1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 2010/2011

« · 1239424 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2010/2011
hellge: Om avtal finns så kan han gå till NHL oavsett om kontrakt finns eller inte. Finns ett kontrakt så får klubben en fast ersättning som plåster på såren, det är den här ersättningen som man förhandlar om och det är också på grund av den som det idag inte finns något avtal.

Klubbarna i Europa tyckte att ersättningen var alldeles för dålig.
Kommentera

qwertas:

Ja, tänk hur rik MoDo skulle vara som klubb om övergångarna skulle fungera som i fotboll!!

Ojojoj...

Kommentera

Gidde: Eller att de bara fungerade så att två självständiga parter gör en affärsuppgörelse.

Tyvärr är ju inte en NHL-"klubb" en självständig part, den är en franchise i konceptet NHL. Konceptet NHL börjar rubbas om franchiserna börjar träffa självständiga avtal gentemot parter utanför NHL.
Kommentera

Wayne Gresky:

"Det är konstigt att Europa låter NHL komma hit och visa upp sig (ta marknadsandelar) samtidigt som NHL vägrar ge en rimlig ersättning för de spelare man plockar"

Mycket.

Inom underrättelsetjänter pratar man om nyttiga idioter, det här påminner om det. Vårt eget förbund agerar just så.

NHL är ett enastående koncept med en lång tradition och kultur, men nog fan tycker man att de borde kunna betala för sig.

Fast spelarna är ofta nöjda...
Kommentera

hellge: Problemet löser sig förhoppningsvis när USA:s statsfinanser ska saneras, splashar man på den amerikanska allmänheten en moms i nivå med den europeiska så är underlaget för att driva proffsligor med monopol på spelarrekryteringen bortsopat.

Men det går givetvis att höja andra skatter också. :-)

Redigerad kommentar

Kommentera

Björn W: USA är Kinas bitch. Jag undrar när kineserna får upp ögonen för hockey?
Kommentera

Wayne Gresky: Sälj det till rätt person så är snöbollen i rullning, tror den ligan skulle sitta som ett schmäck på 10-15 års sikt.
Kommentera

Björn W: Fast jag tror att de kommer att utmana NBA innan de börjar med hockey.
Kommentera

Björn W:

Vadå? Kan de inte göra som de gjorde med ful-lånen med dålig säkerhet – paketera om dem med nytt fint presentpapper och sälja dem till övriga världen så att de själva slapp betala för sin tveksamma utlåning.

Att USA förlorar i makt är väl bekräftat nu, men man undrar om det är så bra om den går till Kina. Tveklöst är jag för att dela på makt, för mycket maktcentrering skapar nästan alltid tveksamheter.

En sak som skulle vara intressant är hur Milton skulle ha analyserat läget om han levt. Då menar jag förståss inte MODO-ikonen Kjell-Rune Milton, utan hans namne Friedman. Ska vi gissa att hans svar skulle bli mer avreglering, färre sedelpressar osv.

Det var en intressant artikel, mycket t o m. Men man vet inte vad man ska tro. Läser man sedan de minst lika intressanta kommentarerna så blir man än mer förvirrad. Vissa menar att amerikanarna kör mot stupet utan bromsar och med skygglappar, medan andra säger att detta bara är en tillfällig parantes, snart är ordningen återställd igen.

Nåja, om detta gör att de börjar pröjsa för spelarna så är det kanske åtminstone EN bra sak...
Kommentera

Björn W: USA:s statsfinanser kommer inte saneras.
Kommentera

shinzawai: "Norrmannen har två år kvar på avtalet med Modo, men med ett nytt NHL-avtal (se artikel här nedan) kan han lämna elitserien redan till nästa säsong."

Nu hittar jag ingen artikel nedan, men uppenbarligen är det så att det krävs ett NHL-avtal för att han skall kunna sticka.

Kommentera

Poffa: Det är ju inga nyheter direkt, så har det alltid varit. NHL har tidigare när avtal funnits kunnat ta vilken spelare som helst, kontrakt eller inte innan ett visst datum. Klubbarna i Europa har som plåster på såren fått en summa pengar som varierat beroende på om spelaren är landslagsspelare eller inte.

Nu finns inte något avtal eftersom klubbarna här tyckt att ersättningen varit för dålig samt att datumet för sista övergång varit för sent.

Jag tror att ett nytt avtal blir klart inom kort och då kommer fler än Zuccarello att lämna ES. Det är nog på grund av detta som LHC också går med på att hyra ut Mårtensson till KHL istället. Hade man inte gjort det och ett avtal skrivs på så riskerar man att tappa Mårtensson till NHL utan skälig kompensation för honom.

Håller med en tidigare skribent att det borde vara som inom fotbollen vid övergångar, har spelaren kontrakt så tycker jag att det skall kosta att köpa loss honom.
Kommentera

Poffa: Ja och det är juh vad som har gällt sedan han skrev på sitt treårskontrakt utan nhl-klausul. Egentligen är det helt patetiskt vilken hype det har blivit runt att han nu skall lämna för nhl bla bla bla med tanke på att han i nuläget inte har någon som helst möjlighet att göra det?
Kommentera

McFire: Den gamla goda "vi vill inte ha kvar en spelare som inte vill spela här" har man ju sett ett antal gånger.
Kommentera

shinzawai: We're doomed...dooooooooooooooomed!
Kommentera

McFire: Vill han lämna för NHL så lär det säkert gå att lösa. Modo kan såklart om man vill tvinga honom kvar i två säsonger, men får han ett erbjudande lär han vara förlorad för Modo. Frögren lyckades ju fly trots avsaknad av NHL-klausul t ex.
Kommentera

shinzawai: Ja jag såg det, sen om det är bra eller dåligt vet jag inte.. Det fanns juh inget avtal när Hedman gick till Tampa så där inkasserade Modo 0:- tex..
Kommentera

Frella: NHL klubbarna tillåts inte av just NHL att köpa ut spelare från kontrakt. Toronto försökte göra en liten "fuling" när dom signade Jonas Frögren, han fick en stor signing bonus och köpte ut sig själv. NHL tillåter som sagt inte det och straffade Toronto som fick flera miljoner i böter men framförallt så fråntogs dom sitt val i 4:e rundan i draften. Det gör dom inte om, ingen annan heller.

Skrivs det inget nhl avtal så tror jag inte att han lämnar, då bör Fredrik Andersson kanske överväga att lämna 15 sekunder efter.

Dock tror jag personligen att det kommer skrivas ett avtal och att han därmed lämnar.

Herr Andersson får bekänna färg i sommar. Lyckas han? Ytterst tveksamt..
Kommentera

shinzawai:

1.6 miljoner är ren stöld. Vad skulle priset vara om marknaden fått agera själv?

Att värva en spelare som leder en förstafemma och toppar poängligan i elitserien kostar säkert 4-5 millar med allt inräknat.

Tony Mårtensson
Johan Davidsson
Jaroslav Hlinka
Jan Hlavac

Vad kostar inte dessa i månaden?

Man undrar vem det är som skriver under dessa avtal. De är så oförmånliga att det är skrämmande. Ska elitserien skeppa iväg sina toppspelare utaan att få betalt kommer det sannolikt ta kål på serien, frågan är om inte elitserien redan är på väg mot undergång.
Kommentera

...dessutom har jag magsjuka

:)
Kommentera

Wayne Gresky: Nja, men vi har en Musse Pigg-administration, inget nytt på den fronten. I grund och botten är det ju ett avtal som ger äganderätten till samtliga spelares karriärer till ett företag, bara det producerar en symbolisk ersättning. Ett avtal som skulle ha varit olagligt ifall NHLs säte hade varit inom EU.

Redigerad kommentar

Kommentera

Berka: Tur att vi slapp betala.
Kommentera

hellge: Så tänker klubbarna i Allsvenskan och division 1 när klubbar från högre serie snor spelare utan att ge bra med pengar ..
Kommentera

Gusse: Det är ju bara en konsekvens av NHL avtalet, om elitklubbarna skulle slå näven i bordet och bestämma sig för att utveckling av spelare är en tjänst vi ska ha betalt för då kommer det spilla över till våra nedre ligor. Sen tycker jag faktiskt att det är ganska patetiskt att varenda div 2 klubb och div 1 klubb ska ha en sportkommité och det ska satsas på att gå upp i allsvenskan, när fokus istället borde vara att utveckla de lokala spelarna, att ge dessa chansen till en utveckling i klubben och förhoppningsvis kunna gå upp till eliten i en annan klubb.
Kommentera

Gusse:

Det är i och för sig sant. Man kan ju tänka sig, precis som Spud sa, att om elitserien får betalt så kommer också de lägre divisionerna få betalt.

Fast jag håller med, man kanske borde städa framför egen dörr först...
Kommentera

hellge: Tänk om ett sådant avtal hade funnits för en 20 år sedan, då hade modo haft det bra på kontot nu ;)
Kommentera

hellge: Jag håller inte alls med, om syftet är att elitserieklubbar ska betala stora pengar för icke kontraktsbundna spelare, det tycker jag inte heller NHL bör göra och ur detaljerna i den här artikeln så tycks det nästan som att det är endast kontraktsbundna spelare som avtalet gäller. Aftonbladet-reservation, trots allt.

Grejen är väl att spelare sällan är kontraktsbundna för särskilt många säsonger i lägre divisioner och vill klubbar i lägre divisioner börja se på sin verksamhet på ett affärsmässigt sätt så är steg ett att skriva längre kontrakt.

Den glasklara skillnaden är att SHL är på väg att skriva ännu ett avtal som sätter samtliga existerande och framtida spelarkontrakt i Elitserien ur spel.

Redigerad kommentar

Kommentera

Björn W: De tilltänkta avtalet!

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockeybladet/internationellt/nhl/article6660547.ab

Jag tycker helt klart ersättning borde vara individuell och baseras på spelarens bedrifter.

En mza som är topp i es och bevisligen gör ett toppenjobb mot os-spelare på liten rink bör vara mer värd än 225 000 dollar.
Kommentera

Berka: Ja, det var ju samma artikel som shinzawai länkade till?
Kommentera

Berka:

Det borde dessutom beläggas med straffbelopp att lösa ut befintliga kontrakt beroende på serienivå och antal
A-landslagsmatcher på junior och seniornivå etc.

Spelarna klassas in på en femgradig skala enligt ovanstående av ett "oberoende" organ som t.ex SICO, Hockeyligan, Svenska Hockeyförbundet eller motsv.

Klasser och belopp (indexuppräknas årligen)
Klass-1 spelare (landslagsklass) 100 000 dollar
Klass 2 spelare (juniorer) 75 000 dollar
Klass 3 spelare (högstaligeklass) 50 000 dollar
Klass 4 spelare (andraligeklass) 25 000 dollar
Klass 5 spelare (lägre än andraligeklass) 10 000 dollar

Det extra bötesbeloppet bör till största del tillfalla klubben med kontraktet samt en liten del till spelarens moderklubb. 85-15.

Kontraktslösa spelare bör därigenom ge proportionellt mer pengar till moderklubb och klubbar de senaste 4 åren än spelare under kontrakt.

Redigerad kommentar

A-landslagsklass - mer än 10 A-landslagsmatcher de senaste 2 åren
Junior - alla juniorer
Högstaligeklass - mer än 20 matcher i högstaligan de senaste 2 åren
etc.

Redigerad kommentar

Kommentera

bisterfinnen: Viva skråväsenden! :-)
Kommentera

Björn W:

Wohoo! Nämen, är jag helt ute och cyklar?

Hur ser fotbollens regler ut?
Kommentera

bisterfinnen: Det går väl, men jag har olust inför lösningen och NHL visar väl med all tydlighet att man fortsatt vill ha systemet där man tar ansiktslösa "enheter" av hockeyspelare och endast betalar vad som karaktäriseras som en administrationskostnad för varje. "Höjningen" med 25 000 dollar motsvarar ju ungefär inflationen sedan senaste avtalet skrevs.

Ska vi driva någon annan linje så tycker jag fortsatt att individuella förhandlingar om respektive kontraktsbunden spelare är det som slutligen tar bort Musse Pigg-stämpeln på vår liga.

De världsledande fotbollsligorna bedrivs inom EU och där är det förbjudet att behandla kontraktslösa spelare som handelsvaror. De får bestämma själva var de vill spela någonstans, ett ganska sunt system.

Redigerad kommentar

Kommentera

Björn W:

Du ä klok som n pudel du. Ja håll me däj.
Kommentera

bisterfinnen: Nja, inte pragmatiskt klok i det här fallet men lite revolutionärt klok. Jag vill vara det ibland också...
Kommentera

Björn W: Jag tycker att ett rimligt system skulle vara om europeiska klubbar fick ersättning i förhållande till en spelares lön. 10% av lönen tillfaller klubbarna som utbildat honom.
Kommentera

Wayne Gresky: Det är Gary Bettman som du måste få med på tåget i så fall, det grundläggande problemet är återigen att en sådan lösning skulle erkänna att de europeiska klubbarna har någon slags rätt till de kontrakt till de skrivit med spelarna.
Kommentera

Björn W: Jag vet att det är teoretiskt omöjligt.

Enda sättet att verkligen sätta press på NHL skulle vara om man lyckades tvinga alla juniorer att skriva på kontrakt som höll dem kvar i Sverige tills de var 22-23 år. Då skulle man få en annan förhandlingsposition.
Kommentera

Fredrik Andersson svarar som väntat på frågor om Zuccarello.
Kommentera

Björn W: "Viva skråväsenden! :-)"

Ännäjtchäll - nästan som byggsektorn, fast inte lika ondskefulla.

Kommentera

Måste ju infklika att nästa säsong inte ser speciellt trevlig ut om alla som ryktas lämna laget verkligen gör det.

Zuccarello -> NHL
Skröder -> Tyskland
Pikkarainen -> Frölunda
Forsberg -> NHL eller lägger av
Näslund -> Lägger av

Dessutom försvinner väl även en del andra, men just namnen ovanför är ju inte direkt några dussinlirare utan hör till lagets absolut viktigaste spelare, plus även namn som Hinote och Steen som är bra rollspelare på olika vis och även de verkar lämna. Hur ska man kunna hitta nya spelare som ska ersätta alla dessa inte bara numerärt utan framförallt spelmässigt? Ser verkligen inte bra ut om man säger så. Ett eller två skapliga namn kanske går att vaska fram men fem spelare av absoluta toppklass plus diverse rollspelare?

Ser med bävan fram emot en säsong där spelare som Molinder och Häggström får mer framträdande roller än nu tillsammans med diverse okända och/eller oprövade snubbar plockade från Allsvenskan.
Kommentera

Petey21: Oscar Steen kostar mycket men spelar dåligt. Det känns bra att hans kontrakt går ut. Andreas Molinder, varför ska Modo ge honom ett kontrakt då menar du? Finns inte en enda bra anledning till det, oavsett hur många som lämnar, så bör han vara först ut genom dörren.
Kommentera

Petey21:Tror faktiskt att Forsberg lägger av eller spelar i Modo, tänk om Freddan kunde signa upp han ett år till redan nu vilken magnet han skulle kunna bli.
Kommentera

renen:

Sen tror jag också på MODO eller lägga av för Forsberg.

Fast det är nog bäst att sportchef Andersson på Norrsvedje gör sitt jobb med bravur. Han har ett ohyggligt svårt jobb framför sig.

När jag såg på "Arnes resa" där Arne Hegerfors intervjuade Foppa lät det som att han numera ville jobba med hockey efter sin aktiva kariär. Man får hoppas att det blir som finansiär då...
Kommentera

Det finns spelare, det är nu Fredrik Andersson får bekänna färg.
Oavsett om Peter Forsberg beslutar sig för att spela i Modo nästa säsong så är jag helt övertygad om att det beslutet inte kommer speciellt tidigt. Han bör ses som en ren bonus och kanske räknas bort helt och hållet ( om han nu inte mot förmodan meddelar världen vad han har för planer ) tills vidare av Fredrik Andersson. Skulle han bestämma sig tidigt och offentliggöra att han spelar i Modo även nästa säsong så påverkar det garanterat vissa eventuella nyförvärv.

Exempel på (producerande) icke-EU forwards utan kontrakt nästa säsong:

Jamie Johnson - www.eliteprospects.com/player.php?player=14181
Jeff Hamilton - www.eliteprospects.com/player.php?player=10191
Steve Kariya - www.eliteprospects.com/player.php?player=5974
Darren Haydar - www.eliteprospects.com/player.php?player=10985
Tim Stapleton - www.eliteprospects.com/player.php?player=9709

Exempel på andra producerade forwards utan kontrakt nästa säsong:

Juraj Kolnik - www.eliteprospects.com/player.php?player=8654
Ryan Gardner - www.eliteprospects.com/player.php?player=10834
Tommi Santala - www.eliteprospects.com/player.php?player=2711
Marko Kivenmäki - www.eliteprospects.com/player.php?player=1143
Tuomas Pihlman - www.eliteprospects.com/player.php?player=2715
Kristian Kuusela - www.eliteprospects.com/player.php?player=7627

Exempel på bra allsvenska forwards utan kontrakt nästa säsong:

Richard Gynge - www.eliteprospects.com/player.php?player=3482
Christian Sandberg - www.eliteprospects.com/player.php?player=4526
Patrik Carlsson - www.eliteprospects.com/player.php?player=3681
Daniel Bång - www.eliteprospects.com/player.php?player=4524
Nichlas Hardt - www.eliteprospects.com/player.php?player=15201
Mattias Beck - www.eliteprospects.com/player.php?player=23
Daniel Hermansson - www.eliteprospects.com/player.php?player=347

Exempel på målvakter utan kontrakt nästa säsong:

Joacim Eriksson - www.eliteprospects.com/player.php?player=9784
Mika Noronen - www.eliteprospects.com/player.php?player=2670
Joakim Lundström - www.eliteprospects.com/team.php?team=23
Martin Gerber - www.eliteprospects.com/player.php?player=92
Anders Lindbäck - www.eliteprospects.com/player.php?player=3769
Mikael Tellqvist - www.eliteprospects.com/player.php?player=742
Christopher Heino-Lindberg - www.eliteprospects.com/player.php?player=595

Som sagt, det är nu Fredrik Andersson ska jobba, hårt.
Kommentera

McFire:

Kan han spela för oss som han spelar mot oss så vill jag gärna ha Anders Lindbäck, vi kan kanske höra med våra grannar om han är värd sin lön.
Kommentera

« · 1239424 · »