1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511361 inlägg · 4110 ämnen

RE-building the future 2013/2014

« · 1587583 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2013/2014
Rytter: Är det bara jag som tycker robban hägg har utvecklat sitt direktskott något vansinnigt bra sen förra säsongen, man får ju Niklas lidströmVibbar när man ser han skott!
Kommentera

Rytter:

Undra hur det ser ut med centrar ikväll när Ritola är borta. Kör man samma som mot Växjö?

Skulle gärna se Bengtsson i en andrakedja (som andra varit inne på) som center sedan kan Gunnarsson ta hans plats mellan Possler och Hedberg.

Påhlsson blir center i en kedja och sedan Hensick i första. Våra centrar i matchen blir då: Hensick, Bengtsson, Påhlsson och Gunnarsson. 

Kommentera

J F K:

Självklart är det så. Det är mer det att en producerande spelare ska få chansen att spela i en producerande kedja och ha en liknande roll i både juniorlag och A-lag jag gillar.

Är ju svårt för en producerande spelare att göra sig själv rättvisa i t.ex en defensiv fjärdekedja. 

Kommentera

Rytter: Absolut, men ibland får han kanske kompromissa. En vek center kan sättas som ytter ett tag för att växa in exempelvis, men i princip delar jag hans åsikt till fullo.
Kommentera

Berka:

Fan vad jag gillar Anders Forsberg. Tror det är väldigt viktigt, att man som spelare från juniorlagen får samma roll när man kommer in i A-laget. Finns ju ingen anledning att spelfördelare och tekniker ska få chansen i en defensiv roll i fjärdekedjan.

Hur tänker du när du ska matcha in yngre killar?

– Släpper jag in dem får de vara fullvärdiga. Är de med och spelar ska de ha samma roll som tidigare. Jag tycker det är viktigt att de får spela den spelstil de kan och att man inte sätter dem i någon annan position

Kommentera

InVinoVeritas: Med tanke på den väldigt bantade trupp vi ställer på isen i år kontra fjolåret och att markus mellan raderna sagt att en till back av klass ska in i laget så förutsätter jag att det finns en skaplig budget att handla för.

Sen om det räcker till en lön för cumiskey vet jag ej, troligast inte

Kommentera

Icing-Ove: Dags för en "extern finansiering" igen alltså, tvivlar att det finns pengar i budgeten för Cumiskey. Har vi råd att tacka nej?
Kommentera

Cumiskey har varit rätt osynlig för de som följer Ducks camp och rankas inte högt internt. Frågan är om han blir trejdad, kör i AHL, cashar in i Ryssland eller har lite skoj en säsong till i Ö-vik....?
Kommentera

För lite mål mot Löven och TIK, tydligen dags att bredda truppen:

http://www.youtube.com/watch?v=ZvU5WXQp-XQ

Kommentera

Icing-Ove: åh så bra, han spelar nog gratis för Sveriges viktigaste klubb
Kommentera

Cumiskey är tydligen med i MoDos trupp ändå, skönt..
Kommentera

"William Nylander, som är utlånad till Rögle från Modo, är på plats i Örnsköldsvik fram tills Rögles träningsläger i Schweiz i slutet av augusti. "

Kommentera

Icing-Ove: trodde Alex Steen skulle ta den platsen ;-)
Kommentera

Berka: Hörde att han blivit lovad plats bredvid Sedinarna nästa säsong. Låter väl ok.
Kommentera

Så var det officiellt , nyllet junior klar för 2 år!
Kul å grattis Modo. :)

Åsikter verkar inte finnas?!
Kommentera

J F K: Jag tror att vi faktiskt tycker ganska lika fast vi talar inte riktigt samma språk bara ;)

Och som härnösandare är man lite extra glad att få se han i Modo i vinter
Kommentera

Icing-Ove: Utan att veta hur personen är så verkar det vara en fullständigt lysande värvning. Låt oss hoppas att han är lika bra på att sälja in Modo Hockey som han måste ha varit på golf för att ha fått det jobb han hade där.

Välkommen Michael!!!

Kommentera

Där fick jag som jag ville. MoDo anställer en person som vet hur man säljer in stora  event och utvecklar en produkt. Mycket bra värvning!

Kommentera

Berka: När det gäller utespelare håller jag med om AHL. Jag tror att man många gånger utvecklas mer i elitserien och framförallt att det är ett bättre klimat än där borta.

Däremot håller jag inte riktigt med om målvakter. Där kan det absolut vara bra att få en säsong i AHL innan man försöker slå sig in i NHL pga den stora skillnaden i spelet. Det är långt ifrån bara Hasek av de europeiska målvakterna som behövt ett eller flera år i AHL innan de varit redo - och dominerat - i NHL.

Oavsett så är jag oerhört glad över att Anton stannar ett år till hos oss. Kanske Ian Clarke tyckte att Anton skulle vänta tills han är bra nog att i alla fall slåss om en plats i NHL så att han verkligen får speltid i AHL om han inte klarar det. Det finns ju svenska målvakter som skickats längre ned än AHL (echl eller vad de nu heter) och då tror jag verkligen att det är bättre med vår liga.

Kommentera

Appropå målvakter
Uppladdat:

450x300-image_19.jpgimage_19.jpg

Kommentera

Monno: Nä det handlar inte om underskattning, jag anser att konkurrensen är stenhård och att socka är ung och ganska oprövad på hög nivå, dock har van stora chanser att nå NHL men nog är min filosofi man bör utvecklas hemma tills man är mogen att sticka, att lämna för Ahl är bara ett jävla slöseri.
Kommentera

Berka: Inte för att jag inte är orolig. Men tror du underskattar Sockan å de grövsta.
Med tanke på hur mkt han imponerat borta på camperna så ske jag inte alls bli förvånad om han kommer få några chanser i nhl iaf. :-)

Ullmark har ju såklart mer potential men när det gäller nhl har väl Buffalo det rätt bra ställt på målvaktssidan? Talanger alltså. Någon Robin Lehner är väl tyvärr ingen av dom. :-)
Kommentera

Jag är väl lite arbetsskadad som f.d. webbredaktör, men borde inte Modo vara lite offensiva nu och skrika på webbsida och i annons:

-"Nu fyller vi Fjällräven Center på Ispremiären 2013!" Hälsa årets trupp välkommen och ha en riktigt trevlig eftermiddag med Sveriges bästa lag!!

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

"Farten är riktigt hög på träningen", säger C.Bengtsson. Detta lovar gott för en bra start på säsongen. Jag minns vissa säsonger då spelare bara gled omkring och skojade de första träningarna. Kanske vi har nåt på gång....

Kommentera

J F K:

Fördelen med vissa utländska spelare är att de har vuxit upp med den disciplin som NHL-lagen kräver. Efter att Krizan storspelade i OS, borde han ju varit aktuell för halva NHL. Vi kan nog enas om att det var andra saker än prestationerna på isen som gjorde att han inte stack.

Nu säger jag inte att Bernard är som Karol, men han fick ju kritik för sin sommarträning.

Kommentera

Bad_Brett: Man glömmer fort att reserven Svedberg hade en stor del i guldet till Brynäs. Tar vi oss till slutspel och någon av glinen står på huvudet ala' Krizan, ja då jäklar...Det otäcka är om vi får en äcklig start på säsongen. Då kommer jag ångestdricka som en Timrå-it...
Kommentera

J F K: Så är det, men sockan har liksom inte ens hävdat sig på elitnivå än så det vore oklokt att dra över när man på förhand inser att man får harva i ahl, om man inte är en supertalang utan dess like.
Clarke lär dessutom ha förmedlat till blue jackets att shl är bättre utveckling och att Modo som det blev, kommer satsa på han.
Sen kanske Anton själv inte ville sticka över än vilket dessutom kan ha sporrat Modo att satsa på han.
Kommentera

Bad_Brett: Starkbaum är väl inte mer trolig att stanna än Ulla? Gör han en till riktigt bra säsong lär han ha varit förlorad i alla fall. Beslutet är nog taget på sportsliga grunder, men jag tror att man gärna markerar för sig själva och för andra att man vill göra allvar av att satsa på egna - unga - killar.

Sockan hade ju kunnat ta ett år i AHL Berka. Nästan alla målvakter härifrån brukar ju få börja där för att lära sig spelet på liten rink.

Välkommen tillbaka då Brett!

Kommentera

Bad_Brett: Väl skrivet!
Kommentera

Gusse:

Ja, verkligen. Jag gav Twitter ett försök, men det är mest trams. Även några av de mest läsvärda skribenterna från HS har drabbats av följarsjukan. Nåväl, skönt att se att det flyter på här. Jag ska också börja skriva mer frekvent igen.

Om MoDo inte får några pengar för Starkbaum så förstår jag inte hur de tänker. Jag menar, det finns en risk att både Sockan och Ullmark drar efter den här säsongen. Då hade det onekligen känts tryggt att ha en Starkbaum på 3-4-årskontrakt.

Det kan ju också vara så att Starkbaum vill röra på sig. Efter hans kanonsäsong har han ett väldigt bra förhandlingsläge med exempelvis KHL-klubbar. Jag tror och hoppas att beslutet är taget i samförstånd och att både MoDo och Starkbaum kommer tjäna bra på detta.

Kommentera

J F K: Jag tror snarare det handlade om huruvida man skulle låna ut Ulla eller ej, för handen på hjärtat, sockan må vara bra men nån plats i nhl tar han inte på länge, så där tror jag ändå man räknade in han.
Sen när man summerade säsongen och kom fram till hur jävla illa ekonomiskt man har det så handlade väl Marcus som de flesta i samma situation skulle gjort, minska utgifterna och öka intäkterna, då blir ju en försäljning av starky än klarare.

Jag tycker för övrigt att det är grymt skoj att Modo nu satsar på 2 målvakter som är uppväxta i grannkommunerna (Härnösand och Kramfors ) riktigt jävla trevligt är vad det är.
Kommentera

Roligt med lite läsning här igen. Keep up..
Kommentera

Berka: Helt "klar" var ju inte truppen med tanke på att man stod med tre målvakter och bara behöver två, beroende nu på om man räknar med att man måste göra sig av med en spelare också.

Troligen var man osäker på hur Sockan skulle göra och när svaret var att han skulle stanna på den här sidan pölen dök möjligheten upp att frigöra lite kapital så att man kan värva en spelare.

Kommentera

InVinoVeritas: Dessutom sade man för en liten tid sedan att truppen var klar som det såg ut då, men nu helt plötsligt jagar men en back, alltså förutsätter jag att man vill frigöra kapital för att kunna stärka backsidan.
Men som sagt, detta är ju bara spekulationer och spud kan ju ha rätt oxå.

får be om ursäkt för mitt ostabila stavande, iphone som redigerar om ord när man trycker på mellanslag, så ibland kan det bli vilket ord som helst:)
Kommentera

Berka: sen säger mackan också att man inte kom.er att skicka Starky till första bästa utan se till att han hamnar i en bra klubb, det pekar också för att det finns intresse för honom.
Kommentera

spud: Då återstår ju frågan varför man väljer att "göra sig av med" en av elitseriens bättre målvakter?
Har för mig att starky inte var speciellt dyr och såga av många experter som en jättechansning av Marcus.

Jag tror att det finns starkt intresse från andra klubbar att "köpa" starky, därav har man valt att satsa på de två andra och invänta och se villebråd klubb som får hand tjänster.

Att man försökt sälja honom ett tag har jag aldrig hört talas om, däremot att många andra klubbar varit intresserade.

Som mackan sa, det är ett beslut som mycket är på ekonomiska grunder
Kommentera

spud: I och med att pengarna förmodligen är budgeterade så frigörs ju ändå kapital för en möjlig värvning. Vi vet ju inte hur mycket av budgeten som fanns kvar innan heller, så det är rätt svårt att spekulera i ett eventuellt tillskott på backsidan.

Själv känner jag ändå en hygglig tillförsikt inför säsongen, men jag är ju en obotlig optimist också.

Kommentera

Berka: Starky kommer inte innebära något klirr i kassan för MODO. 

VI har försökt sälja honom ett bra tag men det har inte gått. Nu går man in i fas 2, dvs vi gör samma sak som vi gjorde med Alsenfeldt. Försöker få någon annan klubb att ta över kontraktet rakt av, möjligtvis att vi får betala en liten mellanskillnad för att han ska gå med på att bryta ett avtal. 

Kommentera

Berka: det verkar väl ganska rimligt. De hade 110 000 fler besökare och gick 90 miljoner plus. 75% av skillnaden sägs vara publik intäkter och resterande 25% kommersiella intäkter.
De har haft dyrare biljetter än i Sverige också.
650kr gånger 110 000 = 71,5 miljoner kr.
110 000 åskådare som betalar dyra biljetter är väl inte ynka?
Det låter ju rimligt som sagt.
Kommentera

InVinoVeritas: appropå klirr i kassan !

Finnarna 110 milj bättre förtjänst en svenskarna trots ynka 100 000 mer åskådare, låter helt otroligt tycker jag!?!

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/landslag/hockeyvm/article17215395.ab
Kommentera

Icing-Ove:Fenixoutdoor förlänger avtalet om namnrättigheterna till arenan med ytterligare 5 år det nya avtalet sträcker sig till 2024. 

Välkommet tillskott till kassan?

Kommentera

NuMo: Går in på CapGeek och ducks.nhl.com, men kan inte se Cumiskeys kontrakt. CapGeek uppdateras annars direkt. Även bloggare som följer Norfolk Admirals har ett frågetecken kring honom:

"You’ll notice I listed Kyle Cumiskey. The former Av (and Cruncher) is property of the Ducks, and they don’t have a lot of space in Anaheim. I could see him playing in Norfolk due to roster size and contract." Källa: beneaththescope.wordpress.com
Kommentera

NuMo: Ingen fara!

Men då det står klart att starky lämnar så får man hoppas att det inbringar en hel del pengar, khl känns faktiskt som ett rimligt alternativ och med tanke på att han har året kvar på kontraktet så får man hoppas att han blir utköpt av någon onödigt rik khl-klubb.
Kommentera

Berka: Jag pratar bara om slutspel, som du redan sett, i övrigt är jag helnöjd med Starken.

Nä, det kan du kanske inte ha sett eftersom jag i redigeringen lyckats stryka ordet "slutspel" i ena inlägget. Ursäkta.

Redigerad kommentar

Kommentera

NuMo: Starky blandade å gav, men hade väl typ 93 i räddningsprocent så det får man väl vara nöjda med.

Ulla tog verkligen å avslutade säsongen med en JÄTTEmatch så vi får nu hoppas på en fortsättning denna säsong
Kommentera

J F K:Vad som var bägaren som fick droppen att rinna över kan vi också träta över. Själv tycker jag att Starkbaum var ett spektakel i slutspelet.
Kommentera

J F K: Mään!! Sätt igång och var den som har argumenten någon gång då. ;)

Redigerad kommentar

Kommentera

NuMo: Jag är säker, jag vet allt.
Kommentera

NuMo: Och hur vet du att ingen av oss vet?

man gjorde nog sig av med Starkbaum för att man tycker sig har bra alternativ som är billigare och egna produkter. Pengarna kommer väl till pass för att stärka backsidan.

Krizan misslyckades sitt första slutspel så jag tror inte just avslutningen var det avgörande.
Kommentera

« · 1587583 · »