1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 2010/2011

« · 1223193 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2010/2011
Björn W: Undrar om Kempe vill komma tebax, när det inte längre spelas i hans hall Kempehallen? Verkar som han inte får fullt förtroende i RBK, eller vad tror ni?
Han o Enström"-domarn-va-dum-mot-mig", har de gått framåt tillräckligt?
Kommentera

zigge: Kempe kan vi ta hem, och få en Kramfors-falang på köpet, om han inte drar över vattnet.

Den enda Enström jag vill ha hem är Tobias.
Kommentera

Salle: Kempe har inte den skalle det behövs. Han kan stanna där han är. Troublemaker^2.
Kommentera

2009-04-16 skrev jag sista gången i det manifest som modoiter.se skulle ligga bakom. Det blev aldrig klart eller publicerat då Modo Hockey tog tag i saker och ting och agerade på allehanda sätt. Många var vi som trodde att allting nu skulle ändras till det bättre. Men vad hände egentligen?

Ödmjukhet
Det här var ett av de ledord vi använde oss av. Modo Hockey som klubb var inte tillräckligt ödmjuk och hade en inställning till sponsorer och fans som fick en att nästan börja gråta. Modo såg sig själva som Guds gåva till Övik och ansåg att fans och sponsorer borde stå i rad för att hjälpa Modo.

Nu är då frågan om man ändrat sig på denna punkt. Mitt svar är "delvis". Man har blivit lite ödmjukare kring sponsorerna, men samtidigt har man inte fullt ut förstått vikten av att agera som att sponsorer och supportrar är kunder. Man kan göra mycket mer i relationer mot dessa två parter.

Mediarelationer
Gällande detta påpekades att ödmjukheten saknades. Modo agerade som ett grinigt barn och stoppade huvudet i sanden så fort man utsattes för kritik. Man hade heller inte speciellt bra kommunkationer mot supportrarna.

Här har Modo på något sätt gått från ena änden på skalan till den andra. Tyvärr missade man målet. Vi har i nuläget en sportchef som pratar och lovar alldeles för mycket ut mot media och supportrar. Vad Modo missat i den kritik som riktades var hur man förbättrar mediarelationerna.

Man har tolkat det som att man skall presentera varenda mail som Fredrik skriver gentemot agenter och spelare istället för att presentera nyheter och ta kritik på rätt.

Målvaktsfrågan
I slutet på förra säsongen värvade Modo Morrisson osedd, en värvning som visade sig bli en gigantisk flopp. Under våren värvade man Malek på inrådan från agenter och Miloslav Horava. Återigen visar det sig att man värvat en flopp. Man låter den dyra Malek sitta på bänken, samtidigt som man skickade Zacke till Sundsvall och låter Svedberg stå.

Svedberg har gjort en bra säsong, men har tyvärr ingen back-up som inspirerar och sporrar honom. Dessutom har man ingen duglig målvakt som kan stå och avlasta Svedberg. Här skulle vi tidigt skickat iväg Malek och sett oss om efter en ny målvakt. Men tyvärr verkar handlingsförlamningen som klubben haft även tidigare år gått i arv.

Övriga värvningar
Inför den här säsongen värvade Modo väldigt få spelare på forwardssidan och stod med enbart 12 stycken när säsongen började. Detta är en mycket märklig inställning till hur man hanterar en trupp, framför allt med tanke på hur mycket skador som en trupp utsätts för. Man ska också tänka på att Sundström redan var borta och inte skulle spela på ett par månader.

På backsidan har man också värvat väldigt konstigt och den enda lyckade värvningen över lag är Hannu Pikkarainen.

Hanterande av Marco Tuokko är också mycket märkligt. Väldigt tydligt påpekade Modo officiellt att man ville göra sig av med Tuokko, men inte lyckades. Hur kan man sedan begära att spelaren ifråga ska ställa upp, då man vet att man inte är önskad?

Tränarfrågan
Modo valde efter att ha haft en mesig coach i Harri Rindell anställa två relativt orutinerade namn, åtminstone orutinerade som tränare. Horava och Steen har sedan visat sig vara i princip lika flata i agerandet som Harri Rindell. Man ryter sällan, eller aldrig, till. Man tar nästan aldrig time-out förrän det är för sent och man väljer att köra på i samma kedjeformationer oavsett hur misslyckade de är.

Som exempel kan man ta matchen mot Djurgården hemma senast. Vid ställningen 0-2 eller 0-3 borde man tagit time-out och samlat trupperna. Frågat om spelarna verkligen vill spela osv. Se bara på hur Hardy reagerade. Då Modo gör 1-3 tar han direkt time-out och ruskar liv i spelarna och på så sätt ser han till att Modos kommande anstormning aldrig blev av.

Väldigt tydligt är det också att Steen och Horava inte törs agera då man ser hur spelare som Molinder hela tiden får spela på platsen bredvid Näslund och Svartvadet. Och även på hur Westin och Sondell får upprepat förtroende i alla situationer. Att de spelar 5 mot 5 är för mig inte helt konstigt, de är trots allt bland de sex-sju bästa backarna vi har, vad jag däremot inte förstår är hur de kan få speltid vid PP och i toppningar som t ex Sudden Death.

Sammanfattning
Modo har inte tagit till sig speciellt mycket av den kritik man fick i våras. Man har agerat på en del positioner, men rent sportsligt så är man fortfarande fast i samma hjulspår. Tränarna är för fega, spelarna för sega och ledningen för handlingsförlamad. Med andra ord är det snart dags att modoiter.se eller andra grupper stiger fram och ifrågasätter vad man håller på med. Samtidigt är det viktigt att vi kommer med lösningar på vad man kan och måste göra för att lösa den situation som vi är i.

Modo är på väg att gå från stabilt slutspelslag till ett allsvenskt lag. Detta är den skrala sanningen och klubben måste förstå detta. Man måste vara beredd att ta skitjobbet för att jobba sig ur den prekära situation som man befinner sig i, både sportsligt och ekonomiskt.

Heja Modo, eller nåt.

Kommentera

Poffa:

Bra sammanfattat. Det känns väldigt tråkigt, men nödvändigt att behöva ta upp detta igen.
Kommentera

Poffa: Bra skrivet! Får jag sno alltihop? Det gäller ju Timrå på alla vis...
Kommentera

Nu är Freddan förbannad, han fick just ett nej från sportchefen i Flaming Dragons i vietnamesiska ligan. Här är videon...
Kommentera

Det här håller inte. Till veckan kommer jag påbörja arbetet med att ta fram ett dokument som ska skickas till Modo. Jag kommer, om jag får för övriga och efter att övriga granskat det, använda mig av modoiter.se som samlingsnamn.
Kommentera

Poffa: Bra. Tar du upp arbetet där också så man kan diskutera kring punkterna eller ska det hållas "privat"?
Kommentera

Nikki Nine: Jag kommer lägga upp texten för beskådan och jag tar tacksamt till mig av kritik och kommentarer.
Kommentera

Poffa: Nu har man spelat drygt två perieoder och man har vaskat fram en farlig målchans, men man har inte varit i närheten av att göra mål än.

Så det var på tiden. 4-1
Kommentera

De ska till en Steen för att måla. Steen tog byte för byte helt enkelt.
Kommentera

Poffa: Har precis skrivit ett inlägg därinne. Och lagt länken på lätt(are) åtkomligt ställe...  :-(
Kommentera

Salle: Bra initiativ. Jag ska skriva ner mina tankar sen när den största besvikelsen lagt sig.
Kommentera

Äh, va fan. Ids inte försöka. Det går inte. Allt är infekterat, hela rotsystemet är skadat på planskolan, dessutom är det frost. Det är - 19

- Backarna suger

- Plantskolan suger.

- Värvnings och scoutingansvariga suger

- Läkarna suger

- Tränarna suger

- Barmarknissarna suger

- Klacken suger

Allt suger. Det är mycket enklare om vi alla istället läste Amos Oz lilla fina bok. "Hur man botar en fanatiker". Jag vill bli avprogramerad. Det här är inte kul längre. Det är bättre att man skaffar ett liv, går med i en filmklubb och går på filmstudion på torsdagar. Att inte bry sig. Det är bättre att köpa rosor till frun för 6000 istället för VIP-kort eller köpa årskort i Bjästabacken, bara vara

Det här suger...
Kommentera

BRA GREENER!!! JOSHIE!!!
Kommentera

hellge: Jaha. Tackling i ryggen på Greeen.

Som ger en Färjestadare en box.

Tio matchers avstängning på Green efter videokoll från Disciplinnämnden då.
Kommentera

NuMo: Spelar mindre roll. Stå upp för laget och markera.
Kommentera

Jag skulle vilja påpeka att Modo 06/07 var högst mediokra fram tills slutspelet också.
Kommentera

scim: Men hur lyckades man bli trea både 06/07 och 07/08, under den kritiserade Lückners ledning?

Kul med mål igen, btw. :-)
Kommentera

MODOJohan: Så lyder prejudikatet. . Att Moditers regelbrott renderar minst tre gånger längre avstängning, trots att det är någon annans fel.
Kommentera

NuMo: CHANSA FRAMMÅT!!
Kommentera

NU är det straff... men inte för Madsen.
Kommentera

FAN kuben.
1 Han kommer till avslut.
2 Killen är inte ens hälften så upphakad som Masen var i första. KUK.

Nu vill jag se Hinote Tuokko tacklas i 5 minuter.
Kommentera

Viskarn: Serien var väldigt jämn, jämndålig dvs.
Kommentera

spud: Nu är ni på G skulle tro att ni lyckas kvittera innan "the fat lady sings" sedan vinner ni på öt.
Kommentera

Sorry var lite sen

Kommentera

Viskarn:
Lückner blev väl kritiserad för att han ställde KRAV! Det var väl samma sak när Boork styrde upp MoDo. Då började Svartvadet gnälla som en kärring. De senaste åren har vi ju spelat kärringhockey, så Svarten myser väl....
Kommentera

Icing-Ove: ?
Kommentera

NuMo:
Äh, är förbannad på mesigheten de sista åren. Glöm Boork då, det var väl Bäckman och Svarten som inte kom överens kanske....
Kommentera

Icing-Ove: En sak är då säker. Det spelar ingen roll vem av Malek och Zacke som är båsöppnare, dom håller ungefär samma klass.

Svedberg är ohotad etta i MODO och det är inte så bra eftersom han inte orkat hålla upp spelet de sista matcherna.
Kommentera

qwertas:
Två poäng av norrbaggen idag. Gör nu Zucca till lagkapten. Han får sen spela med Svarten och Skröder. Sundström med Näslund och Häggström. Green med Madsen och Hinote.
Kommentera

Icing-Ove: Det är tydligen bara jag som tycker att MZA är tämligen värdelös (för att vara MZA) just nu? Han åker inte ifrån någon, vinner knappt ngn närkamp, drar in chanspuckar på mål... Han nyttjar inte sin låga tyngdpunkt för att få fart från sargknuffar längre heller.

Svartvadet var sugig, Sundström sugig, Skröder har aldrig varit så värdelös som ikväll.. Steen gjorde sin enda riktigt bra match den här säsongen enligt mig. Timmy var väl OK, Hasse, Mojzis och Drället var väl lika värdelösa som vanligt.. Jag tror inte att jag har sett 44:an vinna en närkamp på hela säsongen. Han är totalt uddlös i man-man-spel.

Sen tänkte jag på en annan sak efter att gluttat lite på C+ HD.. Boork visade fint mittzonsspel av Luleå. Man bevakade en kille var och gjorde alla motståndar opassningsbara. Sen kollade jag MODO:s mittzonsspel och försvarsspel.. Ingen markerar någon. Vad är det för jävla konsigt zonförsvar vi har egentligen? Stillastående och ingen markering, tro fan att vi läcker som ett såll oavsett målis...

Och varför ingen TO idag? Var Horava nöjd?

Nä fy fan. Jag är glad att jag inte bor i Ö-vik så jag slipper fundera på om jag ska gå på matcherna eller inte.
Kommentera

shinzawai: Jag tycker att MZA är svag för tillfället, han låg mer eller mindre bakom kontringen som gav 1-0.

MoDos mittzonsspel, vilket mittzonsspel? Vi har tre killar i anfallszon som jag motståndare på tre meters avstånd medan backarna släpper egen blå linje och parkerar framför egen målvakt, med undantag för Hasse som tvingas åka max för att hinna med och lyckas bromsa först nere i något sarghörn.

Redigerad kommentar

Kommentera

shinzawai: Jag håller med dig om MZA och det mesta andra du skriver. Vill bara säga att sondell gjorde, för att vara han, en okej match. Både Hasse och Mojzis var sämre.

Men jag vet inte om det säger så mycket egentligen.
Kommentera

Intressanta ord från Magnus Wahlman på radiosporten alldeles nyss. Han ansåg att Brynäs och MoDo liknar varandra till mångt och mycket som föreningar. Han menade att trenden efter Brynäs guld -99, liknade MoDo:s dito efter -07.

Brynäs höll kvar vid sina äldre spelare, enligt Wahlman, och har bl.a. varit nere och vänt i kvalserien. MoDo gör ju något liknande nu, och man kan inte dra sig för att se likheterna.
Kommentera

Ok, jag tar väl tillbaka det där med att byta lagkapten. Helvete, sitta här och svamla förändrar ju inget. Varför ändra på något som är så fint och mysigt. Undra om någon i MoDo bryr sig, eller är de bara glada över att ha jobb i Ö-vik?
Kommentera

scim: Den stora skillnaden var KRIZAN. Han räddade oss i match efter match. Jag minns senast förra säsongen när vi ledde ES vid novemberuppehållet trots att vi spelade uselt och endast hade en kedja som producerade. Vi vann ändå. Ofta med uddamålet. Vi hade trots allt självförtroende. Sedan havererade Krizan och Zuccarello blev skada.  Vi sjönk som en sten.

I år vinner vi inte, vi spelar i bästa fall oavgjort. Vi har inga extrapoäng att hämta av en storspelande keeper. Vi har en halvhyfsad och två mediokra puckmotare. Det inger inget självförtroende. Thats it. Där har vi den stora skillnaden. Sedan får pöbeln skrika Sondräll tills de blir hesa, det förändrar inte faktum. Ni som själva har spelat hochey vet exakt vad jag pratar om. Ni som såg Zuccarello efter avgörandet vet vad jag paratar om. Ni som kunde ana kritiken i Mackes TV-intervju förra matchen vet vad jag pratar om.

11 poäng upp till slutspel. 12 till SAIK, vårt lilla halmstrå. Det ska till en bragdinsats även med Foppa.

Kämpa dö, Mjälloms brö, bryta, bryta, bryta!

Kommentera

Lumber Jack: Typiskt dig att gnälla på backarna.
Kommentera

Lumber Jack:

Jag tycker vi spelade bra idag...

Färjestad borta är en svår match.
Kommentera

Viskarn: Man kan kolla i NHL också där mästarna från 2006, Carolina ligger sist av alla lag. Nu med en väldigt åldersstigen trupp och många inflytelserika spelare som passerat zenit för länge sen.
Kommentera

Lumber Jack: Krizan var bra, men vi har ingen Krizan längre och bra målvakter växer inte på träd. När målvaktsspelet försämras och en bra målvakt inte går att få tag på så får man kompensera detta genom att höja sig på andra positioner. Att vi inte har någon supermålvakt är väl ingen ursäkt för att backarna suger? Och kom inte dragandes på en massa psykologiskt mumbojumbo för Hasse Jonsson har sugit i flera år, oavsett vem som stått i mål, Sondell var inne på flest baklängsmål i serien förra året och Westin är lika följsam som en Millesstaty.
Kommentera

Lumber Jack: Du har så rätt om Krizan. Men han ledsnade på att han aldrig fick tillräcklig hjälp av spelarna framför sig. Så ser det ju ut nu med.

Vi har haft kontroll på/kontakt i flertalet matcher när Sondräll (eller nån annan) schabblar så infernaliskt att motståndarna inte ens kan undgå att missa, Dixon undantaget. Och vips så får vi bara en eller inga poäng alls.

Kommentera

Matchen mellan Jokerit-Kärpät bjuder väl inte på några stora backar vad jag kan se på deras laguppställning, så vad ska han leta efter där?
Kommentera

MODOJohan:
En jag känner som hejar på Kärpät säger att andremålvakten där håller nära Tarkki-klass...
Kommentera

Icing-Ove:
Vad fan, finns det två Tarkkibröder som är målisar? En i Kärpät och landslagsmålvakten i Blues....
Kommentera

MODOJohan: ...kanske Riksman och Tom Koivisto i Jokerit :-)
Kommentera

Icing-Ove: Suhonen, hmm, är det en ny sportchef vi värvat?
Kommentera

« · 1223193 · »