag pratade för övrigt med en Eklöf idag, som var upprörd över att man inte föreslog någon ny kandidat när pappa Sedin slutade i styrelsen. Han verkar nu vara fast besluten att lobba på sin bror för att få in knas. Haha. (Nog är det väl bättre att hålla fast vid planen: "få jobb på kansliet", rent ekonomiskt?)

Just det. Han berättade också att Sören Gyll inte deltagit på ett enda styrelsemöte. Om det stämmer känns det som att han bara valdes för syns skull, för inte verkar han ha bidragit särskilt mycket på annat vis heller...
Kommentera

knaskamilla:

Knas i styrelsen? Är inte det vad vi haft ett tag? Se hur det gick då.

Kommentera

knaskamilla: De övriga två sönerna till Tommy heter Stefan och Patrik.
Kommentera

knaskamilla: OM du ev skulle fått ett jobb på kansliet så kommer jag att lobba intensivt för att ändra namnet till knasliet... Här på HS borde det väl kunna funkagera åtminstone.
Kommentera

« · 552707