Berka: Generellt är det väldigt ofta så att tränare inte har så bra koll på sina målvakter. Man ser om killen räddar puckar och om denne gör det ofta eller inte, men det finns ju en väldigt stor anledning till att lag har en uttalad målvaktstränare. Att Wikegård som inte brukar vara rädd att ha synpunkter använder sin målvaktspolare på bloggen säger också en del.
Sedan kom det ju fram att Anders inte varit med och haft krav på sin andretränare, vilket får mig att misstänka att Anders inte haft någon större inblandning i det här. På något sätt känns det rätt långsökt att Anders skulle suttit under sommaren och kikat på video från våra målvakter, när han litar så mycket på Marcus att han lät denne välja den för Anders så viktiga posten.
Det är mycket möjligt att Marcus frågat Anders om han kan tänka sig att ha två så unga målvakter, men som sagt så tror jag att Marcus snarare rådfrågat Masken vad gäller kompetensen och potentialen hos de tre målvakterna.
Berka: Som vanligt tror vi olika. Anders är ansvarig för träning och laguttagning. Marcus ansvarar för truppen. Därmed är det Marcus som är ansvarig för detta, inte Anders.
Detta är för att man inte vill att en tränare som kanske bara stannar ett par år ska ta beslut om spelare. Med Pelle Bäckman hade man en tränare som jobbade kortsiktigt, vilket fick till följd att juniorer fick stå tillbaka. Nu tror jag aldrig att det skulle hända med Anders Forsberg, men det är fortfarande så att man inte vill att tränaren som måste jobba mer kortsiktigt än en sportchef/general manager ska ta sådana beslut.
Berka: Har svårt att se hur du kan sluta dig till att Anders Forsberg varit inblandad. Han har knappast sett målvakterna i träning på is. Troligen inte heller tillräckligt förra säsongen för att med säkerhet veta de två unga målvakternas kompetens.
Min gissning är att det är Marcus, Peter och Masken som gjort bedömningen, samt givetvis checkat med Anders Forsberg.
Berka:Inte klart än, han ansluter snart hit http://allehanda.se/sport/modo/1.6122845-bekraftat-starkbaum-lamnar-modo
Backförstärkning på G:
http://allehanda.se/sport/modo/1.6122850-modo-jagar-nyforvarv
renen: Jag tycker att det är lite riskabelt, men samtidigt har båda bevisat att de är riktigt duktiga och framförallt att de vill bli bättre. Sockan var en av allsvenskans bästa målvakter (av vissa ansedd som den bästa) och Ullmark var oerhört bra i slutspelet (Han hade riktigt bra procent även under själva serien, men det såg inte så säkert ut).
En nackdel med så unga målvakter är att de brukar vara lite mer upp och ned jämfört med rutinerade killar..
Dock så lär man ha diskuterat en hel del med Masken och därför känner jag mig lugn.
Då var det klart att Starky lämnar, innebär att vi har SHL s yngsta målvaktspar.
Ja det kan funka det med.
Alla: Det är kul att det skrivs lite härinne men OM ni skall forsätta diskutera huruvida Hedman och Douglas Murray är bra eller dåliga så byt åtminstone tråd.
För ingen av dessa två har nånting med kommande säsongs trupp att göra.
mvh MoDorationen
Pengarna rullar in som de ska, men vi behöver någon som ser till att hålla lite bättre i långlädret.
http://www.dragskott.blogspot.se/2013/07/hv71-linkoping-lulea-och-modo-drar-in.html
På ispremiären 10 augusti så kommer alltså Jeff Tambellini, Samuel Påhlsson, T.J. Hensick och Mattias Ritola glida ut på isen tillsammans. 1195 NHL-matcher. Rätt bra namn ändå, för en klubb med pengatrubbel. Äh, jag tror jag firar detta med att spontanköpa en projektor på kredit i höst. Vad sa Näslund om att det kan bli ytterligare ett namn om pengarna är de rätta. Nylander dyker upp på ispremiären?
http://www.expressen.se/sport/kronikorer/gunnar-nordstrom/nordstrom-han-kan-bli-arets-hampus/
Gillar Häggs inställning. Verkar vara en bra kille. Hoppas han får ett lag som gärna ser honom i SHL ett par år;)
Berka: "Men chillaaa!" som min arbetskamrat skulle ha sagt. A.Forsberg hade samma problem i SAIK med backsidan och vi såg ju hur de gick. Den som gör flest mål vinner!
Nu har vi målvakter som kan bli helt störda och stå på huvudet i flera matcher. Som Ullis och Foppa. Viktigt som tusan när försvaret är liiite sämre. Det är för tidigt för att dömma ut Hägg också. Han kan mycket väl komma ut och storspela hela säsongen. Han körde ju förbi Byström rätt enormt. Hedman tror jag kommer ta ett stort steg nu när han är hemma igen. Om man tittar på ekonomin vs truppen så känner jag som att Näslund har hittat några fynd åter.
Berka:Lite roligt att ni träter om något ingen av er vet något om.
Modo gör sig av med en målvakt, räcker långt. Starkbaum misslyckades kapitalt när det gällde ifjol.