1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507056 inlägg · 4104 ämnen

RE-building the future 2011/2012

« · 1428608 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2011/2012

Wayne Gresky:

Jag håller på att göra en breakdown match-för-match, spelare-för-spelare och kedja-för-kedja för att se ifall man kan hitta några mönster, både positiva och negativa.

Sen får man självklart ta i beaktning att statistik inte är allting och det är svårt att sitta här och peka ut saker som fakta, men han har inte producerat som han gjort tidigare.

Hade jag haft tiden och verktygen hade jag analyserat matcherna i detalj för att hitta mönster i spelet hos våra spelare och då hade man även kunnat vikta plus/minus-statistiken så att man kanske får en mer realistisk bild utav det hela. Ett baklängesmål när man får börja i försvarszon mot Davidssons kedja är kanske "bättre" än ett baklängesmål när man får börja i offensiv zon mot ett gäng 17-åringar, till exempel.

Kommentera

NikkiNine: Morten har spelat en hel del med Henrik Samuelsson. Inte för att kasta mer skit på honom nu, men han håller inte Byron Ritchie-klass än. Plus minus och poängmässigt tycker jag därför att det är svårt att jämföra. Däremot så tycker jag att Morten alibispelat en hel del i anfallszon och slagit korta passningar till spelare med minst lika mycket bevakning som han själv istället för att hålla i pucken själv.

Kommentera

NikkiNine: Måste säga att jag ändå finner +/- statistiken tämligen missvisande, tycker Morten gör ett förbannat bra jobb över hela banan faktiskt. Går åtminstone inte att klaga på hans arbetsmoral.
Kommentera

NikkiNine:

En annan spelare som tyvärr underpresterar är Morten Madsen. 20 poäng på 45 matcher året han kom till Modo (0,44 poäng per match), 29 poäng på 55 matcher förra året (0,52) men i år bara fem poäng på 18 matcher (0,27).

Tittar man dessutom på plus/minus bland de spelare som är kvar i truppen är det bara Hedman, Forsberg och Hersley som har sämre än Madsens -4.

Nu är inte allting statistik såklart, men det är inte den utveckling jag hoppades på från Madsens sida åtminstone.

Kommentera

Gustafsson:

Största frågan är varför Hersley är kvar och faktiskt får spela ibland. Jag ogillar att såga spelare stenhård men det finns verkligen ingen vettig anledning för Modo att behålla Hersley och spela honom framför Westin, som är den som brukar få stå till sidan, eller Byström/Bohman för den delen.

Jag förstår premissen att man vill ha en extra seniorspelare ifall det blir skador men det förutsätter ju att denna seniorspelare kan tillföra något.

Kommentera

NikkiNine: Snedfördelningen mellan juniorforwards och juniorbackar som fått testa på A-lagsspel i vinter förklaras ju förvisso till stor del av skadebekymmer, men jag tycker ändå att backar som Byström och Bohman borde få lite istid. Byström gjorde inte på något sätt bort sig sist.
Kommentera

Gustafsson:

Får han istid så blir han den 19:e forward Modo spelar med denna säsong.

Kommentera

arnio: Förvisso, men Samuelsson verkar inte vara en sådan som släpar med sig juniorer över halva sverige bara för att se och lära.
Kommentera

henkelainen:Nu är det ju inte på något sätt klart att Possler får istid
Kommentera

Nu råder inga tvivel om att jag ska köpa hem matchen mot AIK idag, Possler är med! Ska bli fruktansvärt intressant att se "lill-Wernblom" för första gången! 

Skönt för Olofsson att få sätta ett sånt snyggt mål mot HV också. "klong!" sa det i stolpen. Fick gåshud. :) 

Kommentera

Lumber Jack: Kvällstidningarna är bra kåta att få avslöja först.

Iofs. så brukar de ju slå sig för bröstet ändå. Aftonbladet kunde redan för fyra dagar sen avslöja att X skulle byta klubb till Y. (Källa Text tv. Sid. 318.)

Kommentera

InVinoVeritas: Tackar.
Kommentera

Lumber Jack: Den andra nyheten är att det inte blir någon Niinimaa i Kärpät.(Fritt översatt)

"Kärpät har under början av säsongen lidit speciellt av skador på försvarssidan och förhoppningar fanns till att kunna knyta till sig Janne Niinimaa.

Niinimaa stannar dock inte i Uleåborg, utan blickar mot utlandet. 

Kärpäts tilltänkta 6 toppbackar är nu skadefria, och man gråter inte längre efter Niinimaa."

Kommentera

Bad_Brett: Finns det så mycket mer pengar i Finland?
Kommentera

spud:

Fast just den där meningen är ju en av de bättre översättningarna har jag sett. Det ska väl vara något i stil med:

"Aftonbladet förevigade när Hannula och Aravirta förhandlade i hotellets lobby i Helsingfors".

Kommentera

Paddan:Ja Kärpät verkar ha lite saker över för de ska köpa en lobby.

"Åtminstone den svenska Aftonbladet tidning jutuissaan måndag verkade tro att karphuvudtränare Hannu Aravirta lyckats övertyga Hannula. Aftonbladet har förevigats av HannulaAravirran förhandla med hotellets lobby i Helsingfors."

Kommentera

Paddan:

Någonting som är väldigt intressant är att Google översätter "Kärpät" till "Detroit Red Wings". Hur i hela friden kan detta ha gått till?

Kommentera

Icing-Ove: Ja, Schremp är ju ingen bra tekare och göra flera av sina mål från högerkanten. I Nordamerika hade Schrempan alltid högerbacksposititionen i PP. Sätt Schremp som högerforward och Ritto som center.
Kommentera

Lumber Jack: Äh, Hannula har köpt några inventarier från Kärpäts kansli...

"- Jag letar efter en ny bildskärm, och göra den lösning under de kommande dagarna, gav Hannula, enligt tidningen."
Kommentera

Ritola som center? Vore kul att pröva...
Kommentera

Lumber Jack: Vi hade ju den här artikeln för 1,5 vecka sedan. Det hela påminner ju lite om vår värvning av Ryno. 
Kommentera

Wayne Gresky: Det blir allt vanligare med spelare som misslyckas och kommer hem med svansen mellan benen, vilket borde öppna för nya lösningar. Jag har förvisso ingen aning om hur det fungerar med NHL:s regelverk, men nog vore det förnöjsamt om man började skriva kontrakt som gällde vid avbrutna NHL-karriärer. Alltså att det gamla kontraktet återaktiverades om spelaren väljer att flytta tillbaka över pölen.  

Zucca - hä hem dä!

Kommentera

bisterfinnen:

Biiiiiiiiiisteeeeeer Finneeeeeeen! :)

Redigerad kommentar

Kommentera

Örnen:

Örn Örn!

Kommentera

Wayne Gresky: Wayne Gresky: Precis! Och att Rangers inte är så sugna på att släppa honom är väl lite av den anledning arnio beskrev fallen mellan Ritola och Hobbit! Zucca sitter på ett 2-vägskontrakt som knappt syns på Rangers lönelista så länge han spelar i AHL! Rangers vet ju självklart vad Zucca besitter och har väl kanske ingen panik med att låta han bevisa det även där!
Kommentera

Hahl Bundy: Det gör de rätt i. Upp till bevis för Petkus Forslund framöver. Om han ens blir ledig.
Kommentera

Örnen: A 1000-tals företag i Övik de kanske var att ta i ;)
Kommentera

Hahl Bundy: Jag hoppas verkligen att Zuccarello menade de han sa att Modo är den enda klubb som gäller i sverige! För skulle han nu bli släppt av Rangers och Zucca vill till Elitserien så kommer de att finnas 1000-tals personer å företag i Övik som är bredd att gå in och sponsra till hans lön... Så vi lär nog inte behöva gå bet på nån budgivning heller..
Kommentera

Hahl Bundy: Inget konstigt i det. Han var elitseriens bäste spelare när han lämnade och det är givet att han är intressant för samtliga lag. Det är samma läge som med Strålman, med skillnaden att MZA sitter fast i ett kontrakt. Dock så framstår ju Rangers inte överdrivet intresserade av att släppa honom.
Kommentera

Mano: Ritola hade ett envägskontrakt och därför släpptes han utan större protester. Hobbit har ett tvåvägskontrakt så kostnaden för att ha honom i farmarlaget är inte så stor så han lär knappast bli släppt till Europa i första taget. Det ska kanske vara som uthyrning då för att få lite självförtroende.

Vi får hålla tummarna och kanske offra en get eller två.
Kommentera

Mano: Om NYR har lite minne borde Macke ha en innestående där. Så nog tror jag att ett par samtal skulle kunna lösa en knut eller 5.
Kommentera

Wayne Gresky: Han kanske lade in en sådan där "for future considerations" out klausul.
Kommentera

spud: Det man kan fråga sig är väl hur pigga Rangers är på att ge bort honom? Rangers är ju inte en klubb i desperat behov av att hålla nere lönekonstnaderna. Näslund fick ju tydligen tjata ganska mycket på Yzerman för att få loss Ritola och MZA borde sitta ännu hårdare fast. Om det är någon klass på Sather så borde han tacka Näslund för att denne valde att ge upp sitt sista år på kontraktet med en exklusiv möjlighet att signa MZA.
Kommentera

Dragan 2k: Ja gör det, fjolårets stränga vinter tömde vårt lager då vi försökte hålla bottenviken öppen ihopp om att få lite flyt.
Kommentera

spud: Samtidigt kom den kommentaren 45 minuter efter att det var läckt hos NWT runt kvart i tio igår kväll.

Ta det med en nypa salt.
Jag har ett par säckar över. Ska jag skicka över någon?
Kommentera

Mano: En kommentar hos mrmadhawk sa igår kväll att sjöström är klar för VF och MZA för HV. Det verkar finnas substans i det om Sjöström iaf. Hoppas verligen inte i det senare, men HV har ju just värvat en anna norrbagge som lekkamrat?
Kommentera

Senaste nytt i fallet MZA - även om den enda egentliga nyheten är att agenten öppnar för att Mats vill åka "hem" om det inte lossnar snart. www.nrk.no/sport/ishockey/1.7874549
Kommentera

yngwie: vi ska ju heller inte glömma att axel har varit skadad hela säsongen. Alla vet att när axel är hel och på humör så är han topp 5 i elitserien så jag skulle bli mycket förvånad om macke släpper axelsson nu när man vetat om skadan i flera veckor samt att man nyss låtit operera honom, de rimmar liksom inte.
Kommentera

Bad_Brett:

Det verkar lite konstigt tycker jag nu när kompisen Ritola kommer.
Kommentera

Bad_Brett: Omark och MZA är ju namn som kan vara intressanta både för MoDo och andra klubbar. Om MoDo skulle lyckas sno någon av dem så gissar jag att Dick ryker. För att Dick ska få gå, innan en ersättare är klar, krävs det nog att Näslund är väldigt besviken på honom.
Kommentera

Gusse:

Sjöström till Frölunda? I sådana fall utgår jag ifrån att Färjestad har klart med en ersättare. NWT säger Sjögren, men det skulle inte förvåna mig om det är Axelsson trots allt.

Jag vet inte, men av någon anledning känns det som att Näslund inte uppskattar de signaler han sänder ut på till exempel twitter: Utgång fredag och lördag (tillsammans med Fanny), pizza på söndag. Även Kenny Starfighter var inbjuden, men tackade nej på grund av att han hade morgonträning.

Nu är han ju visserligen skadad så jag har inga direkta synpunkter på om han går ut och träffar lite kompisar i Stockholm, men likväl har jag en känsla att Näslund inte är supernöjd med hur saker å ting fungerar.

Det skulle därför inte förvåna mig Axelsson ersätter Sjöström i Färjestad, och att MoDo värvar en ny spelare.
Kommentera

Bad_Brett: kul med lite nya profiler i elitserien i alla fall.
Kommentera

arnio:

Ja, framtidsman är han, den där Bremberg iaf.
Kommentera

Bad_Brett: Den största belastningen kommer med all säkerhet vara att få invisteringen att löna sig.
Kommentera

arnio:

Nu handlar ju inte ishockey bara om att producera, för i sådana fall hade både Brendl och Lintner varit otroligt heta på marknaden.

Ishockey handlar snarare om att vara inne på fler mål framåt än bakåt. Sista säsongen Bremberg spelade i Djurgården, slutade han på 57 poäng, men hade ändå -8 i +/-.

Han kan säkerligen lyfta Timrås powerplay, men i spel 5-mot-5 kommer han bli en belastning, det är jag övertygad om.
Kommentera

« · 1428608 · »