1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508354 inlägg · 4106 ämnen

RE-building the future 2011/2012

« · 1374964 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2011/2012
Petey21: Vi måste ha i åtanke att större delen av modos lag har varit allt annat än ett lag med spelare som offrar sig, som tar en bänkning eller som har en sån "vinnarmentalitet"

Jag tror challe blir kvar, vist har han kanske inte lyckats med laget, MEN vi ska även ha i åtanke att väldigt många av de gamla modo har underpresterat denna säsong, sen har knappast våra nya spelare heller rosat marknaden (AE,blomqvist,josefsson och Okt), Om dessa underprestationer beror på challes coaching kan man i viss del anta, men sanning är oxå att många var dåliga redan förra säsongen och blev inte bättre denna säsong och med största säkerhet inte bättre nästa säsong heller.

Challe och macke vill ha snabbare spelare som kan spela snabbare hockey, checka fortare och helt enkelt åka sönder sitt motstånd.
Kommentera

MakeMyDay21: Ja nu gäller dett att vi börjar få in lite spelare.. Det finns inte mycket kvar att välja på! ( Sen vet vi ju inte hur Näslund har jobbat i det tysta och vilka som är klar fast inte offecielt)

Som det känns nu så kan vi på vår höjd få in 2 st spetsspelare av klass! Sen gäller det att hitta guldkornen i AS exemplvis... Men även där börjar det bli fattigt att leta!

Våra egna juniorer ska självklart få chansen men det är inte rättvist mot dom att dom ska få allt för stor börda på sina axlar redan första säsongen..

Man är ju och har varit kritisk mot dom äldre herrarna i laget, Men som det är nu så måste vi nästa använda oss utav Timander ( vilket inte är helt fel) Susse ( Som jag gärna behåller oavsett) Svarten ( Helt klart den som bör sluta ifall vi får in bättre) Hasse ( Ja som 7-8 back så bör han ju hålla en säsong till vi har trots allt i dagsläget bara 3 backar på kontrakt och det med Eddie Larsson inklusive)

Men som sagt jag hoppas Näslund har kommit betydligt längre med truppen än vad det känns som!
Kommentera

Berka: Som jag ser det skulle det vara laget/spelarna som får ändra sin spelidé och anamma den transatlantiska spelstilen, anpassad till större rinkar precis som när Kanada spelar VM. Det är inte coachen som ska ändra sin spelidé för då faller hela poängen med en transatlantisk coach, då kan man lika gärna ta in vilken random svensk steg 3-tränare som helst.

Men jag är ganska säker på att om en coach skulle lyckas överföra den typen av spelidé på ett lag skulle det laget lyckas bra serien, för väldigt få svenska spelare har spelat mot transatlantiskt motstånd, och de skulle inte ha något bra motmedel att sätta in eftersom de möter motståndare med en helt annan spelstil än de normalt möter.

Så skulle det lyckas blir det förmodligen en succé, men problemet är att förmå mesiga svenska spelare att våga gå på mål, att våga ta en smäll framför både eget och motståndarnas mål, att våga ta skott istället för att passa i sidled, att tänka anfall istället för försvar, att ge järnet framåt hela matchen istället för att börja spela på resultat i andra perioden när man leder med uddamålet osv. Och inte minst att kunna acceptera en bänkning och inte räkna med att spela mycket eller ens bli ombytt om man inte presterar. De har som sagt en annan mentalitet, vinnarmentalitet kan man kalla den. Men så vinner de ju rätt ofta också.
Kommentera

Berka: Själv tycker jag små rinkar bara blir en massa tuta och kör. Inte så mycket utrymme för finesser. Tror inte det svenska lynnet skulle ta den typen av hockey till sig. Om det dessutom skulle bli en Europaliga med en massa ”opersonliga” tyskar och danskar mm. tror jag mångas intresse för hockeyn skulle avta. Svensken vill ha bortalag med en Werner, Jämtin eller Ledin som man bara måste ”hata”. Tror jag i vart fall!
Kommentera

MakeMyDay21: Jag är skeptisk till att ha transatlanter bakom styret i sverige, finns det något likt mellan svensk och amerikanskt sätt att spela hockey?!
Rinkarna är mindre, spelet är fulare och tuffare, inställningen är heelt en annan och i sverige är domarna petigare.
I Nhl är det mer tuta och kör, slagskott i sarghörnet, tokjaga, kasta sig in i sargen,slagskott åt andra hållet, tokjaga kasta sig in i dueller, slåss få stående ovationer, byte.

I sverige är det, föra upp puck, sidledspass, översteg, stopp, sidledspass, dumpa puck, båga runt i mittzon, byta.

Sverige är en mesig liga med flertalet mesiga spelare och väldigt mesiga domare, lägg där till stora rinkar som minskar allt vad fart och närkontakt betyder, har svårt att se hur en transatlantisk coach ska lyckas ändra sin spelide så radikalt att den funkar i Es!
Kommentera

Berka: Jaa som jag ser det kan du ju inte bli värre efter att ha varit med ena foten i allsvenskan, så hoppas jag verkligen att klubben lärt sig nått.

Sen att dom verkligen scoutar ordentligt innan dom värvar som det har känts nu har det varit att dom huggit på första bästa.

Jag tror verkligen på Macke & Foppa skulle inte vara fel om dallas tränare kom över en säsong hade varit fett :)
Kommentera

MakeMyDay21: Hans inställning till straffar är ju beundransvärd fast åt de negativa hållet.

Modo vann 3/12 straffläggningar i vinter
Kommentera

Jag hoppas Challe ryker alltså gillar inte hans attityd eller inställning.
Vad jag hört också så har gamm rävarna haft mycket att säga till om sen han kom dit, det gillar inte jag personligen.
Kommentera

Dragan 2k: Det är den senaste, värsta modellen skulle man kunna säga.
Kommentera

Berka: Facerapad. Nu har man hört allt.
Kommentera

Salle: Du har förstås en poäng, men dessa spelare som klubben ser en ljus framtid för så bör man klargöra de att man tänker satsa på dessa och även om det finns ett liv efter hockeyn så är ju hockeyn de dessa ska leva på närmsta 12-15 årena.

Men vi fick ju nyss reda på att det formodligen inte blir klubbyten för varken bysse eller Ahrling =)
Kommentera

Berka: Visst skulle det vara olyckligt om vi inte kunde behålla kottar som Ahrling och Byström oavsett om det är rykten eller inte.

Men ibland kan det ju finnas andra orsaker till ett klubbyte när spelare fortfarande är i ung ålder. Det kan vara studier (jo det finns spelare som försöker tänka på livet efter hockeyn), flickvänner, familjer och allt möjligt brokigt.

Så om en spelare inte stannar i en klubb där han iofs fostrats men knappt spelat så häng inte ut varken spelaren eller klubbledningen för ibland finns det orsaker som vi aldrig får reda på.
Kommentera

MakeMyDay21: Ja okay, men dåså, bra nyheter alltså =)
hoppas vi får behålla hannu P oxå, se han gå till timrå skulle inte kännas bra om det nu finns någon sanning i de ryktet.
Kommentera

Berka: Byström blir kvar enligt vad jag hört, min lille bror är bästa vän med ludwig (antons lillebror) jag bad han höra om Anton och han hade då sagt att det inte stämde. Antons dröm har alltid varit att spela i Modo.
Kommentera

Martin S: Ah tackar, tråkigt med facerape, men tur att det endast var en sådan då ;)

Nu håller vi tummarna för att vi får behålla byström oxå.
Kommentera

Berka: Ahrling till Frölunda ska tydligen ha varit någon facerap på hans facebooksida enligt uppgift på lj.se
Kommentera

36 : Jag läser att Ahrling ev. ska till frölunda och A. byström ev. till saik, va fan är det som händer, modo har kritiserats hårt senare år att man tappat allt av den framgångsrika plantskola man en gång var, nu när vi fått fram juniorer som på allvar kan bli A-lagspelare till nästa säsong då ska vi tappa dom till andra Es-klubbar som för övrigt har egna talangfulla plantskolor, dessutom har vi redan tappat petter segersten till timrå under säsongen, oxå en kille som kan gå väldigt lång.

Om detta är sant så undrar man ju va fan ledningen håller på med, juniorerna ska ju vara våran framtid, inte någon annans!
Kommentera

Gustafsson: Det behöver inte vara något fel med det, men Thoresen i elitserien känns helt orealistiskt idag. Han måste kunna tjäna 10 gånger mer i KHL. Enda anledningen till att välja Sverige skulle vara en akut längtan efter att få spela i Skandinavien.
Kommentera

Dragan 2k: Han tillbringar väl antagligen ohälsosamt mycket tid på olika hockeyforum.
Kommentera

yngwie: Why not men han lär inte spela någonannanstans än NHL eller KHL.
Vad är det för sida. Spottar personen ut vad som helst eller finns det ngn substans bakom dessa påståenden?
Kommentera

36 : Det stod ju längre ner att han blivit "facerapad" hette det visst och att det inte stämde.
Kommentera

36 : Om du läste det där så kanske du kan skicka med en länk också?
Kommentera

36 : DEt vore vansinnigt farligt om vi tappar våra bästa juniorer till VF/SkAIK. Om det är så, då hoppas jag att det är orsaken till att de inte fick spela efter jul. Och inte att de går för att de inte fick spela.

Sen varför nån skulle vara klar för VF men det inte är offentligt förstår jag inte. Däremot de som är klar för SkAIK kan jag förstå varför de håller på det.
Kommentera

Läser på Lumberjacks forum att Isak Ahrling ska vara klar för Frölunda..
Kommentera

bj21: Borde göra det. De kan få låna både hemma och bortatröjan av mig.
Kommentera

Frisco: Har du informerat ledningen? ;-)
Kommentera

henkelainen: Det pratade en jobbarkompis till mig om långt innan Nyström ens visste att Crawford skulle få sparken. Det stannar nog bara vid en våt dröm! Men visst, säsongen som pågår kallas väl för silly och i den är väl inte Marc Crawford mer silly än något annat!?
Kommentera

henkelainen: Så fort jag såg namnet Magnus och Nyström sattes min hjärna i sk ASM. Det står för automatic sleep mode.
Kommentera

MorganaLefaey: Red Bull är väl Österrikes hockeysponsor? Däremot tror jag skatter och utlänningsbegränsningen är grejen. men Schweiz som penningmagnet har väl avtagit. Förr var det Schweiz och i någon mån Tyskland man kunde tjäna pengar i Europa, i ligor som var lite svagare än Elitserien. Nu har KHL seglat upp som ett välbetalt alternativ som dessutom kvalitetsmässigt är mer utmanande.
Kommentera

Lumber Jack: tvåa sjua. Klockrent. KÖP!
Kommentera

Nu börjar Magnus Nyström på Expressen prata om en NHL-Coach som både Forsberg och Näslund har haft som tränare. Vad tror ni?
Kommentera

Petey21: Nej de har väl lite starka namn bakom sig så som Red Bull mfl och bättre skatteregler plus lite annat.
Däremot så har de ganska speciella utlänningsregler i ligan så de kan inte plocka hur många som helst och kan därför kanske också ösa lite mer kosing på de som dyker upp.
Kommentera

Wayne Gresky: Det är nog inte så enkelt att det bara går att hänvisa till publiksiffrorna, för då vore Bern det rikaste laget i hela Europa, inklusive KHL, och fullt så rika är de knappast. Men rent allmänt har ju svenska spelare alltid flyttat till Schweiz för att "tjäna pengar", och bortsett från Bern har de ju tämligen normala publiksiffror i den ligan om man jämför med Sverige. Vissa av lagen där drar ju bara lite över 4000 i snitt och då är det så pass kända lag som Lugano och Davos.
Kommentera

Wayne Gresky: Om man sen tittar lite på hur ny och fin deras arena är så kan man väl tro att de betalat av alla lån för 53år sedan och att driftkostnaderna kanske inte är de högsta.

sv.wikipedia.org/wiki/PostFinance_Arena
Kommentera

Wayne Gresky:

Det är väl bara att konstatera slaget om Byrån förlorat och tacka honom så mycket för att han verkligen lade ner själ och hjärta än fast få andra gjorde det den gångna säsongen.

Byron Richie stannar länge i mitt hjärta!

And that's the way the cookie crumbles...
Kommentera

Petey21: Visst är det konstigt att Bern kan betala mer än MoDo...
Kommentera

Berka: Skattereglerna (som står att läsa om i länken för de som inte hört om dem ännu) kan nog vara bra, men frågan är om det räcker? Läste på den där nya hockeyryktesbloggen att Berns tvåårskontrakt med Ritchie ska vara värt 10 miljoner (!), frågan är om de nya skattereglerna skulle hjälpa så mycket då för det är väldigt mycket pengar med svenska klubbars mått mätt.

Men varifrån får de schweiziska lagen alla pengar? Det är ju ett land som är mindre än Sverige men de verkar ju vara gjorda av pengar? Vad får de in sina pengar på? Banker, choklad och fickknivar? Nog för att matchtröjorna ser ut som schackbräden med alla sponsorloggor på, men det kan väl inte vara hela sanningen?
Kommentera

Bad_Brett: ja tyvärr är det så.
Men med dom nya skattereglerna så kanske man kan locka kvar dom med pengar!?
Kommentera

Berka:

Vem är förvånad? När lyckades MoDo behålla en spetsvärvning i mer än en säsong? Jag menar, det är ju helt omöjligt för en utländsk stjärnspelare att trivas i en småstad. Se bara på hur det gick Bartecko och Abbottarna i Luleå, Eller Kent Manderville i Timrå.
Kommentera

bj21: Helt otroligt att vi tappar våran kanske viktigaste spelare till schweiz!

Hoppas att det är ett sent aprillskämt ;)
Kommentera

Cyklob: Är det så? Tur man inte förstår tyska. Det kanske inte är sant! ;-)
Kommentera

Kom igen nu macke, ge oss några goda nyheter!
Kommentera

Cyklob: ryktas ju även att hannu pikka ska till timrå, dock är detta bara ett rykte som jag helt saknar belägg för
Kommentera

Berka: Känns som Macke kommer ha en hel del att göra inför nästa säsong. Sedan så tpg ju säsongen nu slut ganska sent med och då försvinner ju en hel del spelare från marknaden med.
Kommentera

Cyklob: Det är ju självaste fan oxå!!
Kommentera

Ritchie klar för Bern. Hade hoppats på att han skulle bli kvar nästa år med.

www.scb.ch/news-content.aspx?id=2348
Kommentera

Lumber Jack: Ja, ja, ja, ja, ja, ja!
Kommentera

henkelainen: jag vill minnas att jag tyckte han var ganska okay i ks de lilla man såg.
Kommentera

Lumber Jack: Spännande, men vad är detta för typ av spelare? Eliteprospects säger att han har defensiven som största styrka, är han en snabbare version av K-Fop?
Kommentera

« · 1374964 · »