1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 2010/2011

« · 1251855 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2010/2011
Cyklob: Jag är öht inte intresserad av fria fantasier. Har man inte koll på en sådan sak, ja då tror jag inte den bloggen kan leverera något som gör det värt att titta till den.
Om du vill läsa fria fantasier kan du ju kolla in EP länkarna i jyckarnas bok, de kommer nog igång vilken dag som helst.
Kommentera

spud:

Spelar väll egentligen ingen roll att han skriver han lämmar?. Han har sagt upp kontraktet och är för tillfälligt inte MoDo spelare sedan om han stannar eller försvinner sedan får man väll se men då är det ju bara rätta till det. Kul nån lägger ner lite energi på fixa fram lite rykten i alla fall det är ju typ helt dött från Freddan, medans man läser om frölunda hv timrå mfl i stort sett varje dag vad som händer osv.
Kommentera

sshs: Härligt, ännu en som ska sammanställa andras information.
Sen att du bränner på första inlägget är ju rent av imponerande. Att Nicklas Svedberg bryter kontraktet betyder INTE att han ska sluta i MODO, det betyder att han vill ha ett annat kontrakt. Kanske med MODO, kanske nån annanstans. Men innan du skriver att det är klart att han ska lämna, ja då får du nog visalite bevis på det.

Edit: För att inte tala om de nya kreativa stavningarna på namnen du gett spelarna. Imponerande start! Skojjar du med oss? Är det du som gjort denna blogg?

Redigerad kommentar

Kommentera

Skulle bara vilja tipsa om en ny blogg som jag startat. Jag ska skriva om Silly Season i Hockeysverige. Bara klicka vidare på länkar.
Kommentera

spud:

Det skulle kunna vara Stefan Lassen som Freddan varit och kollat på. En bra back som växer mer och mer i sin roll Själv var jag skeptisk till att han skulle tillföra nånting när han kom till Leksand men faktum är att han har varit en bland de bättre backarna i Leksand på slutet av säsongen och nu under de 2 matcher som spelats i KS.. 2 vm turnringar för Danmark och skicklig i det defensiva spelet. Bara " 25 år " :)

Kommentera

Apropå det här Challe-ryktet så undrar man lite...

Har Freddan äntligen insett vad Trollsås menade med radioskugga eller ligger det nånting i det. För ofta har ju herr Sportchef varit så snabb att dementera att man knappt hunnit få läsa själva nyheten.

Kommentera

spud: Det vet man väl inte.
Kommentera

Hahl Bundy: 1 Kr är också en besparing, men den gör inte så stor skillnad.
Kommentera

spud: Det är väl en föryngring i jämförelse med de ni har? Vaden, Sussie Timmy, Jonsson, Hållberg osv osv.
Kommentera

Ambroo: I artikeln om Challe nämns även Christopher Heino-Lindberg som ett rykte på målvaktsfronten, det kanske inte vore helt fel?
Kommentera

spud: Frågan är ju hur mycket man utvecklas med 7-10 min i en fjjärdefemma? Jag har hellre ok hockeyarbetare där, sätter juniorerna i allsvenskan och låter framtidshoppen spela i tredjekedjan. Men visst, kan man hitta en yngre spelare av samma klass till samma pris så föredrar jag givetvis denne.
Kommentera

Wayne Gresky: Nej, visst kan det bli så. Men om siktet är att föryngra, då tycker jag att de 7-10 min istid som 4e femman får ska gå till spelare som har större utvecklingspotential än denne Hägglund.
Kommentera

spud: Håller han klassen behöver det inte vara något negativt med åldern. En 28-åring kan hålla samma klass i åtminstone fem säsonger och ett längre perspektiv än så är omöjligt att ha i dagens hockey. Därmed inte sagt att jag skulle jubla över en värvning av Hägglund.
Kommentera

mattias - 74: Att värva in en 28 åring till en 4e femma, till ett lag som ska föryngra. Tycker du det är en bra värvning?
Kommentera

spud:

varför inte? Elitserien är väl mer attraktivt även för Hägglund än nöta på i allsvenskan. Gammal är han väl inte heller eller vad menar du?

Kommentera

spud: Personligen tycker jag att det är ett enormt slöseri att ha sina bästa talanger i fjärdekedjan. Det är mycket smartare att låta dem spela ett eller två år i allsvenskan och få mycket istid i offensiva roller. Jämför med NHL där lovande spelare skickas till AHL istället för att spela några minuter per match i NHL.

Redigerad kommentar

Kommentera

mattias - 74: Varför skulle man vilja ha en så gammal spelare som Hägglund i en 4:e?
Kommentera

Poffa:

Ekman - Larsso har varit för ojämn den här säsongen så mitt tips är att han kommer stanna i Sverige åtminstone 1 år till. Hägglund skulle nog klarar sig bra i en 4:e kedja i ES. Ollas är en slitvarg och dom 2 tillsammans är mycket värt.

Kommentera

MorganaLefaey: Ja hur truppen ska se ut är det nog bara att blunda låtsas att solen skiner och sen titta hur den ser ut i september.

En sak som är märklig om det nu är challe som är vår blivande, det är att freddan kan knappast ha en tydlig profil på hur vår kommande tränare ska vara. För i mina ögon är inte Ara och Challe liknande personer.
Kommentera

spud: Enligt AB så var det Rosén och Åhsberg som Freddan spanade på i gårdagsmatchen. Hur mycket man skall tro på det och om de är rätt spelare att spana på vet jag inte.

Men klart är i alla fall att utan Macke, Foppa och Zucca så behövs det en hel del producerande spelare och spelare som gör andra bättre. Behöver så gott som en helt ny första och andra formation men dessa spelare är väl mer tänkt för tredje eller fjärde.
Kommentera

spud: Ja, han vet väl om inte annat vad som krävs för att ta ett lag till slutspel.
Kommentera

MorganaLefaey: Nån måste ju träna oss, och Ara känns inte sådär jättespännande. Challe har helt klart sina brister, men nåt borde han ju ha lärt sig under sin tid hos farmarlaget. Jag tar hellre challe än Ara.
Kommentera

spud: Inget ont om den spelstil Challe försöker sig på. Fart och fläkt och trampa trampa trampa. Däremot så är han expert på att ge utlopp för sina känslor alldeles för tydligt. Sen så vet jag inte hur han hanterar kontakt med spelare och så.
Kommentera

spud: Bra försök!
Kommentera

Ambroo: Inget jag skulle tycka vore så jobbigt, bättre än Ara åtminstone.
Tycker dock det är märkligt att en klubb låter en tränare utvecklas som ansvarig, och sen när man kanske kan tycka att han borde ha fått lite kunskap. Då satsas det på någon annan. Men om det nu blir så, är det ju fint att ni fortfarande finner er i rollen att utveckla talanger till oss. Själv förstår jag inte hur ni orkar, men jag är tacksam.
Dock har väl andelen Stockholmare som fungerat i Övik varit få, så vi får väl se om det nu blir så, hur fan Challe kommer klara sig.
Dock lär väl Modo spelarna bli några jävlar på att promenera.
Kommentera

mattias - 74: Oliver Ekman-Larsson är väl alla ES-klubbar intresserade av, men han kommer väl troligtvis sikta på att ta en plats i Phoenix nästa år.

Hägglund är från Övik och har spelat juniorhockey med Modo, men jag hoppas inte att han är den som vi siktat in oss på.

Kommentera

Poffa:

Det skulle kunna vara Ollas eller Hägglund dom hade båda bud från ES men valde att stanna i Leksand. Hägglund är väl från Ö vik också? Oliver Ekman Larsson är också en spelare jag kan tänka mig som Freddan spanar in om det nu är spelare i Leksand han kollar efter.

Prestberg? :)

Kommentera

Poffa: Man kan ju se vad en sån som Johan Forsberg producerar i SkAIK, med rätt omgivning går det att göra mycket med spelare från AS. Trodde aldrig att Johan skulle bli nåt såhär fort, men 26 poäng från en kille som ansågs lite långsam i AS imponerar.
Kommentera

Pätr: de har väl framkommit att modo ska vara intresserad av denne joakim, fast han hamnar nog i fbk som många andra.
Kommentera

MorganaLefaey: Skulle jag vara Modo-supporter så skulle jag hålla tummarna för att det är Joacim Eriksson som Freddan kollar in.
Kommentera

MorganaLefaey: Alltså, i Växjö finns det ett par spelare som jag tror skulle vara bra utfyllnadsspelare i ett Modo med halvtaskig spelarbudget.

Robert Rosén och Martin Lindhagen är två spelare som, om de inte är överdrivet dyra, skulle kunna bidra med en del i en tredje eller fjärdekedja. Båda är 22 år och har kontrakt som går ut i vår. Inga stora spelare, men rätt så skridskoskickliga och smarta.

Med rätt utbildning och lite tur kan dessa två bli tillgångar för en klubb som vill nysatsa.

Kommentera

Poffa: Jag som hoppade in för att skriva samma information får väl va första att spekulera då. Kanske så att man funderar på en annan andremålis och knycker Växjös.

Eller så hoppas man på att en kille som MacNecin McNevin eller hur han stavar skall fungera. Eller är det så att man spanar på folk i Leksands lag. Föryngra gör man det om man spanar på Prestberg, Rhodin och Nordström?
Kommentera

Enligt kommentatorerna på Viasat Hockey är Freddan på plats i Ejendahls och ser Leksand - Växjö. Varsågod, spekulera.
Kommentera

Petey21: Ja så var det ju enligt det förra avtalet så det låter rimligt.
Kommentera

Björn W: Om man får tro den här bloggen blir det inte ens 1,6 miljoner utan bara 800000 för Zuccarello, eftersom man måste dela kaffepengarna med Frisk-Aske.
Kommentera

spud:

* Varför ska självständiga juridiska personer (svenska ishockeyklubbar i Elitserien) med niosiffrig omsättning inlemmas i ett bidragssystem?

* Varför ska juridiska personer utan giltiga avtal ersättas en andra gång, baserat på hur utvecklingen har sett ut hos en framtida arbetsgivare? Om det är utvecklingen hos den första klubben som ska ersättas så ska den väl ersättas oavsett hur det senare går för spelaren i karriären?
Kommentera

Berka: Jag tycker att det vore solidariskt att 5% av spelarnaslöner i NHL samt även ES går till de klubbar som har utvecklat och burit kostnaden för denna spelares uppväxt. Det finns många klubbar i sverige som tänker samma sak om ES lagen som vi sitter och gör om NHL nu.
Kommentera

Detta avtal känns som ett hån mot svensk ishockey. En supertalang går för samma slantar som en
Spelare som knappt tar en plats i en nhl klubb. Övergångsumman borde givetvis vara individuell och ha ett lägsta och ett högsta tak. Eller en lönestege i 4-5 steg. Att släppa Mza för 175 000 dollar med dagens dollarkurs är ett rent och skärt hån mot modo hockey. Något säger mig att nhlklubbarna kommer köpa över väldigt många spelare, då köpesumman är fickpengar för nhlklubbarna
Kommentera

Salle:
Nu har jag för mig att inför denna säsongen var det nära att hockey Europa exklusive ryssland skulle acceptera ett likvärdigt avtal men då krävdes att alla länderna var överens , och då var tjeckerna det enda lag som inte var villiga acceptera avtalet .. hade även dom godkänt det hade vi redan haft ett avtal denna säsongen
Kommentera

Operation "Kidnappa Frodo" har startat.

Nu sluter vi oss samman och letar upp vår egen Frodo och kidnappar honom och släpper honom åter till civilisationen den 16:e juni, vad säger ni? Tro vad FRA har att säga om detta... hmm.. :P
Kommentera

Paddan: Efter avdrag för inflation rör det sig om en ökning på 3-4% i reala termer.

Jag vänder mig dessutom emot att använda ordet "försäljning" - det är en expropriation av klubbarnas avtal med spelarna, mot en administrationsavgift.

Redigerad kommentar

Kommentera

Paddan: Ja en ökning med ca 175.000 är inte speciellt mycket. Sen så verkar ju inte dollarn riktigt på rätt kurs än vilket kan medföra ännu lägre summor.

"Deadline för övergångar med kontrakterade spelare är 15 juni och för spelare som draftas samma år 15 augusti."

Någon som har koll på vad det var för gränser innan som sista datum?

Att sedan spelare som är under 22 som inte tar plats skall få spela med klubblaget gör att man funderar på om de helt enkelt kan välja det och NHL-laget pröjsar vilket kan medföra en del tjänade slantar. Men troligast är väl att det svenska laget får hyra killen och då lär väl hela summan på 1.6mille gå åt för det.
Kommentera

Salle: Skulle ju inte kunna tänka mig att KHL skulle ställa sig upp och jubla för en tioprocentig ökning av intäkterna från försäljningen av en spelare till NHL.

Äh, Hockeyligan har blivit grundligt blåsta av NHLs förhandlare. 

Kommentera

Nikki Nine: Är detta avtal bara gällande SHL och NHL?

Var det inte så att alla Europaligor unisont nobbade avtalet härom året för att kunna sätta press på NHL. 
Kommentera

MorganaLefaey: 1,6 miljoner... det är väl en normal felparkeringsbot för en NHL-spelare.
Kommentera

Nikki Nine: Ser inte direkt att man kommer få en spelare i hans kaliber för den fjuttiga summan 1.6miljorner kronor. Tragiskt värre för klubben.
Kommentera

Björn W: Ja, summan motsvarar ungefär vad en stjärnspelare i elitserien kostar under ett kvartal...
Kommentera

Björn W: Det är skrattretande att man avstått att teckna avtal för att komma fram till detta. Ett hån mot sveriges alla klubbledare som lägger ner timtals av arbete för att få svensk hockey att utvecklas.
Kommentera

« · 1251855 · »