1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 2010/2011

« · 1251855 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2010/2011
Cyklob: Jag är öht inte intresserad av fria fantasier. Har man inte koll på en sådan sak, ja då tror jag inte den bloggen kan leverera något som gör det värt att titta till den.
Om du vill läsa fria fantasier kan du ju kolla in EP länkarna i jyckarnas bok, de kommer nog igång vilken dag som helst.
Kommentera

spud: Jag bara älskar Aftonbladets källor. Ett spelbolag?? Vad kommer härnäst, kaffesumpen från Café Vetekatten?
Kommentera

mikenomad:

Din länk är ju dessutom rätt gammal, den artikeln skrevs innan NHL-avtalet var klart..

Är nog just därför oddsen var på MoDos sida i det läget, nu ser det helt annorlunda ut.

Kommentera

Gidde: Ännu roligare att Aftonbladet väljer att lyfta fram artikeln i rampljuset nu igen då. Den låg inte lika tillgänglig igår t.ex...
Kommentera

Gidde: My mistake....ser nu att den faktiskt är rätt undanskuffad.
Kommentera

mikenomad:

Haha! =)
Kommentera

Kan man inte få hoppas att det var Hinote som gjorde en Hassan-ringning till MZA...

Kommentera

Pikka närmar sig KHL..

hockey.expressen.se/elitserien/1.1932304/pikkarainen-narmar-sig-en-flytt-till-khl

Är det någon av de bästa spelarna förra säsongen som blir kvar öht? Ska vara Madsen då, men jag tycker att de flesta överskattar honom.
Kommentera

shinzawai: jag tror tyvärr både Mza och picka drar till andra klubbar, sen håller jag med dig ang. Madsen då jag tycker han är väldigt överskattad.
Kommentera

spud: Här har du ännu ett bokmärke.
Kommentera

Icing-Ove: Dörren står på vid gavel hoppas jag.
Kommentera

Icing-Ove: 32 år gammal gör mig ingenting, om han kan bidra med det som vi saknat. Han är högerskytt, sägs ha bra skott och kan därför bli den PP-back vi saknat. Det enda som gör mig lite nervös är att han nästan genomgående spelat på liten rink.

Dessutom innebär den här värvningen att åtminstone jag avskriver Pikkarainen från nästa säsong. Han är med största säkerhet förlorad till KHL.

Men då har jag en fråga gällande Pikkarainen och hans kontrakt. Om han nu går till KHL men misslyckas, är han då tvingad att gå tillbaka till Modo eller är han fri att gå var han vill? Han bryter väl kontraktet och det borde innebära det sistnämnda, dvs fri som fågeln.

Synd att vi inte kan låna ut Pikkarambo istället, en hel del sköna slantar och chans att han kommer tillbaka.

Kommentera

Poffa: Han har ju spelat i Europa sedan 2003, så har borde vara ganska väl anpassad efter större rinkar än hemma i Kanada. Finland har visserligen lite mindre rinkar än Sverige men det är ju inte NHL-mått på deras rinkar, och dessutom spelade han i NCAA under juniortiden och om jag förstått saken rätt använder de fullstora rinkar i den ligan.
Kommentera

När jag ändå var och rotade bak i forntida inlägg så fann jag detta:

"Som jag ser det

Så tjänar man fina pengar och kan därmed köpa en fin och bekväm bil om man chefat i alpligan. Längden på vägen mellan umeå och Ö-vik känns då inte så lång. Eventuellt kan man alltid fixa en övernattningslya. Tisdagar och Torsdagar kan ju bli rätt sena annars. Vilosamma dagar som pensionär blir nog långtråkigt i längden. Ombyte från tristessen kanske är önskvärd. Lallandets tid kanske är över. Längtan efter ljuvliga segrar har kanske dykt upp igen?"
Kommentera

Petey21: Okej, Finland har inte NHL-mått på sina rinkar men de är ändå mindre än i Sverige. Och spelet i NCAA är 10 år sedan, så det ger jag inte så mycket för. Jag har sett Hasse J, Timander och flera andra backar återvända från NHL för att se helt vilsna ut de första åren. Timmy var helt ärligt en riktig bedrövelse de två första åren efter sin NHL-sejour. Sedan växte han ut till en jätte.

Backarna är helt klart de som har det jobbigast i omställningen från liten till stor rink och jag är ännu inte övertygad om att detta inte är ett problem gällande Clarke. Men jag tackar heller inte nej om vi nu skulle signa Clarke på ett år.

---------

Målvakten Curtis Sanford ryktas eventuellt snegla mot spel i KHL. 30 år gammal och med rätt så bra statistik från både NHL och AHL så kan han bli rätt så dyr att slåss om, men jag hoppas verkligen att Freddan är med och hör sig för, i alla fall. Sanford skulle vara en perfekt målvakt för ett Modo med stora problem på den posten.

Framåt behöver vi kvicka spelare. En sådan som fått sparken från sin KHL-klubb är Marek Zagrapan. Den här killen skulle mest troligt ta en förstacenterroll i de allra flesta ES-lag med sin offensiva inställning. Det här är precis vad vi skulle behöva.

Inga billiga värvningar och troligtvis svåra att landa för en klubb som dagens Modo. Men snälla, visa intresse.

Kommentera

Aravirta har ännu inte bestämt sig, Dale Clarke är fortfarande aktuell och Modo är med i dragkampen om Luleås Kristofer Berglund.
Kommentera

Poffa: Ja hur länge ska vi vänta? Aravirta är nog den lagbyggare vi behöver, men vi kan nog inte vänta hur länge som helst.

Sen måste man undra vad det är för fel på vissa av de äldre spelarna! Det gnälls över Aravirta med precis som det gjorts på föregående tränare vi haft, vem ska ta över så att dom blir nöjda?
Kommentera

renen: Challe.
Kommentera

Nu när Frölunda har semester så borde vi snart se sanningen i ryktet att Oskar Hedman återvänder till Modo. Det känns som att det måste hända något snart, helst innan påskhelgen.
Kommentera

Poffa: Hållberg har fått ett kontraktsförslag men... 
Kommentera

Salle: Verkar som han vill trissa upp sin lön, nyss fått barn nybygt hus iofs går det att flytta ändå. Kanske bra om han sticker är ju skadebenägen och inte så billig.
Kommentera

Salle: Har inga problem om man skulle tappa hållberg. Tror nog erbjudandet från klubben är för lågt för Hållbergs tycke. Men det klagar inte jag på. Ska han vara kvar så är billig det han skall vara.
Kommentera

renen: har ha nybyggt också? Hållberg har ju nyligen köpt hus uppe i brösta också.
Kommentera

MorganaLefaey: Så är det nog. Jag gissar på att Freddan erbjudit nytt men inte högavlönat kontrakt, vilket är exakt vad jag hoppats på. Vill inte Hållberg ta det, så får vi värva någon som gör det helt enkelt. Oavsett om han är Modoit sedan tidigare eller inte. Äntligen, får man väl säga.
Kommentera

Nikki Nine: I dagens TÅ står att läsa att Hasse ej erbjuds nytt kontrakt, Snygghasse själv vill inte kommentera det hela. Lägg där till att Hållberg verkar ha blivit erbjuden ett billigare kontrakt, att man letar nya första spade och att Tuokko ej får förlängt.

Freddan har startat bra i den ena änden, ny gäller det att han göra ännu bättre ifrån sig i den andra.  

Kommentera

Lumber Jack: Stämmer det så är det hittils exakt det jag hoppats på, mkt bra :D Dock hade väl Hasse kontrakt även över nästa säsong som dock kunde brytas av båda parter va? ett så kallat 1+1, har jag för mig.
Kommentera

Enligt ÖA så har Jacob Blomqvist, den senaste säsongen i Bofors, varit på besök i Övik. Enligt Eliteprospects har han kontrakt över nästa säsong, men han kan ju ha en elitserieklausul.

www.eliteprospects.com/player.php?player=1304

Kommentera

Det länkades tidigare till att Gustaf Wesslau eventuellt är aktuell för Modo. Efter att ha sett kvällens match mellan LHC och DIF så hoppas jag verkligen att det är sant. Wesslau gör en kanonmatch och spelar väldigt enkelt och stabilt.

Kan Modo skriva kontrakt med honom (och kanske återsigna Svedberg) samtidigt som vi skeppar iväg Malek, så ser det genast mycket ljusare ut inför kommande säsong.

Kommentera

Poffa:

Hmmm. Nåja.. :-)
Kommentera

bisterfinnen: Jag tar gärna Wesslau som förstemålis kommande säsong. Vi vet vad vi får och det är en stabil ES-målvakt som under den här säsongen var tvåa både i GAA och SVS%, endast slagen av Markström.

Kan vi få en sådan målvakt anser jag mycket vara vunnet inför 10/11.

Kommentera

Poffa:

Jag håller Wesslau som tvåa i ES. Ge honom ett 1+1 och den högsta lönen i klubben.
Kommentera

Poffa: Jag ser väldigt gärna Wesslau i laget, men det gör förmodligen Djurgården med, eller har de för avsikt att värva nytt på målvaktsfronten?
Kommentera

Petey21: Det är väl den här länken som startat det här ryktet.
Kommentera

Poffa: Vilken tur att kommentarerna alltid är så positiva på allehanda.se. "Med allsvenska ambitioner värvar man i allsvenskan" var ju en intressant tanke...
Kommentera

Ännu får jag inte se nåt rykte om att Pär Edblom är på väg till klubben.
Snälla Fredrik Andersson! IN MED PÄR!
Kommentera

Paddan: Det är dårar som skriver sånt. Det är den här typen av värvningar vi måste börja göra, unga spelare som har stor potential att blomma ut om de får chansen i ES.

Vi måste inse att vi inte enbart kan värva stora namn utan måste satsa smart. Blomqvist är en smart värvning.

Kommentera

Poffa: Blomqvist... blomma ut... Tihi..
Kommentera

Poffa: Håller till fullo med dig. Dessutom finns det fler spelare än någonsin i Allsvenskan i år som kan blomma ut till riktigt bra ES-spelare.
Kommentera

Lumber Jack: När han blommat ut, då kan han väl inte längre ha knopp på hockeyklubban...

En sån som Robert Kimby i Almtuna, skulle det vara något att "plocka tillbaks"?

Kommentera

Paddan: Kimby är en spelare som mycket väl kan göra bra ifrån sig i ES nästa år. Finns en del andra spelare i Almtuna som också fastnat på näthinnan i år. Elias Fälth är en back som jag personligen gillar.

AIK har en hög med intressanta forwards som säkerligen kan få chansen i något ES-lag kommande säsong.
Kommentera

qwertas: Christian Strandberg, Richard Gynge och Daniel Bång skulle jag kunna tänka mig i Modo nästa säsong alla tre.
Med Sundström Strandberg Gynge och Svartvadet så har vi en riktigt riktigt bra centerbesättning, vilket är guld värt.

För övrigt har Modo inte visat intresse för Heino-Lindberg som ser ut att bli kvar nästa år.
Kommentera

McFire: Jag är lite förtjust i Patrik Bergström också.
Kommentera

Wayne Gresky: Ja dom har en hel del intressanta spelare.

Almtuna-AIK 1-2 (1–1, 0–0, 0–1)
Tredje perioden: 1–2 (8.37) Richard Gynge (Christian Sandberg, Daniel Bång) spel fem mot fyra.

När det gällde så klev dom fram, alla tre, mycket bra.

I stort sett ALLA spelare i AIK har kontrakt som går ut efter kvalserien, får se om Freddan lyckas göra ett bra jobb eller om han åker till Finland och "spanar över helgen" istället.
Kommentera

Är inte denna spelare en som skulle kunna vara intressant?

Kommentera

250kg kärlek: Nej. Den allsvenske skyttekungen ska spela en säsong till just allsvenskan. Kommer troligen att ösa in poäng ett år till.
På länken har du alla elitseriemål han har gjort:

Kommentera

« · 1251855 · »