1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508359 inlägg · 4106 ämnen

RE-building the future 2011/2012

« · 1374964 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2011/2012
Petey21: Vi måste ha i åtanke att större delen av modos lag har varit allt annat än ett lag med spelare som offrar sig, som tar en bänkning eller som har en sån "vinnarmentalitet"

Jag tror challe blir kvar, vist har han kanske inte lyckats med laget, MEN vi ska även ha i åtanke att väldigt många av de gamla modo har underpresterat denna säsong, sen har knappast våra nya spelare heller rosat marknaden (AE,blomqvist,josefsson och Okt), Om dessa underprestationer beror på challes coaching kan man i viss del anta, men sanning är oxå att många var dåliga redan förra säsongen och blev inte bättre denna säsong och med största säkerhet inte bättre nästa säsong heller.

Challe och macke vill ha snabbare spelare som kan spela snabbare hockey, checka fortare och helt enkelt åka sönder sitt motstånd.
Kommentera

Berka: Ligger mycket i det du säger...

Är själv för att Challe ska stanna och få en chans att jobba ihop nånting bra redan från tidigt stadie!
Kommentera

Örnen: Jag är lite tveksam till challe, dock visade han ju väldigt mycke coachkänsla i slutet av ks då det verkligen behövdes som mest.

Ge challe ett år till med rätt förutsättningar så tror jag det kan gå bra mycket bättre än i år, men vi får se va GM hade tänkt.
Kommentera

Å träna straffar för guds skull!!!!!!
Kommentera

Jag har inte sett överdrivet mycket av SSK i år, men jag skulle kunna tänka mig att Fredric Andersson är en realistisk värvning.
Kommentera

Berka:

Challes uppgift är att få spelarmaterialet att fungera bra, inte tvärtom.

Challe duger inte. Han har inte det rätta knycket.
Kommentera

NuMo: Ja men då ska ju alla som gnäller på att dom äldre är besvärlig och dominanta vara tyst!

Visst det är kanske Challes uppgift att få dom att inse att det är tränaren som bestämmer och inte dom! Men det har inte Challes föregångare lyckas med heller... Så att byta tränare ytterligar känns inte som rätt melodi! Vi måste få en stabilitet runt laget och en tränare som får en ärlig chans att jobba ihop nånting bra!

Det kanske inte är Challe som är rätt man det har jag ingen aning om.. Men nu när han sitter på kontrakt och själv verkar vilja vara kvar så ser jag det som den bästa lösningen.. Vem ska vi annars ta in?

Nä vi kör ett år till med Challe och får se vad han har att erbjuda med betydligt bättre förutsättningar till att påverka vilket lag han vill ha än vad han hade inför denna säsong!
Kommentera

Örnen: Egentligen anser jag för att en tränare själv ska få välja sin hjälptränare och inte tvingas på någon pga att denne har kontrakt eller någon annan anledning. Men nu är jag beredd att göra avkall. Skulle Challe vara kvar anser jag att han ska berikas med någon som begriper sig på försvarsspel. Som det är nu, med två forwards, funkar inte. Stabilitet bakåt anmodas. Mittåt!

Redigerad kommentar

Kommentera

Örnen:

Jag antydde aldrig något om hur dynamiken i laget mellan spelare och ledare är.

Jag tror heller inte att det finns någon missuppfattning i truppen om att cochen bestämmer.

Jag anser att bara att Challe inte är kompetent nog att ta Modo till några större höjder. Att han kan få lag att spela dåligt har jag fått tillräckliga bevis för.

Redigerad kommentar

Kommentera

NuMo: Ja samma bevis som att Rindell, Horava och Aravirta kan få ett lag att spela dåligt!

Jag grinar inte om Challe får lämna det finns betydligt mer kompetenta tränare där ute det gäller bara att hitta/ få tag på rätt person!

Sen har ju som sagt Challe kontrakt också och tar vi in en ny så ska ju Challe ha sin lön också tills dess att han hittar en ny klubb!

Challe kanske skulle se det som en grym möjlighet till ett sabbatsår inom hockeyn och istället köra stenhårt på trav 1 år.. Vad vet jag?

Nu tror jag ju att han vill vara tränare till 100 % men det jag menar att det kan bli dyrt för Modo att ta in en ny tränare..

Men å andra sidan för alla som verkligen avskyr Challe så kanske dom tycker det blir dyrare att ha han kvar!!

Men så dålig tror jag faktiskt inte Challe är!!
Kommentera

NuMo: Det lyckades han väl bevisa mer än en gång innan modoeran inleddes?
Kommentera

bj21: Bister måste ju tycka att utfallet i år blev maximalt. Sist i Elitserien och tvåa i KS.

Redigerad kommentar

Kommentera

Örnen:

Jag avskyr verkligen inte Challe, men jag vill inte ha honom som tränare i Modo.

Däremot så fick ju personer som älskar markeringar mot de ledande spelarna i laget sitt lystmäte mättat när Challe valdes. Han tvekar ju inte att bänka spelare, hur omotiverat det än kan tyckas vara. Det kan ju kanske vara på sin plats ibland, men jag tycker ändå att det snarare är vissa tränares signum bara för att kanske just markera vem det är som bestämmer i laget. (För vem det bevisas låter jag vara osagt.)

Boorken har ju t.ex. nästan byggt en hel karriär på att armbåga ut supportrarnas gunstlingar oavsett vilket lag han kommit i. Jag sätter nog faktiskt Challe precis på kanten till just den boxen.

Att sparka Challe till ett års gratis semester kanske skulle bli den bästa investering som Modo kan göra inför nästa säsong. Däremot så kanske det går att få något annat lag att invistera i honom, lite dragningskraft måste väl han ha som tränare?

Om vi skall ha som viktig byggsten i framtiden att lotsa in juniorer i laget så kommer vi att behöva ha en tränare som förstår sig på att få spelare att växa på det individuella planet. En tränare som får spelare att känna lusten att utmana och bryta sig ut ur sin comfort zone. En tränare som är beredd att tillåta elelr tom. uppskatta misstag som i förlängningen betyder tillväxt. Jag tror inte Challe är den tränaren.

Jag tror att det är en myt att Modo behöver den tränare som kan tygla de äldre stjärnorna i laget. Jag tror tvärtom att man behöver en mycket mer dynamisk ledare som kan uppfostra och dressera juniorer och som genom diplomatiska egenskaper kan få alla individer att dra åt samma håll.

Det lutar mot Roger Melin-hållet för min del.
Kommentera

NuMo: För att samfatta detta.. Jag håller absolut med dig i mycket! Som jag säger är jag inte heller säker på om just Challe är rätt tränare för modo!

Men vem är egentligen det?
Kommentera

Örnen: Det är jag för inkompetent att svara på, det är jag i alla fall säker på.
Kommentera

NuMo: Hahaha... Jag tror nog att den som har svaret på den frågan nog ligger jävligt bra till för att kamma hem nobel-priset :)
Kommentera

Wayne Gresky:

Instämmer, han har bra skridskoåkning och skott. Kan nog utvecklas till en stabil tredjekedjespelare.
Kommentera

Bad_Brett:

Dessutom känns det som att det behövs en Fredrik Andersson i Modo, eller hur? ;-)

Edit:

Ja, en Fredrik eller Fredric alltså...

Redigerad kommentar

Kommentera

Hallååååå...
Kommentera

Nikki Nine:

...Det här är X22...
Kommentera

Nikki Nine: .....hela pressen. Radion o Teven.
Kommentera

Angående att Modo inte presenterat några nya stjärnor än så ser jag inte detta som nåt direkt problem.

MoDo måste få till en stor förändring inom laget när det gäller både spelare och ledning och detta måste få ta sin tid.

Man måste först bestämma vilka som skall coacha laget, för alla inser väl att Challe och AJ inte är självskrivna. Här skall man då tillsammans med GM kommit överens om Modos "helhetsbild" när det gäller spelide odyl.

Sen skall man se vilka spelartyper som behövs för detta och se om det materialet som man har funkar inom dessa parametrar.
Därefter kan man börja ta kontakt med och skriva kontrakt med spelare.

Med tanke på att vi kommer behöva värva toppspelare, gärna från Amerikat med tanke på Macke och Foppas goda kontakter, så är det ju stor risk att dom fortfarande spelar matcher i några veckor. Sen är det ju ett stundande VM osv.

Så jag tror att vi får hålla oss till tåls när de gäller de stora nyheterna från Framnäsudden. Och ha ett komplett lag nån gång strax före tranferfönstrets stängning.
Minns att det var sköldpaddan som vann loppet...

Fast jag skulle ju inte gråta blod om dom presenterade Sammes återkomst redan imorrn...

Redigerad kommentar

Kommentera

Jag är inte heller orolig att några stjärnor än presenterats heller. Dom flesta väntar på kontrakt från khl/nhl osv. Dom riktigt bra eller kändare som kommer till ES brukar komma senare.

Redigerad kommentar

Kommentera

yngwie: Jag hoppas ni har rätt :)
Kommentera

yngwie: Det är väl egentligen inte stjärnorna som är problemet. De kommer säkert. Alla klubbar behöver det där namnet som säljer det där extra sponsorpaketet eller drar in den där extra säsongskortet.

Problemet är väl att ni ligger flera veckor efter, tack vare kvalseriespelet, era bottenkonkurrenter i supportstaffen. Ni har en utvärdering som ska göras, spelare ska sparkas, obekväma beslut kommer att tas och mycket har släpat efter tacke vare den prekära situationen ni hamnade i med framförallt ett så pass sent uträttat Elitseriestatus.
Kommentera

Dragan 2k: Huvudet på spiken.
Kommentera

Dragan 2k: Å andra sidan är det inte supportstaff vi lider brist på inför nästa säsong. Vi har Kfop, Hedman, John Westin, Svarten, Danielsson och Madsen på kontrakt. Samtliga, möjligen med undantag för Madsen och Danielsson, är rollspelare/avlastningsspelare. Lägg därtill spelare som Anton Byström och Sondre Olden så har vi täckt den biten relativt okej, redan nu.

Det vi saknar är en grym förstemålvakt, ett stort antal framträdande backar och spetskompetens framåt. Dessa spelare kan vi vänta på ett antal veckor. Fram till dess måste Macke och övriga i ledningen bestämma hur vi ska spela, vem som ska leda laget och vilka medel som finns för att värva det vi behöver.
Kommentera

Poffa: Tro om svarten lägger av eller om han fullföljer sitt kontrakt 1 år till?
Kommentera

Salle:

Nu är det många som vill glida in på samma spår som tidigare år igen vilket är livsfarligt.
"Ingen brådska med stjärnorna, vi kan vänta, sköldpaddan vann loppet."

I alla seriösa lagbyggen startar man med att bygga en stark centerlinje med centrar, backar och Målvakt, sedan fyller man på med ytterforwards som passar in i mallen hur laget ska spela och vilka centertyper man har. I Modo har man de senaste åren börjat med utfyllnaden och sedan hoppats på det bästa vilket visat sig vara urbota korkat.

Hur fan ska man veta vilken karaktär laget ska ha och på vilket sätt man ska bygga spelet om man värvar första och andra centern just innan transferfönstret eller som i Modos fall i November-December.

Gör inte samma misstag igen, börja för en gångs skull med spetsen, bredd finns alltid att få tag i.
Kommentera

Sawchuk:

För er som säger att Modo ska satsa på juniorer.

Modo har för tillfället inte har den kapaciteten på den egna Juniorsidan. Det handlar om max 3-4 spelare som har i en Elitserietrupp att göra.

Blir det fler än så från Modos egna led kommer Modo garanterat att spela i Allsvenskan efter nästa säsong. Vi kommer inte att kunna bli ett nytt Skellefteå redan nästa år.

Det vi däremot kan och bör försöka göra är att locka hit unga juniorer och talanger från andra klubbar. Det finns massor av talanger i andra föreningars J20 lag runt om i Sverige och lyckas vi locka hit 2-3 st av de allra bästa så har vi helt plötsligt en hel femma med Juniorer i truppen
Kommentera

Sawchuk: Är det verkligen någon som tror att vi ska kunna fylla på med mer än 3-4 juniorer? Själv ser jag bara Anton Byström som given och med Sondre Olden och ev Isak Ahrling som troliga.

Vad det gäller spetsen tror jag heller ingen är beredd att vänta till slutet på semestern med att få in dessa, det i alla fall jag säger är att vi inte är tvingade att panikvärva spelare innan maj är slut, utan det är bättre vi får till en tydlig linje gällande spelsätt och lagbygge och sedan agerar utifrån detta.
Kommentera

Poffa:

Sondre sticker från föreningen. Skulle nog säga att John Westin har en bra chans på truppen, utöver det så har Olofsson tydligen fått chansen att träna med a-laget nu under sommaren och försäsongen och försöka ta en plats, men han är en spelare som man nästan behöver ha i toppkedjorna för att han ska komma till sin rätt, till skillnad från Byström och Westin som kanske ses som "säkrare" kort.
Kommentera

Nikki Nine: Ska sondre bort?
Kommentera

Berka: Ja, och jag kan inte säga att jag gråter blod med tanke på hans inställning.
Kommentera

Nikki Nine: Hur vet du de? Källa?
Kommentera

Berka: Jag vet det :) Gissar på att Toronto tar över honom, så det är väl en win-win.
Kommentera

Nikki Nine: Ah okay =) ja vi får väl se då om du har rätt =)
Kommentera

Nikki Nine: Skulle Sondre haft en bättre attityd så hade han redan spelat i a-laget. Gråter inte heller över att han drar vidare.
Kommentera

qwertas:

Tråkigt nog stämmer det överens med de vibbar jag har fått också.
Kommentera

qwertas: Vad har han för attityd då? Vill han inte träna eller är han bara stor på sig?
Kommentera

Berka:

Gissar att han är lite naiv och överskattar sig själv en aning.
Kommentera

Bad_Brett:

Ska inte svära att jag har hela historien, men han ansåg sig väl vara lite för bra för J20 efter hans camp med Toronto och ansåg att han skulle spela i A-laget. När han inte fick det så surade han ihop och blev loj i J20, vilket ju inte gärna stärker hans chanser.

Som sagt, lovar inte att detta är hela sanningen.
Kommentera

Nikki Nine: & Bad_Brett:

Okay, synd för han har ju talangen..
Kommentera

Kommer det någon fredagsbomb tro?
Kommentera

yngwie: Eller en tre-stegsraket kanske?
Kommentera

Berka: Haha, hoppet är det sista som överger en :D

Jag har redan hockeyabstinens och säsongen tog slut för 1 vecka sedan.
Kommentera

yngwie: På ett sätt är det skönt att denna hockeysäsong i ren misär är över, de possitiva är att den fick ett lyckligt slut å nu kan man plocka fram hojen å försöka njuta av livet.

Dock påminns man ju om silly och vad som händer i föreningen och hur lite man än försöker tänka på de så tvingas man in här å kolla om det dykt upp några ändringar eller förstärkningar till höstens seriestart :)

En sak har jag lärt mig och det är att jag inte ska ha högre förhoppningar denna säsong på laget än att man klarar sig kvar i es, annars är risken att man blir oerhört besviken.
Kommentera

Berka: Jag håller med, men du vet man glömmer så snabbt vilket lidande man just gått igenom. Ja, då har du ju något kul att fördriva sommaren med. Önska jag med hade ett kort för en tvåhjuling, men jag får hålla mig till dom med fyra hjul. Fast de är jävligt kul med om man har något under huven. :)

Ja de har ju sin charm, den här delen av säsongen med. De är spännade, de första man gör när man vaknar är att kolla om det hänt något. Men allt för ofta blir man besviken.

Jag är glad just nu om vi inte hamnar i samma situationen nästa år, det kommer jag inte klara av en gång till.
Kommentera

Jag stod å krattade i dikeskanten efter E4:an nyss, gissa vem som åkte förbi i en 69:a lincoln continental cab.... Joe sakic på väg upp mot Ö-vik.

joru nu smäller de snart
Kommentera

Berka: Det stämmer. Han kom hit till Sollefteå nyss. Jag tror att han kommer att skriva på för vårt div. 2 lag. Han vill tydligen inte satsa på vårt div.1 lag redan nu.

Förövrigt så befann jag mig på vägen och han körde bil i diket.
Kommentera

« · 1374964 · »